شما بنیان گذار یک کسب و کار اینترنتی هستید یا در بخش بازاریابی آن فعالیت می کنید؟ قطعاً روش های بازاریابی مختلفی را می شناسید و در زمان های لازم، از یک یا چند مورد از آن ها استفاده می کنید. برخی از روش های بازاریابی هم وجود دارند که همیشه توسط کسب و کارها مورد استفاده قرار می گیرند. وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی یکی از روش های بازاریابی است که همیشه همراه شما است و هنگام تولید محتوا، به آن فکر می کنید. در واقع بازاریابی ویروسی ابزاری قدرتمند است که می تواند راه چند ساله را برای شما در یک شب بپیماید. با توجه به این موضوع، قطعاً شما هم می خواهید از آن استفاده کنید.

مفهوم بازاریابی ویروسی چیست؟

به عنوان یک کاربر اینترنت، حتماً در شبکه های اجتماعی مختلفی فعالیت دارید. شاید متوجه شده باشید که هراز گاهی، یک ویدیو در میان کاربران به اشتراک گذاشته می شود. گاهی اوقات برخی از این ویدیوها به قدری وایرال می شوند که صفحه ای که آن را نشر داده است، یک شبه صدها هزار فالوور جذب می کند. چنین ویدیوهایی به قدری جذاب و حرفه ای تولید می شوند که برای کاربران جذاب هستند؛ همین مسئله باعث می شود که آن را برای دوستان خود ارسال کنند. مفهوم وایرال شدن محتوا، همین مسئله ارسال ویدیو توسط کاربران برای دوستان خود است.

اگر بخواهیم این موضوع را ساده تر بیان کنیم، باید بگوییم که کاربران بدون آن که به برند شما وابسته باشند ویدیوی شما را به اشتراک می گذارند و این مسئله باعث موفقیت کمپین بازاریابی شما خواهد شد.

در اینستاگرام مسئله وایرال شدن ویدیو زیاد اتفاق می افتد و حتماً شما هم چند مورد از آن ها را دیده اید! برای درک بهتر این موضوع، ویدیوهای تیک تاک را که در اینستاگرام وایرال می شوند را در نظر بگیرید. چنین ویدیوهایی با وجود آن که مربوط به یک شبکه اجتماعی دیگر هستند اما به قدری جذابیت دارند که در اینستاگرام هم دست به دست می شوند. ساده تر بگوییم؟ کاربران به صورت غیرمستقیم در حال تبلیغ کردن شبکه اجتماعی تیک تاک در اینستاگرام هستند؛ بدون آن که هیچ وابستگی این برند مطرح داشته باشند. بازاریابی ویروسی بسیار قدرتمند است و اگر اصول آن را بلد باشید، واقعاً می توانید راه چند ساله رو یک شبه طی کنید و باعث رشد ناگهانی کسب و کارتان شوید.

چگونه با وایرال مارکتینگ به رشد کسب و کارمان کمک کنیم؟

سوال مهم که برای کاربران زیادی ایجاد می شوداین است که آیا واقعاً بازاریابی ویروسی به رشد ما کمک می کند؟ جواب بله است به شرط آن که اصول آن را به خوبی رعایت کنید! قرار نیست که هر محتوای تولید شده، وایرال شود. سناریو جذاب همان چیزی است که باعث وایرال شدن یک محتوا می شود و باعث می شود که کاربر پس از دیدن آن را برای دوستان خود ارسال کند. حتی اگر بازاریابی ویروسی به درستی انجام شود، ممکن است افرادی که محتوای شما را توسط افراد دیگری دریافت کرده اند هم باز آن را برای دوستان خود بفرستند. حال فرض کنید وایرال شدن به معنای ادامه پیدا کردن این چرخه ارزشمند است. در این صورت ممکن است میلیون ها نفر محتوای شما را مشاهده کنند و در نهایت شما را دنبال کنند.

شاید شما هم مسابقات اینستاگرامی را دنبال کنید! مسابقات اینستاگرامی نمونه ای از وایرال شدن محتوا توسط کاربران است. در واقع صفحات زیادی برای اینستاگرام مارکتینگ خود مسابقاتی برگزار می کنند و یکی از شرایط آن‌ ها، ارسال آن پست برای دوستان یا منشن کردن در زیر پست است. این مسابقات هم نوعی وایرال کردن محتوا است و می تواند به رشد صفحه شما کمک بسیار زیادی کند. پس اگر می خواهید برندسازی کنید یا آگاهی از برند ایجاد کنید، بازاریابی ویروسی بهترین گزینه است و می توانید با طراحی یک مسابقه جذاب به آن دست پیدا کنید.

در وایرال مارکتینگ چه چیزهایی اهمیت زیادی دارند؟

برای استفاده از هر روش بازاریابی ابتدا باید آن را به خوبی بشناسید، بازاریابی ویروسی هم از این موضوع مستثنی نیست! برای تضمین موفقیت شما در بازاریابی ویروسی، شما باید عناصر کلیدی در بازاریابی ویروسی را بشناسید. در واقع این عناصر کلیدی به شما کمک می کنند تا بتوانید برنامه ریزی و اجرای کمپین وایرال مارکتینگ خود را به خوبی انجام دهید. در این قسمت، قصد داریم به بررسی 6 مورد از مهم ترین چیزایی که در بازاریابی ویروسی مهم هستند، بپردازیم تا شما بتوانید کمپین وایرال مارکتینگ خود را به خوبی جلو ببرید:

·  جسور باشید و بدون شک جلو بروید!

تا به حال ویدیویی را دیده اید که فردی به صورت کاملاً جسورانه محتوای خود را ارائه کند؟ قطعاً افراد زیادی هستند که به این صورت فعالیت می کنند و البته دلیل موفقیت آن ها هم دقیقاً همین موضوع است. شما به عنوان یک تولیدکننده محتوا، نمی توانید محتوای خود را ویروسی کنید تا زمانی که نتوانید به صورت جسورانه شعار خود را به کاربران بگویید، زیرا در چنین حالتی بازاریابی ویروسی صورت نمی گیرد و تنها زمان شما هدر می رود.

حواستان باشد که جسارت به معنای غرور یا بی احترامی نیست، این مسئله می تواند منجر به شکست کسب و کارتان شود. برند شما بخش بسیار مهمی است و هر کاری که انجام می دهید، باید حواس جمع باشید که به نفع برندتان باشد و آن را به نابودی نکشاند. گاهی اوقات برندها واکنش منفی کاربران را به خود جلب می کنند و همین مسئله باعث می شود که برندشان شکست بخورد. باید پیش از انتشار محتوا بسنجید که آیا این مسئله باعث واکنش منفی کاربران می شود؟ اگر پاسخ منفی است، می توانید آن را انتشار دهید.

یکی از بهترین مثال هایی که می توانیم مطرح کنیم، شرکتی در زمینه تولید محصولات بهداشتی و پاکسازی است. این شرکت برای رشد برند خود یک محتوای پرجسارت منتشر کرد که در آن در مورد کیفیت محصولات خود صحبت کرد. شعار کمپین این شرکت، این بود که “تیغه‌های ما عالی هستند و این یک خطر واقعی است”. این مسئله می توانست یک اعلام خطر برای کاربران باشد اما واقعیت این بود که توانست رضایت بسیاری از کاربران را با این شعار جلب کند. دلیل موفقیت این کمپین این بود که مخاطبان هدف آن را دوست داشتند و اعتبار این برند با این کمپین افزایش پیدا کرد.

·  اعتبار داشتن محتوا

اعتبار در هر جایی خوب است! در محتوایی که شما برای وایرال مارکتینگ تولید می کنید هم اعتبار اهمیت بسیار زیادی دارد! آیا می توانید کاربران را مجبور کنید که محتوای شما را برای دوستان خود ارسال کنند؟ قطعاً خیر. آن چیزی باعث می شود کاربر محتوا را برای دوستان خود ارسال کند، جذابیت و اعتبار محتوا است. حقیقت این است محتوای شما باید اعتبار زیادی داشته باشد و در واقع، واقعی و ارگانیک باشد تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. فرض کنید شما در حال ایجاد یک کمپین بازاریابی ویروسی برای محصول یا خدمات خود هستید!

حال اگر کاربران پس از دیدن محتوا متوجه تبلیغاتی و غیر جذاب بودن آن شوند، باعث می شود که آن را برای دوستان خود ارسال نکنند و در نهایت نتیجه خوبی نگیرید. کاربران محتوای جذاب را به محتوای تبلیغاتی ترجیح می دهند و همین مسئله دلیلی برای وایرال شدن بیش از اندازه محتوای جذاب است.

هر چقدر محتوای شما جذاب تر باشد، اعتبار برند شما هم بیشتر خواهد بود! در حال حاضر کمپین های تبلیغات کمتر به صورت مستقیم محصول را معرفی می کنند، بلکه محصول را در حالی که در یک سناریو جذاب استفاده می شود، معرفی می کنند. جذاب بودن نحوه معرفی باعث می شود تا نظر کاربران در مورد آن محصول جذب شود و به دنبال این باشند که آن محصول چیست و نام برندی که آن را ارائه می کند را هم پیدا کنند. این مسائل می تواند به رشد برندتان کمک زیادی کند. بنابراین به اعتبار کمپین بازاریابی ویروسی خود اهمیت بسیار زیادی بدهید تا به تضمینی بودن موفقیت شما کمک کند.

·  ارتباط و تعامل برقرار کنید!

احتمالاً شما هم صفحاتی را در شبکه های اجتماعی دنبال می کنید که به دنبال برقرار ارتباط و تعامل با کاربران هستند! ما نام چنین برندهایی را برند باهوش می گذاریم. زیرا چنین برندهایی به خوبی می دانند که ارتباط باعث می شود تا موفق شوند. در کمپین های وایرال مارکتینگ هم ارتباط اهمیت بسیار زیادی دارد! در واقع ارتباط می تواند از نوع زمان، اتفاق، رویداد یا هر چیز دیگری باشد. یکی از برندهایی که در زمان خودش بسیار موفق بود، برند Oreo بود. این برند توانست به خاطر اجرای به موقع و هوشمندانه کمپین خود در زمانی که کاربران واقعاً به آن نیاز داشتند، اعتبار برند خود را تا حد زیادی افزایش دهد. باید سعی کنید کمپین خود را درست زمانی که کاربران به آن نیاز دارند اجرا کنید تا به موفقیت برسید. مثلاً در شروع کرونا، شرکت های تولید ماسک و الکل توانستند بازار خوبی را داشته باشند. شما هم به دنبال چنین فرصت هایی باشید تا موفقیت شما تضمینی باشد.

چالش های تیک تاک هم کمک زیادی به وایرال شدن شما می کند و در نهایت می تواند به رشد برندتان کمک زیادی کند. در چالش های تیک تیک گاهی اوقات برندها محتوای بسیار جذابی تولید می کنند و این مسئله نظر کاربران را جلب می کند. هر چقدر بیشتر بتوانید نظر کاربران را جلب کنید، بیشتر توانسته اید کاربران را ترغیب به ارسال محتوا برای دوستان و آشنایان خود کنید. این مسائل به رشد برند شما کمک بسیار زیادی می کند و پیشنهاد می کنیم کمی در این زمینه مطالعه داشته باشید. با استفاده از تکنیک های موفقیت آمیز چنین برندهایی می تواند به برندسازی خود به بهترین شکل ممکن کمک کنید.

·  از طریق خیریه ها جایزه بدهید!

هیچ کاربری وجود ندارد که جایزه گرفتن را دوست نداشته باشد، حتی شما هم به عنوان یک کاربر جایزه را دوست دارید! به دنبال چیزی هستید که باعث موفقیت کمپین وایرال مارکتینگ شما شود؟ جایزه را امتحان کنید. در واقع شما می توانید از کاربران بخواهید که محتوای شما را به اشتراک بگذارند تا به آن ها جایزه تعلق بگیرد. طبیعی است که هر چقدر جایزه بزرگ تر و ارزشمندتر باشد، مشارکت کاربران در کمپین شما بیشتر است. به همین دلیل است که کسب و کارهای زیادی در ایران، در حال دادن جایزه های ارزشمندی نظیر گوشی آیفون هستند که در ایران به نوعی محصول ارزشمندی محسوب می شود. با استفاده از این روش ها می توانید نتیجه بسیار خوبی بگیرید و شاهد رشد سریع تر برند خود باشید.

از طرف دیگر، به عنوان یک برند معتبر می توانید با یک خیریه هماهنگ کنید و به صورت متفاوتی جایزه بدهید! خیریه ها به دنبال این هستند که پول بیشتری برای کارهای خیر جمع آوری کنند و اگر پیشنهاد خوبی برای آن ها داشته باشید، می توانید از آن استفاده کنید. مثلاً می توانید به کاربران خود بگویید که به ازای هر لایکی که روی پست اینستاگرام می رود، مبلغ یک دلار به خیریه داده می شود. در خارج از ایران این روش بسیار عملی می شود و نتایج حاصل شده از آن هم بسیار فوق العاده است.

· احساسات کاربران را درگیر کنید!

شاید برایتان جالب باشد اما انسان برای آن که کاری انجام دهد، به احساس خود در آن لحظه نگاه می کند! حتی اگر کار درستی بخواهد انجام دهد اما احساسش مناسب نباشد، آن را انجام نمی دهد که البته برعکس این موضوع هم واقعیت دارد. بنابراین احساسات هستند که باعث می شود تا کاربر کاری را انجام دهد. بنابراین اگر می خواهید تبلیغ و کمپین بازاریابی ویروسی شما موفق شود، احساسات مردم را در نظر داشته باشید. اگر بتوانید احساس مردم را جلب کنید، احتمال آن که محتوای شما را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارند بسیار زیاد است. این احساس می تواند رضایت، خشم، شادی، اعتماد و… باشد! این مسئله که کدام احساس کاربر را برانگیخته کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید، به نوع برند و کمپین شما بستگی دارد و باید انتخاب درستی داشته باشید.

بنابراین چیزی که وجود دارد، این است که در کمپین برگزار شده توسط هر برندی احساس کاربران اهمیت بسیار زیادی دارد. دلیل آن هم این است که برندهای بزرگ متوجه شده اند که احساس کاربران است که می تواند به موفقیت شما کمک کند. اگر می خواهید بازاریابی ویروسی شما با شکست مواجه شود، با احساس کاربر کاری نداشته باشید تا کاربر هم کاری انجام ندهد! اگر در حوزه کسب و کار فعال باشید، می دانید که هزینه های بسیار زیادی برای کمپین ها صرف می شود و اگر کمپین موردنظر جواب ندهد، تنها هزینه آن کسب و کار یا سازمان به هدر رفته است. برعکس این قضیه، کسب و کارهایی توانسته اند با تمرکز روی جلب احساس کاربر ویدئوهایی با بازدید و تعامل میلیونی بسازند.

· امکان به اشتراک گذاری محتوا توسط کاربران

اگر شما محتوای جذابی ببینید اما مسئله اخلاقی داشته باشید و نتوانید آن را به اشتراک بگذارید، این کار را انجام می دهید؟ احتمالاً نه! بنابراین اگر شما هم ویدیویی بسازید که جذاب باشد اما امکان اشتراک گذاری آن وجود نداشته باشد، کاربر آن را به اشتراک نخواهد گذاشت. همچنین نحوه اشتراک گذاری آن باید ساده باشد تا کاربر بتواند آن را برای بقیه ارسال کند. در واقع اگر کاربر ار ویدیویی خوشش بیاید، آن را برای دوستان خود ارسال می کند. حال اگر راه ساده ای برای ارسال آن پیدا نکند، قید این کار را می زند. در نهایت این مسئله باعث می شود تا نتوانید نتیجه خوبی برای کمپین بازاریابی ویروسی خود بگیرید. بنابراین توجه داشته باشید ویدیوی کمپین خود را به نحوی با کاربران به اشتراک بگذارید که به راحتی بتوانند آن را با کاربران دیگر به اشتراک بگذارند. به نظر شما چه چیزی باعث شده تا اینستاگرام یکی از بهترین شبکه های اجتماعی برای وایرال مارکتینگ باشد؟ دلیل آن امکان به اشتراک گذاشتن محتوا با سایر کاربران است، آن به سادگیِ آب خوردن!

یکی دیگر از تکنیک هایی که باعث می شود تا محتوای شما وایرال شود، این است که آن را در چندین پلتفرم و شبکه اجتماعی منتشر کنید. دلیل این کار، این است که کاربران همه شبکه های اجتماعی محتوای شما را مشاهده کنند! البته این مسئله بودجه زیادی می خواهد و ممکن است هر کسب و کاری از پس آن بر نیاید. برای چنین کسب و کارهایی پیشنهاد می کنیم از اینستاگرام استفاده کنید تا بتوانید بهترین نتایج را بگیرید. همچنین اگر در سایت خود محتوای موردنظر را منتشر کرده اید، باید دکمه های به اشتراک گذاری محتوا توسط کاربران در جایی باشد که کاربر به راحتی بتواند این کار را انجام دهد.

تضمین موفقیت در بازاریابی ویروسی در چند قدم

بازاریابی ویروسی و چیزهایی که در آن مهم هستند را شناختید؟ پس اکنون زمان آن رسیده که قدم های لازم برای موفقیت در بازاریابی ویروسی را هم بشناسید. کسب و کارهای زیادی دست به بازاریابی ویروسی می زنند اما پس از صرف هزینه، زمان و انرژی به موفقیت نمی رسند. قطعاً شما نمی خواهید جزء این دسته از کسب و کارها باشید! در این بخش به بررسی 6 مرحله می پردازیم که بدون طی کردن آن ها نمی توانید موفقیت خود را تضمین کنید. بنابراین برای شروع وایرال مارکتینگ پیشنهاد می کنیم حتماً به این موارد توجه کافی داشته باشید تا موفقیت بازاریابی ویروسی شما تضمین شود:

· در قدم اول، مخاطبان خود را بشناسید!

پیش از آن که بخواهید کمپین بازاریابی ویروسی خود را اجرا کنید، اول باید ببینید که مخاطبان هدف شما کدام افراد هستند تا بتوانید محتوای جذابی برای آن ها تولید کنید. به خصوص که اگر قصد ایجاد کمپین تبلیغاتی برای کسب و کارتان را دارید، ابتدا باید ببینید که چه کسانی مخاطبان هدف هستند. سپس برای چنین افرادی محتوای تولید کنید و در اختیارشان قرار دهید. البته شناخت مخاطبان هدف در مراحل بعدی هم به شما کمک می کنند و می توانید نتیجه بسیار خوبی از کمپین های بازاریابی ویروسی خود بگیرید. پس قدم اول شناخت مخاطبان است تا بتوانید مراحل دیگر را هم به درستی طی کنید.

راه های زیادی برای شناخت مخاطب هدف وجود دارد اما باید ببینید که کدام راه دقیق ترین شناخت را به شما می دهد. بهترین ابزارهایی که برای شناخت مخاطبان هدف وجود دارد، عبارتند از دموگرافیک، رفتار آنلاین کاربران، الگوهای اشتراک گذاری و علایق کاربران استفاده کنید. هنگامی که شما بتوانید این موارد را به خوبی بشناسید، می دانید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و بر اساس آن استراتژی کمپین بازاریابی ویروسی خود را بچینید. ایده های محتوایی هم زمانی به ذهن شما می رسد که شناخت دقیقی از مخاطبان هدف داشته باشید تا ببینید که چه محتوایی برای آن ها جذاب است. سپس می توانید محتوایی بر اساس علاقه مخاطبان هدف ایجاد کنید و بهترین نتیجه را بگیرید.

· وایرال شدن قرار است شما را به چه هدفی برساند؟

پیش از شناخت مخاطبان باید ببینید که هدف شما واقعاً چیست! در واقع باید ببینید که وایرال مارکتینگ قرار است شما را به چه هدفی برساند تا بتوانید استراتژی مناسبی بر اساس آن بچینید. بدون داشتن هدف، حتی نمی توانید ببینید که کمپین شما موفق بوده است یا خیر! زیرا موفقیت یک کمپین کاملاً بستگی به اهداف شما دارد و اگر اهداف شما با آن کمپین محقق نشود، نمی توانید نتیجه نهایی را آنالیز کنید. پس در کمپین بازاریابی ویروسی هدف خود را مشخص کنید تا برای مراحل بعدی هم بهتر تصمیم بگیرید. اهداف خود را در استراتژی کمپین بازاریابی ویروسی بیاورید و در پایان کمپین ببینید که آن هدف محقق شده است یا خیر. در واقع تعیین هدف برای بررسی نتیجه کمپین و بررسی میزان موفقیت آن، اهمیت بسیار زیادی دارد.

در بازاریابی ویروسی هدف می تواند هر چیزی باشد! آگاهی از برند یا افزایش فروش. حتی اهداف شما می تواند افزایش فروش، ثبت نام کاربران یا اشتراک آن ها باشد. داشتن اهداف برای بازاریابی ویروسی به شما کمک می کند تا بدانید که چه کاری برای برندتان انجام دهید و در نهایت، ببینید که اهداف محقق شده است یا خیر. البته ممکن است واقعاً هدف شما محقق نشود؛ در این صورت قطعاً مشکلی وجود داشته است. شما می توانید این مشکلات را برای کمپین های بعدی رفع کنید و موفق تر پا به میدان رقابت بگذارید.

· مشخص کردن نوع محتوا اهمیت زیادی دارد!

نوع محتوایی که قرار است منتشر شود دقیقاً چیست؟ نوع محتوا اهمیت زیادی در وایرال مارکتینگ دارد. هر نوع محتوایی شانس ویروسی شدن دارد اما باید ببینید که کدام نوع محتوا به درد کسب و کارتان می خورد. دلیل آن هم، این است که باید ببینید مخاطبان هدف شما به چه نوع محتوایی علاقه دارند و از همان محتوا استفاده کنید. در واقع باید ببینید که بهترین گزینه برای کسب و کار شما کدام است تا از همان نوع به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. انواع مختلفی محتوا وجود دارد اما برای آن که شانس شما برای موفقیت در کمپین وایرال مارکتینگ بیشتر شود، بهتر است از 5 نوع آن استفاده کنید:

  • چالش ها
  • مسابقات
  • ترندهای روز
  • الگوهای رفتاری
  • فیلم و ویدئو

کاربران ویدیو را بیشتر از انواع دیگر فرمت ها دوست دارند و دلیل آن هم این است که ویدئو زمان کمتری از آن ها می گیرد و جذابیت بیشتری ارائه می دهد. به همین دلیل، می توانید از آن برای ویروسی شدن محتوای خود استفاده کنید. البته تولید ویدیو نیازمند یک تیم حرفه ای در زمینه تولید و تدوین آن است تا بتوانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید. همچنین لازم به ذکر است که تولید ویدیو بیشترین هزینه و طولانی ترین زمان را به همراه دارد و نیازمند یک تیم قدرتمند است. وظیفه تیم بازاریابی هم این است که ایده های جذاب پیدا کند تا تیم تولید محتوا بتواند آن را هدف قرار دهد. این مسئله باعث می شود تا محتوای شما وایرال شود و بهترین نتیجه را بگیرید.

·  جلب توجه کاربران در زمان کوتاه

امروزه کاربران شبکه های اجتماعی بی حوصله هستند و اگر محتوا در عرض چند ثانیه نتواند جلب توجه کند، آن را بسته و به سراغ محتوای دیگری می روند. بنابراین محتوای شما باید به نحوی باشد که در عرض چند ثانیه بتواند نظر کاربر را برای دیدن ادامه ویدئو جلب کند. پس محتوا باید در همان چند ثانیه اول نظر کاربران را جلب کند تا کاربر ادامه آن را هم مشاهده کند. اگر کاربر ویدیوی شما را تا آخر مشاهده نکند، احتمال آن که برای دوستان خود ارسال کند هم بسیار کم خواهد بود. به همین دلیل است که در تولید ویدیو باید سعی کنید در 5 ثانیه اول نظر کاربران را جلب کنید تا شانس وایرال شدن محتوا تا حد زیادی افزایش پیدا کند. چه زمانی باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم؟ زمان تولید محتوا. ویرایش محتوا زمان گیر است و البته هزینه های شما را هم دو چندان می کند. در حالی که ممکن است باز هم به آن چیزی که واقعاً باید باشد، تبدیل نشود. برای تولید ویدئو حتماً سناریو و فیلم نامه بنویسید تا بدانید که چگونه می خواهید برای مخاطبان جلب توجه کنید.

سناریو نویسی بلد نیستید و نمی توانید محتوای جذابی بنویسید؟ افرادی در این حوزه تخصص دارند و به شما کمک می کنند تا یک سناریو جذاب و عالی بنویسید. از این افراد استفاده کنید تا نتایج کمپین وایرال مارکتینگ شما شگفت انگیز باشد. فرقی نمی کند که محتوای شما مسابقه است یا چالش! باید سعی کنید همیشه نظر کاربران را جلب کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. این مسئله در وایرال مارکتینگ اهمیت بسیار زیادی دارد و باعث می شود که نتایج خارق العاده و شگفت انگیز بگیرید.

· پیام واحدی ندارید؟ باید داشته باشید!

ساده باشید؛ بازاریابی ویروسی نیاز به ساده بودن دارد. کاربران نباید حس کند که مفهوم کمپین شما را درک نمی کند، چند کلمه برای شعار کمپین خود انتخاب کنید و سعی کنید ساده باشد. کاربر پس از خواندن آن باید متوجه شود که موضوع کمپین چیست! هر چقدر کمپین و پیام شما پیچیده تر باشد، نتایجی که می گیرید سخت تر خواهد بود. ساده بودن هم  به این معنی نیست که نباید به آن پایبند باشید! بلکه همیشه باید به اصول آن پایبند باشید و بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. همچنین باید سعی کنید همیشه به صورت ساده و خلاصه مفهومی را بیان کنید! مثلاً اگر کمپین مهمی دارید، در یک پیام اصلی و یک جمله خلاصه نتیجه موردنظر را به کاربر بگویید. این مسئله می تواند باعث موفقیت بسیار زیادی کمپین وایرال مارکتینگ شما شود.

محتوای شما به قدری جذاب و کاربردی است که کاربر پس از دیدن آن، برای دوستان خود هم ارسال کند؟ باید چنین باشد. اگر بخواهیم خیلی ساده بررسی کنیم، باید بگوییم که بازاریابی ویروسی بر پایه اشتراک است و اگر کاربران آن را با کاربران دیگر به اشتراک نگذارند، بازاریابی ویروسی شما با موفقیت روبرو نخواهد بود. توجه داشته باشید که شما نمی توانید بازاریابی ویروسی را اجبار کنید! در واقع نمی توانید کاربران را مجبور کنید که محتوای شما را به اشتراک بگذارند. بلکه محتوای جذاب است که باعث چنین اتفاقی می شود و باید حتماً آن را در مدنظر داشته باشید.

· منتشر کنید و منتظر به اشتراک گذاری توسط کاربران باشید!

به دنبال قدم نهایی در وایرال مارکتینگ هستید؟ محتوای تولید شده خود را منتشر کنید. شما قرار است پیام کمپین خود را تبلیغ کنید وبه هدفتان برسید. فرمت محتوای خود را هم که مشخص کرده اید و می دانید که قرار است محتوای شما مسابقه، چالش یا چه چیز دیگری باشد. این کار را انجام دهید و سپس اقدام به تولید محتوای مربوط به آن کنید. در مرحله آخر باید آن را در صفحه اجتماعی خود نظیر اینستاگرام منتشر کنید تا کاربران آن را مشاهده کنند. انتشار محتوا تازه شروع کار است و باید بقیه مراحل را آنالیز کنید.

مرحله بعد تبلیغات است! تبلیغات می تواند پولی باشد یا هر راه رایگانی که باعث دیده شدن محتوا شود. در واقع برای آن که محتوا توسط کاربران زیادی به اشتراک گذاشته شود، باید به دنبال راهی برای دیده شدن آن باشید. مثلاً می توانید محتوای موردنظر خود را تبلیغ کنید تا توسط کاربران بیشتری دیده شود. این مسئله به شما کمک می کند تا میزان اشتراک گذاری محتوا توسط کاربران دیگر بیشتر شود و در نهایت کمپین وایرال مارکتینگ شما با موفقیت روبرو شود.

نتیجه گیری

از کاربران شبکه های اجتماعی هستید و ویدیوهای جذاب را برای دوستان خود ارسال می کنید؟ شما هم بخشی از وایرال مارکتینگ هستید. حال فرقی ندارد که شما قصد اجرای کمپین را دارید یا تنها خواسته باشید با مفهوم وایرال مارکتینگ آشنا شده باشید. در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل وایرال مارکتینگ بپردازیم و این موضوع را که بازاریابی ویروسی چگونه می تواند به رشد کسب و کارتان کمک کند، پرداختیم. اگر شما هم می خواهید برند، محصول یا خدماتتان دیده شود، پیشنهاد می کنیم از وایرال مارکتینگ استفاده کنید. به خصوص که اگر از اینستاگرام مارکتینگ استفاده می کنید، وایرال مارکتینک کمک زیادی به شما می کند.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *