جوملا، نرم‌افزار آزاد و متن بازی است که با برای طراحی انواع وب سایت سازمانی، تجاری، و شخصی استفاده می شود.این نرم‌افزار به زبان فارسی بومی سازی و پشتیبانی می‌شود. در این مقاله به بررسی برخی از بخش‌های این سایت‌ساز قدرتمند پرداختیم و در مقالات بعدی به بررسی بخش‌های دیگر این CMS قدرتمند و حرفه‌ای خواهیم پرداخت.

ارجاع‌ها

یکی از بخش‌های مهم هر سایتی ساختار و لینک‌های خروجی از سایت است که اهمیت بسیار زیادی برای موتورهای جستجو دارند. با استفاده از بخش ارجاع‌ها شما به راحتی می‌توانید یک عنوان به همراه لینک موردنظر وارد کنید تا در صورت کلیک کاربران بر روی آن وارد سایت موردنظر شما شوند. البته توجه داشته باشید که لینک‌های خروجی به اندازه لینک‌های شما در سایت‌های دیگر که سبب افزایش رتبه و ترافیک سایت شما می‌شوند، حائز اهمیت زیادی هستند و نباید در لینک دادن به سایت‌های دیگری زیاده‌روی کنید.

در این صفحه چندین گزینه پیش روی شما قرار دارد که هریک برای انجام کاری است. برای ایجاد یک لینک جدید کافی است بر روی جدید کلیک کنید تا وارد صفحه مربوط به وارد کردن جزئیات برای ایجاد لینک جدید شوید.

لینک جدید

در این بخش باید لینک موردنظر خود را به همراه جزییات آن وارد کنید تا در سایت و بخش دلخواه شما نمایش داده شود.

  • آدرس وب مبدا: در این بخش باید آدرس سایت مبدا را که همان آدرس سایت فعلی شما است وارد کنید؛ آدرس فعلی سایت به معنای سایتی است که قرار است در آن سایت لینک خروجی درج شود و با کلیک بر روی آن وارد سایت جدید شود.
  • آدرس وب مقصد: در این بخش باید آدرس سایت مقصد را وارد کنید تا در صورت کلیک کاربر بر روی این لینک وارد سایت جدید یا همان سایت مقصد شود.
  • حالت: در این بخش باید حالت انتشار لینک در سایت خود را مشخص کنید؛ در صورتی که نیاز به نمایش لینک در سایت دارید کافی است آن را بر روی حالت فعال قرار دهید! همچنین اگر نیاز به نمایش آن ندارید می‌توانید آن را غیرفعال یا حذف کنید و همچنین می‌توانید برای عدم نمایش بدون حذف لینک از گزینه آرشیو استفاده کنید تا به لیست آرشیو سایت جوملایی شما اضافه شود.
  • یادداشت: با استفاده از این گزینه می‌توانید یک یادداشت برای خود یا مدیران دیگر به جای بگذارید؛ به طور مثال اگر لینک دیگر کاربران را به عنوان تبلیغات و به ازای دریافت هزینه درج کرده‌اید، با استفاده از این بخش به راحتی می‌توانید تاریخ انقضای تبلیغات آنها را وارد کنید تا در صورت فرا رسیدن آن زمان بتوانید آن را دیگر نمایش ندهید.
  • شناسه: جوملا به صورت خودکار به هر یک از لینک‌های ایجاد شده یک شناسه یا ID می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانید لینک‌های خود را پیدا کنید! در این بخش می‌توانید شناسه ارائه شده به این لینک خود را مشاهده کنید و در صورت نیاز از آن استفاده کنید. همچنین جوملا برای نمایش لینک‌ها از این شناسه استفاده می‌کند تا در صورت ویرایش آن توسط کاربر بتواند لینک جدید را فراخوانی کند.
  • آموزش سیستم سایت‌ساز جوملا – بخش بیست و دوم
  • تاریخ ایجاد: در این بخش می‌توانید تاریخ ایجاد یک لینک را مشاهده کنید و بدانید که لینک ایجاد شده در چه تاریخی ایجاد شده است! کاربرد این بخش بیشتر برای تبلیغات است تا بتوانید آن را در زمان موردنظر حذف کنید.
  • تاریخ آخرین بروزرسانی: در این بخش نیز تاریخ آخرین ویرایش و بروزرسانی اطلاعات لینک توسط مدیران سایت در دسترس است که بازهم برای تبلیغات سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد! فرض کنید یک سایت یک ماهه تبلیغات خود را رزرو کرده است و پس از یک ماه نیاز به تمدید آن دارید که در اینصورت می‌توانید تاریخ انقضای بعدی را از طریق این تاریخ انقضا مشاهده کنید.

برچسب‌ها

برچسب‌ها یکی از بخش‌های مهم هر سایت و سیستم مدیریت محتوایی است که در مقالات قبلی به بررسی کامل آن پرداخته‌ایم! جوملا گزینه برچسب را در این منو قرار داده است و به راحتی می‌توانید برچسب‌های مورد استفاده و ایجاد شده برای سایت خود را مشاهده کنید. با ورود به این بخش تمامی برچسب‌هایی که در بخش مطالب سایت شما ایجاد شده است را مشاهده کنید.

ایجاد برچسب جدید در جوملا

برای ایجاد برچسب جدید در جوملا کافی است وارد بخش برچسب‌ها شوید و سپس بر روی گزینه جدید کلیک کنید تا وارد صفحه ایجاد برچسب جدید و وارد کردن اطلاعات مربوط به آن شوید.

  • عنوان: در این بخش باید نام یا عنوان برچسب موردنظر خود را وارد کنید تا بتوانید یک برچسب جدید ایجاد کنید.
  • مستعار: در این بخش باید یک نام مستعار برای استفاده در بخش لینک برچسب موردنظر خود وارد کنید تا جوملا بتواند آن را به همراه عنوان ذخیره کند؛ در صورتی که این بخش را تکمیل نکنید جوملا از عنوان استفاده خواهد کرد.

جزییات برچسب

در این بخش می‌توانید جزییات برچسب خود را وارد کنید تا با استفاده از آن بتوانید تنظیمات مربوط به هر برچسب را بر اساس نیاز خود شخصی‌سازی کنید.

  • مقایسه دو سیستم مدیریت محتوای وردپرس و جوملا – بخش اول
  • توضیحات: در این بخش می‌توانید توضیحات اصلی مربوط به برچسب‌ موردنظر سایت خود را وارد کنید تا کاربران بتوانند توضیحات هر برچسب را مشاهده کنند.
  • اصلی: در این بخش می‌توانید نسخه مربوط به جوملای خود را وارد کنید تا از ویژگی‌های موردنظر خود بهره‌مند شوید.
  • حالت: در این بخش می‌توانید حالت انتشار برچسب موردنظر خود را وارد کنید و مشخص کنید که این برچسب در سایت به صورت منتشرشده، منتشرنشده، آرشیو شده و… قرار گرفته باشد.
  • دسترسی: در این بخش می‌توانید دسترسی نقش کاربری موردنظر خود را برای نمایش این برچسب به آنها انتخاب کنید؛ به صورت مثال می‌توانید با انتخاب نقش کاربری نویسنده در سایت مشخص کنید که تنها دسته کاربران بتوانند به این برچسب دسترسی داشته باشند.

جوملا یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا است که با استفاده از آن قادر به ایجاد یک سایت بسیار حرفه‌ای، قدرتمند و بهینه برای موتورهای جستجو راه‌اندازی کنید.با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا قادر به راه‌اندازی انواع وبسایت با قابلیت‌های مختلف خواهید بود که از این نظر یکی از برترین سیستم‌های سایت‌ساز در سراسر دنیا به شمار می‌آید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *