وی‌تیوبر (VTubers) تعریف جدیدی در زمینه‌ی تولید محتوا درست کرده که در شرق آسیا بسیار پرطرفدار شده و سر و کله‌اش در تولیدکنندگان محتوای غربی نیز پیدا شده است. احتمالا شما هم این روزها نام وی‌تیوبر را در بعضی ویدیوهای یوتیوب یا در سال‌های مختلف شنیده‌اید، اما واقعا این واژه به چه معنایی است و چه تغییری در محتوای اینترنتی ایجاد کرده؟

یوتیوبرهای مجازی

وی‌تیوبر در واقع واژه‌ای است که برای یوتیوبرهای مجازی (virtual YouTuber) در نظر گرفته شده. وی‌تیوبرها در واقع از یک آواتار مجازی به جای خود در ویدیوهایی که درست می‌کنند استفاده کرده و دیگر خودشان در ویدیو حضور ندارند. در ماه‌های اخیر آواتارهای وی‌تیوبرها را بیشتر در پلتفم‌های یوتیوب، تیک تاک و توییچ مشاهده کرده‌ایم.

همانطور که پیش‌تر گفتیم، بخش عمده‌ای از وی‌تیوبرها در حال حاضر از ژاپن هستند و از آواتارهایی شبیه به انیمه‌های ژاپنی استفاده می‌کنند. البته استفاده از کاراکترهای بازی‌ها و انیمه‌ها به صورت مستقیم با توجه به مشکلات مربوط به کپی‌رایت وجود ندارد، به همین دلیل این شخصیت‌ها را شبیه درست می‌کنند.

البته این پدیده به طور کلی تازگی ندارد، بلکه به تازگی طرفداران بیشتری به سمت خود جذب کرده است. برای مثال Kizuna AI از سال 2016 به صورت وی‌تیوبر مشغول است و بیش از 4 میلیون دنبال کننده در یوتیوب دارد.

محتوایی که وی‌تیوبرها می‌سازند

نمی‌توان محتوایی خاص را به وی‌تیوبرها نسبت داد. این تولیدکنندگان محتوا در هر زمینه‌ای فعالیت دارند اما بخش زیادی ازآن‌ها به استریم بازی پرداخته، در مورد ویدیوهای ترند شده چیزی درست می‌کنند یا به موضوعات انیمه‌ای می‌پردازند.

بخشی از کاری که وی‌تیوبرها باید بکنند، ساخت یک شخصیت است. با توجه به این که خودشان هیچ گاه در ویدیوها نیستند، ساخت این شخصیت نباید به یک آواتار ظاهری ختم شود، بلکه باید گفته‌ها و خلق و خوی آن را نیز به مرور بسازند تا برای بیننده باورپذیر باشد. درآمد این تولیدکنندگان محتوا نیز عموما شبیه به یوتیوبرها بر اساس بازدید تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، دریافت مبالغ مختلف از طرفدارانشان و تبلیغات اختصاصی است.

تکنولوژی وی‌تیوبر

تکنولوژی که پشت وی‌تیوبرها هست، خیلی شبیه به Animoji در گوشی‌های اپل است. یکی از برنامه‌های محبوب در این زمینه نیز VRoid Studio بوده که به شما اجازه می‌دهد تا به صورت رایگان آواتار اختصاصی خود را بسازید. سپس با تکنولوژی موشن کپچر، برنامه حرکت شما را به آواتار منتقل کرده و هر چه که شما بگویید و انجام دهید، در قالب آن آواتار انجام می‌شود.

البته بعضی از وی‌تیوبرها با برنامه‌های مخصوص صدای خود را نیز تغییر می‌دهند تا بیشتر در قالب آواتاری که ساخته‌اند وارد شوند.

آینده‌ی وی‌تیوبرها

در حال حاضر وی‌تیوبرها دیگر به بخشی از فرهنگ آنلاین ژاپن بدل شده‌اند و جایگاهشان در این کشور تضمین شده است. در کشورهای دیگر خیلی از وی‌تیوبرها برای پنهان کردن هویت خود استفاده نمی کنند و البته بعضی دیگر به خاطر تولید محتوا در ژانرهای شرقی، سعی دارند به این وسیله کاربران بیشتری را به سمت خود جذب کنند. با این وجود به نظر می‌رسد آرام آرام به تعداد کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند و آن‌هایی که به وی‌تیوبرها علاقه نشان می‌دهند افزوده شده و در آینده ویدیوهای بیشتری از آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف خواهیم دید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *