هر کسب و کاری برای افزایش مخاطبان و فروش خود به دنبال استفاده از راه های مختلف بازاریابی است. در این مقاله به بررسی بازاریابی فصلی که تاثیر زیادی در فروش شما دارد می پردازیم.

در اولین مرحله باید مناسبت های سال و فصل آن ها را مشخص کنید. متناسب ترین آن ها را با موضوع و حوزه فعالیت خود انتخاب کنید. سپس وارد مرحله بعدی یعنی برنامه ریزی بازاریابی فصلی شوید.

مرحله دوم) برای بازاریابی فصلی برنامه ریزی کنید!

از بازاریابی فصلی، مناسبت ها و ویژگی های آن گفتیم. اما شما باید یک برنامه و استراتژی برای آن داشته باشید. و بدانید که صرف اینکه به روزهای انتهایی سال نزدیک می شویم، قرار نیست فروش شما افزایش پیدا کند. بلکه باید برای آن آماده شوید. فقط پیش از شروع، کاری به مدل ارائه محصول و تخفیف های آن نداریم و این بستگی به رویکرد شما برای فروش محصول دارد. هم می توانید به صورت کلی یک تخفیف داشته باشید و هم کد تخفیف برای مناسبت ها درنظر بگیرید. به صورت کلی تخفیف دادن و قیمت گذاری کمتر از حالت معمول، از ویژگی های اصلی کمپین ها است که باید به آن توجه داشته باشید.

  • طراحی گرافیک

در برنامه ریزی و استراتژی کمپین بازاریابی فصلی باید در گرافیک سایت یا لوگوی خود یک باز طراحی (Redesign) داشته باشید. در طرح ها و حتی لوگو کسب و کار خود می توانید از رنگ های هماهنگ با آن استفاده کنید. همچنین استفاده از لوگو و آیکون های خاص در کنار لوگو هم بسیار مرسوم است. در این زمینه شما می توانید گوگل را الگو خود قرار دهید. البته گوگل از حرفه ای ترین طرح ها برای لوگو صفحه اصلی خود استفاده می کند. و شما قرار نیست که طرحی به قدرت آن داشته باشید. اما با نگاه کردن به تغییرات لوگو گوگل می توانید دید خوبی نسبت به هماهنگ سازی و طراحی لوگو با مناسبت ها داشته باشید. علاوه بر لوگو، می توانید طرح های گرافیکی مختلفی را برای بنرها، بخش های مختلف سایت، اسلاید و طرح های فراخوان عمل (Call to Action) داشته باشید. با استفاده از طرح های هماهنگ می توانید فضا را برای ایجاد انگیزه و خرید دوچندان کنید.

به گفته مدیران فروشگاه های اینترنتی زمان پیک فروش اینترنتی ایران، در روزهای منتهی به شب یلدا است. یعنی موفق ترین کمپین بازاریابی فصلی مربوط به مناسبت یلدا است. از همین رو بسیاری از افراد در این زمان به فروشگاه های اینترنتی مراجعه می کنند. مراجعه زیاد نیازمند پهنای باند مناسب برای میزبانی است. کاربران اینترنت که در کمپین ها و مناسبت های مختلف یک دفعه و در یک زمان کوتاه به سایت مراجعه می کنند، علاوه بر ایجاد فروش و درآمد برای شما، احتمال از دسترس خارج شدن سایت شما را هم فراهم می کنند! از همین رو لازم است که در زمان کمپین های بازاریابی فصلی به فکر زیرساخت فنی سایت خود باشید.در آن مدت لازم است از پهنای باند و ظرفیت و منابع بیشتری برای میزبانی سایت خود استفاده کنید. تا به واسطه بازدید زیاد سایت شما داون (Down) و از دسترس خارج نشود.

  • زمان بندی

حداقل یک هفته قبل باید مقدمات کمپین خود را فراهم کنید. طرح ها را آماده کنید و آماده اطلاع رسانی شوید. اینکه کاربران شما از چند روز قبل بدانند که در چه تاریخی کمپین دارید، بسیار اهمیت دارد. از همین رو باید حتما زمان بندی برای معرفی و اطلاع رسانی آن داشته باشید. ایجاد یک شمارش گر یا شمارش معکوس برای شروع کمپین  هم از راه های جذابی است که می توانید از آن استفاده کنید.

زمانی که قصد دارید برای یک مناسبت کمپین داشته باشید باید حتما آن را اطلاع رسانی کنید. استفاده از خبرنامه بسیار مهم است. لیست کاربرانی که ایمیل شان را به شما داده اند باید در اولویت باشند. و اول آن ها را از کمپین و تخفیف های خود آگاه کنید. در صفحه خود سایت و یا صفحات پربازدید سایت می توانید با استفاده از نوارهای تبلیغاتی و یا پاپ آپ هایی کاربران را از زمان کمپین خود مطلع کنید. اما مطلع کردن چگونه باید باشد؟ کجا باید اطلاعات کمپین قرار بگیرد؟ در یک لندینگ پیج اختصاصی کمپین.

  • صفحه فرود کمپین

شما در یک صفحه فرود یا همان لندیگ پیج (Landing Page) باید اطلاعات کامل کمپین را منتشر کنید. از ویژگی ها، تخفیف ها، نوع محصولات و خدمات و از همه مهم تر تاریخ شروع و اتمام آن. این ها ویژگی های اصلی یک صفحه فرود مرتبط با یک کمپین در بازاریابی فصلی است.

طرح های گرافیکی که پیشتر به  آن اشاره کردیم در این صفحه باید مورد استفاده قرار بگیرند. به طوری ساختار و طراحی آن با سایر صفحات تان متفاوت باشد.

اگر قصد دارید یک کمپین بسیار بزرگ و هدفمند را در یک فصل یا مناسبت اجرا کنید، می توانید از ابزار تبلیغات نیز استفاده کنید. در حالت اطلاع رسانی شما صرفا کاربرانی که با شما آشنا هستند را مطلع می کردید،اما در تبلیغات می توانید کاربران جدید را جذب کسب و کار خود کنید. در زمان بازاریابی فصلی تبلیغات هم می تواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد. زیرا کاربران را آگاه می کند که در یک زمان کوتاه شانس خرید و استفاده از خدمات را با قیمت پایین تر دارند. از همین رو زمان برای کاربر محدود می شود.

هر چه قدر که کمپین برای کاربر اولیت برای خرید ایجاد کند، در زمان مناسبی باشد و تخفیف مناسب باشد، زمان تصمیم گیری کاربران می تواند کمتر شود و فروش زودتر ایجاد شود. از همین رو در کمپین های فصلی خود هم می توانید از تبلیغات استفاده کنید. علاوه بر انواع تبلیغات در اینترنت می توانید از رسانه های اجتماعی هم برای اطلاع رسانی و هم تبلیغات استفاده کنید.

  • رسانه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی ابزار قدرتمندی برای اطلاع رسانی کمپین های مناسبتی هستند و لازم است که حتما از آن استفاده کنید. در رسانه های اجتماعی مختلف بر اساس طرح های گرافیکی که به آن اشاره کردیم، می توانید فضا را برای کمپین خود فراهم کنید.

برعکس تبلیغات و اطلاع رسانی که در خود سایت انجام می شد، و توصیه شد که از یک صفحه فرود استفاده کنید. لازم نیست در رسانه های اجتماعی حتما کاربران را به سایت خود هدایت کنید. بلکه می توانید با طرح های گرافیکی جذاب در قالب چندین پست، پیام های اصلی کمپین خود را که پیش تر به آن ها اشاره کردیم، معرفی کنید.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *