پیش از هر چیز، نیاز است که به صورت خلاصه به توضیح رم(RAM) بپردازیم. رم یک حافظه‌ی کوتاه مدت است که نرم‌افزارهای در حال اجرای کامپیوتر را در خود جای داده‌است. هر چه رم یک سیستم بیشتر باشد نرم‌افزارهای بیشتری هم به صورت همزمان و بدون ایجاد مشکل در آن اجرا می‌شوند. در صورت کم آمدن رم، کامپیوتر از بخشی از هارد به جای آن استفاده می‌کند که سرعت بسیار پایین‌تری دارد.

حال در این مطلب به معرفی چندین راه جهت پاک کردن رم و افزایش سرعت کامپیوتر می‌پردازیم.

۱- ریستارت کردن

ریستارت کردن سیستم منجر به پاک شدن حافظه می‌شود. مسلما میزان رم کلی با ریست کردن تغییر نمی‌کند اما همین پاک شدن از تمامی برنامه‌ها هم می‌تواند کامپیوتر را از شر موارد سنگین حفظ کند.

۲- به مصرف رم دقت کنید

Task Manager را باز کرده و More Details را بزنید. سپس در بخش Processes بر روی Memory کلیک کنید تا نرم‌افزارهای بر اساس میزان رم مصرفی طبقه‌بندی شوند. کلیک بر روی Open Resource Monitor هم صفحه‌ای با اطلاعات جامع را در اختیار شما می‌گذارد.

۳- حذف یا غیرفعال کردن نرم‌افزارها

به بخش Apps در Settings رفته و نرم‌افزارهایی که استفاده نمی‌کنید را از سیستم خود پاک کنید. در صورت عدم تمایل به پاک کردن کامل آن‌ها، حداقل از اجرای خودکار آن‌ها در هنگام روشن شدن کامپیوتر جلوگیری کنید.

۴- از نرم‌افزارهای سبک‌تر استفاده کنید

بسیاری از نرم‌افزارها نسخه‌های سبک‌تری هم دارند که می‌توانید با نصب آن‌ها از اتلاف رم جلوگیری کنید.

ضمنا به نرم‌افزارهای درحال اجرا دقت کرده و در صورت عدم نیاز آن‌ها را ببندید. نهایتا به‌جای باز نگه داشتن صفحات اینترنت، آن‌ها را بوکمارک کرده و از مرورگر خارج شوید.

۵- به دنبال بدافزارها باشید

توصیه می‌کنیم که با یک نرم‌افزار امنیتی مناسب کامپیوتر خود را از بدافزارها حفظ کنید. پیشنهاد ما اجرای اسکن توسط Malwarebytes است که به خوبی می‌تواند بیشتر بدافزارها را تشخیص دهد.

۶- از ReadyBoost استفاده کنید

در صورت استفاده از هارد داخلی، می‌توانید فلش یا کارت SD خود را به عنوان رم مصرف کنید. برای این کار می‌توانید از ReadyBoost استفاده کنید. توجه داشته‌باشید که این روش در صورت وجود هارد SSD بر روی کامپیوتر شما پاسخ نمی‌دهد.

۷- رم جدید نصب کنید

در صورت نیاز شدید به سرعت بالاتر، تنها راه پیش‌رو شما خرید یک رم است چرا که روش‌های بالا توانایی بی‌نیاز کردن کاربران از این سخت‌افزار مهم را ندارند و صرفا راه‌هایی جهت افزایش بازده رم موجود هستند.

Join the Conversation

2 Comments

  1. سلام
    راهی هست که این حافظه بجای BOOST به عنوان خود رم استفاده بشه؟
    منظورم اینه که رم کامپیوتر من ۴+۲ گیگ هست میخام بشه مثلا ۱۲ گیگ یا بالا تر
    حتما باید رم بخرم یا راه دیگه ای هم هست؟

  2. سلام
    راهی هست که این حافظه بجای BOOST به عنوان خود رم استفاده بشه؟
    منظورم اینه که رم کامپیوتر من ۴+۲ گیگ هست میخام بشه مثلا ۱۲ گیگ یا بالا تر
    حتما باید رم بخرم یا راه دیگه ای هم هست؟

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *