یکی از مشکلات عمده در دستگاه‌هایی که از دو سیستم عامل بهره می‌برند، دسترسی به اطلاعات ثبت شده از طریق یکی و دیدن آن از طریق سیستم عامل دیگر است. مهم‌ نیست چه نسخه‌ای از ویندوز یا لینوکس را استفاده می‌کنید، این مشکل همیشه بوده و هست.

چرا دو سیستم عامل و چرا اشتراک فایل‌ها بینشان؟

مسلم است که آن‌هایی که از سیستم عامل لینوکس استفاده می‌کنند محدودیت‌هایی از نظر اپلیکیشن‌های معروف دارند. در عین حال محدودیت‌هایی نیز در ویندوز وجود دارد که در لینوکس نیست. پس بدیهی است بسیاری از افراد حرفه‌ای از این دو سیستم عامل به صورت یک جا و گاها با استفاده از دستگاه‌های مجازی به صورت توامان بهره ببرند.

همین مسئله باعث می‌شود تا در بسیاری مواقع نیاز داشته باشید، فایل‌های خود را بین این دو سیستم عامل جا به جا کنید. ابته گاهی پیش می‌آید که شما همیشه از لینوکس استفاده می‌کردید و حالا به کلی می‌خواهید به سیستم عامل ویندوز نقل مکان کنید، قرار نیست همه‌ی فایل‌های موجود در آن محدوده را از دست بدهید!

اشتراک گذاری فایل‌های بین لینوکس و ویندوز

بعدتر در مورد استفاده از پارتیشن‌های لینوکس در ویندوز خواهیم گفت، اما قبل از دردسرهای آن کار ابتدا به یک مسیر ساده برای اشتراک گذاری فایل‌ها بین دو سیستم عامل اشاره کنیم. یکی از ساده‌ترین راه‌ها استفاده از هارد‌های جانبی یا مموری‌های مختلف برای جابه‌جایی فایل بین دو سیستم عامل است.مطلب مربوط به مقایسه فایل سیستم های لینوکس و ویندوز را مطالعه کنید

البته می‌توان از سایت‌های ذخیره سازی ابری نیز استفاده کرد. پس به هر ترتیبی اگر کار مرور پارتیشن یک سیستم عامل برایتان میسر نشد، این راه حل ساده می‌تواند مشکل شما را حل کند.

مرور پارتیشن لینوکس در ویندوز

دیدین پارتیشن‌هایی با فرمت ext4 از سیستم NTFS به سادگی انجام نمی‌شود و شما برای انجام این کار به یک نرم‌افزار جانبی احتیاج خواهید داشت.

DiskInternals Linux Reader

سه برنامه رایگان برای انجام این کار:

Ext2 Installable File System for Windows: ابزاری ساده که به شما امکان مرور پارتیشن‌های لینوکس را خواهد داد.

DiskInternals Linux Reader: این برنامه جدا از مرور پارتیشن، امکان پیش نمایش فایل‌های موجود و ذخیره فایل جدید در آن پارتیشن را برای شما فراهم می‌کند.

Explore2fs: این برنامه نسبت به دو مدل قبلی قدیمی‌تر است و به روز رسانی جدیدی برایش منتشر نشده، پس ممکن است در اجرای آن بر روی ویندوز۱۰ به مشکل بخورید. این برنامه هم عملکردی همچون DiskInternals با ظاهر خاص خود را خواهد داشت.

پیشنهاد ما به شما استفاده از DiskInternals Linux Reader خواهد بود که در کنار رایگان بودن امکانات بسیار بیشتری را نیز در اختیار شما قرار خواهد داد.

در نظر داشته باشید که جا به جایی فایل‌هایی همچون عکس، فیلم یا موسیقی عموما مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما بعضی فایل‌ها مخصوصا فایل‌های سیستمی در انتقال بین دو سیستم عامل دچار مشکل می‌شوند، پس همیشه با حفظ یک نسخه پشتیبان فایل را به سیستم عامل جدید انتقال دهید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *