اگر یک سایت دارید و می خواهید محصولات و خدمات خود را بفروشید، یکی از مهم ترین اقداماتی که باید انجام دهید لینک سازی است! در مقاله قبلی به بررسی این موضوع پرداختیم و در این مقاله هم به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

5 نکته درباره لینک سازی داخلی که باید رعایت کنید!

اگر می خواهید رتبه سایت خود را در موتورهای جستجو افزایش دهید، لینک سازی داخلی را نادیده نگیرید! لینک سازی داخلی یکی از فاکتورهای مهم سئو محسوب می شود که با استفاده از آن می توانید محتوای مهم و مرتبط خود را به گوگل معرفی کنید و به همین سادگی، علاوه بر افزایش رتبه آن محتوا در گوگل، به افزایش رتبه کلی سایت هم کمک کنید. البته لینک سازی داخلی باید با استراتژی خاص خود انجام شود؛ برای آن که بتوانید لینک سازی داخلی را به درستی انجام دهید، نکاتی وجود دارد. 5 نکته مهم درباره لینک سازی داخلی عبارتند از:

لینک دادن از محتوای با کیفیت به سایر صفحات

یکی از مواردی که باید دقت کنید، این است که گوگل برای هر صفحه ارزشی قائل است که به آن پیج اتوریتی (قدرت صفحه) گفته می شود. هر چقدر محتوای یک صفحه با کیفیت تر باشد، گوگل برای آن ارزش بیشتری قائل است. اگر در صفحات با کیفیت خود به صفحات دیگر لینک بدهید، گوگل این لینک ها را هم با ارزش می داند و رتبه آن را افزایش می دهد. بنابراین اگر قصد لینک سازی داخلی دارید، ابتدا باید محتوای ارزشمند، مفید و کاربردی ایجاد کنید. سپس از آن صفحات، به صفحات مهم سایت خود لینک بدهید.

لینک دادن به مهم ‌ترین مطالب در صفحه اصلی

اگر می خواهید لینک سازی داخلی خوبی داشته باشید، یکی از مواردی که باید رعایت کنید لینک دادن به صفحات مهم سایت در صفحه اصلی است. اگر یک سایت شرکتی داشته باشید، معمولاً صفحه اصلی آن ثابت است و تغییری نمی کند! بنابراین مهم است که در صفحه اول سایت خود به آن لینک بدهید. از طرف دیگر، اگر یک سایت محتوا محور دارید، با نمایش آخرین مطالب در صفحه اصلی می توانید به آن مطالب تا زمانی که کاربران با تعامل برقرار می کنند، لینک بدهید تا رتبه ان در موتور های جستجو افزایش پیدا کند.

لینک دادن به کلمات کلیدی اصلی

در هر سایت صفحاتی وجود دارند که نسبت به سایر صفحات از ارزش بیشتری برخوردارند. به عنوان مثال صفحات مربوط به خدمات سایت شما ارزش زیادی دارند و کاربران از طریق این صفحات می توانند سفارش خدمات خود را ثبت کنند. بنابراین لازم است تا به صفحات مهم سایت خود لینک بدهید! مثلاً اگر سایت خدماتی دارید، صفحات مهم و خدمات خود را در مطالب مرتبط لینک کنید تا علاوه بر تبلیغات غیر مستقیم برای کاربران، بتوانید ارزشمند بودن آن صفحه را هم به گوگل نشان دهید. کلمات کلیدی اصلی مربوط به صفحات اصلی با عنوان آنکر تکست شناخته می شوند که در لینک سازی داخلی و خارجی مفهوم مهمی محسوب می شود.

تعداد لینک های موجود در هر صفحه

هنگامی که شما در یک صفحه به چندین صفحه دیگر لینک می دهید، اعتبار آن ها به نسبت تقسیم می شود. مثلاً اگر در یک صفحه به 10 صفحه دیگر لینک داده باشید، اعتبار آن میان 10 صفحه تقسیم می شود و اگر در یک صفحه تنها به 3 صفحه دیگر لینک داده باشید، اعتبار آن میان 3 صفحه تقسیم می شود. کدام بهتر است؟ قطعاً مورد دوم. بنابراین اگر می خواهید لینک سازی داخلی شما تاثیر زیادی در رشد سایت داشته باشد، بهتر است تعداد لینک های کمتری داشته باشید. به عبارت ساده تر، بهتر است تنها محتوای مرتبط با آن صفحه را لینک کنید و از لینک کردن صفحاتی که ارتباط خاصی با آن صفحه ندارند، دوری کنید.

انکر تکست لینک داخلی (Anchor Text)

یکی دیگر از مواردی که شاید نسبت به چند مورد قبلی از اهمیت بیشتری برخوردار باشد، متن انکر تکست لینک داخلی است. هنگامی که شما یک صفحه را با یک عبارت کلیدی یا انکر تکست لینک می کنید، به گوگل نشان می دهید که این صفحه در مورد همان انکر تکست است. به همین دلیل استفاده از انکر تکست درست اهمیت زیادی دارد. هنگام لینک دادن، سعی کنید از کلمات کلیدی پر جستجو استفاده کنید تا گوگل به صفحه مورد نظر با همان کلمه کلیدی رتبه بدهد.

با رعایت 5 نکته بالا، می توانید لینک سازی داخلی را به خوبی انجام دهید، ترافیک سایت خود را افزایش دهید و قدرت لینک سازی داخلی را ببینید.

لینک سازی خارجی چیست؟

بر خلاف لینک سازی داخلی که تنها داخل سایت ایجاد می شد، در لینک سازی خارجی از سایت های دیگر به سایت شما لینک داده می شود. هنگامی که یک سایت به سایت شما لینک می دهد، به این معنی است که سایت ما را تایید می کند! بنابراین گوگل هم متوجه می شود که سایت شما در همان کلمه کلیدی ارزشمند است و با آن کلمه کلیدی، رتبه سایت را افزایش می دهد. هر چقدر سایتی که به سایت شما لینک می دهد قدرت و ارزش بیشتری داشته باشد، به همان نسبت هم گوگل رتبه سایت شما را بیشتر می کند.

چگونه لینک سازی خارجی انجام دهیم؟

تا این جای مقاله حتماً با اهمیت لینک سازی داخلی و خارجی آشنا شده اید و احتمالاً الان قصد دارید بدانید که چگونه می توان لینک سازی خارجی انجام داد! لینک سازی خارجی نسبت به لینک سازی داخلی کار سخت تری است اما غیر ممکن است. شما باید کاری کنید که سایت های دیگر با استفاده از انکر تکست مورد نظر، به صفحه اصلی یا صفحات مورد نظر سایت شما لینک بدهند؛ چگونه؟ راه های مختلفی وجود دارد اما باید توجه داشته باشید که استفاده از راه های غیر قانونی می تواند آسیب جدی به سایت شما وارد کند. شما باید به نحوی در سایت های دیگر لینک سازی خارجی انجام دهید که اولاً آن لینک حذف نشود، دوماً از حالت طبیعی خارج نشود.

راه های گرفتن لینک از سایت های دیگر

اگر به دنبال راه کار هایی برای لینک سازی خارجی هستید، باید بگوییم که راه های زیادی وجود دارد اما تعداد راه هایی که مطمئن هستند، کم است. گاهی اوقات کاربران دست به خرید لینک می زنند که شاید در ابتدا کار رتبه سایت آن ها رشد خوبی کند، اما پس از مدتی از همان رتبه اولی که قرار داشتند هم پایین تر می روند. لینک سازی خارجی بر خلاف لینک سازی داخلی که فقط تاثیر مثبت دارد، می تواند تاثیر منفی داشته باشد! به عنوان مثال اگر شما از سایت هایی که امتیاز اسپم بالایی دارند لینک بگیرید، احتمال آن که توسط گوگل جریمه شوید زیاد است. ما در این بخش 7 مورد از راه هایی که با استفاده از آن می توانید لینک سازی خارجی کنید را بررسی می کنیم:

درج نظر در سایت هایی که لینک DoFollow دارند!

اولین و مهم ترین راه کاری که بسیار از سایت ها استفاده می کنند تا لینک سازی خارجی انجام دهند، درج لینک خود در بخش نظرات سایت های مختلف است. برخی از سایت ها لینک شما را در بخش نظرات به صورت فالو ثبت می کنند و به معنای امتیاز دادن به سایت شما است. اگر بتوانید این دسته از سایت ها را پیدا کنید و انکر تکست مورد نظر را به همراه لینک آن صفحه قرار دهید، امتیاز صفحات و سایت شما افزایش پیدا می کند. البته توجه داشته باشید که لینک گرفتن از سایت هایی لینک شما را به صورت نو فالو درج می کنند، تاثیری در رتبه سایت شما نخواهد داشت.

در پروفایل شبکه های اجتماعی خود لینک درج کنید!

بسیاری از شبکه های اجتماعی دارای بخشی هستند که می توانید لینک سایت خود را در آن قرار دهید. درست است که در این شبکه ها نمی توانید لینک خود را به همراه انکر تکست قرار دهید، اما باز هم تاثیر زیادی روی سایت شما خواهد داشت. حتی اگر آن شبکه اجتماعی لینک شما را به صورت نو فالو درج کند، باز هم سیگنال آن تاثیر خوبی روی سایت شما خواهد داشت. اینستاگرام و توئیتر دو شبکه اجتماعی مهم هستند که می توانید در بخش بیو، لینک سایت خود را قرار دهید.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *