اوقاتی پیش می‌آید که هنگام کار با اینترنت خطایی از مرورگر یا سیستم‌عامل خود دریافت می‌کنید که موجب شک و نگرانی شما می‌گردد. این اخطارها به خاطر دلایلی همچون:

  •  سایت پیش رو حاوی نرم‌افزارهای مخرب است
  •  مشکلی در رابطه با گواهینامه امنیتی وبسایت وجود دارد
  •  فایروال ویندوز برخی از ویژگی‌های این برنامه را مسدود کرده است
  •  آنتی‌ویروس خود را فعال کنید

وقتی در حال نصب برنامه و یا بازی آنلاین بر روی اینترنت هستید و چنین پیام‌هایی می‌بینید باید چه کنید؟ این پیام‌ها اصلا به چه معنایی هستند؟ ما در این مقاله به شما می‌گوییم که در چنین شرایطی چه کاری باید انجام دهید تا از امنیت اینترنت‌تان حفاظت کنید.

سایت پیش رو حاوی نرم‌افزارهای مخرب است

آیا تا به حال شده در حین جستجو روی گوگل و کلیک برروی لینکی با چنین تصویری مواجه گردید؟ خوشبختانه با وجود ابزارهای امنیتی مرورگر کروم، عوامل احتمالی پیش از آلودگی دستگاه شما شناسایی می‌گردند. بهترین کار برای مقابله این است که تب را ببینید و لینک دیگری را امتحان کنید. البته ممکن است در صورت استفاده از مرورگرهای دیگری نظیر مرورگر فایرفاکس عبارات متفاوت اما با همین معنی دریافت کنید، تمامی این پیام‌ها سعی دارند به شما بگویند که سایت مورد نظر دارای نرم‌افزارهای مخرب بوده و استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌گردد. این هشدارها در حقیقت می‌خواهند جلوی شما را از بازدید یک سایت ناامن بگیرند که ممکن از هر چیزی مثل بدافزار و یا ویروس نشات بگیرد. بعد از دیدن این پیام از ادامه منصرف شوید و سایت دیگری را امتحان کنید.

مشکلی در رابطه با گواهینامه امنیتی وبسایت وجود دارد

این پیام که به ویژه در Internet Explorer و مرورگر اج ظاهر می‌شود، مربوط به زمانی است که گواهینامه امنیتی وبسایت منقضی شده باشد. ممکن است کروم از عبارت گواهینامه امنیتی وبسایت هنوز معتبر است، استفاده کند. اگر گواهینامه امنیت سرور نتواند تمدید شود ممکن است مشکلاتی پیش بیاید. این خطا در هر سایتی که به جای پروتکل HTTPS از HTTP استفاده کند رخ می‌دهد. به نظر مشکل‌ساز نمی‌رسد؟ ممکن است سایت‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی، اینترنت بانک و خرید آنلاین که نیاز به ورود به سایت دارند، چنین خطایی بر روی آن‌ها ظاهر شود این یعنی سایت پیش رو احتمالا اطلاعات شما را خواهد ربود و این می‌تواند عواقب به شدت زیانباری برای‌تان همراه داشته باشد. البته ممکن است نمایش مداوم این پیام از سوی سیستم شما و اشکالات نرم‌افزاری همچون عدم همگام‌سازی درست مرورگر باشد نه مشکل امنیتی سایت. در موقع ظاهر شدن این پیغام در سایت هایی که حتما باید به آن ها مراجعه کنید، بهتر است ابتدا آدرس سایت را به خوبی مرور کنید تا کاملا با مقصدی که به آن اطمینان دارد یکی باشد، در غیر این صورت ممکن است به یک سایت فیشینگ فرستاده شده باشید.

فایروال ویندوز برخی از ویژگی‌های این برنامه را مسدود کرده است

مشخص است این اخطار مربوط به سیستم عامل ویندوز بوده و زمانی اتفاق می‌افتد که فایروال یک برنامه که سعی به دسترسی غیرمجاز به اینترنت را داشته باشد مسدود می‌کند. معمولا برنامه جدیدی که هنوز فایروال آن را بی‌خطر شناسایی نکرده باعث بروز چنین پیامی می‌شود اما ممکن است از سوی یک نرم‌افزار مخرب و یا هکرهایی که سعی در سرقت اطلاعات دارند صورت پذیرد. برای پیدا کردن علت اخطار جزئیات را بررسی کنید، شما باید نام نرم‌افزاری که سعی به دسترسی آنلاین را دارد مشاهده کنید که ممکن است بی‌معنی و نامربوط باشد. از مرورگر خود برای جستجو استفاده کنید یا قبل از اجازه دسترسی با استفاده از آنتی‌ویروس سیستم‌تان را اسکن کنید. در نهایت اگر برنامه بی‌ضرر بود می‌توانید به فایروال فرمان اجازه دسترسی به نرم‌افزار را بدهید.

آنتی‌ویروس خود را فعال کنید

احتمالا پیش آمده که این پیام را بر روی ویندوز مایکروسافت دیده باشید. این پیام به شما می‌گوید که آنتی‌ویروس شما از کار افتاده و باید آن را مجددا روشن کنید. گاهی اوقات هم پیش می‌آید که آنتی‌ویروس‌ شخص ثالثی که نصب کرده بودید را حذف می‌کنید و این هشدار به شما یادآوری ‌می‌کند که سیستم شما در سطح آسیب‌پذیری قرار گرفته است. برای جلوگیری از آسیب Windows Defender را مجددا فعال کنید. ابتدا به استارت بروید و defender را تایپ کنید، سپس در نتایج بر روی Windows Defender Security Center کلیک کنید و بعد به دنبال Virus & threat protection بگردید. اگر خاموش بود بر روی Turn on کلیک کنید. فارغ از این که شما از آنتی‌ویروسی استفاده می‌کنید یا خیر، این سپر دفاعی فعال خواهد شد. توجه داشته باشید که اگر آنتی‌ویروسی هم نصب داشته باشید از همین قسمت می‌توانید ببینید. اگر آنتی‌ویروس شما مجددا فعال نگردد، بدان معنی است که سیستم شما آلوده و آنتی‌ویروس توسط نرم‌افزارهای مخرب مسدود شده است. شما باید خیلی سریع و با استفاده از نرم‌افزار قوی و درست سیستم را اسکن کنید.

مرورگر و ابزار امنیتی‌تان را به روز نگه دارید

حالا که معنی این پیام‌ها را می‌دانید، مهم است که آنتی‌ویروس و مرورگرتان را برای عملکرد بهتر امنیتی بروز نگه دارید. عدم بروزرسانی ابزارها آسیب‌پذیری شما را در برابر عوامل و تهدیدات خارجی بالا می‌برد. همچنین مطمئن شوید از بهترین ابزارهای آنلاین استفاده می‌کنید.

هشدارها را نادیده نگیرید، بخوانید!

از روی عادت پنجره‌ای که باز می‌شود را فورا نبندید. زیرا این ممکن است حاوی پیامی امنیتی باشد که برای حفاظت از سیستم شما اهمیت دارد. آن‌ها را بخوانید، با محتوای‌شان آشنا شوید و قبل از کلیک بر روی OK، متن را درک کنید سپس اگر به چیزی مشکوک بودید اطلاعاتی درباره آن بر اینترنت جستجو کنید.

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *