لینوکس یک سیستم عامل کد باز و رایگان است و هر از چند گاهی توزیع‌های متفاوتی خارج از نسخه‌های معروف تولید می‌شود. Pop!_OS یکی از این توزیع‌هاست که مبتنی بر اوبونتو ارائه شده و از میز کار GNOME desktop بهره می‌برد. این توزیع با امکان اجرای بازی‌های کامپیوتری متنوع و رابط کاربری ساده، کاربران تازه‌ای را هدف قرار داده و قصد دارد آن‌ها را برای استفاده از لینوکس، جذب کند.

Pop!_OS چیست؟

Pop!_OS یک توزیع نسبتا جدید از لینوکس به حساب می‌آید که از طرف گروهی موسوم به System76 ارائه شده است. اگر بخواهیم در مورد “توزیع” بگوییم، در واقع نسخه‌های مختلفی از سیستم عاملی که بر پایه کرنل لینوکس درست می‌شود را توزیع لینوکس می‌گویند. لینوکس به صورت کد باز و رایگان ارائه شده و به همین دلیل، نسخه‌ها یا توزیع‌های مختلفی از آن ارائه شده است.

از سال 2005 گروه System76‌ در حال ساخت کامپیوترهای لینوکسی است که با توزیع اوبونتو (Ubuntu) به جای سیستم عامل ویندوز به بازار عرضه می‌شده‌اند. در سال 2017 اما شرکت مذکور، از توزیع مخصوص به خود را به نام Pop!_OS رونمایی کرد که بر پایه اوبونتو ساخته شده و تفاوت‌های آشکاری با دیگر لینوکس‌های بازار داشت.

چه چیزی باعث شده تا Pop!_OS از دیگر توزیع‌های لینوکس، متفاوت باشد؟

نکته‌های ریز و درشت زیادی هستند که باعث می‌شوند، Pop!_OS از ویندوز یا حتی دیگر توزیع‌های لینوکس متمایز باشد. در ادامه به بعضی از آن‌ها می‌پردازیم.

Pop!_OS کاملا رایگان بوده و هیچ گونه تبلیغاتی ندارد

با توجه به این که Pop!_OS بر پایه لینوکس بنا شده، کاملا رایگان است. اگر کامپیوتری دارید که بر روی آن کارهای روزمره و پایه انجام می‌دهید و نرم‌افزارهای لینوکسی، کاملا جواب آن‌ها را می‌دهد، به جای پرداخت پول برای سیستم عامل ویندوز یا استفاده از نسخه‌های کرک شده، می‌توانید از این سیستم عامل که ظاهر زیبایی داشته و کارکرد ساده‌ای دارد استفاده کنید. Pop!_OS بر خلاف بعضی دیگر از توزیع‌های لینوکس، هیچ گونه تبلیغاتی نیز ندارد.

ظاهر Pop!_OS

در نگاه اول، ظاهر Pop!_OS شما را به یاد سیستم عامل مک خواهد انداخت. اما وقتی به صورت کامل از آن استفاده می‌کنید – با این که شباهت‌ها غیر قابل کتمان است – اما Pop!_OS کاملا یک کپی صرف نیست.

Pop!_OS نه تنها در ظاهر با نسخه‌های دیگر لینوکس تفاوت دارد بلکه بر اساس همین ظاهری، یک سری امکانات اضافی نیز در خود داشته که خیلی به کارتان می‌آید. یکی از این امکانات auto-tiling نام دارد که به صورت خودکار پنجره‌های باز را در صفحه بخش‌بندی کرده و شورتکات‌هایی برای دسترسی به آن‌ها در نظر می‌گیرد. امکانات جالبی از این دست در Pop!_OS به وفور پیدا می‌شوند.

بازی در لینوکس

بسیاری از کاربران لینوکس از Pop!_OS به عنوان سیستم عامل لینوکسی مخصوص بازی یاد می‌کنند. این مهم نه به خاطر پشتیبانی از بازی‌های بیشتر نسبت به دیگر نسخه‌های لینوکس است بلکه به خاطر این است که کاربران به راحتی می‌توانند بازی دلخواه خود را انجام دهند بدون این که نگران نصب درایور کارت گرافیک خود باشند. وقتی Pop!_OS را نصب می‌کنید، هم می‌توانید نسخه استاندارد را نصب کرده و هم نسخه‌ای که درایور انویدیا از پیش در آن نصب شده است و دیگر مشکلی از این بابت نخواهید داشت.

چرا این نکته مهم است؟ چون خیلی اوقات نصب کردن درایور کارت گرافیک به همین سادگی نیست و پیچیدگی‌هایی دارد که باعث می‌شود خیلی از کاربران از خیر بازی کردن روی لینوکس بگذرند. در کل بازی کردن با لینوکس در حال پیشرفت و بهتر شدن است و Pop!_OS نیز نقش خود را در بهتر کردن اوضاع برای گیمرها ایفا می‌کند.

برنامه‌ها

این سیستم عامل با یک فروشگاه از قبل نصب شده به نام Pop!_Shop ارائه می‌شود که چیزی شبیه به فروشگاه ویندوز است. شما خیلی راحت می‌توانید برنامه‌های محبوب خود را از طریق این فروشگاه نصب کنید و درگیر نصب بسته‌های مختلف و کارهایی که عموما باید روی لینوکس انجام شود، نخواهید شد.

برای مثال شما می‌توانید خیلی راحت Slack، تلگرام، VS Code یا امثال آن را از طریق همین فروشگاه و به رایگان نصب کنید. بعضی اوقات هم برنامه‌های جدید و جالبی پیدا خواهید کرد که کد باز هستند و کارایی نزدیک به برنامه‌های گران قیمت را دارند.

Pop!_OS منابع کم‌تری می‌طلبد

یکی از نکات خیلی خوب Pop!_OS، استفاده کم‌تر از منابع دستگاه است که باعث می‌شود روی دستگاه‌های ضعیف، خیلی نرم‌تر و راحت‌تر از ویندوز یا مک یا بعضی از نسخه‌های لینوکس کار کند.

کاربری ساده

در نهایت نباید فراموش کرد که Pop!_OS کاربری ساده‌ای دارد و حتی اگر قبلا با لینوکس کار نکرده باشید، خیلی سریع می‌توانید در استفاده از آن استاد شوید و کارهایتان را خیلی راحت به انجام برسانید.

Join the Conversation

1 Comment

  1. من چند ماهی استفاده کردم واقعا زیبا و پر امکانات و ساده هست بعدش به علت اپدیت نشدن به اخرین نسخه ؛ابونتو نصب کردم. که واقعا خسته کنندس ابونتو بازم میخام پاپ او اس نصب کنم زیباس و تنوع و امکاناتش تکراریش نمیکنه به نظرم زیباترین رابط کاربری رو بین بقیه لینوکس ها دارد

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *