وقتی با کلیدها میانبری که در ویندوز 10 و 11 تعبیه شده، اسکرین شاتی در این سیستم عامل بگیرید، تمامی عکس‌ها به پوشه‌ای از پیش در نظر گرفته شده ارسال می‌شود. اما شما می‌توانید، آدرس ذخیره‌ی این عکس‌ها را به شکل دلخواه تغییر دهید.

در نسخه‌های مختلف ویندوز، زدن کلیدهای Windows+Print Screen یک اسکرین شات از دستگاه شما می‌گیرد. این عکس‌ها در پوشه‌ای به نام Screenshots در مسیری پیش فرض به آدرس C:\Users\[User Name]\Pictures\Screenshots‌ ذخیره می‌شوند که به جای [User Name] اکانت مورد نظر که با آن لاگین هستید، قرار می‌گیرد.

تغییر آدرس این پوشه‌ی پیش فرض ساده خواهید بود و حتی شما می‌توانید، عکس‌ها را غیر از درایو C یا حتی فولدر  Dropbox یا هر برنامه‌ی مدیریت فضای ابری دیگری، ذخیره نمایید.

برای شروع باید فایل اکسپلورر را در ویندوز باز کنید. به این منظور کلیدهای میانبر Windows+E را بزنید. البته با زدن روی آیکون فایل اکسپلورر یا کلیک راست روی آیکون منو استرات و انتخاب این برنامه نیز می‌توانید آن را باز کنید.

در این بخش باید به سراغ پوشه‌ی Pictures بروید. حالا باید روی پوشه‌ی Screenshots کلیک راست کنید. اگر این پوشه را در مکان مورد نظر نمی‌بینید، یک اسکرین شات آزمایشی روی ویندوز بگیرید تا پوشه‌ی مورد نظر برایتان ساخته شود. بعد از کلیک راست، Properties را در منو انتخاب کنید.

در اینجا پنجره‌ی Screenshots Properties‌ برایتان باز می‌شود. به برگه‌ی Location بروید.

شما می‌توانید مسیر آدرس جدید را به صورت دستی در بخش برگه‌ی Location وارد کنید یا این که با زدن روی کلید Move آدرس مورد نظرتان را وارد نمایید. بعد زدن روی کلید Move، باید مسیر پوشه‌ی دلخواه خود را وارد کنید.

شما می‌توانید، هر پوشه ای که دوست دارید را انتخاب کنید اما پیشنهاد ما این است که از بعضی مسیرهای سیستمی خاص مثل دسکتاپ چشم پوشی کنید. این مسیرها به خاطر دسترسی محدودی که داریند، ممکن است روند اسکرین شات گرفتن را دچار مشکل کنند. حتی اگر می‌خواهید مثلا روی دسکتاپ عکس‌ها ذخیره شوند، ابتدا پوشه‌ای در این مسیر درست کنید و سپس آن پوشه را آدرس دهی کنید.

در نهایت بعد از دادن آدرس پوشه مورد نظر، روی کلید Select Folder بزنید و با زدن روی OK تغییراتی که داده‌اید را تایید کنید. بعد از انجام این کار، ویندوز از شما می‌پرسد که “آیا می‌خواهید عکس‌های موجود در پوشه‌ی فعلی به آدرس جدید منتقل شود” که با زدن روی Yes یا No می‌توانید به این سوال جواب دهید.

بعد از انجام این مراحل، دفعه بعد که کلیدهای Windows+Print Screen را می‌زنید، عکس‌ها در مسیر جدید ذخیره خواهند شد. اگر به هر دلیلی می‌خواستید که مسیر پوشه را به جای خود برگردانید، باید روی پوشه‌ای که در مسیر جدید ساخته‌اید کلکی راست کرده و این بار در برگه‌ی Location روی کلید Restore Default بزنید.

به این صورت همه‌ی تنظیماتی که کرده‌اید از دست رفته و پوشه‌ی اسکرین شات به جای اصلی خود در Pictures بر می‌گردد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *