این روزها یادگیری برنامه‌نویسی ساده‌تر شده و در زمانه‌ای که بسیاری از مهارت‌ها ممکن است در سال‌های آتی به کل دیگر کارایی نداشته باشد، برنامه‌نویسی حداقل تا سال‌های سال جزو مهارت‌های پول‌ساز به شمار خواهد رفت. به همین منظور بسیاری از جوانان این روزها به سراغ یادگیری برنامه‌نویسی بدون کلاس می‌روند و گاهی تمام روز را صرف این کار می‌کنند و گاهی اوقات فراغت خود را به این مهم اختصاص می‌دهند.

۵ کانال یوتیوبی برتر برای یادگیری برنامه‌نویسی

سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی برای یادگیری مهارت‌های مرتبط با فناوری

در این پست ۵ مفهوم مهم را به شما یادآوری می‌کنیم، که در راستای این شکل از یادگیری شما را یاری خواهد کرد.

یادگیری فلوچارت‌ها و شبه‌کدها

 

شبه‌کدها در واقع روشی برای توصیف ساختار یک الگوریتم یا برنامه کامل می‌باشد که به صورت پله به پله و زبان عادی و بدون پیچیدگی‌های فنی گفته می‌شود. فلوچارت‌ها هم ساختار برنامه یا الگوریتم را به صورت یک جدول با نماد‌های قراردادی و به ترتیب اجرای عملگرها نمایش می‌‌دهد.

حتی قبل از اینکه به سراغ مسائل فنی بروید، شاید بهتر باشد ابتدا به سراغ ابزارهایی برای ترسیم این دو مفهوم بروید.

نیازی به مدارک تحصیلی نیست

امروزه با توجه به ساختار شرکت‌های خصوصی دیگر نیازی به فارغ‌التحصیلی از دانشگاه نرم‌افزار برای حضور در این رشته و کار کردن به عنوان یک برنامه نویس وجود ندارد و می‌توان حرفه خود را بر اساس مهارت‌های خود بنا کرد.

 

یادگیری مفهوم برنامه‌نویسی

 

اگر بدانید که روند پخت یک غذا به چه ترتیب است، می‌توانید آشپزی کنید. پس ابتدا به سراغ مفهوم شکل گیری برنامه‌های کامپیوتری یا وب‌سایت‌ بروید و اینکه بدانید کدها در نهایت به چه ترتیبی عمل خواهند کرد. مادامی که شما با مفهوم ساختار برنامه‌نویسی آشنا نباشید، یادگیری مسائل فنی کمکی به شما نخواهد کرد.

ابتدا به سراغ مفاهیم پایه بروید و سپس با زبان‌ برنامه‌نویسی همچون پایتون به ساختار سخت‌افزار برسید و سپس به سراغ برنامه‌های مهم و سنگین بروید.

 

شناخت انواع زبان‌ها و بسترها

 

زبان‌ها و بسترهای متفاوتی وجود دارد که بعدها به عنوان یک برنامه‌نویس به آن‌ها ورود کنید. شناخت درست ابتدایی از این عوامل می‌تواند به درک بهتر شما از چگونگی انجام کار و تصمیم درست برای یادگیری زبانی که برای شما بهتر است می‌انجامد. برای مثال اگر برای برنامه‌نویسی گوشی‌هایی با سیستم عامل iOS بخواهید اقدام کنید، به یک زبان برنامه‌نویسی و حتی سخت‌افزار احتیاج خواهید داشت در صورتی که این موارد برای برنامه‌نویسی اندروید کاملا متفاوت خواهد بود.

زبان‌های برنامه نویسی سطح پایین یا سطح بالا: کدام یک برای یادگیری مناسب‌ترند؟

 

نتیجه برنامه‌های خود را به افراد غیرفنی نشان دهید

 

بعد از انجام کارهای کوچک، برنامه‌های نوشته شده‌ی خود را جدا از اینکه به افزاد برنامه‌نویس دیگر برای پیدا کردن ایرادات نشان می‌دهید، حتما از نظرات افراد غیر فنی نیز بهره ببرید. چشمان کاربری عادی به شما در شناخت سلایق کاربران کمک خواهد کرد و شما در این روند عادت می‌کنید که سلایق آن‌ها را هنگام کار در نظر بگیرید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *