ماه پیش بود که خبر خرید Activision Blizzard توسط مایکروسافت با مبلغ نزدیک 68.7 میلیارد دلار منتشر شد و دنیای بازی‌های کامپیوتری را دگرگون کرد. خبری که آنقدر مهم بود تا سهام شرکت سونی را پایین بیاورد و فکر همه‌ی طرفداران بازی‌های کامپیوتری را به خود مشغول کند.

اما چرا این خرید آنقدر مهم است؟ چون Activision Blizzard صاحب چند سری بازی بسیار مهم همچون World of Warcraft، Call of Duty، Diablo و Cوy Crush بوده که همگی آن‌ها از پول‌سازترین و محبوب‌ترین عناوین دنیای بازی‌های کامپیوتری به حساب می‌آیند. این خرید درست دو سال بعد از تصاحب ZeniMax Media به دست این شرکت است که با آن امتیاز بازی‌های مهمی همچون The Elder Scrolls و Starfield را به دست آوردند.

با این حساب، مایکروسافت و کنسول Xbox امتیاز عناوین زیاد و مهمی را به دست آورده و این عناوین آنقدر زیاد شده که حساب آن‌ها از دست خیلی‌ها در رفته است. مایکروسافت طی سال‌های اخیر به خرید استودیوهای بازی‌ سازی کوچک و بزرگ رو آورده تا در نهایت بتواند، رقیب خود سونی را از پا در آورد. حتی گفته می‌شد زمانی به دنبال خرید نینتندو هم بوده‌اند. اما بیایید با هم نگاهی به تمامی کمپانی‌ها، استودیوها و بازی‌هایی که مایکروسافت صاحب آن‌هاست، بندازیم: (این لیست شامل مهم‌ترین‌ها می‌شود)

ZeniMax Media

این کمپانی که یکی از اولین خریدهای مهم مایکروسافت به حساب می‌آید، چندین استودیو بزرگ بازی‌ سازی را در خود داشت که شامل Bethesda، id Software، Arkane Studios می‌شود. شاید مهم‌ترین دلیل برای خرید ZeniMax Media به دست آوردن امتیاز بازی‌هایی مثل  The Elder Scrolls بود اما این خرید بازی‌های زیاد و همچنین عناوین جدیدی برای مایکروسافت به همراه آورد.

  • بازی‌های مهم: The Elder Scrolls، Fallout، Wolfenstein، Doom، Quake، Dishonored و The Evil Within
  • بازی‌های در دست ساخت: Ghostwire: Tokyo،  Redfall، و Starfield
  • ارزش: 7.5 میلیارد دلار

Activision Blizzard

خود Activision Blizzard‌ زمانی دو شرکت مجزا بود که سپس با خرید Activision  این دو کمپانی یکی شده و حالا استودیوهای بسیار زیادی در زیر مجموعه خود داشته و لیست بلند بالایی از فرنچایزهای مهم را به ایکس باکس آورده‌‌اند. جز با مرور بازی‌های Activision Blizzard نمی‌توان به اهمیت این کمپانی پی برد.

  • بازی‌های مهم: Call of Duty، World of Warcraft، Diablo، Hearthstone، Overwatch، StarCraft، Candy Crush، Tony Hawk’s Pro Skater، Guitar Hero، Skylandersو Spyro the Dragon
  • بازی‌های در حال ساخت: Diablo 4، Overwatch 2 و Call of Duty (2022)
  • ارزش: 68.7 میلارد دلار

Rare

اگر نگاهی به استودیوهای بازی سازی مایکروسافت بندازیم که یا خریداری شده یا از اول زیر مجموعه این شرکت بوده‌اند نیز به نام‌ها مهمی بر می‌خوریم که شاید خاص‌ترین آن‌ها Rare باشد. کمپانی که بازی‌های خاطره انگیز و البته بازی‌های آنلاین مهمی را در لیست خود دارد.

  • بازی‌های مهم: GoldenEye 007، Perfect Dark، Banjo Kazooie، Viva Piñata، Sea of Thieves و Battletoads
  • ارزش: 375 میلیون دلار

343 Industries و The Coalition

استودیو سازنده بازی‌های هیلو، مهم‌ترین فرنچایز کنسول بازی مایکروسافت را تولید می‌کند و برای این شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است. اما اخبار منتشر شده از این استودیو بسیار کم است در حدی که اصلا معلوم نیست که بازی‌های خود را چه زمانی عرضه می‌کنند و روی چه پروژه‌های جانبی کار می‌کنند. این اوضاع برای The Coalition که سازنده بازی‌های Gears of War هم هست صدق می‌کند.

در کنار تمامی این نام‌های بزرگ می‌توان به اسامس خاصی همچون استودیوهای Ninja Theory، Playground Games، Undead Labs، Compulsion Games، Obsidian Entertainment و InXile Entertainment‌ اشاره کرد. برای مثال Obsidian Entertainment بازی‌های مهمی همچون عناوین مختلف استار وارز همچون Old Republic 2 را در لیست خود دارد Playground Games هم که فنچایزهای مهم Forza Motorsport، Forza Horizon و Fable را ساخته است.

فراموش نکنید که مایکروسافت هم برای خرید دیسکورد به مبلغ 12 میلیارد دلار و هم اسکوئر انیکس با یک مبلغ نامعلوم اقدام کرد. دیسکورد گویا مبلغ پیشنهاد شده را کم می‌دانسته و با توجه به ژاپنی بودن اسکوئر انیکس، بعید بود که آن‌ها درخواست مایکروسافت را قبول کنند و گفته‌اند که این شرکت برای فروش نیست و هیچ بخشی از آن و استودیوهای وابسته‌اش، واگذار نخواهند شد.

  • ارزش: نامعلوم

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *