اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد افزایش سرعت بارگذاری سایت با استفاده از ابزار GTmetrix را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با افزایش سرعت سایت، وضعیت سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و رضایت کاربران را هم جلب کنید.

Avoid URL redirects: در این پارامتر مشخص می‌شود که تا چه میزان از URL هایی که به صورت ریدایرکت شده هستند، دوری کرده‌اید که اگه آدرسی به این شکل وجود داشته باشد، نمایش داده می‌شود که در صورت نیاز باید آن را برطرف کنید.

Make AJAX cacheable: در این پارامتر هم مشخص می‌شود که تا چه میزان برای حالتی که از Ajax در سایت استفاده می‌کنید، کش استفاده کردید. در صورتی که خطایی در اینجا وجود داشته باشد، همراه با آدرس نمایش داده می‌شود که می‌توانید آن را برطرف کنید.

Remove duplicate JavaScript and CSS: گاهی اوقات پیش می‌آید که فایل‌های CSS و JS به صورت کپی شده و به دلایل مختلفی، از دو آدرس مختلف بارگذاری می‌شوند. در این حالت این پارامتر امتیاز منفی می‌گیرد و باعث می‌شود که یک فایل برای دو بار یا بیشتر لود شود که برای رفع اون کافیه بررسی کنید و ببینید که دلیل رخ دادن لود دو یا چندین بار این فایل‌ها چه چیزی بوده است و آن را برطرف کنید.

Avoid AlphaImageLoader filter: در مرورگر اینترنت اکسپلورر خطایی وجود دارد که اگه فایل‌های png در صفحه وجود داشته باشند، با خطایی مواجه می‌شوید که وقتی به لود این تصاویر می‌رسد تا زمانی که تصویر به صورت کامل لود نشده باشند، سایر بخش‌های سایت بارگذاری نخواهند شد. بنابراین این مشکل باعث می‌شوند که بارگذاری صفحات سایت در این مرورگر مدتی طول بکشد. برای همین از فیلتر AlphaImageLoader در CSS استفاده می‌شود. در این پارامتر مشخص می‌شود که تا چه میزان از این فیلتر استفاده نکرده‌اید و اگر استفاده نکرده باشید امتیاز بالایی دریافت خواهید کرد. البته این مشکل در نسخه‌های قدیمی مرورگر بوده و در آخرین نسخه دیگه چنین مشکلی وجود ندارد!

Avoid HTTP 404 (Not Found) error: این گزینه هم مربوط به خطای ۴۰۴ در وردپرس است که اگر در صفحه‌ای خطای ۴۰۴ برای بارگذاری آدرس یک صفحه یا فایل وجود داشته باشد، نشان داده می‌شود و به راحتی می‌توانید با ریدایرکت یا تغییر آدرس، آن را برطرف کنید.

Reduce the number of DOM elements: در صورتی که از عناصر DOM در صفحات استفاده کرده باشید، در این بخش با نمره منفی رو به رو خواهید شد. مدل DOM مخفف عبارت Document Object Model است که برای دسترسی به اشیا و عناصر موجود در یک سند HTML یا صفحه HTML ازش استفاده می‌شود. این مدل از یک سری درخت، سلسله مراتبی برای این دسترسی استفاده می‌شود که اگه بیش از حد ازش استفاده شده باشد، باعث کندی در سرعت بارگذاری سایت خواهد شد.

Use GET for AJAX requests: این خطا زمانی نمایش داده می‌شود که اگر از تکنولوژی Ajax در صفحات سایت استفاده کرده باشید، باید از متد GET استفاده کنید. در بیشتر سایت‌ها این حالت روی حالت POST قرار دارد که باعث نمایش دادن این خطا خواهد شد.

Avoid CSS expressions: با استفاده از CSS expressions می‌شود از برخی متدهای جاوا اسکریپت در CSS استفاده کرد که فقط مرورگر IE پشتیبانی می‌کند که البته از جمله این موارد میشه به تغییر رنگ پس زمینه به صورت ساعتی اشاره کرد. حالا اگه از این قابلیت استفاده کرده باشید، برخی ویژگی‌های CSS به صورت داینامیک و پویا تبدیل خواهند شد. استفاده از این قابلیت هم خطرناک است و به همین خاطر GTmetrix توصیه می‌کند که اگه از این قابلیت استفاده کردید، حتماً آن را غیرفعالش کنید. در صورت استفاده در این پارامتر نشان داده می‌شود که به راحتی می‌‌توانید این موضوع را حل کنید.

Reduce cookie size: این پارامتر هم برای کاهش اندازه کوکی‌ها است که اگه حجم کوکی بزرگ باشد، در این‌جا نمایش داده می‌شود که می‌توانید این موضوع را با کدنویسی برطرف کنید.

Make favicon small and cacheable: در صورتی که از فاو آیکن وردپرس استفاده می‌کنید، باید بدانید که چون دیر به دیر این نوع تصویر تغییر خواهد کرد (در واقع تا زمانی که خودتان آن را تغییر دهید!) پس بهتر است حالت کش برای این نوع تصاویر که به فرمت ico. هستند و جدیدا با فرمت png. هم استفاده می‌شوند، فعال کنید. علاوه بر این، کاری کنید که تا جای ممکن حجم آن کمتر شود!

Configure entity tags (ETags): هدر ETag با اسم کامل Entity Tag به معنی برچسب هویتی است، تغییرات صفحه یا فایل را به مرورگر کاربر اطلاع‌رسانی می‌کند. در این تگ آخرین ویرایش صفحه یا فایل از محتوای متنی مشخص خواهد شد. حالا با استفاده از این تگ می‌شود به مرورگر فهماند که قبل از لود صفحه با استفاده از این تگ مشخص کند که آیا صفحه بر اساس نسخه کش شده آپدیتی داشته و ویرایشی داخلش انجام گرفته است یا خیر! در صورتی که داخل محتوای متنی ویرایشی انجام گرفته باشد، مرورگر سعی می‌کند به جای خواندن از حافظه کش، از سمت سرور این بخش رو دریافت کند.

Make JavaScript and CSS external: این پارامتر هم برای بارگذاری فایل‌های CSS و JS از منابع خارجی است که اگر استفاده شده باشد، در این جا نمایش داده می‌شود و به شما پیشنهاد می‌دهد که تا جای ممکن به جای خواندن از آدرسی به غیر از دامنه سایت، آن‌ها را در سایت خود قرار دهید و مستقیما از هاست خود آن فایل‌ها را بارگذاری کنید.

نتیجه‌گیری

در چند مقاله سعی کردیم به بررسی بخش‌های مختلف سایت GTmetrix و آموزش افزایش سایت به کمک آن بپردازیم! در سری بعدی مقالات GTmetrix به بررسی خطاها و آموزش رفع آن‌ها می‌پردازیم تا به راحتی بتوانید از این سایت استفاده کنید.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *