دنیای آزادکاری یا فریلنسری دنیای بسیار گسترده‌ای است که با توجه به گستردگی زمینه‌های فعالیتی و کاری آن افراد زیادی را به خود جلب نموده‌ است؛ زیرا شرایط کاری افراد فریلنسر معمولا راحت‌تر از سایر فعالیت‌ها است و آشنایی افراد با آن سبب جلب توجه آنها برای فعالیت در این حوزه کاری می‌شود. در مقالات قبلی به بررسی برخی از شرایط کاری و فرهنگی فریلنسران در اجتماع پرداختیم و در این مقاله نیز قصد داریم به تکمیل آن بپردازیم.

انتقادپذیر باشید و به پیشنهادات دیگران توجه کنید

یکی از ویژگی‌های فریلنسر موفق در عرصه فعالیتی خودشان، انتقادپذیر بودن آنها و پذیرفتن پیشنهادهای دیگران است. قطعا هیچ فردی بدون اشکال نیست اما تفاوت افراد موفق با سایر افراد در پذیرش انتقادهای آنها است. افراد موفق سعی می‌کنند با گوش دادن به گفته‌های دیگران اشکالات خود را متوجه شوند و در صدد رفع و جبران آن برآیند. البته گاهی ممکن است انتقاد آنها بابت اختلاف سلیقه بین شما باشد که دلیل این امر را بررسی می‌کنیم.

آزادکاران معمولا با افراد زیادی کار می‌کنند که شرایط کاری هریک کارفرمایان متفاوت است و سبب بوجود آمدن اختلاف سلیقه‌هایی می‌شود. این اختلاف سلیقه سبب دریافت بازخورد توسط شما از طرف کارفرما است که شما نیز باید سعی کنید خودتان را با چنین شرایطی وفق دهید؛ زیرا شما برای کارفرمایان کار می‌کنید و این امر واضح است که باید بر این اساس در کار خود پیشروی کنید و خودتان را با شرایط جدید سازگار کنید.

نگه داشتن روابط و پل‌های پشت‌سر!

دنیای آزادکاری با وجود لذت‌های خود سختی‌هایی را نیز به همراه دارد که شاید کمتر فریلنسران به آن توجه می‌کنند! اولین موردی که مشهود است این است که شما باید روابط خود را نگه دارید و پل‌های پشت سر خود را خراب نکنید. باید دقت داشته باشید که اگر نتوانید کارفرما یا مشتری خود را راضی نگه دارید، این امر سبب بروز مشکلاتی برای دریافت پروژه‌های بعدی شما می‌شود که باید توجه زیادی به آن کنید. همچنین اگر سعی کنید کارفرما و مشتری خود را راضی نگه دارید، متوجه افزایش تعداد پیشنهادات کاری از سمت آنها یا افرادی که کارفرمایان شما را به آنها معرفی کرده‌اند خواهید شد. در واقع با راضی نگه داشتن مشتری خود، آینده شغلی خود را بیمه کرده‌اید و نمی‌‎توان از چنین مواردی چشم پوشاند.

سابقه، روابط و موفقیت آینده کاری شما در قبال رضایت مشتریان

مشکلی که آزادکاران تازه‌کار با آن روبرو هستند، عدم وجود سابقه یا نمونه‌کار در حوزه فعالیتی آنها است که این مشکل ممکن است باعث دلسردی آنها بشود. در مقالات قبلی به بررسی روش‌هایی برای حل این مشکل که شامل انجام پروژه‌های کوچک، انجام پروژه با هزینه کمتر و… بود را بررسی کردیم. البته تنها چیزی که مهم است این است که شما بتوانید در پروژه‌های خود رضایت مشتریان خود را جلب کنید و با اینکار در سفارش پروژه‌های بعدی نیز آنها سراغ شما خواهند آمد. اینکار سبب می‌شود تا آینده کاری شما نیز تضمین شود و اگر بتوانید بازخوردهای مثبتی برای آنها ارسال کنید، قطعا هویت و نام شما در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود و همیشه نامی از شما در گوشه ذهن مشتریان باقی خواهد ماند.

مزایا، معایب و چالش‌هایی که پیش‌روی شماست را بیشتر بشناسید!

بسیاری از افراد دوست دارند که به استقلال مالی و کسب درآمد برسند و گاهی به همین دلیل است که از میان هزاران فعالیت اقتصادی دست به فریلنسری می‌زنند. دنیای آزادکاری همانطور که دنیای گسترده‌ای است، تغییرات گسترده‌ای نیز بر روی زندگی فردی و اجتماعی افراد خواهد داشت و نمی‌توان چنین موردی را دست کم گرفت! پیش از ورود به دنیای وسیع فریلنسری پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مزایا و معایب فریلنسری را بشناسید و با چالش‌های پیش روی خود جهت رسیدن به موفقیت بیشتر آشنا شوید.

موفقیت افراد کاملا در قبال فعالیت‌ها و تلاش‌هایی است که آنها انجام می‌دهند و از طرفی استراتژی و نحوه اقدام آنها به این موارد نیز بسیار مهم است. جالب است بدانید درصد نسبتا بالایی از فریلنسری را افرادی که به دنبال شغل دوم هستند، دانشجویان و حتی دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند که بدون شک می‌توان به اهمیت چنین دنیایی پی برد. بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان برای بدست آوردن درآمد مستقل، در کنار تحصیل و یادگیری اقدام به کسب درآمد از تخصص و تجربه خود می‌کنند که بسیار جالب است.

از طرفی دنیای افراد دانشجو با افرادی که می‌خواهید تمام تمرکز خود را جهت تامین مخارج زندگی بکار بگیرند، بسیار متفاوت است؛ در اینجا است که بحث امنیت مالی بوجود می‌آید و اگر بتوانید آن را به خوبی درک کنید، متوجه اولین و بزرگترین سختی آن برای افرادی که به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند خواهید رسید. نداشتن ثبات کاری نیز از درگیر مشکلاتی است که شاید نتوان مرز مشخصی میان آن و امنیت مالی در نظر گرفت.

همچنین باید در نظر بگیرید در این عرصه خودتان همه‌کاره هستید! در این حوزه دیگر شما رئیس یا مدیر پروژه نخواهید داشت و باید تمام فرآیند را خودتان بر عهده بگیرید که کارتان بسیار دشوار خواهد بود. در این حوزه شما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که نه تنها بتوانید فعالیت خود را مدیریت کنید، بلکه بتوانید در زمان مقرر پروژه را به کارفرمایان خود تحویل بدهید. همچنین گاهی شاهد توصیه‌های نابجایی هستیم که ممکن است افراد غیرحرفه‌ای به افراد تازه‌کار می‌کنند اما از پایه و اساس غط است! حاشیه را کنار بگذارید تا بتوانید مسیر را به درستی تشخیص دهید و برای ادامه فعالیت‌های خود تصمیمی درست بگیرید.

نتیجه‌گیری: در مقالات بعدی ما مزایای حوزه آزادکاری و فریلنسری را بررسی می کنیم تا بتوانید راه درست را برای ادامه زندگی خود انتخاب کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *