اگر چه کنسول ایکس باکس مایکروسافت یا کنسول‌های مفرح سوییچ عملکردی عالی داشته‌اند، اما در هر حال هیچ خبری به اندازه‌ی ارائه کنسول جدیدی از طرف سونی در دنیای بازی‌های کامپیوتری جذاب نیست و اینطور که پیداست، سونی به زودی پلی‌ استیشن جدید را رونمایی خواهد کرد. اما بیایید با هم مروری کنیم بر چیزهایی که تا اینجا از پلی استیشن ۵ می‌دانیم.

زمان عرضه و قیمت

با توجه به شنیده‌ها، برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده و نبود پلی استیشن در E3 2019، به هیچ وجه نباید انتظار این کنسول را زودتر از اواسط سال ۲۰۲۰ محسوب کرد. با این حال حتما، پلی استیشن ۵ سال ۲۰۲۰ به دست علاقه‌مندان می‌رسد و با توجه به قیمت ۳۹۹ دلاری PS4 Pro، احتمالا کمی از این مبلغ گران‌تر خواهد بود.

اطلاعاتی که از سخت افزار کنسول جدید داریم

خیلی قبل‌تر از بخش‌های مختلف کنسول، مشخص شد که پلی استیشن ۵ از حافظه‌های پر سرعت SSD استفاده می‌کند. البته SSD‌های جدیدی که ۱۹ برابر از SDD‌های معمول سریع‌تر هستند و می‌توانند بازی‌های سنگین را با سرعتی عالی لود کنند. پردازنده این دستگاه یک چیپ ۸ هسته‌ای از نسل سوم رایزن است که به شکل اختصاصی برای این کنسول طراحی گشته. از طرفی کارت گرافیک بخش خیلی مهم یک کنسول بازی است و به نظر می‌رسد ما در پلی استیشن کارتی از سری Radeon Navi داریم که با یک سیستم صوتی سه بعدی و قابلیت اجرای بازی‌های پلی استیشن ۴ عرضه می‌شود. شایعاتی نیز مطرح شده که کنسول جدید قابلیت پشتیبانی از تلویزیون‌های ۸K را نیز خواهد داشت.

هدست‌های واقعیت مجازی

به تازگی اعلام شده که پلی استیشن بر روی هدست‌های واقعیت مجازی جدیدی کار می‌کند که احتمالا آن را با نام PSVR 2  عرضه کند. اما به هیچ وجه زمان عرضه این محصول با کنسول یکی نیست و به همین خاطر صد در صد پلی استیشن ۵ از نسل قبل هدست‌های واقعیت مجازی سونی پیشتیبانی می‌کند.

بازی‌هایی که برای پلی استیشن ۵ تایید شده‌اند

تا همین جای کار نیز چند عنوان بسیار مهم برای پلی استیشن جدید تایید شده‌اند. Cyberpunk 2077 بازی جدیدی که در E3 2019  با حضور کیانو ریوز سر و صدای زیادی به پا کرد، یکی از آن‌هاست. اما اگر بازیخور باشید، احتمالا بیش از هر چیزی منتظر Death Stranding بازی جدید، پر هزینه و شدیدا مورد انتظار کوجیمای بزرگید. البته این محصول هم برای پلی استیشن ۴ و هم برای کنسول جدید عرضه خواهد شد. Ghost of Tsushima، The Last of Us: Part 2، Starfield، The Elder Scrolls 6، Grand Theft Auto 6 و Horizon Zero Dawn 2 نیز از دیگر بازی‌هایی هستند که بعضی به صورت رسمی و بعضی به صورت ضمنی برای PS5 تایید شده‌اند. فراموش نکنید که کنسول پلی استیشن ۵ به طور حتم قابلیت اجرای بازی‌های نسل قبل این کنسول را دارد و همچنین بازسازی یکی از مهم‌ترین عناوین تاریخ، Final Fantasy 7 نیز بعد از پلی استیشن ۴ برای پلی استیشن ۵ نیز ارائه می‌شود.

استریم بازی‌ها بر روی پلی استیشن ۵

تا اینجای کار می‌دانیم که کنسول جدید نیز درگاه ورود دیسک دارد و قضیه اینکه این کنسول تنها بازی‌ها را استریم کند کاملا مردود است. با این حال همین حالا هم PlayStation Now امکان اجرای بعضی‌ بازی‌ها را به صورت استریم می‌دهد و با توجه به ثبت پترن اجرای ابری بازی‌ها از طرف سونی، پیش بینی می‌شود در کنسول جدید نیز این رویه با جدیت بیشتری پیش برود. با این حال، با توجه به مشکلاتی که به خاطر سرعت اینترنت مخصوصا در زمینه اجرای بازی‌های ۴K وجود دارد، همچون مدیر Xbox باید گفت که استریم بازی‌ها، هنوز خیلی وقت می‌خواهد تا جایگزین کنسول‌های کلاسیک شود.

در آخر

خیلی از مسائل در مورد پلی استیشن ۵ کاملا تایید شده است، با این حال زمان عرضه کنسول جدید هنوز نا معلوم است. یکی از دلایل مهم آن این است که هنوز PS4 Pro محصولی جدید محسوب می‌شود و این کمپانی دوست ندارد کنسول‌هایش در بازار بماند و ترجیح می‌دهد آن‌ها را فروخته و به سراغ کنسول جدید برود. در مجموع با توجه به مشخصات این کنسول و همچنین بازی‌های بزرگی که برایش عرضه می‌شود، باید منتظر نبردی جدید میان مایکروسافت و سونی بود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *