در این مطلب قصد داریم به تبلیغات مبتنی بر جستجو، روی دستگاه‌های موبایل بپردازیم.

اگر به کمکی که تبلیغات مبتنی بر جستجو در دسترسی به افراد روی دستگاه‌های موبایلشان به شما می‌کنند علاقه دارید، احتمالاً در خصوص نحوه‌ی عملکرد این نوع تبلیغات اطلاعات مختصری دارید. در این مطلب قصد داریم به شما نشان دهیم تبلیغات مبتنی بر جستجو روی موبایل چگونه عمل می‌کند. سپس روی برخی استراتژی‌ها و راهنمایی‌های مفیدی متمرکز خواهیم شد که در این مسیر به شما کمک خواهند کرد.

یکراست می‌رویم سراغ اصل مطلب. اجرای تبلیغات مبتنی بر جستجو روی دستگاه‌های موبایل می‌تواند در تحقق اهداف متعدد به کسب‌و‌کار شما کمک کند. شاید قصد داشته باشید مشتریان راغب، تماس‌های تلفنی، یا خرید‌های بیشتری داشته باشید. پیش از آنکه دست به کار شوید، سازگاری وبسایت شما با دستگاه‌های موبایل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

اما سازگاری با دستگاه‌های موبایل دقیقاً به چه معناست؟

  • اول از همه اینکه باز شدن صفحات شما روی موبایل باید واقعاً سریع باشد. هیچکس دوست ندارد برای باز شدن وبسایتی منتظر بماند؛ به ویژه کاربران موبایل.
  • دوم اینکه اطمینان حاصل کنید وبسایتتان روی همه نوع دستگاه موبایل (اعم از انواع تلفن‌های هوشمند و تبلت) درست همانگونه که باید کار می‌کند و به نمایش درمی‌آید.
  • و آخر اینکه، استفاده از وبسایت شما روی دستگاه‌های موبایل باید واقعاً آسان باشد. این یعنی بهره‌مندی از کلید‌های بزرگ و زیبا که به راحتی می‌توان آنها را دید و رویشان کلیک کرد، به حداقل رسیدن نیاز به نوشتن و مسیریابی شفاف روی سایت.

اگر وبسایت شما همه‌ی این موارد را پوشش نمی‌دهد، اولین کاری که باید انجام دهید رسیدگی به همین موضوع است. چرا که اگر همین حالا به این موارد رسیدگی نکنید، پول خود را خرج تبلیغاتی خواهید کرد که افراد را به تجربه‌ای نه‌چندان مناسب روی وبسایتتان دعوت می‌کند. این موضوع برای هیچ‌کس مطلوب نیست.

خوشبختانه ابزار‌های متعددی وجود دارند که برای سازگار کردن وبسایت خود با دستگاه‌های موبایل به شما کمک می‌کنند.

انتخاب کلیدواژه‌های مناسب برای کاربران موبایل

اما اجازه دهید فرض را بر این بگذاریم که وبسایت شما با موبایل سازگاری دارد و آماده است پذیرای ترافیک بیشتری باشد. درست مثل هر کمپین تبلیغاتی مبتنی بر جستجو، اول از همه باید کلیدواژه‌هایی که می‌خواهید برای به نمایش درآمدن تبلیغات خود به کار بگیرید را انتخاب کنید.

برای این کار می‌توانید از همان کلیدواژه‌هایی استفاده کنید که برای کمپین تبلیغات مبتنی بر جستجوی عادی خود برگزیده‌اید. اما به یاد داشته باشید؛ کاربران موبایل لزوماً همیشه همان جستجو‌هایی که روی لپتاپ یا رایانه‌های رومیزی خود انجام می‌دهند را با موبایلشان انجام نمی‌دهند. در واقع احتمالاً عبارات کوتاه‌تر و ساده‌تری را برای جستجوی خود انتخاب می‌کنند.

فرض کنیم شما در شمال شهر تهران لوله‌کش هستید. مردم ممکن است روی لپتاپ خود عباراتی مثل «لوله‌کش ولنجک» را جستجو کنند. اما همان‌ها ممکن است روی موبایل به جستجوی عباراتی نظیر «نشتی شیر آب» یا «گرفتگی سینک» بپردازند.

چگونه می‌توان فهمید چه عباراتی روی موبایل بیشتر جستجو می‌شوند؟

ابزار‌های فوق‌العاده‌ای وجود دارند که در این کار به شما کمک خواهند کرد. ابزار‌هایی مثلKeyword Planner گوگل، یا Keyword Research Tool بینگ. این ابزار‌ها به شما کمک می‌کنند روی عباراتی که مد نظر دارید، تحقیقات بیشتری انجام دهید و ببینید چند درصد از جستجو‌هایی که با این عبارات انجام می شوند از طریق موبایل بوده‌اند.

اگر کمی برای این نوع تحقیقات زمان بگذارید، بهترین کلمات کلیدی مورد نیازتان برای موبایل را پیدا خواهید کرد؛ عباراتی که هم به کسب‌و‌کارتان مربوط هستند، و هم به وفور توسط کاربران موبایل جستجو می‌شوند.

انتخاب آگهی تبلیغاتی مناسب برای موبایل

حالا بیایید به خود آگهی‌تان فکر کنیم. کسانی که روی موبایل به جستجو روی اینترنت می‌پردازند معمولاً کاملاً روی انجام دادن کار خاصی متمرکز‌اند. کسی که روی موبایل خود به دنبال خدمات لوله‌کشی می‌گردد برای سرگرمی این کار را نمی‌کند؛ بلکه به کمک نیاز دارد! آن هم خیلی سریع!

بنابراین اطمینان حاصل کنید آگهی شما دقیقاً روی همان کار به‌خصوصی متمرکز است که مشتری‌تان می‌خواهد به انجام برساند. اگر کسی «نشتی شیر آب حمام» را جستجو می‌کند، آگهی شما نباید «تعمیر انواع مشکلات لوله‌کشی» باشد. در عوض، تبلیغی به آنها نشان دهید که می‌گوید شما می‌توانید خیلی سریع مشکل نشتی شیر آب حمام را برطرف کنید. آنها نیز با دیدن این آگهی متوجه خواهند شد شما برای این کار مناسب هستید.

تا اینجا لندینگ پیج سازگار با موبایل، تحقیقات لازم برای انتخاب کلمات کلیدی، و متمرکز کردن آگهی‌های تبلیغاتی را با هم مرور کرده‌ایم. حال اجازه دهید به مرور چند راهنمایی و ترفند دیگر بپردازیم که در این خصوص باید بدانید.

تمرکز، تمرکز، تمرکز

اولین راهنمایی شاید توضیح واضحات به نظر برسد، اما به هر حال مهم است. اگر قصد دارید با استفاده از تبلیغات مبتنی بر جستجو، کاربران موبایل را هدف قرار دهید، مطمئن شوید کاربران موبایل آن را می‌بینند. اگر قصد ندارید کاربران رایانه‌های رومیزی نیز آن را ببینند، آنها را از برنامه‌ی خود حذف کنید.

جویشگر‌هایی نظیر گوگل و بینگ به شما اجازه می‌دهند تبلیغات به‌خصوصی را با عنوان «ترجیحاً برای موبایل» مشخص کنید. این یعنی کاربران رایانه‌های رومیزی تبلیغات موبایلی شما را نخواهند دید و بالعکس. این کار باعث می شود به راحتی و به سرعت مطمئن شوید زحمتی که برای تبلیغات موبایلی خود کشیده‌اید واقعاً نتیجه می‌دهد.

بهینه‌سازی مبلغ پیشنهادی

و اما یک راهنمایی دیگر. رفتار کاربران روی دستگاه‌های موبایل با رفتار آنها پشت رایانه‌های رومیزی یا لپتاپ متفاوت است و مبلغی که برای نمایش تبلیغات خود تعیین می‌کنید می‌تواند بازتاب دهنده‌ی این حقیقت باشد.

فرض کنیم در حوزه‌ی تبلیغات مبتنی بر جستجو، کمپین موفقی اجرا کرده‌اید. اما با بررسی آنالتیکس خود متوجه می‌شوید نرخ تکمیل و ثبت فرم تماس توسط کاربرانی که با موبایل به وبسایت شما آمده‌اند ۱۰ درصد کمتر از سایر کاربران است.

اگر اینطور باشد، می توانید از امکان «تعدیل مبلغ پیشنهادی» (Bid Adjustment) برای کاهش ۱۰ درصدی مبلغ پیشنهادی خود برای نمایش آگهی‌تان به کاربران موبایل بهره بگیرید. استفاده از این امکان به شما کمک می‌کند مطمئن شوید پول خود را منطقی هزینه می‌کنید و بهترین نتیجه را از هزینه کردن آن می‌گیرید.

جمع‌بندی

بسیاری از تکنیک‌های مفید برای بالا بردن بهره‌وری تبلیغات مبتنی بر جستجو برای دستگاه‌های موبایل را با شما در میان گذاشتیم. به یاد داشته باشید، سازگار بودن وبسایت شما با دستگاه‌های موبایل حیاتی است. انواع و اقسام کلمات کلیدی که ممکن است مشتریان بالقوه‌ی شما با موبایل خود جستجو کنند را بررسی کنید.

آگهی‌های خود را کاملاً متمرکز نگه دارید و مطمئن شوید از امکانات ویژه‌ای که در دسترس دارید برای اجرای کمپین تبلیغاتی خود بهره می‌گیرید. اگر همه‌ی این موارد را به درستی رعایت کنید، در مسیر موفقیت قرار خواهید گرفت.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *