استفاده از اینستاگرام به عنوان بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی در ایران، مزیت‌های زیادی دارد. اگر مدیریت یک کسب‌‌وکار اینترنتی را برعهده دارید و می‌خواهید از شبکه‌های اجتماعی برای افزایش فروش و مخاطبان آن استفاده می‌کنید، اول باید بدانید که چگونه می‌توان در این شبکه فعالیت کرد. در مجموعه مقالات آموزش اینستاگرام قصد داریم به بررسی کامل اپلیکیشن اینستاگرام بپردازیم! با ما همراه باشید.

استوری‌های خود را مدیریت کنید!

در این بخش از آموزش اینستاگرام، قصد داریم به مدیریت استوری بپردازیم! استوری‌های اینستاگرام یکی از کاربردی‌ترین و جذاب‌ترین ابزارهای در دسترس کاربران هستند که به کمک آن می‌توانید تصاویر و ویدیوهای کوتاه خود را به مدت ۲۴ ساعت در دسترس کاربران قرار دهید. استفاده از این بخش بسیار سرراست‌تر از بخش اشتراک‌گذاری تصویر و یا ویدیوی عادی بوده و ترفندهای استوری اینستاگرام نیز به مراتب بیشتر هستند. اگر حساب کاربری شما مربوط به یک کسب و کار و یا برند خاص باشد، بی‌شمار کاربرد می‌توان برای این بخش عنوان کرد. مهم‌ترین مزیت آن، امکان ارسال بی‌شمار پست است، در حالی که ممکن است یک کاربر با ارسال تعداد زیادی پست در حالت عادی، بخش قابل توجهی از دنبال‌کننده‌های خود را از دست بدهد. از آنجایی که محبوبیت این بخش به یکباره افزایش پیدا کرده است، احتمال بیشتر بودن بازدید یک پست در مقایسه با زمان اشتراک‌گذاری عادی آن بسیار زیاد است. یکی از دلایلی که کسب و کارها را به مهاجرت از اسنپت چت به اینستاگرام تشویق می‎کند تعداد کاربران به مراتب بیشتر آن است که تعداد مشتریان بالقوه را نیز افزایش خواهد داد. هر مطلب در استوری اینستاگرام تنها ۲۴ ساعت باقی می‌ماند و در صورت عدم حذف آن به صورت دستی پیش از فرارسیدن زمان مقرر، به طور خودکار حذف خواهد شد. پس از آنجایی که در این بخش همه چیز به طور مداوم در حال رفت و آمد هستند، می‌توان به صورت نامحدود در آن به فعالیت پرداخت.

تفاوت حالت لایو استوری هما‌ن‌طور که از نام آن مشخص است، این است که دوستان و کاربران دیگر تنها می‌توانند در زمان پخش ویدیو، آن را تماشا کنند و به محض این که فرد پخش‌کننده، ضبط ویدیو را پایان دهد، دیگران نیز از محیط تماشای ویدیو خارج خواهند شد. بنابراین بزرگترین تفاوت این حالت با استوری ‌های معمولی اینستا این است که آنها به مدت ۲۴ ساعت پس از ارسال بر روی سرورها باقی می‌مانند، اما پخش زنده‌ ویدیویی اینستاگرام تنها در همان زمان پخش قابل مشاهده است؛ از آنجا که اینستاگرام توسط فیسبوک اداره می‌شود، احتمالا متوجه خواهید شد که این قابلیت جدید اینستاگرام شباهت زیادی به قابلیت لایو در فیسبوک دارد و الگوریتم‌ های آنها تقریبا به یک شکل عمل می‌کنند.یکی از نکات قابل توجهی که در حالت لایو استوری با استوری‌های معمولی اینستا تفاوت ایجاد می‌کند، امکان ارسال نظر به طور زنده و لایک کردن ویدیو است. علاوه بر این که در گوشه‌ سمت راست بالای صفحه می‌توانید تعداد افرادی که در آن لحظه در حال تماشای ویدیوی شما هستند را ببینید، در پایین صفحه نیز نظرات افراد در همان لحظه به دستتان خواهد رسید و این می‌تواند یک تعامل بسیار جالب و جذاب را بین افراد و فالوورهای آنها در اینستاگرام ایجاد کند.

برای استفاده از بخش استوری کافی است در صفحه اول اینستاگرام خود (صفحه فید) بر روی آیکن دوربین در سمت چپ و بالا که مربوط به استوری است، کلیک کنید. با ورود به این بخش به راحتی می‌توانید عکس بگیرید یا ویدیوهای ۱۵ ثانیه‌ای ضبط کنید! توجه داشته باشید که اگر ویدیوی شما بیشتر از ۱۵ ثانیه شود، اینستاگرام ویدیوی شما را در چندین استوری منتشر می‌کند. در این بخش اگر به بالای استوری توجه کنید، یک آیکن مربوط به تنظیمات را مشاهده خواهید کرد. با ورود به این بخش، تنظیمات مربوط به استوری در اختیار شما قرار دارد. برای استفاده از بخش استوری کافی است در صفحه اول اینستاگرام خود (صفحه فید) بر روی آیکن دوربین در سمت چپ و بالا که مربوط به استوری است، کلیک کنید:

با ورود به این بخش به راحتی می‌توانید عکس بگیرید یا ویدیوهای ۱۵ ثانیه‌ای ضبط کنید! توجه داشته باشید که اگر ویدیوی شما بیشتر از ۱۵ ثانیه شود، اینستاگرام ویدیوی شما را در چندین استوری منتشر می‌کند. در این بخش اگر به بالای استوری توجه کنید، یک آیکن مربوط به تنظیمات را مشاهده خواهید کرد. با ورود به این بخش، تنظیمات مربوط به استوری در اختیار شما قرار دارد:

  • پنهان کردن استوری از برخی کاربران: با ورود به این بخش می‌توانید افرادی را انتخاب کنید تا استوری ما به آن‌ها نمایش داده نشود! در واقع برخی افراد نمی‌خواهند استوری خود را به برخی افراد خاص نمایش دهند که در این صورت استوری خود را از آن‌ها Hide می‌کنند. با ورود به این بخش نام کاربری افراد را جستجو کنید و آن‌ها را به لیست Hide خود اضافه کنید.
  • دوستان نزدیک یا کلوزفرندها: در اینستاگرام برخی افراد وجود دارند که به عنوان دوستان نزدیک آن‌ها را فالو کرده‌اید! این افراد نسبت به سایر فالوورهای شما صمیمی‌تر هستند و به طور کلی با آن‌ها راحت‌تر هستید. ابزار Close Friends به شما کمک می‌کند تا برخی افراد را به لیست دوستان نزدیک خود اضافه کنید و استوری‌های موردنظر را تنها به این افراد نمایش دهید! اگر قصد دارید برای دوستان نزدیک یا Close Friends خود استوری بگذارید، کافی است وارد بخش استوری گذاشتن شوید و استوری خود را آماده کنید. در کنار دکمه Send To، گزینه‌ای به نام Close Friends وجود دارد که با کلیک بر روی آن می‌توانید استوری خود را برای دوستان نزدیک خود منتشر کنید.

اجازه ریپلای استوری به کاربران

در این بخش می‌توانید مشخص کنید که ریپلای کردن استوری شما توسط چه کسانی انجام شود! ۳ گزینه در اختیار شما قرار دارد:

  • Your Followers: با انتخاب این گزینه تمام کسانی که شما را فالو کرده باشند می‌توانند به استوری شما پاسخ دهند.
  • Off: با انتخاب این گزینه ارسال پاسخ برای هیچ فردی امکان‌پذیر نیست و نمی‌توانند به استوری شما پاسخ دهند.
  • Followers you Follow back: با انتخاب این گزینه تنها افرادی که شما را فالو کرده‌اند و شما هم آن‌ها را فالو کرده‌اید، قادر به ریپلای کردن استوری شما هستند.
  • آموزش دانلود ویدیوهای اینستاگرام در پلت‌فرم‌های مختلف

با توجه به نیاز خود می‌توانید یکی از ۳ گزینه موردنظر را انتخاب کنید و پاسخ دادن به استوری را برای برخی کاربران محدودتر کنید.

  • ذخیره کردن استوری اینستاگرام: با استفاده از این بخش به راحتی می‌توانید تصاویر منتشرشده در استوری خود را ذخیره کنید! دو نوع ذخیره‌سازی در دسترس شما قرار دارد:

اینستاگرام در آخرین بروزرسانی‌های خود ویژگی جدیدی را اضافه کرده که به شما امکان می دهد که عکس یا فیلم را ارسال کرده و سپس تصمیم بگیرید که این استوری تنها یک بار دیده شود (View Once) ، گرفتن Reply از آن قبل از اینکه حذف شود (Allow Reply) و یا امکان چت برای آن باقی بماند (Keep in chat) . اینستاگرام اعلام کرده که این تغییرات به کاربران اجازه می دهد تا کنترل بیشتری بر روی لایو استوری های خود در Direct داشته باشند. این بروزرسانی به مرور برای تمام کاربران در دسترس خواهد بود.

اینستاگرام یکی از پر طرفدارترین شبکه های اجتماعی است که روز به روز به تعداد کاربران آن اضافه می شود. این شبکه اجتماعی در تلاش است تا با افزودن قابلیت های جدید، بتواند رضایت کاربران خود را بیش از پیش به دست آورد. چندی پیش اینستاگرام قابلیتی را تعریف کرد که توسط آن اگر کسی از استوری شما اسکرین شات بگیرد، شما متوجه خواهید شد. به نظر می رسد این شبکه اجتماعی زیرشاخه فیسبوک یک بار کاربر را از این تغییر مطلع می کند. بنابراین اگر این پیام هشدار را نادیده بگیرید، دفعات بعدی باید پیش از اسکرین شات گرفتن از استوری ها کمی به عواقبش نیز فکر کنید.

اگر به عنوان یک کاربر در اینستاگرام فعالیت می‌کنید، باید نحوه استفاده درست و کامل از آن را بدانید. اینستاگرام صدها ترفند و ابزار مختلف در اختیار شما قرار داده است که برای استفاده از آن‌ها باید آموزش کامل آن را بدانید. در این مقاله به بررسی بخشی از آن‌ها پرداختیم و در مقالات بعدی ادامه آن را بررسی می‌کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *