رجیستری ویندوز فایل‌های حیاتی از سیستم عامل را در خود نگهداری می‌کند. با این حال مواقعی وجود دارد که شما می‌خواهید، تغییراتی در رجیستری انجام دهید و در این زمان، اگر مرتکب اشتباهی شوید، ممکن است به سیستم عامل آسیب رسانده و یا تغییراتی که نباید را در آن‌ انجام دهید.

در واقع تغییر در رجیستری خیلی ساده است اما شما باید دقیقا بدانید که چه کاری باید انجام دهید و سپس از روش درست آن را به انجام برسانید. اگر با این بخش از ویندوز آشنایی لازم را ندارید، بهتر است اصلا به آن دست نزنید. یکی از نکات خیلی مهم که قبل از انجام تغییرات در رجیستری باید به فکرش باشید، گرفتن نسخه پشتیبان از این بخش است که در صورت بروز مشکل، با بازیابی آن، به نقطه‌ای برسید که همه چیز درست کار می‌کرد.

آموزش گرفتن نسخه پشتیبان از فایل‌های رجیستری ویندوز 11

چند روش برای گرفتن نسخه پشتیبان در ویندوز 11 وجود دارد. شما هم می‌توانید از طریق Registry Editor این کار را انجام دهید و هم از System Restore استفاده کنید که البته اغلب همان گزینه‌ی Registry Editor را به کار می‌بندند. با این حال ما هر دو روش را به شما آموزش خواهیم داد:

برای استفاده از Registry Editor جهت گرفتن نسخه پشتیبان ابتدا جستجوگر ویندوز را باز کرده و عبارت Registry Editor‌ را جستجو کنید و آن را به صورت Run as administrator اجرا نمایید تا دسترسی‌های مورد نیاز را داشته باشید.

روی منوی File کلیک کرده و Export ر انتخاب نمایید.

یک نام مناسب برای فایل خود انتخاب کنید تا بعدا به راحتی آن را پیدا کنید. سپس در پایین صفحه گزینه‌ی All را انتخاب کرده و Save را بزنید.

گرفتن نسخه پشتیبان ممکن است چند ثانیه‌ای طول بکشد، پس منتظر بمانید.

اما برای استفاده از System Restore مسیر طول و درازتری پیش رو دارید. البته این روش مزیت خاص خود را دارد و زمانی اهمیت آن را درک می‌کنید که تغییرات شما در رجیستری باعث شود، ویندوز به شکل درست بوت نشود. آن‌گاه تنها راه شما برای بازیابی اطلاعات رجیستری از طریق System Restore خواهد بود. برای شروع جستجوی ویندوز را اجرا کرده و create a restore point را جستجو کنید.

در برگه System Protectio‌، درایو مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس روی Configure کلیک کنید.

در پنجره‌ای که برایتان باز می‌شود، باید گزینه‌ی Turn on system protection را انتخاب کرده و OK را بزنید.

در نهایت روی Create‌ کلیک نمایید.

یک نام با معنی برای این فایل انتخاب کرده و در نهایت با زدن روی Create، فایل پشتیبان تهیه خواهد شد.

البته این فایل تنها حاوی اطلاعات رجیستری نیست و گزینه‌های بیشتری برای بازیابی دستگاه در اختیارتان می‌گذارد.

آموزش بازیابی اطلاعات در رجیستری ویندوز 11

بازیابی اطلاعات رجیستری هم مثل گرفتن نسخه پشتیبان ساده خواهد بود و ما در اینجا نیز هر دو روش را به شما توضیح خواهیم داد. در Registry Editor شما باید دوباره روی File بزنید اما این بار Import را انتخاب کنید.

فایلی که تهیه کرده‌اید را آدرس دهی کنید و روی Open بزنید.

حالا فایل رجیستری مورد نظر بازیابی و جایگزین اطلاعات قبلی می‌شود. البته شما تنها با کلیک راست روی فایلی که تهیه کرده‌اید و انتخاب گزینه‌ی Merge نیز می‌توانید این اطلاعات را بازیابی کنید.

اما برای بازیابی در System Restore باید در سرچ ویندوز create a restore point را دوباره جستجو کرده و بعد از اجرای برنامه‌ی مورد نظر، در زیر برگه‌ی System Protection روی System Restore بزنید.

در این پنجره دو انتخاب به شما داده می‌شود که باید Choose a different restore point‌ را تیک زده و سپس روی Next کلیک کنید.

حالا گزینه‌ای که قبلا خود تهیه کرده‌اید را انتخاب کرده و دوباره Next را بزنید.

اطلاعاتی که نمایش داده می‌شود را مرور کنید که اشتباهی رخ نداده باشد و در نهایت با زدن روی گزینه‌ی Finish کار به اتمام خواهد رسید.

البته این را هم مد نظر داشته باشید که شما می‌توانید با کلیک راست روی هر پوشه و زدن روی Export، به صورت جداگانه، از بخش‌هایی از رجیستری پشتیبان گرفته و سپس با استفاده از گزینه‌ی Merge تنها همان بخش را بازیابی کنید. این کار از دردسرهای بازیابی کلی رجیستری شما را در امان نگه خواهد داشت.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *