وقتی پیش از این تلاش کردیم توضیح دهیم که چرا باید از تحلیل‌گرهای دیجیتالی استفاده کرد؟ حالا بهتر است برای کسانی که تا به حال هرگز از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) استفاده نکرده‌اند به این سوال پاسخ دهیم که این ابزار چگونه کار می‌کند؟

احتمالاً باید به خاطر داشته باشید که پیش از این گفتیم:‌

«گوگل آنالیتیکس پلتفرمی است که داده‌ها را جمع‌آوری کرده و سپس آنها را بدل به گزارش‌هایی مفید و کاربردی می‌کند.»

 

رصد و مانیتور کردن یک وبسایت

برای مانیتور یا همان رصد کردن یک وب‌سایت در ابتدا لازم است یک اشتراک گوگل آنالیتیکس بسازید. پس از انجام این‌کار می‌‌بایست یک قطعه کد بسیار کوچک جاوا اسکریپت را در لابه‌لای کدهای هر یک از صفحات وبسایت خود تعبیه کنید. از این پس هربار که یک کاربر به یکی از صفحات وب‌سایت‌تان سر بزند، قطعه کدی که پیش‌تر به آن اشاره شد در رابطه با نحوه‌ی تعامل او با هر صفحه اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کند. ناگفته نماند هویت هر کاربر ناشناس باقی خواهد ماند و تنها شیوه‌ی استفاده وی از سایت رصد می‌شود.
اگر یکبار دیگر فروشگاه آنلاین اجناس گوگل را به عنوان مثال در نظر بگیریم، قطعه کد گوگل آنالیتیکس قادر است مشخص کند چه تعداد کاربر از صفحه‌ی مرتبط به فروش نوشیدنی‌ها بازدید کرده‌اند و چه تعداد نیز به صفحه‌ی مربوط به فروش لوازمِ خانگی سر زده‌اند. یا در یک مثال دیگر قطعه کد مورد اشاره با دنبال کردن تعداد افرادی که به صفحه‌ی تائید خرید رسیده‌اند، می‌تواند معین کند که چند نفر اقدام به خرید عروسک‌های نماد سیستم‌عامل اندروید کرده‌اند.


کدهای رصد کننده‌ی گوگل آنالیتیکس از طریق مرورگرِ وب اطلاعات جامع دیگری را نیز در مورد کاربرانی جمع‌آوری می‌کنند که به فروشگاه آنلاین اجناس گوگل رجوع کرده‌اند. از جمله‌ی این اطلاعات می‌توان به زبانی که مرورگر هر کاربر روی آن تنظیم بوده است، نوع مرورگر (مانند کروم، سافاری و…)، دستگاهی که از آن استفاده می‌کرده و سیستم‌عامل اشاره کرد. منابع «ترافیک ورودی» نیز از دیگر داده‌هایی است که برای شما گردآوری می‌شود؛ این جمله به آن معناست که قادر خواهید بود دریابید کاربران به چه شکل به سایت‌تان هدایت شده‌اند. این اتفاق گاه از طریق موتورهای جستجو، گاه از طریق کلیک کاربر روی یک بنر تبلیغاتی و گاه بوسیله کمپین‌های بازاریابی مبتنی بر ایمیل رخ می‌دهد.فراموش نکنید هر بار که صفحه‌ای روی کامپیوتر فردی بارگذاری می‌شود، کدهای رصد کننده به جمع‌آوری اطلاعات پرداخته و داده‌های مربوط به تعامل کاربران با سایت را به روز رسانی می‌کنند

گوگل آنالیتیکس داده‌های گرد‌آوری شده از فعالیت‌های کاربران را در بازه‌های زمانی گروه‌بندی می‌کند که «Session» نامیده می‌شوند

یک Session از لحظه‌ای آغاز می‌شود که یک کاربر به یک صفحه از سایت رجوع نماید که در آن کد رصد کننده گوگل آنالیتیکس تعبیه شده است. هر Session پس از ۳۰ دقیقه عدم فعالیت کاربر خاتمه می‌یابد و پس از پایان یافتن Session اگر فرد مجدداً به همان نوع صفحه‌ای رجوع کند که قبلاً اشاره شد، یک Session تازه آغاز خواهد شد.

فرآیند پردازش‌ها و ایجاد گزارش‌ها

وقتی کدِ رصد کننده داده‌ها را جمع‌آوری کرد، آنها را در قالب بسته‌های اطلاعاتی به گوگل آنالیتیکس ارسال می‌کند تا پس از پردازش بدل به گزارش‌ها شوند. آنالیتیکس داده‌های به دست آمده را پردازش و جمع‌بندی کرده و سپس ‌آنها را بر مبنای معیارهای مشخصی مانند اینکه یک کاربر از تلفن هوشمند استفاده می‌کرده یا کامپیوتر رومیزی و یا اینکه مرورگرِ وبِ وی چه بوده نظم می‌بخشد.


البته در این بین نباید از خاطر برد در بخش تنظیمات ابزار گوگل آنالیتیکس گزینه‌هایی وجود دارند که با آنها می‌توانید تعیین کنید داده‌ها به شکلی سفارشی شده که برای شما مفیدتر است پردازش شوند

برای مثال شاید بخواهید فیلتری را اعمال کنید که سبب شود از میان داده‌های جمع‌آوری شده اطلاعات مرتبط به ترافیک داخلی شرکت‌تان حذف گردد، یا داده‌های مرتبط به فعالیت کاربران کشورها و مناطق جغرافیایی نادیده گرفته شوند که برای کسب و کار‌تان اهمیتی ندارند.


یک نکته‌ی بسیار مهم دیگر نیز وجود دارد که لازم است به آن اشاره کنیم:

وقتی آنالیتیکس اطلاعات را پردازش کرد، آنها را در دیتابیسی وارد می‌کند که به هیچ عنوان داده‌های ذخیره شده در آن قابل تغییر نیستند

بر همین اساس در هنگام تنظیم اشتراک گوگل آنالیتیکس‌تان، هرگز خود را از جمع‌آوری شدن اطلاعاتی محروم نسازید که ممکن است در آینده به تحلیل و گزارش آنها نیاز داشته باشید. داده‌ها پس از اینکه مطابق تنظیمات پردازش و در دیتابیس گوگل آنالیتیکس ذخیره شدند، در قالب گزارش‌ها -یا همان reports- به کاربر ارائه می‌شوند.

-منبع: Google Analytics Academy

Join the Conversation

4 Comments

  1. مقاله خوبی بود. ممنون
    جا داره در شرایط تحریم با توجه به مقاله فوق یک سایت ایرانی جایگزین گوگل آنالایتیک رو خدمت علاقه مندان به تحلیل رفتار کاربران در اپلکیشن و بازیهای موبایلی معرفی کنم. امیدوارم براتون مفید و قابل استفاده باشه.

  2. مقاله خوبی بود. ممنون
    جا داره در شرایط تحریم با توجه به مقاله فوق یک سایت ایرانی جایگزین گوگل آنالایتیک رو خدمت علاقه مندان به تحلیل رفتار کاربران در اپلکیشن و بازیهای موبایلی معرفی کنم. امیدوارم براتون مفید و قابل استفاده باشه.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *