با توجه به سرعت روز افزون رشد علم و فناوری دغدغه فراوانی درباره‌ی آینده کسب‌وکارهای سنتی پیش می‌آید.بر اساس نظر فعالان حوزه تجارت الکترونیک اگر تا چند سال آینده کسب‌وکارهای سنتی فعالیت خود را در بستر فضای آنلاین ایجاد نکنند، دیگر فعالیت تجاری آنها وجود نخواهد داشت یا بهتر است بگوییم با شکست مواجه خواهد شد! شبکه‌‌های اجتماعی برای افراد زیادی یک فرصت عالی ایجاد کرده است تا بتوانند درآمد مناسبی را از طریق کسب‌وکار آنلاین خود داشته باشند اما سوال اصلی کاربران این است که راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین در بستر اینستاگرام به تنهایی درست است یا باید آن را در سایت نیز توسعه بخشید؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایا و معایب راه‌اندازی کسب‌وکار در بستر سایت و اینستاگرام را باهم مقایسه کنیم.

بروزرسانی قیمت محصولات در کسب‌وکارهای اینستاگرامی مشکل است!

یکی از مهم‌ترین اطلاعات محصول بخش قیمت آن است که کاربران باید آن را پرداخت کنند تا محصول به دست آنها برسد. یکی از مشکلاتی که کسب‌وکارها با آن روبرو هستند، مشکل در بروزرسانی اطلاعات محصول نظیر قیمت است! در واقع اگر کسب‌وکارهای اینستاگرامی بخواهند اطلاعات محصول خود یا همان پست اینستاگرام را آپدیت کنند، باید به صورت دستی اینکار را انجام دهند و اگر تعداد محصولات زیاد باشد با مشکل مواجه خواهند شد.

امکان مقایسه میان محصولات در اینستاگرام وجود ندارد!

یکی از مهم‌ترین امکانات اکثر فروشگاه‌های آنلاین استفاده از ابزار مقایسه میان محصولات است تا بتوانند چندین محصول را از جوانب مختلفی مقایسه کنند! اما در اینستاگرام شما با متن و تصاویری از محصول روبرو هستید! آیا امکان مقایسه میان محصولات بدون استفاده از ابزار مقایسه به صورت دقیق وجود دارد؟ قطعا خیر! بنابراین کاربران باید هربار از یک پست به پست دیگر مراجعه کنند و این موضوع کاربر را کمی در انتخاب دچار سردرگمی می‌کند. این مسئله به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات یک کسب‌وکار اینستاگرامی است و قابلیت مقایسه میان محصولات یک سایت از جمله مزیت‌های آن به حساب می‌آید.

امکان پرداخت مستقیم در اینستاگرام وجود ندارد!

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در کسب‌وکارهای اینستاگرامی وجود دارد، مشکل پرداخت مستقیم از طریق اینستاگرام است! در واقع اگر کاربران بخواهند محصول شما را که در صفحه اینستاگرام‌تان دیده‌اند خریداری کنند، باید از شما شماره کارت یا آدرس درگاه پرداخت خود را بدهند و سپس اطلاعات خود را به صورت دستی برای شما از طریق دایرکت یا سایر پیام‌رسان‌های ارتباطی ارسال کنند. سپس شما اطلاعات را با درگاه یا حساب بانکی خود بررسی کنید و در صورت درست بودن محصول را برای آنها ارسال کنید! در صورتی که محصول شما دیجیتال باشد باید محصول خود را به صورت مستقیم از طریق پیام‌رسان یا ایمیل برای آنها ارسال کنید و یا لینک دانلود آن را برای کاربر ارسال کنید. با استفاده از سایت شما تمامی این مراحل را به صورت خودکار انجام می‌دهید و دیگر نیازی به اعمال این موارد به صورت دستی نیست! تنها کاری که شما باید انجام دهید، این است که محصول را در صورت فیزیکی بودن آن برای کاربران پست کنید اما اگر دیجیتال باشد بازهم لازم نیست شما کاری را به صورت دستی انجام دهید.

خطر فیلترینگ و تحریم‌ها برای کسب‌وکارهای ایران وجود دارد!

اگر تمامی موارد قبلی را کنار بگذاریم، همواره دو خطر غیرقابل چشم‌پوشی وجود دارد که راه‌اندازی کسب‌وکار بر پایه شبکه‌های اجتماعی را تهدید می‌کند! اولین خطر امکان فیلترینگ شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام یا صفحه شما در اینستاگرام وجود دارد؛ فرض کنید صفحه شما بر اساس نظر کارشناسان فیلترینگ دارای صلاحیت نباشد که در اینصورت با یک کلیک صفحه شما فیلتر خواهد شد! از طرف دیگر فرض کنید یک شبکه اجتماعی ایرانیان را تحریم یا حساب‌های ایرانی را به طور کامل از دسترس خارج کند؛ در اینصورت نه تنها درآمد شما از بین خواهد رفت، بلکه انتقال کسب‌وکار شکست خورده به یک شبکه اجتماعی دیگر غیرممکن است و نمی‌توانید اعتبار خود را بازگردانید. بنابراین روزهای خوش کسب‌وکار در شبکه‌های اجتماعی دردسرهای زیادی دارد و ممکن است یک شبه تمام فعالیت‌های شما از بین برود. اگر کسب‌وکار شما بر پایه سایت راه‌اندازی شده باشد، دیگر با این مشکلات روبرو نخواهید بود و کسب‌وکارها با وجود مشکلات فراوان پایدار خواهد بود.

اینستاگرام به عنوان شبکه‌ اجتماعی تصاویر به یکی از ابزارهای مهم برای فعالان حوزه بازاریابی آنلاین تبدیل شده است که با استفاده از آن می‌توانند محصولات خود را به سایت کاربران معرفی کنند. اینستاگرام و سایت هریک مزایا و البته معایبی دارند که در کسب‌وکارهای مختلف یشنهادات مختلفی به چشم می‌خورد و باید به تمامی نکات ذکر شده توجه کرد!

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *