این روزها همه در کنار فیسبوک و اینستاگرام، حرف از یک شبکه اجتماعی نسبتا نوپا می‌زنند که تعداد زیادی کاربر در دنیا را به خود اختصاص داده. TikTok نام این برنامه است که برای گوشی‌های هوشمند عرضه شده و تنها به ارائه ویدیو اختصاص دارد. در ادامه به معرفی این شبکه اجتماعی و وجهه‌های مختلف آن خواهیم پرداخت.

TikTok چیست؟

پیشتر برنامه‌ای وجود داشت با نام  Musical.ly که به شبکه‌ اجتماعی موزیک ویدیوهای آماتور مشهور بود. کاربران روی آن لب خوانی منتشر می‌کردند و کاربران زیادی نیز از آن بهره می‌بردند. بعد از موفقیت‌های اولیه، یک شرکت چینی این برنامه را خرید و نام آن را به TikTok تغییر داد. TikTok تغییرات زیادی کرد و دانلود آن چند برابر شد تا جایی که حالا حدود یک میلیارد کاربر فعال دارد.

TikTok یک شبکه‌ی اجتماعی کاملا مبتنی بر ویدیو است و کاربران ویدیوهای کوتاه از خود منتشر می‌کنند که خیلی از آن‌ها به لب خوانی، ویدیوهای طنز و همچنین رقص اختصاص دارد. از جمله قابلیت‌های جالب برنامه داشتن فیلترهای جالب است و همچنین امکان اجرا و یا همکاری با دیگر کاربران که باعث می‌شود موجی از اجراها از یک مضمون خاص شکل بگیرد.

بر خلاف آنچه انتظار می‌رود، TikTok کاربرانش را از چین نگرفته، بلکه تنها از یک میلیارد دانلود این برنامه در ماه‌های اخیر، ۱۰۰ میلیون از آن در آمریکا صورت گرفته و ۲۵۰ میلیون از آن در هند بوده است که نشان می‌دهد محبوبیت TikTok بسیار فراتر از کشور مبدا آن است.

ویدیوهایی که روی TikTok منتشر می‌شوند

اگر ویدیویی را از طریق TikTok ضبط و منتشر می‌کنید، محدودیت ۱۵ ثانیه‌ای برای هر ویدیو خواهید داشت. اما می‌توانید با انتشار ویدیوهای متوالی، طول آن را به ۶۰ ثانیه برسانید. البته این امکان در برنامه گنجانده شده تا ویدیوهای طولانی‌تر را نیز روی آن منتشر کنید، اما این ویدیوها را باید از روی گوشی آپلود کنید، نه این که از طریق برنامه ضبط کنید.

از نظر مضمون اگر چه خیلی از ویدیوهای روی این شبکه‌های اجتماعی در مورد رقص و لب خوانی است، اما در نهایت دست شما برای محتوا باز است و کاربران نیز از هر محتوایی استقبال می‌کنند. در واقع با جو مثبتی که در TikTok وجود دارد (بر خلاف جو حاضر بر شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر)، تقریبا هر چیزی را می‌توانید در این شبکه‌ی اجتماعی شاد پیدا کنید.

استفاده از TikTok

TikTok کاملا رایگان است و تنها باید در آن اسم نویسی کنید. بعد از ثبت نام چیزهای آشنای زیادی خواهید دید. ویدیوها همچون استوری‌های اینستاگرام تنها عمودی هستند و فیلترهای متنوع خیلی شبیه به اسنپ چت است. “قلب‌ها” در واقع همان لایک هستند. پخش ویدیوها نیز شبیه به IGTV است و همیشه چیزی برای پخش وجود دارد.

با استفاده از جستجو در میان هشتگ‌ها می‌توانید به محتوای دلخواه خود برسید یا این که کاربرانی که می‌شناسید را جستجو کرده و دنبال کنید. آهنگایی هستند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا هم لب‌خوانی کنید و هم روی ویدیوهای خود بگذارید، اما اگر نیاز باشد، امکان استفاده از آهنگ‌های خود را نیز دارید. بارگذاری ویدیو نیز خیلی راحت است و در مجموع TikTok به نوعی طراحی شده تا همه از کوچک و بزرگ بتوانند از آن استفاده کرده و به مجموعه‌ی بزرگ کاربرانش ملحق شوند.

آیا TikTok جایی امن است؟

این روزها با قدرت گرفتن TikTok، با توجه به این که شرکت صاحب آن چینی بوده و در سیلیکون ولی مستقر نیست، طبق معمول شایعاتی در مورد موارد امنیتی آن به وجود آمده است. اما از نظر محتوا به طور کلی والدین می‌توانند فیلتر گذاری خوبی روی محتوا داشته باشند تا کودکان و نوجوانان بتوانند با خیال راحت از آن استفاده کنند. محتوایی که در فیلتر کنترل والدین گیر می‌کنند، نه تنها محتوای ویدیویی بوده، حتی آهنگ‌هایی که مناسب بزرگسالان است نیز برای کوچک‌ترها نمایش داده نمی‌شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *