امروزه یادگیری زبان برنامه نویسی یکی از مسائلی است که افراد زیادی به آن علاقه دارند. اگر شما هم به دنبال یادگیری زبان برنامه نویسی هستید، حتماً این سوال برایتان پیش می آید که بهترین زبان برنامه نویسی کدام است. اگر کمی تحقیق کنید، متوجه می شوید که ده ها زبان برنامه نویسی وجود دارد که هر کدام از آن ها سختی های خاص خودشان را برای یادگیری دارند! در واقع برخی از آن ها ساده تر و برخی دیگر سخت تر هستند. اما کدام یکی از آن ها با توجه به میزان دشواری، ارزش یادگیری دارد و می تواند درآمد خوبی برای شما داشته باشد؟

در این مقاله به بررسی چند مورد از پر طرفدارترین زبان های برنامه نویسی می پردازیم تا ببینید کدام یک برای شما مناسب است.

بهترین زبان برنامه نویسی دنیا کدام است؟

پیش از آن که بخواهیم به بررسی زبان های برنامه نویسی بپردازیم، باید بگوییم که در زبان های برنامه نویسی بهترین وجود ندارد! هر کدام از آن ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و این موضوع که کدام یک می تواند برای شما بهترین باشد، کاملاً بستگی به هدف، سلیقه و پشتکار شما برای یادگیری دارد. در یادگیری برنامه نویسی نه تنها کد زدن، بلکه مهارت های دیگری هم به دست می آورید. در واقع تنها بخشی از برنامه نویسی مهارت های فنی و کد زدن هستند، بخش دیگر آن مربوط به یادگیری مهارت های دیگر می شود. مثلاً در برنامه نویسی شما باید راه کاری برای حل مسئله داشته باشید تا در نهایت بتوانید آن را به کد تبدیل کنید.

جالب است بدانید که در دنیا بیش از 700 زبان برنامه نویسی وجود دارد! بنابراین انتخاب از میان این تعداد برنامه نویسی کار بسیار دشواری است و ممکن است نیاز به تحقیقات زیادی داشته باشد. از طرف دیگر شما نمی توانید همه زبان های برنامه نویسی را هم یاد بگیرید! پس باید از میان این تعداد زبان برنامه نویسی، یکی را شروع به یادگیری کنید. اگر هم قصد یادگیری چند زبان برنامه نویسی را دارید، باید یکی را یاد بگیرید و سپس به سراغ دیگری بروید. هر چند که دنیای برنامه نویسی بسیار گسترده است و همیشه چیز جدیدی برای یادگیری وجود دارد. در ادامه به بررسی چند مورد از بهترین و پرطرفدارترین زبان های برنامه نویسی دنیا را بررسی می کنیم تا ببینید که کدام یک برای شما مناسب است:

پایتون؛ گزینه مناسب برای تازه کاران

اگر اهل کامپیوتر باشید، حتماً تا به حال بارها و بارها نام پایتون به گوشتان خورده باشد! پایتون در واقع نام ماری عظیم و قدرتمند است که شهرت زیادی دارد و برنامه نویسی پایتون هم دست کمی از آن ندارد. در واقع برنامه نویسی پایتون یکی از زبان هایی است که در بخش های مختلفی از آن استفاده می شود و تقریباً هر نوع کدی را می توانید با آن اجرا کنید. یادگیری این زبان ساده است و دلیل آن هم این است که زبان برنامه نویسی آن بسیار نزدیک به زبان گفتار است. بنابراین شما به راحتی می توانید این زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید و به راحتی با آن کد بزنید. همچنین این زبان برنامه نویسی برای کسانی که به تازگی می خواهند برنامه نویسی را شروع کنند، بسیار ساده بوده و برای تازه کاران مناسب است.

یکی از مهم ترین مسائلی که در مورد این زبان برنامه نویسی باید بدانید، این است که برای یادگیری آن چه مهارت هایی نیاز دارید. مهم ترین چیزهایی که باید برای یادگیری این زبان برنامه نویسی بدانید، اطلاعات پایه در مورد بک اند است. در واقع شما باید مفاهیم اولیه بک اند را بدانید؛ از مهم ترین این مسائل هم می توان به سرور سایت، پایگاه داده و نحوه پردازش صفحات وب اشاره کرد. با دانستن این موارد به راحتی می توانید این زبان را هر چه راحت تر و سریع تر یاد بگیرید. همچنین منابع زیادی هم برای آن وجود دارد که به صورت رایگان یا پولی در اختیار شما قرار دارد.

مهم ترین مزیت این زبان برنامه نویسی این است که شما می توانید در موارد مختلفی از آن استفاده کنید! مثلاً می توانید از آن در توسعه بک‌اند وب، ایجاد اپلیکیشن‌ های دسکتاپ، علم داده، خودکارسازی، یادگیری ماشینی و محاسبات علمی از آن استفاده کنید. در واقع این زبان برنامه نویسی، یک زبان سطح بالا برای اهداف عمومی محسوب می شود. به دلیل آن که از این زبن برای تحلیل داده تا تجسم سازی می توان استفاده کرد، این زبان را بسیار گسترده می دانند. در واقع هر هدفی را می توانید با آن به نتیجه برسانید! آن هم بدون آن که بخواهید کدهای خیلی پیچیده بزنید. البته این زبان برنامه نویسی معایب خود را هم دارد که از مهم ترین آن ها می توان به سرعت پایین و اشغال حافظه زیاد اشاره کرد. 

مزایا:

  • متن‌ باز بودن
  • مقیاس‌پذیری بالا
  • فریم ورک گسترده رابط کاربری گرافیکی
  • سازگاری با مک و ویندوز
  • جامعه پشتیبانی در حال رشد

معایب:

  • سرعت پایین به دلیل اینکه یک زبان برنامه‌ نویسی تفسیری است
  • اشغال بخش زیادی از حافظه
  • ایده‌آل نبودن برای توسعه موبایل

بر اساس بسیاری از منابع، این زبان برنامه نویسی در صدر جدول طرفداری قرار دارد و افراد زیادی از آن استفاده می کنند. به خصوص افرادی که در حال کد زدن برای کامپیوتر و لپ تاپ هستند، این زبان را ترجیح می دهند. سادگی کار کردن و کد زدن با این زبان از مهم ترین دلایلی است که باعث شده تا پایتون یکی از پرطرفدارترین زبان های برنامه نویسی باشد. عملکرد این زبان برنامه نویسی به قدری خوب است که تفاوتی ندارد شما در چه شاخه ای بخواهید از آن استفاده کنید؛ شاخه هایی نظیر زبان برنامه‌نویسی شی‌ءگرا (Object-oriented programming)، برنامه‌نویسی دستوری (Imperative programming)، برنامه‌نویسی رویه‌ای (Procedural programming) و برنامه‌نویسی تابعی (Functional programming) از مهم‌ترین آن ها هستند. در حال حاضر حقوق برنامه نویسان پایتون هم بسیار عالی و تقاضا برای آن هم بسیار زیاد است.

سی شارپ؛ گزینه مناسب برای افراد مبتدی و متوسط

یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی که طرفداران بسیار زیادی دارد و برای افرادی که به تازگی قصد یادگیری برنامه را دارند مناسب است، سی شارپ است. این زبان برنامه نویسی خیلی هم ساده نیست و میزان دشواری آن متوسط است! با این حال با توجه به این که می توانید اهداف مختلفی را با آن دنبال کنید و کارهای متفاوتی انجام دهید، این زبان به یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی دنبال تبدیل شده است. بنابراین اگر شما یک برنامه نویس تازه کار هستید، ممکن است یادگیری آن کمی شما را به چالش بکشد. اما اگر برنامه نویس متوسط هستید، جای نگرانی نیست و شما با خیالی آسوده می توانید به سراغ یادگیری این زبان برنامه نویسی بروید.برای یادگیری زبان برنامه نویسی سی شارپ، لازم است بدانید که این زبان از زبان C ایجاد شده است. بنابراین برای یادگیری آن باید پایه هایی از زبان C را یاد داشته باشید تا به راحتی بتوانید این زبان را دنبال کنید. همچنین با توجه به این که بخش مهمی از این زبان برنامه نویسی مربوط به برنامه نویسی شی گرایی است، داشتن اطلاعات پایه از این حوزه کمک بسیار زیادی به شما می کند. چرا که اگر بخواهید به بخش شی گرایی این زبان برنامه نویسی قدم بگذارید اما اطلاعاتی از آن نداشته باشید، قطعاً سختی های زیادی پیش روی شما خواهد بود.

از این زبان برنامه نویسی برای اهداف مختلفی استفاده می شود! بنابراین اگر می خواهید آن را یاد بگیرید اما نگران این هستید که نتوانید هدف خود را دنبال کنید، باید بگوییم که جای نگرانی نیست. با کمک این زبان برنامه نویسی شما به سادگی می توانید در حوزه های ایجاد اپلیکیشن‌های وب، ایجاد اپلیکیشن‌های موبایل، توسعه بازی و محتوای واقعیت مجازی و ایجاد اپلیکیشن‌های مک و لینوکس قدم بگذارید و به صورت حرفه ای آن را دنبال کنید. بنابراین این زبان بسیار گسترده است و در بخش های مختلفی به شما کمک می کند تا  اهداف خود را دنبال کنید.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا باید این زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید و مهم ترین مزایای آن چیست! در واقع این زبان برنامه نویسی به قدری محبوب است که حدود 59.7 درصد افراد توسعه دهنده استک اورفلو آن را ترجیح می دهند. همچنین این زبان در فهرست PYPL سال 2022 به عنوان پنجمین زبان محبوب شناخته شده است. از طرف دیگر، این زبان چهارمین زبان برنامه نویسی است که افراد مبتدی و تازه کار به دنبال یادگیری آن هستند. بنابراین شما هم می توانید جزء این افراد باشید و به راحتی آن را فرا بگیرید.

مزایا:

  • کامپایل شدن و اجرا شدن در مدت‌زمان بسیار کوتاه
  • گزینه عالی برای تمام انواع موارد توسعه ویندوز
  • امنیت بالاتر نسبت به زبان‌های برنامه‌نویسی C و ++C به‌ گونه‌ای که از اشاره‌گر (پوینتر) استفاده نمی‌ کند.
  • جامعه توسعه‌دهندگان NET بزرگ

معایب:

  • دشوارتر بودن یادگیری در مقایسه با سایر زبان‌ های برنامه‌ نویسی به میزان قابل‌ توجه
  • نامناسب بودن به‌عنوان زبان برنامه‌ نویسی چند پلتفرمی به دلیل وابسته‌ بودن به محیط NET

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در مورد این زبان برنامه نویسی وجود دارد، این است که برنامه نویسان سی شارپ به راحتی می توانند از این زبان در محیط های مختلف استفاده کنند! بنابراین فرقی نمی کند که شما در حال استفاده از آن بر روی کامپیوتر هستید یا موبایل. در هر صورت به راحتی می توانید از آن استفاده کنید و به اهداف خود نزدیک تر شوید. همچنین در ساخت اپلیکیشن IOS یا حتی توسعه بازی های مختلف هم می توانید از این زبان برنامه نویسی استفاده کنید. متوسط درآمد سالانه برنامه نویسان سی شارپ بسیار مناسب بوده و تقاضا برای آن هم زیاد است.

سی پلاس پلاس؛ گزینه مناسب برای افراد باتجربه

اگر از جمله افرادی هستید که به دنبال یادگیری یک زبان برنامه نویسی چالشی هستید و می خواهید یک زبان کاربردی یاد بگیرید، سی پلاس پلاس گزینه بسیار مناسبی است. برای یادگیری سی پلاس پلاس شما باید اطلاعات مناسبی از برنامه نویسی داشته باشید و در واقع یک برنامه نویس باشید. چرا که یادگیری آن بسیار مشکل است و به همین دلیل پیشنهاد می شود تنها برنامه نویسان با تجربه به سراغ آن بروند. مهم ترین دلیل برای آن، این است که شما علاوه بر دانش پایه برنامه نویسی، باید دانش کافی برای حل مشکلات و همچنین وظایف کامپیوتر را یاد داشته باشید.

از این زبان برنامه نویسی هم در بخش های مختلفی استفاده می شود و شما می توانید اهداف مختلفی را با آن دنبال کنید. از مهم ترین آن ها می توان به برنامه‌ های کامپیوتر، سیستم‌ عامل‌ ها، توسعه اپلیکیشن موبایل، توسعه بازی‌ های کامپیوتری، توسعه اپلیکیشن سمت سرور و اپلیکیشن کلاینت و یادگیری ماشینی اشاره کرد. بنابراین تقریباً هر چیزی که مربوط به کامپیوتر و موبایل باشد را شامل می شود و به راحتی می توانید از آن برای رسیدن به اهداف مختلف خود استفاده کنید. میزان محبوبیت این زبان برنامه نویسی در میان توسعه دهندگان استک اورفلو حدود 43.4 درصد است. همچنین این زبان برنامه نویسی هم به عنوان چهارمین زبان محبوب شناخته می شود و دلیل آن هم کارایی بسیار زیاد آن است.

مزایا:

  • متن‌ باز بودن
  • قابل‌ استفاده بودن به‌عنوان یک زبان برنامه‌ نویسی چند منظوره به‌ صورت گسترده
  • سریع و قدرتمند
  • فراهم‌ کردن امکان اعمال کنترل بیشتر روی اشیای ذخیره‌ شده در حافظه
  • عملکرد خوب در زمینه برنامه‌ نویسی برای دستگاه‌ های مختلف و همچنین برنامه‌ نویسی برای پلتفرم‌ های مختلف
  • قابل‌ استفاده بودن مهارت‌های به‌دست‌آمده در فرایند یادگیری این زبان برنامه‌نویسی در سایر زبان‌ها

معایب:

  • چالش‌برانگیز بودن برای افراد مبتدی
  • احتمال ایجاد خطا در صورت استفاده نادرست از نشانگرها
  • کارایی کمتر ساختار شی گرای آن نسبت به سایر زبان‌های برنامه‌ نویسی
  • عدم برخورداری از قابلیت بازیافت حافظه یا زباله‌ روبی (Garbage collection)؛ روشی برای مدیریت حافظه.

احتمالاً متوجه شده اید که سی پلاس پلاس نسخه تقویت شده زبان برنامه نویسی C است. این زبان برنامه نویسی بسیار سریع است و قدرت بالایی هم دارد. نتیجتاً از این زبان برای توسعه دادن بخش های مختلفی استفاده می شود و به همین دلیل محبوبیت زیادی دارد. با وجود آن که یادگیری آن دشوار است، اما بازار تقاضا برای آن هم بسیار زیاد است. در کل این زبان برنامه نویسی می تواند آینده بسیار خوبی داشته باشد و در حال حاضر هم برنامه نویسان زبان سی پلاس پلاس درآمدهای بسیار خوبی دارند.

جاوا اسکریپت؛ گزینه مناسب برای یادگیری تازه کاران

اگر به دنبال یادگیری یک زبان برنامه نویسی جذاب و قدرتمند هستید، جاوا اسکریپت گزینه مناسبی است. به خصوص که اگر شما مبتدی هستید و می خواهید از یک زبان برنامه نویسی تقریباً آسان استفاده کنید این زبان برنامه نویسی را به شما پیشنهاد می کنیم. این زبان برنامه نویسی برای تازه کاران بسیار عالی است و به سرعت می توانند آن را یاد بگیرند. برای یادگیری بهتر این زبان برنامه نویسی بهتر است مهارت های پایه برنامه نویسی را داشته باشید. همچنین با توجه به این که این زبان برنامه نویسی به برنامه نویسی وب گره خورده است، بهتر است شما مباحث html و css را یاد داشته باشید.

از این زبان برنامه نویسی برای توسعه فرانت اند وب استفاده می شود؛ در واقع عناصر و ظاهر اصلی سایت که کاربر آن را مشاهده می کند. از طرف دیگر، از آن در صنعت بازی سازی هم استفاده می شود که البته زبان های دیگر گزینه بهتری هستند. اگر هم قصد دارید اپلیکیشن های وب طراحی کنید، باز هم این زبان قدرتمند به شما کمک می کند تا بتوانید به این هدف خود برسید. این زبان برنامه نویسی از محبوبیت بالایی برخوردار است! به طوری که برنامه نویسان و توسعه دهندگان استک اورفلو حدود 58.3 درصدشان به این زبان برنامه نویسی علاقه دارند و از آن استفاده می کنند. همچنین بر اساس فهرست PYPL این زبان برنامه نویسی سومین زبان محبوب است و طرفداران زیادی دارد. همچنین دومین زبان پر متقاضی برای یادگیری است و افراد مبتدی زیادی در حال فراگیری آن هستند.

مزایا:

  • متن‌ باز بودن
  • سرعت فوق‌ العاده بالای جاوا اسکریپت سمت کلاینت و عدم نیاز آن به کامپایل شدن
  • سازگاری خوب با زبان‌های برنامه‌ نویسی مطرح و محبوب
  • گزینه‌ عالی برای تقویت تجربه کاربری وب‌ سایت و تعامل با کاربر در آن

معایب:

  • مسائل امنیتی
  • عملکرد ناپایدار در زمینه برنامه‌ نویسی چند پلتفرمی

یکی از مهم ترین و جالب ترین نکاتی که در مورد زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت وجود دارد، این است که در 97.8 درصد وب سایت ها از جاوا اسکریپت استفاده شده است! بنابراین اگر شما به حوزه برنامه نویسی وب علاقه دارید و می خواهید یکی از بهترین های این حوزه باشید، شک نکنید که جاوا اسکریپت به شما کمک زیادی می کند. از این زبان در سمت کلاینت استفاده می شود و به منظور تقویت تعامل صفحات وب. جاوا اسکریپت عناصر پویا در صفحات وب را شامل می شود که از مهم ترین آن ها می توان به گرافیک‌ های متحرک، دکمه‌ های قابل‌ کلیک و افکت‌ های اطراف نشانگر موس اشاره کرد.

یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت ساده است و اگر تصمیم دارید که آن را یاد بگیرید، خیلی زود آن را شروع کنید. در مدت زمان کوتاهی اگر تمرین کنید، می توانید به مهارت های بسیار خوبی در آن یاد بگیرید. همچنین با توجه به این که جاوا اسکریپت بخش مهمی از صنعت وب است، شما می توانید دانش های دیگری در زمینه طراحی رابط کاربری، تجربه کاربری، توسعه بک اند و فرانت اند و… را هم فرا بگیرید. درآمد این زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت بسیار بالا است. اگر هم بخواهید تنها از آن در حوزه توسعه وب استفاده کنید، درآمد آن متوسط رو به بالا خواهد بود. همه چیز دست خودتان است که این زبان برنامه نویسی را تا کجا پیش ببرید و چقدر حقوق کسب کنید.

پی اچ پی؛ گزینه مناسب برای تازه کاران

یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی که برای یادگیری تازه کاران بسیار عالی است، پی اچ پی است. یادگیری این زبان برنامه نویسی هم تقریباً ساده و آسان است اما باید پشتکار خوبی داشته باشید. این زبان برنامه نویسی هم با صنعت وب گره خورده است و به همین دلیل، اگر می خواهید بهتر یاد بگیرید باید در حوزه های CSS و html هم تخصص داشته باشید. هر چند که اگر زبان های برنامه نویسی دیگر مرتبط با وب را هم یاد داشته باشید، کمک بیشتری به روند یادگیری شما خواهد کرد. این زبان برنامه نویسی در بخش های مختلفی کاربرد دارد که از مهم ترین آن ها می توان به توسعه وب، توسعه اپلیکیشن های دسکتاپ و ایجاد برنامه های کامپیوتری اشاره کرد.

با وجود آن این زبان برنامه نویسی کاربرد زیادی دارد، اما تنها 37.3 درصد از توسعه دهندگان استک اورفلو به آن علاقه دارند. همچنین این زبان برنامه نویسی به عنوان ششمین زبان برنامه نویسی محبوب در فهرست PYPL سال 2022 شناخته می شود. اگر هم به دنبال آمار افراد یاد گیرنده آن هستید، باید بگوییم که این زبان 11 مین زبانی است که افراد به دنبال یادگیری آن هستند. شاید دلیل ضعیف بودن رتبه آن را بتوان به این موضوع ربط داد که از این زبان بیشتر برای صنعت وب استفاده می شود و شاید افراد کمتری به آن علاقه دارند. شاید هم به دلیل وجود جایگزین های دیگری نظیر پایتون یا جاوا اسکریپت این زبان کمتر محبوب است.

مزایا:

  • متن‌ باز بودن
  • سرعت بالای PHP 7 و نسخه‌ های بالاتر
  • پایداری مناسب برای توسعه وب
  • جامعه پشتیبانی عالی

معایب:

  • مسائل امنیتی
  • پایین‌ تر بودن سرعت ایجاد وب‌ سایت با استفاده از PHP نسبت به سایر زبان‌ های برنامه‌نویسی
  • برخورداری از ابزار رفع باگ (دیباگ) کمت نسبت به سایر زبان‌ های برنامه‌ نویسی

جالب است بدانید که پی اچ پی جزء اولین زبان های برنامه نویسی برای توسعه فرانت اند است. همچنین در بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا هم از آن استفاده می شود؛ مثلاً وردپرس که یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتواست، با استفاده از PHP کد نویسی شده است. یادگیری این زبان برنامه نویسی کار سختی نیست و به راحتی می توانید آن را فرا بگیرید. همچنین وجود فریم ورک های مختلف PHP به شما کمک می کند تا به راحتی بتوانید از آن برای توسعه وب و اپلیکیشن استفاده کنید. از بهترین فریم ورک های آن می توان به لاراول (Laravel)، سیمفونی (Symfony) و کدایگنایتر (CodeIgniter) اشاره کرد.

فرصت های شغلی زبان برنامه نویسی PHP هم بسیار زیاد است و تقاضای زیادی برای استخدام برنامه نویس PHP وجود دارد. از این زبان برای نوشتن اسکریپت های مختلفی استفاده می شود که از مهم ترین آن ها می توان به اسکریپت های سمت سرور، توسعه اپلیکیشن های دسکتاپ و… اشاره کرد. حقوق برنامه نویسان PHP هم نسبتاً بالا است و اگر به دنبال یک زبان برنامه نویسی پر درآمد هستید، این زبان بسیار عالی است.

سایر زبان های برنامه نویسی

زبان های برنامه نویسی دنیا به همین چند مورد محدود نمی شوند اما محبوب ترین آن ها موارد بودند که در بالا بررسی کردیم. با این حال، زبان های برنامه نویسی دیگری هم وجود دارند که طرفداران بسیار زیادی دارند. از مهم ترین زبان های دیگر می توان به سوئیفت (Swift)، جاوا (Java)، گو (Go)، اس کیو ال (SQL) و روبی (Ruby) اشاره کرد. یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی که مربوط به سیستم عامل مک و ios است، زبان سوئیفت است. از این زبان برنامه نویسی برای کد زدن اپلیکیشن های مربوط به یکی از محبوب ترین سیستم عامل های دنیا استفاده می شود.

همچنین زبان های دیگری نظیر جاوا هم وجود دارند که در زمینه توسعه وب از آن ها استفاده می شوند. البته کاربرد آن محدود به وب نیست؛ بلکه از آن در زمینه توسعه موبایل و اپلیکیشن ها هم استفاده می شود. حتی از آن می توانید برای توسعه اپلیکیشن های کامپیوتر هم استفاده کنید. اگر هم در حوزه مدیریت پایگاه داده فعالیت دارید و می خواهید داده های خود را به داده های معنادار تبدیل کنید، زبان برنامه نویسی اس کیو ال به شما کمک زیادی خواهد کرد. بنابراین با توجه به این که موضوع که هدف شما در استفاده از زبان برنامه نویسی چیست، می توانید بهترین آن را انتخاب کنید. 

در نهایت، کدام زبان برنامه نویسی را یاد بگیریم؟

اکنون که با زبان های برنامه نویسی مختلفی آشنا شدید، زمان آن رسیده است که یکی از آن ها را برای یادگیری انتخاب کنید! همین ابتدا بگوییم که یادگیری چند زبان برنامه نویسی کار درستی نیست و اکثر افراد از پس آن بر نخواهند آمد. بنابراین پیشنهاد می کنیم که اگر قصد دارید چند زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید، اول از همه یک زبان را یاد بگیرید و به اندازه کافی تمرین کنید. سپس به سراغ زبان های دیگر بروید. هر چند که یادگیری یک زبان برنامه نویسی درست می تواند شما را به هدفتان برساند و اصلاً نیازی به یادگیری چند زبان برنامه نویسی نیست. با این حال اگر قصد دارید به سمت یادگیری چند زبان برنامه نویسی بروید، این راه کار را جلو ببرید.

همچنین در ابتدای مسیر سعی کنید از زبان های برنامه نویسی ساده شروع کنید! یادگیری زبان های برنامه نویسی سخت می تواند باعث سست شدن تصمیم شما در یادگیری شود. پایتون، جاوا اسکریپت و پی اچ پی ساده ترین زبان هایی هستند که می توانید با توجه به هدف خود یکی را برای یادگیری انتخاب و شروع کنید.

اگر شما هم قصد یادگیری زبان برنامه نویسی را دارید یا تجربه ای در این زمینه دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *