اگرچه سئو یک راه‌حل مشخص ندارد و نیازمند دانش تخصصی برای درک پیمایش راه متناسب با موضوع سایت است، اما خود گوگل به عنوان جامع‌ترین موتور جستجو ابزارهایی را برای کمک به وبمستران قرار داده است که با استفاده از آنها می‌توانید وضعیت فعلی سایت خود را بررسی کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی برخی از فاکتورهای سئو و معرفی ابزار مفید و کاربردی در زمینه سئو بپردازیم که با استفاده از آنها می‌توانید از خود گوگل برای افزایش رتبه کمک بگیرید.

استفاده از ابزار گوگل وبمستر تولز

یکی از ابزاری که خود گوگل آن را به صورت کاملا رایگان در اختیار وبمستران قرار داده است، ابزار Google Webmaster Tools است. این ابزار به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند سایت خود را به گوگل معرفی کنند و همچنین در کنار آن اقدام به معرفی نقشه سایت کنند. در صورت وجود هرگونه مشکل گوگل وب‌مسترتولز به آنها اطلاع می‌دهد تا بتوانند اقدام به رفع آن نمایند. یکی از سرویس‌های بسیار خوب این ابزار، قابلیت معرفی مطالب جدید به این سیستم است تا در زمانی بسیار کوتاه در لیست نتایج موتور جستجوی گوگل قرار بگیرند. استفاده از این ابزار پایه سئو است و عدم استفاده از آن موجب بی‌فایده بودن سایر اعمال خواهد شد. تاثیر این سرویس بر روی رتبه سایت شما نیز بسیار زیاد است و همانطور که گفته شد، متخصصان سئو این ابزار را اولین مرحله سئو می‌دانند.

ابزار گوگل آنالیتیکس

یکی دیگر از ابزار‌های بسیار مفید و سودمند که اطلاعات بسیار زیادی از سایت شما را در اختیارتان قرار می‌دهد، ابزار گوگل آنالیتیکس است. این ابزار به وبمستران کمک می‌کند تا بتوانند بازدید سایت، بازدید صفحات مختلف، ورودی‌های گوگل و… را بدانند و با استفاده از آن بتوانند بر روی کلیدواژه‌های مهم سایت خود تمرکز کنند. این ابزار شاید ظاهرا در سئو مهم نباشد، اما باید بدانید اطلاعات و گزارش‌های دقیقی که این ابزار در اختیارتان قرار می‌دهد بسیار مفید است و در ادامه سئو راه‌ می‌تواند شما را یاری کند. همچنین در صورت استفاده از این ابزار گوگل برای شما امتیاز ویژه‌ای قائل می‌شود و به رتبه‌دهی به سایت شما کمک کند.

استفاده از ابزار امتیازدهی به مطالب توسط کاربران

در برخی از سایت‌ها امکان امتیازدهی به مطالب توسط کاربران سایت مشاهده می‌شود که این امر می‌توانید تاثیر خوبی داشته باشد. در برخی از مقالات گفته می‌شود که این امر به صورت مستقیم در سئوی سایت تاثیر ندارد اما هنگامی که کاربران می‌خواهند در میان نتایج جستجو وارد سایتی شوند سعی می‌کنند سایتی را انتخاب کنند که امتیاز خوبی داشته باشد.

ابزار ستاره امتیازدهی در نتیاج گوگل نیز نمایش داده می‌شود که می‌توانید با استفاده از آن کاربران را تشویق به بازدید از سایت شما در میان سایت‌های دیگر می‌کند؛ زیرا برخی از کاربران فکر می‌کنند این امتیاز توسط خود گوگل به مطالب شما داده شده است. اگر از کاربرانی وردپرس هستید، کافی است از افزونه wp-rating استفاده کنید تا به صورت خودکار نتایج اخذ شده توسط کاربران در گوگل نیز نمایش داده شود.

لینک گرفتن از دامنه‌های باسابقه و قدیمی

اهمیت بک‌لینک یا لینک گرفتن از سایت‌های دیگر در صورت رعایت قوانین و نکات آن بسیار مهم است. بسیاری از سایت‌ها در ابتدای کار و یا حتی در ادامه مدیریت سایت اقدام به دریافت بک‌لینک و لینک گرفتن از سایت‌های باسابقه زیاد و دامنه‌هایی که عمر طولانی دارند می‌کنند. اگر شما نیز بتوانید از سایت‌های باسابقه به صورت منطقی و معقول لینک بگیرید در سئوی سایت شما و رتبه‌دهی به سایت شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

از طرفی تعداد بک‌لینک‌های نیز بسیار مهم است و هرچه بتوانید تعداد آنها را افزایش دهید می‌توانید به رتبه‌های بهتری در موتورهای جستجو فکر کنید. برای دریافت بک‌لینک می‌توانید در سایت‌هایی که لینک بخش نظرات آنها به صورت فالو است، کامنت بذارید و یا از آنها درخواست کنید که در بخش لینک‌های خروجی، سایت شما را نیز لینک کنند. البته هم موضوع بودن آن سایت‌ها و نیز رتبه خوب داشتن در موتورهای جستجو تاثیر زیادی خواهد داشت.

از طرفی تعداد صفحات لینک‌دهنده نیز علاوه بر تهداد سایت‌های لینک‌دهنده اهمیت دارند؛ حتی اگر از چند صفحه مختلف موجود در یک سایت بتوانید لینک بگیرید تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. به همین خاطر است که سایت‌ها تبلیغات متنی خود را در تمامی صفحات سایت نمایش می‌دهند و این امر از گذاشتن نظر در صفحه یک مطلب خاص اهمیت بیشتری دارد.

لینک‌دهی مرتبط به تصاویر یک سایت

تصاویر یک سایت جزء مهم‌‎ترین محتوای هر سایتی حساب می‌شود و اگر بتوانید از سایت‌های مرتبط بخواهید تصاویر خود را با تگ alt به سایت شما لینک‌ کنند، تاثیر بسیار خوبی بر روی سایت شما خواهد داشت. امروزه یک عنوان تبلیغاتی با عنوان ریپورتاژ آگهی در سایت‌های مختلف مشاهده می‌شود؛ با استفاده از آن می‌توانید در سایت‌های مطرح مقاله‌ای درباره سایت خود، فعالیت سایت و… درج کنید که به تصاویر و کلمات کلیدی موردنظر خود لینک بدهید. اینکار سبب افزایش رتبه چشم‌گیر سایت شما خواهد شد و این نوع تبلیغات به صورت دائمی در سایت باقی می‌ماند؛ پس جای نگرانی برای از بین رفتن تاثیر مثبت آن نخواهد بود.

اگر بتوانید از رقبای و سایت‌های همکار در موضوع سایت خود ریپورتاژی در ازای پرداخت هزینه منتشر کنید، تاثیر این کار چندین برابر خواهد شد. چنین سایت‌هایی خودشان در این زمینه رتبه‌های خوبی دارند و می‌توانند به ارتقا رتبه شما در کلمات کلیدی در میان رقبای شما کمک زیادی کنند.

نتیجه‌گیری: استفاده از سایت‌های رقبای شما در زمینه گرفتن لینک از آنها می‌تواند بسیار مفید باشد و رتبه سایت شما را افزایش دهد. در این مقاله به بررسی برخی از فاکتورهای سئو پرداختیم که امیدواریم با استفاده از آنها بتوانید رتبه سایت خود را جابجا کنید و به پیشرفت سایت خود کمک کنید.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *