با افزایش رقابت میان کسب و کارهای مختلف، روش های جدیدی برای بازاریابی به وجود آمده است. یکی از روش هایی که تاثیر بسیار خوبی روی رشد کسب و کارتان دارد، وبینار مارکتینگ است. شاید برای شما هم پیش آمده است که در حال مشاهده یک وبینار باشید و متوجه شوید که آن کسب و کار، محصول یا خدمات خود را بازاریابی می کند. شاید شما هم کسب و کاری دارید و می خواهید از وبینار مارکتینگ برای توسعه کسب و کارتان استفاده کنید. این روش با توجه به مزایایی که دارد، پیشنهاد می شود! اما چه مزایایی دارد که باعث شده تا ما این روش را پیشنهاد کنیم؟

در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل وبینار مارکتینگ و هر چیزی که لازم است تا برای اجرای آن بدانید، بپردازیم. پس اگر می خواهید در مورد وبینار مارکتینگ، مزایای آن و در نهایت، نحوه اجرای آن اطلاعاتی کسب کنید در این مقاله همراه ما باشید.

وبینار مارکتینگ چیست؟

پیش از آن که بخواهیم به بررسی وبینار مارکتینگ بپردازیم، ابتدا بهتر است توضیح کوتاهی در مورد وبینار بدهیم و مفهوم آن را بررسی کنیم. وبینار از دو واژه وب و سمینار تشکیل شده است! سمینار به معنای جلساتی است که افراد دور هم جمع می شوند و اطلاعاتی را رد و بدل می کنند. حال هنگامی که صحبت از وبینار می شود، می توان آن را یک سمیناری دانست که به صورت آنلاین و در بستر وب برگزار می شود. حال اگر بخواهیم خیلی ساده مفهوم وبینار را بررسی کنیم، باید بگوییم وبینار به این معنی است که کاربران در جلسات آنلاین شرکت می کنند و فردی اطلاعات ارزشمندی در اختیار آن ها قرار می دهد.

وبینار مارکتینگ هم به معنای بازاریابی با کمک وبینار است! در واقع بسیاری از کسب و کارها با کمک وبینار اقدام به بازاریابی برای کسب و کار خود می کنند که ارزش زیادی دارد. در وبینار مارکتینگ شما در همان لحظه و به صورت آنلاین با کاربران خود ارتباط برقرار می کنید و محتوای ارزشمند ارائه می دهید. همین مسئله باعث می شود تا کاربران در مورد برند شما ذهنیت خوبی داشته باشند و به راحتی بتوانید محصولات و خدمات خود را ارائه کنید. برای برگزاری وبینار شما تنها به یک اینترنت و دستگاهی که بتوانید به پلتفرم موردنظر برای برگزاری وبینار متصل شوید، نیاز دارید.

چرا باید از وبینار مارکتینگ استفاده کنیم؟

با وجود این همه روش های بازاریابی چرا باید از وبینار مارکتینگ استفاده کنیم؟ وبینار مارکتینگ یکی از روش های ارزشمند برای ارائه محتوای مفید است. در حالی که وبینار مارکتینگ بسیار ارزشمند است، هزینه بسیار کمی هم دارد. در واقع اگر بخواهیم هزینه های وبینار مارکتینگ را نسبت به سایر روش های بازاریابی مقایسه کنیم، به رقم بسیار کمتری می رسیم. همچنین برای برگزاری وبینار مارکتینگ نیاز به اصول تخصصی بازاریابی ندارید، فقط کافی است وبینار را با اطلاعات بسیار ارزشمند و مفید ارائه کنید. همچنین برای برگزاری وبینار شما نیاز به امکانات خاصی نخواهید داشت و با تنها با یک موبایل و اینترنت می توانید آن را برگزار کنید.

یکی دیگر از مسائلی که باعث می شود تا شما از وبینار مارکتینگ استفاده کنید، این است که کاربران برای شرکت در وبینار باید از قبل ثبت نام کنند. هنگامی که کاربران ثبت نام می کنند، شما اطلاعات قبلی از آن ها خواهید داشت. مثلاً می توانید ببینید که سن شرکت کنندگان چقدر است و یا حوزه شغلی آن ها دقیقاً چه چیزی است. هر اطلاعاتی که نیاز دارید تا بتوانید کاربران را بشناسید، در فرم عضویت وبینار از کاربران بخواهید. این مسئله باعث می شود تا شناخت قبلی داشته باشید و بتوانید محتوای خود را بر اساس ویژگی های کاربران خود ارائه کنید تا رضایت آن ها جلب شود.

مزایای استفاده از وبینار مارکتینگ برای کسب و کار

اکنون که با مفهوم وبینار مارکتینگ آشنا شدید و می دانید که چرا باید از آن استفاده کنید، زمان آن رسیده است که با مزایای استفاده از وبینار مارکتینگ آشنا شوید. هر روش بازاریابی مزایا و معایب خاص خود را دارد و برای آن که در مورد استفاده از آن راحت تر تصمیم بگیرید، باید آن ها را بشناسید. استفاده از یک روش بازاریابی تنها زمانی منطقی است که مزایای آن را بشناسید و بدانید که این مزایا می تواند به رشد کسب و کارتان کمک زیادی کند. در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی 11 مورد از مهم ترین مزایایی که وبینار مارکتینگ دارد، بپردازیم تا راحت تر در مورد استفاده از آن تصمیم بگیرید:

·  هزینه کمتر نسبت دوره های آموزشی

اولین مزیت وبینار مارکتینگ این است که هزینه کمی دارد! اگر شما بخواهید یک دوره آموزشی برگزاری کنید، باید ساعت ها زمان برای ضبط آن صرف کنید. پس از ضبط، باید از یگ تیم متخصص برای تدوین آن استفاده کنید تا خروجی کار کیفیت بالایی داشته باشد. پس از آن باید نحوه ارائه محصول را مشخص کنید و بستر مناسبی برای ارائه آن در نظر بگیرید. همه این موارد که برای ارائه دوره آموزشی نیاز است، هزینه و زمان خاص خود را نیاز دارد. در حالی که وبینار مارکتینگ هزینه بسیار کمی دارد و تنها زمانی برای ارائه وبینار و همچنین پذیرش کاربران صرف کنید.

· هزینه کمتر نسبت به جلسات حضوری

اگر بخواهید جلسات حضوری نظیر سمینار برگزار کنید، باید هزینه بسیار زیادی صرف کنید. در قدم اول شما باید یک سالن همایش در نظر بگیرید که هزینه خاص خود را دارد. پس از آن باید هماهنگی ها و مجوزهای لازم را اخذ کنید تا بتوانید جلسه حضوری خود را بدون هیچ دردسری برگزار کنید. پس از آن، لازم است تا برای پذیرایی و مسائل دیگر هزینه کنید تا بتوانید رضایت کاربران خود را جلب کنید. بنابراین برگزاری جلسات حضوری هزینه بسیار زیادی نیاز دارد تا بتوانید به بهترین شکل آن را برگزار کنید. در حالی که وبینار مارکتینگ هزینه ای ندارد و می تواند سود بسیار خوبی هم برای شما داشته باشد.

· عدم وجود محدودیت جغرافیایی برای کاربران

اگر بخواهید جلسات خود را به صورت حضوری برگزار کنید، باید در شهری برگزار کنید که تعداد زیادی از کاربران شما در آن حضور دارند. در واقع برای برگزاری جلسات حضوری شما با محدودیت جغرافیایی روبرو هستید و هیچ وقت نمی توانید همه کاربران خود را دعوت کنید. در حالی که اگر با کمک وبینار مارکتینگ شما هیچ محدودیت جغرافیایی برای دعوت از کاربران خود ندارید و به راحتی می توانید میزبان همه کاربران خود از سراسر دنیا باشید. در واقع همه کاربرانی که به اینترنت دسترسی دارند، می توانند در وبینار شما شرکت کنند و از محتوایی که ارائه می کنید، به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

·  امکان برقراری ارتباط با مشتریان

یکی دیگر از مهم ترین مزایای وبینار مارکتینگ این است که شما می توانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید! در واقع وبینار مارکتینگ راهی برای ارتباط با کاربران کسب و کارتان است. قطعاً در میان افرادی که در وبینار شما حضور پیدا می کنند، برخی افراد مشتری کسب و کارتان هستند. یکی از انتظاراتی که مشتریان از شما دارند، این است که با آن ها تعامل برقرار کنید، به سوالات آن ها پاسخ دهید و حتی گاهی اوقات، پیشنهادات ویژه برای آن ها در نظر بگیرید. با کمک وبینار مارکتینگ شما می توانید همه این کارها را انجام دهید و رضایت مشتریان کسب و کارتان را جلب کنید.

·  برندسازی بهتر و تثبیت در ذهن کاربران

برندسازی یکی از مسائل بسیار مهم برای هر کسب و کاری است! در واقع برندسازی به این معنی است که کاربران شما را بشناسید و البته این مسئله که کاربران در مورد شما چه فکری می کنند هم بسیار مهم است. وبینار مارکتینگ به شما کمک می کند تا بتوانید ذهنیت کاربران را در مورد خود مثبت کنید و نتیجه خوبی بگیرید. همچنین اگر وبینارهای خود را شکل بهتری معرفی کنید، کاربران جدیدی هم ممکن است از وبینار شما استفاده کنند و با کمک بازاریابی درست، می توانید برند خود را در ذهن کاربران جدید هم انجام دهید. پس اگر به فکر برندسازی هستید، به دنبال وبینار مارکتینگ باشید تا نتایج شگفت انگیزی از آن بگیرید.

·  ایجاد سرنخ فروش با کمک فرم های تکمیل شده توسط کاربران

یکی از راه های ایجاد سرنخ فروش این است که شما اطلاعات کاربران را داشته باشید! برای ثبت نام در وبینار کاربران اطلاعات ارزشمندی در اختیار شما قرار می دهند که از مهم ترین آن ها می توان به نام، شماره تماس و ایمیل اشاره کرد. این موارد در بازاریابی و ایجاد سرنخ فروش کمک زیادی به شما می کنند. مثلاً اگر وبینار شما در مورد یک ابزار خاص است، می توانید آموزش استفاده از آن ابزار را تهیه کنید و با کمک شماره افرادی که در آن وبینار شرکت کرده اند، بازاریابی پیامکی انجام دهید. بنابراین اگر درست جلو بروید، به راحتی می توانید از فرم های تکمیل شده توسط کاربران بهترین استفاده را کنید و سرنخ فروش ایجاد کنید.

· امکان ذخیره وبینار و انتشار آن در سایت

یکی دیگر از قابلیت های برگزاری وبینار این است که شما به راحتی می توانید محتوای آن را ضبط کنید. از محتوای وبینار در هر بخشی که بخواهید می توانید استفاده کنید! مثلاً می توانید محتوا آن را در شبکه های اجتماعی و سایت خود منتشر کنید و از این طریق هم بازخورد بگیرید. شاید بگویید که ممکن است کاربرانی که بابت شرکت در آن هزینه و زمان صرف کرده اند، از برند شما دلخور شوند. اما واقعیت این است که در وبینار امکان پرسش و پاسخ وجود داشته است اما در محتوای ضبط شده چنین امکانی وجود ندارد. بنابراین وبینار مارکتینگ نه تنها در همان زمان به شما کمک می کند، بلکه پس از آن هم می تواند به رشد شما کمک زیادی کند.

· امکان تعامل، پرسش و پاسخ با کاربران

کاربران کسب و کارتان عاشق تعامل هستند و می خواهند با برند موردعلاقه خود تعامل برقرار کنند. یکی از مهم ترین مزایای برگزار وبینار هم ایجاد تعامل با کاربران است و این مسئله نقش بسیار مهمی در رشد کسب و کارتان دارد. با وبینار مارکتینگ می توانید با کاربران کسب و کارتان تعامل برقرار کنید. همچنین وبینار شما موضوع خاصی را دنبال می کند و ممکن است برای کاربران سوالاتی پیش بیاید. کاربران در وبینار آنلاین به راحتی می توانند سوالات خود را مطرح کنند و شما هم به صورت تصویری پاسخ سوال آن ها را بدهید. از این طریق هم می توانید محبوبیت خود را نزد کاربران افزایش دهید و نتیجه خوبی بگیرید.

· امکان شناخت بهتر نیاز و علاقه کاربران از طریق ارتباط دو طرفه

ارتباط دو طرفه با کاربران یک مزیت بسیار مهم به همراه دارد! آن هم این است که می توانید کاربران را بهتر بشناسید و در مورد ویژگی های آن ها، اطلاعاتی کسب کنید. به عنوان مثال اگر کاربران در مورد یک مسئله از شما سوال می کنند، می توانید متوجه شوید که کاربر به آن موضوع علاقه دارد. همچنین می توانید نظرسنجی برگزار کنید و با این کار هم کمی در شناخت مخاطب موفق تر باشید. بنابراین وبینار مارکتینگ به شما کمک می کند یکی از اصول مهم توسعه کسب و کارتان که شناخت مخاطب است را به خوبی جلو ببرید و بتوانید نتایج خوبی از آن برای رشد کسب و کارتان بگیرید.

· امکان دریافت اطلاعات تماس کاربران

در بخش های قبلی اشاره کردیم که کاربران برای ثبت نام در وبینار اطلاعات خود را در اختیار شما قرار می دهند. در واقع برای ثبت نام باید اطلاعات اولیه نظیر شماره تماس و ایمیل را به شما بدهند تا وبینار خود را اطلاع رسانی کنید. شما از این اطلاعات می توانید برای بازاریابی یا هر بخشی از کسب و کارتان که نیاز دارید استفاده کنید. حتی می توانید به صورت مستقیم با کاربران تماس بگیرید که البته این موضوع، نیازمند دانش بازاریابی تلفنی است تا کاربر از شما شاکی نشود. همچنین اطلاعات کاربر را در بسیاری از بخش های کسب و کار، به خصوص بخش بازاریابی می توانید استفاده کنید و نتیجه خوبی از آن بگیرید.

· امکان تبدیل کاربران به مشتری

یکی دیگر از مزایای وبینار مارکتینگ این است که شما می توانید کاربران را به مشتری تبدیل کنید! همه افرادی که در وبینار حضور دارند مشتریان شما نیستند و برخی از آن ها کاربر عادی کسب و کارتان هستند. شما با ارائه محتوای ارزشمند به کاربران در نهایت معرفی یک محصول یا خدمات مرتبط می توانید کاربران را ترغیب کنید که از آن استفاده کنند. البته این مسئله که نرخ تبدیل شما چقدر باشد، بستگی به محتوا و میزان اعتمادسازی دارد. گاهی اوقات نرخ تبدیل بسیار بالا است و درآمد خوبی علاوه بر درآمدی که از طریق ثبت نام وبینار دریافت کرده اید نصیبتان می کند و گاهی اوقات هم نرخ تبدیل پایین است. این موضوع بستگی به شما خواهد داشت!

وبینار مارکتینگ چگونه به افزایش فروش کمک می کند؟

پیش از آن که بخواهیم به بررسی این سوال بپردازیم، ابتدا باید بگوییم که هر فعالیت بازاریابی برای این است که مشتریان شما را افزایش دهد! اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم، باید بگوییم که هر فعالیت بازاریابی برای افزایش فروش کسب و کارتان است که البته ممکن است اهداف دیگری هم در کنار افزایش فروش دنبال شود. وبینار مارکتینگ هم یک روش بازاریابی است که از این قضیه مستثنی نیست. با کمک وبینار مارکتینگ شما سعی می کنید تا آگاهی مخاطبان خود را در یک زمینه خاص افزایش دهید و سپس بتوانید محصولات و خدمات خود را به آن ها ارائه کنید.

در وبینار مارکتینگ شما محتوای ارزشمندی را به صورت رایگان یا با قیمت پایین در اختیار کاربران قرار می دهید. این مسئله باعث می شود تا از نظر مخاطب، شما یک فرد متخصص شناخته شوید که می تواند به شما اعتماد کند. حال هنگامی که محصول یا خدماتی را ارائه می کنید، مخاطب با خودش می گوید که این فرد یا کسب و کار، در زمینه کاری خود تخصص و مهارت زیادی دارد. این مسئله در نهایت باعث می شود تا شما بتوانید محصولات و خدمات خود را بخاطر اعتمادی که کاربران به شما کرده اند، بیشتر بفروشید. هدف نهایی هر کسب و کاری، افزایش فروش محصولات و خدماتش است.

چگونه کمپین وبینار مارکتینگ موفقی داشته باشیم؟

اکنون که با مفهوم وبینار مارکتینگ و اهمیت آن برای کسب و کارها آشنا شدید، شاید قصد داشته باشید از این روش بازاریابی استفاده کنید. برای استفاده از وبینار مارکتینگ نیازی به انجام کار سختی نیست، تنها کافی است مراحلی که در این بخش بررسی می کنیم را به درستی طی کنید. البته درست است که برای بهبود وبینار مارکتینگ باید شرایطی را هم رعایت کنید و بر اساس اصول پیش بروید اما مراحل کلی آن را در این بخش مورد بررسی قرار می دهیم. وبینار مارکتینگ در 6 مرحله قابل انجام است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت:

·  تعیین هدف

اولین قدم برای اجرای کمپین وبینار مارکتینگ تعیین هدف است! در واقع شما پیش از آن که بخواهید هر کاری انجام دهید، باید مشخص کنید که هدفتان از وبینار مارکتینگ دقیقاً چیست. ممکن است بخواهید برندسازی انجام دهید، ممکن است بخواهید برای دسته خاصی از کاربران اطلاعات ارزشمند ارائه کنید، ممکن است بخواهید در آن دوره آموزشی معرفی کنید و در نهایت، ممکن است بخواهید از برگزاری وبینار کسب درآمد کنید! این کار با فروش بلیط وبینار و دریافت هزینه شرکت در وبینار از کاربران امکان پذیر است. بنابراین ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید و سپس به سراغ مراحل بعدی بروید.

· انتخاب موضوع مناسب و جذاب

در سال هزاران وبینار در ایران برگزار می شود که بسیاری از آن ها ناموفق هستند! دلایل زیادی برای شکست وبینار مارکتینگ وجود دارد اما دو مسئله بسیار مهم باعث شکست بسیاری از آن ها است. اولین مسئله آن موضوع نامناسب است که بسیاری از برگزارکنندگان وبینار موضوع نامناسب انتخاب می کنند. موضوعی که هیچ جذابیتی برای کاربران ندارد یا جدید نیست، شرکت کنندگانی هم نخواهد داشت. مسئله دیگر که منجر به شکست وبینار می شود، اطلاع رسانی نادرست است. بنابراین برای برگزاری وبینار موفق باید یک موضوع جذاب و کاربردی در حوزه کاری خود انتخاب کنید که واقعاً به درد کاربران کسب و کارتان بخورد.

· اطلاع رسانی درست و حرفه ای

قدم بعدی برای برگزاری کمپین وبینار مارکتینگ موفق اطلاع رسانی درست و حرفه ای است! در واقع شما باید وبینار خود را به درستی اطلاع رسانی کنید تا بتوانید بیشترین تعداد شرکت کنندگان را داشته باشید. اگر اطلاع رسانی به درستی صورت بگیرد و موضوع درست و جذابی انتخاب کرده باشید، تعداد زیادی از افراد در وبینار شما شرکت می کنند. اما اگر اطلاع رسانی به درستی صورت نگرفته باشد، کاربران نمی توانند متوجه وبینار شما شوند و در نهایت باعث می شود تا در آن شرکت نکنند. پس فراموش نکنید که اطلاع رسانی درست بخش مهمی از وبینار مارکتینگ است که باید روی آن سرمایه ویژه ای باز کنید.

· برگزاری وبینار

اکنون که هدف خود را مشخص کرده اید، یک موضوع مناسب و جذاب انتخاب شده و اطلاع رسانی به درستی صورت گرفته است، زمان برگزاری وبینار است. زمان برگزاری وبینار هم باید در مرحله اطلاع رسانی به درستی به کاربران اعلام شود تا در همان زمان از وبینار شما استفاده کنند. برای برگزاری وبینار کافی است از یک پلتفرم حرفه ای استفاده کنید تا کاربران هنگام مشاهده وبینار اذیت نشوند. حتی خودتان هم باید محتوا ارائه کنید و اگر پلتفرم بهینه نباشد، مشکلات بسیار زیادی را در هنگام برگزاری وبینار ایجاد می کند و در نهایت با یک وبینار شکست خورده روبرو خواهید شد.

· تعامل با کاربران

وبینار به این دلیل برای کاربران جذاب است که می توانند با شما تعامل برقرار کنند. بنابراین وبینار را به صورت یک طرف جلو نبرید و حتماً تعامل با کاربران را مدنظر تان قرار دهید. در بخشی از وبینار پرسش و پاسخ برگزاری کنید تا کاربران سوالات خود در مورد موضوع و محتوای شما بپرسند. این مسائل باعث می شود تا کاربر حس ارزشمند بودن برای شما داشته باشد و در نهایت بتوانید بهترین نتایج را بگیرید. همچنین از کاربران نظرسنجی کنید تا حواسشان بیشتر به وبینار باشد! گاهی اوقات کاربران حوصله‌شان سر می رود و حواسشان کاملاً پرت می شود که باید جلوی این موضوع را با تعامل بگیرید.

· گرفتن بازخورد برای برگزاری وبینارهای بعدی

پس از برگزاری وبینار زمان آن می رسد که بازخورد بگیرید! در واقع بخش مهمی از وبینار مارکتینگ این است که شما بازخورد بگیرید. اگر وبینار شما مناسب باشد، کاربران نقاط قوت بیشتری می گویند و می توانید آن را رفع کنید. حتی در وبینارهای برگزار شده در ابتدای کار، ممکن است بازخوردهای منفی بسیار زیادی باشد که اصلاً ایرادی ندارد. شما می توانید به مرور زمان وبینار خود را با توجه به بازخوردهای دریافت شده بهبود ببخشید و نتایج بسیار خوبی بگیرید. وبینارهای اولیه به معنای شکست نیست، بلکه باید با کمک بازخوردها آن را بهبود ببخشید.

برای برگزاری وبینار به چه ابزارهایی نیاز داریم؟

اکنون که با وبینار مارکتینگ و مراحل اجرای آن آشنا شدید، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که اصلاً برای برگزاری وبینار مارکتینگ به چه ابزارهایی نیاز داریم. ابزار خاصی برای وبینار مارکتینگ احتیاج نخواهید داشت و مهم ترین مزیت این روش بازاریابی، این است که با کمترین ابزارها می توانید از آن استفاده کنید. 4 مورد از مهم ترین ابزارهایی که با کمک آن می توانید وبینار مارکتینگ را برگزار کنید، عبارتند از:

· اینترنت پرسرعت

وبینار مارکتینگ در فضای اینترنت صورت می گیرد و برای استفاده از آن، شما نیاز به اینترنت پرسرعت دارید. بنابراین اولین چیزی که نیاز است، اینترنت پر سرعت است. خوشبختانه امروز در هر منطقه ای که حضور داشته باشید، اینترنت پر سرعت در اختیار شما قرار دارد. حتی با موبایل خود می توانید از اینترنت پر سرعت استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. در حال حاضر در هر منطقه ای ایرانسل یا همراه اول به شما امکان استفاده از اینترنت پرسرعت را می دهد. بنابراین جای نگرانی نیست که شما در کجا هستید، در هر جایی امکان برگزار وبینار مارکتینگ وجود دارد.

· کامپیوتر یا موبایل مناسب

یکی دیگر از ابزارهایی که برای برگزاری وبینار به آن نیاز دارید، کامپیوتر است. با کمک کامپیوتر شما می توانید فایل های موردنظر خود را در اختیار کاربران قرار دهید. البته اگر از یک پلتفرم مناسب استفاده کنید، نیازی نیست کامپیوتر شما خیلی حرفه ای باشد و می توانید با یک کامپیوتر خیلی معمولی و متوسط هم وبینار با کیفیتی برگزار کنید. البته گاهی اوقات پلتفرم ها اپلیکیشن موبایل هم دارند و با استفاده از آن هم به راحتی می توانید وبینار مارکتینگ را به خوبی جلو ببرید. باز هم نیاز به یک موبایل حرفه ای ندارید و با یک موبایل متوسط هم به راحتی می توانید وبینار مارکتینگ انجام دهید.

· ابزار مناسب برای برگزاری وبینار

یکی دیگر از مواردی که برای وبینار مارکتینگ به آن نیاز دارید، ابزار مناسب برای برگزاری آن است! برای این کار کافی است به دنبال یک پلتفرم حرفه ای برای برگزاری وبینار باشید. پلتفرم موردنظر باید امکاناتی که شما نیاز دارید را پوشش دهد. به عنوان مثال از سرعت بالایی برخوردار باشد و بتواند پاسخگوی تعداد کاربرانی که می خواهید در وبینار میزبانی کنید، باشد. همچنین شما باید توجه داشته باشید که رابط کاربری آن مناسب باشد تا کاربران به راحتی بتوانند از وبینار شما استفاده کنند. ابزارهای رایگانی نظیر گوگل میت برای برگزاری رایگان جلسات آنلاین و وبینار هم به شما کمک می کنند.

· ابزارهای اطلاع رسانی به کاربران در مورد برگزاری وبینار

یکی از مهم ترین بخش های وبینار مارکتینگ، این است که بتوانید وبینار خود را اطلاع رسانی کنید. برای اطلاع رسانی وبینار شما ابزارهای بازاریابی مختلفی وجود دارد! مثلاً اگر شماره تماس افرادی که از سایت شما خرید کرده اند را دارید، می توانید برای آن ها پیامک اطلاع رسانی ارسال کنید تا در وبینار شما شرکت کنند. ابزارهای اطلاع رسانی دیگری نظیر ایمیل مارکتینگ و حتی شبکه های اجتماعی هم می توانند به شما کمک کنند. ممکن است روش های دیگری هم مدنظرتان باشد تا با استفاده از آن بتوانید بهترین اطلاع رسانی را به کاربران مختلف سایت خود انجام دهید.

چگونه برای ورود کاربران به وبینار قیمت گذاری کنیم؟

یکی از مسائل بسیار مهمی که در بحث وبینار مارکتینگ وجود دارد، بحث قیمت گذاری آن است! این مسئله که چقدر باید روی وبینار خود قیمت بگذارید، به کسب و کارتان بستگی دارد. حتی شاید بخواهید آن را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهید و هدفی غیر از کسب درآمد از طریق برگزاری وبینار داشته باشید. این موضوع را از دو دیدگاه می توان بررسی کرد:

· قیمت گذاری کنید تا مخاطب ارزش وبینار را بداند

یکی از مسائلی که وجود دارد و در اکثر مواقع هم درست است، این است که اگر وبینار را به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار دهید ارزش آن را نمی دانند. این مسئله باعث می شود تا درصد کمی از افرادی که در وبینار شرکت کرده اند در آن حضور پیدا کنند. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم حتی اگر هدفتان کسب درآمد نیست، برای وبینار مبلغ کمی را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید کاربرانی که ثبت نام می کنند، قرار است واقعاً در آن حضور پیدا کنند.

·هدف خود را از وبینار مارکتینگ مشخص کنید

ممکن است هدف شما واقعاً کسب درآمد نباشد و هدف دیگری را دنبال کنید. مثلاً ممکن است بخواهید هر هفته ترندهای حوزه کاری خود را بررسی کنید و این مسئله را برای برندسازی انجام دهید. گاهی اوقات هم هدف کسب درآمد است ولی نه از راه وبینار. مثلاً ممکن است بخواهید یک دوره آموزشی را معرفی کنید و بخواهید از طریق آن درآمد کسب کنید. در این صورت شما به راحتی می توانید بابت وبینار پولی دریافت نکنید اما محصول ارزشمند خود را معرفی کنند. درآمد اصلی شما حاصل از ثبت نام کاربران در آن دوره است که در این صورت درآمد وبینار به چشم نخواهد آمد و در نهایت، آن را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دهید

نتیجه گیری

اگر یک کسب و کار داشته باشید، حتماً از روش های مختلفی برای بازاریابی استفاده می کنید! یکی از روش هایی که توسط کسب و کارهای مختلفی استفاده می شود، وبینار مارکتینگ است! همان طور که از نامش پیداست، به معنای بازاریابی از طریق وبینار آنلاین است. این روش هزینه کمی دارد اما می توانید در صورت اجرای درست و بر اساس اصول آن، نتایج بسیار خوبی بگیرید. در این مقاله به بررسی کامل وبینار مارکتینگ و هر چیزی که لازم است در مورد آن بدانید، پرداختیم. اگر سوالی در مورد آن دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *