اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد ویژگی‌های یک فروشگاه‌ساز مناسب را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با استفاده از این یک فروشگاه‌ساز مناسب، بتوانید محصولات خود را به فروش برسانید و درآمد خود را افزایش دهید.

پشتیبانی مناسبی داشته باشد!

اگر تجربه کار با سایت را داشته باشید، حتما با درگیری‌ها و مشکلات آن آگاه هستید. حتی فروشگاه ساز هم گاهی این مشکلات را دارد. یا اینکه اصلا ممکن است تاکنون هیچ تجربه‌ای از کار با سایت نداشته‌ باشید. مدام با سؤال و ابهام مواجه می‌شوید؛ برای ثبت دامنه نمی‌دانید چه کار کنید؛ در ویرایش سایت و قالب گیر افتاده‌اید و مشکلات دیگری که هر کسی با آن روبرو می‌شود.حالا اگر بدانید فرد یا افرادی همواره در کنار شما هستند، تا همۀ این مشکلات و ابهامات را برای‌تان برطرف کنند، چقدر خیالتان راحت می‌شود؟! چقدر دلتان قرص است، که تنها نیستید.  داشتن یک پشتیبانی ۲۴ ساعته، نعمتی است، که حتی ارزش این را دارد، برای آن هزینه بیشتری صرف کنید.

یکی از مهمترین مسائل یک فروشگاه ساز خوب، پشتیبانی آن است. مشکلات و موانع بر سر راه شما کم نیستند و بنابراین پشتیبانی یک امر حیاتی است. به خصوص برای کسانی که تازه می‌خواهند یک کسب و کار آنلاین راه بیندازند.

اگر یک فروشگاه ساز دارای پشتیبانی خوبی باشد، شما با خیال راحت و آگاه از اینکه کسی هست که به شما کمک کند، مسیر خود را ادامه می‌دهید. اما وای به حال شما اگر کسی نباشد که پاسخگوی مشکلات و سوال‌هایتان باشد. وای به حال شما اگر سنگ صبوری نداشته باشید. چون می‌توانید زمانی که برای رفع مشکلات سایت صرف می‌کنید را برای کار اصلی‌تان یعنی فروش قرار دهید. پس این معیار مهم را دست کم نگیرید. قطعاً شما نیاز دارید که فروشگاه خود را به ابزارهای اینترنتی دیگری متصل کنید. مهمترین آنها، دو ابزار کاربردی گوگل، یعنی گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس هستند که در بررسی دقیق‌تر آمار سایت به شما کمک می‌کنند. شما همچنین ممکن است نیاز داشته باشید سایت خود را به سامانه‌های پیامکی یا ایمیلی هم متصل نمایید تا بتوانید با مخاطبان در ارتباط باشید. اما آیا فروشگاه‌ساز شما این قابلیت‌ها را به شما خواهد داد؟

آیا فروشگاه‌ساز امکان انتقال به سیستم دیگری را دارد؟

ما تا به اینجا، همه معیارهای یک فروشگاه ساز خوب را شناختیم. اما اگر فروشگاه سازی که در نهایت انتخاب کردید، چندان مناسب کارتان نبود، یا نمی‌توانست تعداد زیاد مشتری یا محصول را پاسخگو باشد، چه باید بکنید؟ اینجاست که بحث انتقال پذیری مطرح خواهد شد. یعنی اینکه آیا جابجایی از این فروشگاه ساز به یک سیستم دیگر ممکن هست یا خیر؟

امنیت فروشگاه‌ساز موردنظر چقدر است؟

یکی از ترس‌هایی که در مورد فروشگاه‌مان داریم، این است که نکند خطری آن را تهدید کند و همۀ سرمایه‌مان را از دست بدهیم. این موضوع در مورد فروشگاه‌های آنلاین هم وجود دارد و حتی ممکن است بیشتر هم باشد. مثلا اینکه همۀ اطلاعات‌تان از بین برود.نمی‌خواهیم بگوییم، امنیت صددرصدی فروشگاه‌تان تأمین می‌شود؛ نه! اما راه‌هایی برای حفظ امنیت آن وجود دارد. مثلا اینکه بعضی از فروشگاه‌سازها، مرتب از تمام اطلاعات سایت شما بک آپ می‌گیرند تا چیزی از بین نرود. پس همین موضوع تا حد زیادی می‌تواند خیال‌تان را راحت کنید. این را هم به چک لیست انتخاب بهترین فروشگاه ساز اضافه کنید. هر فروشگاهی لزوماً محصولات فیزیکی نمی‌فروشد، شما ممکن است قصد داشته باشید در فروشگاه خود اقدام به فروش محصولات دیجیتال مثل ویدیوهای آموزشی بکنید. شاید هم اصلاً بخواهید خدمات خود را از طریق این فروشگاه به مردم عرضه کنید. اما آیا فروشگاه‌ساز مد نظر شما از این نوع محصولات غیر فیزیکی هم پشتیبانی خواهد کرد؟

پیش فرض‌های سئو را داشته باشد!

خب فروشگاه را راه اندازی کردیم. حالا چگونه مشتری آن را ببیند تا از ما خرید کند! باید کاری کنیم تا گوگل جایگاه خوبی به فروشگاه ما بدهد. یعنی وقتی مشتری محصول ما را در مرورگر خود وارد کرد، سایت ما را در نتایج نخست به او نشان بدهد. اکثر افراد وقتی می‌خواهیم اینترنت‌گردی را آغاز کنیم، با یک جستجو در گوگل شروع می‌‌کنیم. یک جستجو که مشخص می‌کند در سفر اینترنتی خود به کدام سایت می‌رسیم. پس اگر قرار باشد شما یک فروشگاه اینترنتی موفق داشته باشید، باید در گوگل حضوری پر رنگ داشته باشید. این یعنی زمانی که کاربران عبارت‌های مرتبط با فروشگاه شما را جستجو کردند، شانس این را داشته باشند که فروشگاه فوق‌العاده شما را پیدا کنند.

اما برای اینکه بتوانید در گوگل رشد کنید، حتماً فروشگاه‌ساز شما باید ویژگی‌ها و امکاناتی را داشته باشد. یا اگر بخواهیم تخصصی‌تر صحبت کنیم، باید برای موتورهای جستجو بهینه (سئو) شده باشد. از آنجا که ما اهمیت بسیار بالایی برای سئو قائل هستیم، هر فروشگاه‌ساز را از نظر امکانات و قابلیت‌های مرتبط با سئو به طور دقیقی بررسی خواهیم کرد. این اتفاق زمانی می‌افتد که سایت ما اصطلاحا برای موتورهای جستجو بهینه یا سئو شود. البته روش‌های دیگری مانند تبلیغات گوگل یا گوگل ادز وجود دارد، که برای آن باید هزینه بپردازید. برای اینکه سئوی فروشگاه اینترنتی شما تقویت شود، باید کارهایی روی سایتتان انجام دهید. مثلا این که:

  • محتوای مناسبی در صفحات محصول بنویسید!
  • عکس‌های باکیفیت از محصول بگذارید!
  • دسته‌بندی مناسبی برای محصولات‌تان در نظر بگیرید!

سئو علاوه بر این‌ها، به فاکتورهای دیگری مانند سرعت سایت هم بستگی دارد که طراحی و کدنویسی اولیه سایت و قالب‌ها آن را مشخص می‌کند. پس حواستان باشد که سایت‌تان سئو محور باشد. در مقاله بعدی به بررسی کامل و مفصل ادامه این موضوع می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *