در نگارش مطالب یک سایت موارد بسیار زیادی هستند که اهمیت زیادی دارند و برای تولید محتوای بهینه باید آنها را به بهترین شکل ممکن نگارش کرد. اولین و مهم‌ترین موردی که باید در نظر داشته باشید، تولید محتوای اختصاصی است که تاکنون در سایت‌های هم‌زبان سایت شما تولید نشده باشند! این مسئله به این معنی است که اگر شما مطلب اختصاصی برای سایت‌ فارسی‌زبان خود تولید می‌کنید باید توجه داشته باشید که مطلب موردنظر شما در سایت دیگری منتشر نشده باشد یا در صورت انتشار، مطلب شما کامل‌تر از مطالب دیگر سایت‌ها باشد.

مسئله بیان شده برای تمامی سایت‌ها با موضوعات مختلف کاربر دارد اما مسائل دیگری نیز هستند که علاوه بر رعایت موارد نگارشی، به سئوی مطلب و تولید محتوای بهینه نیز کمک زیادی می‌کنند. استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا نظیر وردپرس به شما قابلیت نگارش آسان‌تر محتوا در سایت خود را می‌دهد که این مورد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ به طور مثال در نگارش محتوا با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا می‌توانید فونت‌ها، سایزها، تگ‌های H و… را به راحتی اعمال کنید که شاید در سایت‌های استاتیک اعمال چنین مواردی نیازمند صرف زمان بسیار زیادی باشد.

تگ‌های H (heading) یکی از مهم‌ترین موارد تولید محتوا از نظر سئو هستند که باید در تولید محتوای سایت خود آن را به طور کامل و حرفه‌ای رعایت کنید. تگ‌های H از ۱ تا ۶ را شامل می‌شوند که تگ H1 اهمیت بسیار بیشتری از تگ H6 دارد و استفاده از هریک از آنها بخصوص تگ‌های H1 و H2 محدودیت بخصوصی دارد.

فرض کنید شما در حال مطالعه یک مقاله در کتاب یا در سایتی هستید که این مقاله تیتر و عنوانی را ندارد و صرفا چند جمله را در کنار هم چیده است! چنین مقاله‌ای نقص بسیار بزرگی را با عدم استفاده از تیترها دارد و مخاطبان آن ممکن است آن را کامل مطالعه نکنند.

اهمیت تیترها در نگارش مقالات و مطالب سایت

تیتر‌ها یا Headingهای یک مقاله به هدف کلی آن بخش از متن که در زیر تیتر مربوط به آن وجود دارد اشاره می‌کند و کاربران را در خواندن مطالب وب‌سایت یاری می‌کند تا بدانند این بخش از مقاله به چه اهدافی اشاره می‌کند؛ تعیین هدف کلی متن به خواندن مطالب توسط کاربران نیز نوعی انسجام می‌دهد تا آنها از هدف کلی مقاله خارج نشوند و تنها به تیتر بیان شده بیندیشند. گوگل نیز چنین دیدگاهی نسبت به مطالب نگارش شده در سایت شما دارد و برای تگ‌های H که نقش همان تیترها را دارند، اهمیت بسیار ویژه‌ای قائل شده است. در گذشته گوگل سایت‌ها را بر اساس همین تگ‌های H رتبه‌بندی می‌کرد اما امروزه این تگ‌ها در کنار هزاران فاکتور دیگر ارائه می‌شود که البته هنوز هم مهم‌ترین بخش یک مقاله را شامل می‌شود.

 

نحوه استفاده از تگ‌های H در نگارش مطالب سایت

یکی دیگر از مسائلی که بسیاری از کاربران را به چالش می‌کشد، نحوه استفاده از تگ‌های H در سایت است. همانطور که خدمت شما کاربران گرامی گفته شد، تگ‌های H شامل تگ‌های H1 تا H6 می‌شوند که شاید اهمیت و تعداد دفعات مجاز برای استفاده از آنها برای شما واضح نباشد. هر یک از تگ‌ها با شماره‌های بالاتر زیرمجموعه‌ای از تگ‌هایی با شماره پایین‌تر هستند که باید این مسئله را نیز کاملا رعایت کنید؛ به طور مثال شما باید تگ H3 را در زیرمجموعه تگ H2 بکار ببرید و ابتدا از تگ H2 و در زیر آن از تگ H3 استفاده کنید.

تعداد دفعات مجاز به استفاده از تگ‌های H

تگ H1

از این تگ تنها یکبار باید در صفحه‌ی خود استفاده کنید و استفاده بیش از آن مکن است سبب جریمه سایت شما توسط گوگل و موتورجستجو شود. این تگ معمولا برای عنوان سایت یا عنوان یک مقاله کاربر دارد و باید بدانید بیشترین اهمیت را این تگ دارد.

تگ H2

این تگ پس از تگ H1 بیشترین اهمیت را دارد و استفاده از آن نباید از ۵ بار بیشتر شود؛ استفاده از این تگ‌ها معمولا بین مطالب است و برای تیترهای اصلی محتوای متن خود می‌توانید از این تگ‌ها استفاده کنید. توجه داشته باشید استفاده از این تگ در صورتی که پیش از آن از تگ H1 استفاده نکرده باشید کاری نادرست است و ممکن است بجای سود داشتن برای سایت شما، منجر به صدمه زدن به رتبه سایت شود.

تگ H3

تگ‌های H3 پس از تگ H2 اهمیت زیادی دارند و استفاده از آنها تا ۶ بار مجاز است. این تگ‌ها هنگامی استفاده می‌شود که تیتر مربوط به مطلب شما زیرمجموعه‌ای از تیتری که با استفاده از تگ H2 نوشته شده است، باشد؛ این موضوع نیز بیانگر آن است که در صورت استفاده از این تگ ابتدا باید از تگ H2 استفاده کرده باشید تا بتوانید از تگ H3 استفاده کنید.

تگ‌های H4، H5 و H6

پس از تگ‌های قبلی این تگ‌ها حائز اهمیت هستند و به ترتیب قبلی از تگ‌ H4 به H6 اهمیت آن به مراتب کمتر می‌شود اما در کل اهمیت این سه تگ تقریبا به یک اندازه است و برای استفاده از آن‌ها ابتدا باید تگ‌های مهم‌تر را استفاده کنید! یعنی پیش از تگ H5 از H4 و پیش از تگ H6 از تگ H5 استفاده کنید. استفاده از این تگ‌ها محدودیتی ندارد و می‌توانید به تعداد دلخواه از آنها استفاده کنید.

توجه داشته باشید که استفاده از این تگ‌ها علاوه بر اهمیتی ساختاری، بر روی ظاهر متن نیز تاثیرگذار است؛ به طور مثال تگ H1 بسیار بزرگ‌تر از فونت معمولی سایت و تگ H6 از آن کوچک‌تر است. اگر نیاز دارید از تگ H1 با سایز کوچک استفاده کنید، باید از قابلیت Font-size در CSS سایت خود استفاده کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *