همان طور که در مقاله ویژگی‌های نسخه اندروید ۱۳ خواندیم، کاربران می‌توانند از امکانات جدیدتری نسبت به نسخه قبلی استفاده کنند. بخشی از تنظیمات آنها را برشمردیم و در این متن می‌خواهیم باقی تغییراتی که در نسخه جدید سیستم عامل اندروید به وجود آمده است را بازگو کنیم.

انتخابگر عکس اندروید ۱۳، Android 13 Photo Picker

انتخابگر عکس Android 13 مستقیماً در خود اندروید ساخته می‌شود و انتخاب عکس‌های ذخیره‌سازی محلی و ابری را در بین برنامه‌ها جهانی می‌کند. جالب‌تر این است که برای دیدن این ویژگی نیازی به اندروید ۱۳ نخواهید داشت. گوگل این ویژگی را به همه گوشی‌های اندروید ۱۱ و اندروید ۱۲ توسط فروشگاه برنامه گوگل پلی Google Play اعمال می‌کند. هر چند این موضوع شامل گوشی‌های مبتی بر Android Go نمی‌شود.

ویژگی NEARBY_WIFI_DEVICES

اگر برنامه‌ای نیاز به مکان‌یابی دستگاه‌های Wi-Fi نزدیک به گوشی با Android 12 داشته باشد، احتمالاً به مجوز مکان نیاز دارد. در غیر این صورت نا امن خواهد بود. در اندروید ۱۳، گوگل مجوز جدید NEARBY_WIFI_DEVICES زمان اجرا را معرفی می‌کند که به آن برنامه‌ها گزینه جدیدی می‌دهد که نیازی به دسترسی به موقعیت مکانی ندارد.

مجوزهای اعلان‌ها:

  • مجوز اعلان‌های اندروید ۱۳: در اندروید ۱۲ و نسخه‌های قبلی، باید به برنامه‌ها اجازه دسترسی به برخی ویژگی‌ها مانند موقعیت مکانی، دوربین و میکروفون را بدهید. با اندروید ۱۳، باید همین کار را برای اعلان‌ها انجام دهید. در نهایت، چنین چیزی که وقتی برنامه‌ای به تازگی دانلود شده است و گوشی را با هشدارها بارگیری می‌کند تا شما تنظیمات سیستم را برای متوقف کردن آنها جستجو کنید، پایان می‌یابد. درعوض، فقط می‌توانید امکان ارسال اعلان‌های برنامه را درست هنگام نصب آن را رد کنید.
  • مجوزهای ریز برای رسانه: چنین چیزی مشابه مجوز اعلان‌هایی است که در چند پاراگراف قبلی توضیح داده شد. در اندروید ۱۲ و نسخه‌های قبلی، وقتی برنامه‌ای می‌خواهد به فایل‌های رسانه ذخیره ‌شده در حافظه محلی دستگاه دسترسی پیدا کند، باید مجوز بخواهد. این مجوز – READ_EXTERNAL_STORAGE – به برنامه امکان دسترسی به انواع رسانه‌ها را می‌دهد. در صورتی که باید فقط رسانه‌های خاص مورد نیاز مجوز بگیرند. با این حال، اندروید ۱۳ به این شکل کار نمی‌کند. برای هر نوع رسانه ذخیره شده باید مجوز بدهید.
  • مجوزهای رسانه بتا ۱ اندروید ۱۳، Granular Android 13 beta 1: این سه مجوز عبارتند از:

۱.READ_MEDIA_IMAGE برای تصاویر و عکس‌ها

۲. READ_MEDIA_VIDEO برای فایل‌های ویدیویی

۳. READ_MEDIA_AUDIO برای فایل‌های صوتی

 

اکنون، ممکن است فکر کنید که اعطای سه مجوز مختلف به یک برنامه چقدر ناخوشایند است. گوگل از قبل برای این کار برنامه‌ریزی کرده است. وقتی برنامه ای READ_MEDIA_IMAGE و READ_MEDIA_VIDEO را همزمان درخواست می کند، یک کادر محاوره‌ای برای هر دو مجوز می‌بینید. مزیت در اینجا این است که کاربران نباید نگران این باشند که یک برنامه بیش از حد به رسانه آنها دسترسی دارد. این حرکت دیگری در مسیر درست به سمت حفظ حریم خصوصی و امنیت بیشتر در اندروید است.

جفت سریع یکپارچه Integrated Fast Pair

جفت سریع Fast Pair  یک ویژگی فوق‌العاده است که این امکان را به شما می‌دهد تا به سرعت گوشی خود را با لوازم جانبی مانند هدفون بلوتوث جفت کنید. به جای نیاز به اضافه کردن دستی آنها، تلفن شما به سادگی به شما هشدار می‌دهد که چیزی در اطراف است و از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید با آن جفت شوید. در اندروید ۱۳، Fast Pair مستقیماً در سیستم عامل تعبیه شده که استفاده از آن را آسان‌تر می‌کند.

اندروید ۱۳: ارتقاءهای زیره و پنهان

هشدار میکروفون اندروید ۱۲ گوگل: گوگل همچنین تغییراتی زیر پوستی را در اندروید ۱۳ انجام داده است. اینها چیزهایی هستند که اکثر کاربران متوجه نمی‌شوند یا به آنها نیاز ندارند، اما ارزش ذکر ویژه دارند:

  • اکنون قالب‌بندی متن ژاپنی آسان‌تر است تا خواناتر باشد.
  • خطوط غیر لاتین (تامیل، برمه، تلوگو، تبتی و غیره) اکنون با ارتفاع خط تطبیقی ​​بهتر به نظر می‌رسند. این کار از بریده شدن قسمت‌های پایینی این خط‌ها جلوگیری می‌کند.
  • افرادی که از حروف آوایی استفاده می‌کنند (مانند کسانی که ژاپنی و چینی صحبت می‌کنند) اکنون برای انجام جستجو و تکمیل خودکار متن‌ها راحت‌تر خواهند بود. این به دلیل یک API تبدیل متن جدید است که در اندروید ۱۳ گنجانده شده است.
  • فونت‌ها و ایموجی‌ها از COLRv1 پشتیبانی رندر خواهند داشت. این به آنها کمک می‌کند تا به سرعت رندر شوند و تقریباً در هر اندازه‌ای عالی به نظر برسند.

برای اولین بار اندروید ۱۳ در  اندروید بتای ۳.۳ ، Android 13 beta 3.3 ، ویژگی easter egg را معرفی کرد. برای این کار باید به تنظیمات تلفن بروید و در بخش درباره گوشی، روی شماره نسخه اندروید ضربه بزنید تا ساعتی را ببینید. سپس باید عقربه‌های ساعت را روی یک بعد از ظهر تنظیم کنید (۱۳:۰۰) با این کار حباب‌های متنوعی با طرح رنگ تم شما مطابقت دارند. روی یکی از این حباب‌ها ضربه بزنید و نگه دارید. خواهید دید که آنها به شکلک‌های مختلف تغییر می‌کنند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *