سئو و بهینه‌سازی یک سایت شامل فرآیند‌هایی می‌شود که با استفاده از آن رتبه سایت خود را در موتورهای جستجو افزایش دهید. اگر از یک متخصص سئو و بهینه‌سازی سایت بخواهید برای شما درباره نحوه افزایش رتبه سایت توضیح دهد، برخی از آنها به بهینه‌سازی سایت برای گوگل و برخی دیگر به بهینه‌سازی سایت برای کاربران اشاره می‌کنند! در واقع برای شما نوعی سردرگمی ایجاد می‌کنند که نمی‌توان به یک نتیجه نهایی دست یافت. اگرچه سئو و بهینه‌سازی سایت گاهی آزمون و خطا است و نمی‌توان گفت که سئو یک پروژه است که با اتمام آن سایت شما در راس نتایج جستجو قرار می‌گیرد. گوگل در گذشته تنها معیارهای مشخصی داشت که هر کاربر با رعایت آن فاکتورهای می‌توانست به رتبه‌های بسیار خوبی دست پیدا کند اما امروزه گوگل بیشتر به رفتار کاربران اهمیت می‌دهد! باتوجه به جمله قبل می‌توان به این نتیجه رسید که گوگل به کاربران اهمیت زیادی می‌دهد و باتوجه به هوشمندتر شدن گوگل می‌توان گفت گوگل همان کاربر است! در واقع گوگل به تحلیل رفتار کاربران می‌پردازد و اگر رفتار کاربران به گونه‌ای باشد که نتواند رضایت خود را از سایت نشان دهند، گوگل نیز متوجه می‌شود که سایت شما محتوای ارزشمندی نخواهد داشت! اما کاربران چرا از سایت رضایت کافی ندارند؟ در این‌جا بحث محتوا اهمیت زیادی پیدا می‌کند و مشخص است که کاربران برای محتوای یک سایت وارد آن می‌شوند. استراتژی محتوا یک مسئله بسیار مهم است که به شما کمک می‌کند تا محتوای خود را به شکل بسیار خوبی در سایت منتشر کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی اهمیت محتوای یک سایت و همچنین استراتژی محتوا بپردازیم تا بتوانید با آشنایی بیشتر با آن به  محتوای سایت خود ارزش بیشتری بدهید.

بازاریابی محتوا چیست؟

پیش از آنکه بخواهیم به بررسی مفهوم استراتژی محتوا بپردازیم، باید به موضوع بازاریابی محتوا و اهمیت آن اشاره‌ای کوتاه کنیم! بازاریابی محتوا شامل فرآیندهای تولید محتوا و ویرایش آن می‌شود و به دستورالعمل‌های نمایش محتوا به مشتریان کار ندارد. در فرآیند بازاریابی محتوا سئوی محتوا، رعایت تگ‌های سئو، رعایت چگالی کلمات کلیدی و… اهمیت زیادی دارند اما درباره زمان انتشار محتوا سختی به میان نخواهد آمد. ساده‌ترین تعریفی که می‌توان درباره بازاریابی محتوا ارائه کرد را در این بخش ارائه کردیم اما در ادامه با مبحث مهم دیگری که تکمیل کننده بازاریابی محتوا است، بیشتر آشنا خواهید شد.

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا یک مبحث مکمل برای بازاریابی محتوا به شما می‌آید و اگر بخواهید برای سایت خود محتوا تولید کنید، بازاریابی محتوا به تنهایی کمک زیادی به شما نخواهد کرد! استراتژی محتوا به شما کمک می‌کند تا بتوانید محتوای تولیدشده در بخش بازاریابی محتوا را طبق دستورالعمل‌های خاصی تولید کنید. از طرف دیگر زمان انتشار محتوا بر اساس استراتژی محتوا صورت می‌گیرد و این موضوع اهمیت زیادی دارد که محتوای شما در چه زمانی بازخورد زیادی خواهد داشت. استراتژی محتوا تنها بر روی یک محتوای خاص تمرکز نمی‌کند؛ بلکه استراتژی محتوا به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک مدیریت کلی بر روی تمامی محتوای سایت خود داشته باشید و بتوانید زمان انتشار، موضوعات محتوا، ارتباط محتوای مختلف با یکدیگر و… را به درستی تعیین کنید.

اعتمادسازی به کمک استراتژی محتوا

بازاریابی محتوا بسیار مهم است اما بدون استراتژی محتوا نمی‌توان اعتماد کاربران زیادی را جلب کرد! در واقع گاهی ممکن است مدیر بخش استراتژی محتوا متوجه شود که محتوای تولید شده نتوانسته است اعتماد کاربران سایت شما را جلب کند و در این بخش استراتژی محتوا با ارائه راه‌حل‌های مختلف به شما کمک می‌کند تا بتوانید رضایت کاربران مختلف را جلب کنید.

برخی از نکات مهم در استراتژی محتوا

در استراتژی محتوا برخی از مسائل اهمیت زیادی دارند که در ادامه به بررسی برخی از آنها خواهیم پرداخت.

  • کسب‌وکار شما برای چه بوجود آمده است؟
  • اهداف کوتاه مدت و بلند مدت کسب‌وکار شما چیست؟
  • کاربران از کسب‌وکار شما چه انتظاری دارند؟

این ۳ سوال از جمله اساسی‌ترین سوالاتی هستند که می‌توان برای بدست آوردن یک استراتژی قوی برای کسب‌وکار خود به آنها توجه کرد! اگر مدیریت یک کسب‌وکار حرفه‌ای را بر عهده دارید، این ۳ سوال را پاسخ دهید و سپس به سراغ تدوین یک استراتژی قوی و معین بروید. توجه داشته باشید که استراتژی شما باید به اندازه کافی منعطف باشد تا بتوانید باتوجه به شرایط آن را دچار تغییراتی کنید؛ یکی از بهترین مثال‌هایی که می‌توان در این زمان به آن اشاره کرد، مشکلات ارزی کنونی کشور است که بسیاری از کسب‌وکارهایی که استراتژی منعطفی نداشته‌اند را با مشکل مواجه کرده است! از طرف دیگر کسب‌وکارهای دیگری وجود دارند که با استفاده استراتژی انعطاف‌پذیر توانسته‌اند در این زمان بحران اقتصادی به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنند.

استفاده از یک استراتژی محتوا به شما کمک می‌کند تا با استفاده از آن یک تقویم مهم برای انتشار محتوا در سایت خود تعیین کنید. استراتژی محتوا در حقیقت به شما یک ماموریت بسیار عالی می‌دهد تا بتوانید حداقل چندماه یا یک‌سال از کسب‌وکار خود را بدانید و با استفاده از آن به هدف خود لطمه‌ای وارد نکنید! مهم‌ترین بخش یک استراتژی محتوا هدفی است که برای کسب‌وکار خود مشخص می‌کنید و با تدوین یک مسیر به کسب‌وکار خود کمک می‌کنید تا بتوانید به اهداف کوتاه ‌مدت و بلند مدت خود دست پیدا کنید. مهم‌ترین هدفی که باید مشخص کنید، این است که شرکت شما طی ۵ سال آینده چه دستاوردهایی به دنبال خواهد داشت! در مقاله بعدی به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت تا بتوانید یک کسب‌وکار موفق داشته باشید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *