جوملا یک سیستم اپن‌سوری بوده و امکان توسعه توسط برنامه‌نویسان تحت وب را دارد. در این مقاله به بررسی برخی از بخش‌های این سایت‌ساز قدرتمند پرداختیم و در مقالات بعدی به بررسی بخش‌های دیگر این CMS قدرتمند و حرفه‌ای خواهیم پرداخت.

انتشار

در این بخش تنظیمات مربوط به بخش انتشار مطلب در اختیار شما قرار دارد که می‎توانید زمان انتشار را شخصی‌سازی کنید.

  • روبوت‌ها: در این بخش می‌توانید میزان دسترسی ربات‌ها را تعیین کنید.
  • امن: در این بخش می‌توانید حالت امن URL یا همان پروتکل SSL را فعال یا غیرفعال کنید.

دسترسی‌ها

در این بخش به راحتی می‌توانید دسترسی کاربران مختلف به این مجموعه را شخصی‌سازی کنید. همچنین می‌توانید برخی از نقش‌های کاربری را از دیدن این مجموعه محروم کنید و به برخی دیگر اجازه مشاهده آن را بدهید.

مطالب ویژه

یکی از قابلیت‌هایی که جوملا در اختیار شما قرار می‌دهد، امکان افزودن برخی از مطالب به عنوان مطالب ویژه در سایت است! مطالب ویژه مطالب برتر سایت شما هستند که ممکن است کمتر در سایت‌های دیگر مشاهده شوند و می‌توانید آنها را در صفحه اول سایت خود برای مدت زمان دلخواه قرار دهید. برای اضافه کردن برخی از مطالب به عنوان مطالب ویژه سایت جوملایی خود کافی است وارد بخش مطالب سایت خود شوید. در این بخش پس از انتخاب مطلب یا مطالب موردنظر خود باید بر روی ویژه کلیک کنید تا مطالب به بخش مطالب ویژه اضافه شوند و از طریق این بخش می‌توانید مطالب موجود را ویرایش کنید یا آنها را از بخش مطالب ویژه سایت خود حذف کنید! البته حذف از بخش مطالب ویژه به معنای حذف مطلب از سایت نیست و از طریق بخش تمامی مطالب می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید و در سایت نیز نمایش داده می‌شود.

رسانه

بخش رسانه بخشی است که با استفاده از آن می‌توانید تصاویر یا فایل‌های خود را در سایت آپلود و از طریق همین بخش نیز مدیریت کنید. برای اضافه کردن، حذف کردن و همچنین ویرایش فایل‌های موردنظر خود کافی است وارد این بخش شوید و اعمال مدیریت خود را انجام دهید.

بارگذاری

اگر نیاز به آپلود یک فایل جدید نظیر تصاویر یا فیلم‌ها دارید، کافی است بر روی این گزینه کلیک کنید تا بخش مربوط به آپلود فایل نمایش داده شود.

  • آپود فایل: با استفاده از این بخش به راحتی می‌توانید فایل خود را انتخاب کنید و پس از انتخاب فایل باید بر روی آغاز آپلود کلیک کنید! توجه داشته باشید که حداکثر سایز قابل آپلود برای فایل‌ها ۱۰مگابایت است و اگر نیاز به سایز بیشتری دارید، کافی است با یک جستجوی ساده در گوگل آن را افزایش دهید.

ایجاد یک پوشه جدید

پوشه‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید بهتر فایل‌های خود را ساماندهی کنید و جوملا به شما کمک کرده است تا بتوانید فایل‌های خود را در پوشه‌های موردنظر خود آپلود کنید. با کلیک بر روی این گزینه یک فیلد جدید برای شما نمایش داده می‌شود که در آن باید نام پوشه موردنظر خود را وارد کنید و سپس بر روی ایجاد پوشه کلیک کنید.

کامپوننت‌های جوملا

کامپوننت‌های جوملا برخی از اجزا و ابزارهایی هستند که ساختار اصلی سایت شما را تشکیل می‌دهند! اگر به بخش اصلی سایت خود نگاهی بیندازید، متوجه برخی از ساختارهای این بخش خواهید شد؛ به طور مثال سایت جوملایی شما بخش تماس و همچنین فهرست را دارا است که به این بخش یک کامپوننت گفته می‌شود. در منوی بخش مدیریت جوملا بخشی به نام کامپوننت وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید برخی از ابزارهای اصلی را در سایت خود فعال و شخصی‌سازی کنید.

ارتقا جوملا

جوملا به عنوان یکی از برترین سیستم‌های مدیریت محتوا توسط تیم توسعه‌دهنده آپدیت‌هایی ارائه می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید از آخرین امکانات و توسعه‌های صورت گرفته بهره‌مند شوید. برای بروزرسانی جوملا به صورت مستقیم کافی است وارد این بخش شوید و سپس ادامه مراحل را طی کنید.

بروزرسانی زنده

در این بخش اگر بروزرسانی در دسترس باشد به شما اطلاعات آن و گزینه آپدیت نمایش داده می‌شود و در مدت زمانی کوتاه می‌توانید جوملای خود را بروزرسانی کنید. البته توجه داشته باشید که در این صفحه اطلاعات ورژن فعلی جوملای شما نیز وجود دارد که می‌توانید اطلاعات آن را با نسخه جدید مقایسه کنید! البته پیشنهاد ما این است که برای بروزرسانی هر سیستم مدت کوتاهی را صبر کنید تا اگر مشکلی در آن بروزرسانی وجود دارد، از طرف تیم توسعه‌دهنده آپدیت دیگری ارائه شود و سپس آن را بروزرسانی کنید.

آپلود و بروزرسانی

با استفاده از این بخش می‌توانید جوملای خود را به صورت غیرمستقیم بروزرسانی کنید و اگر نیاز به استفاده از یک نسخه دیگر دارید نیز می‌توانید آن را بروزرسانی کنید. توجه داشته باشید که حداکثر میزان قابل آپلود باید به اندازه فایل جوملا باشد.

  • فایل بسته جوملا: در این بخش می‌توانید فایل خود را که از منبع دیگر دانلود کرده‌اید، آپلود کنید و سپس بخش بعدی را تنظیم کنید.
  • روش نصب: در این بخش باید روش نصب بسته آپلود شده را مشخص کنید تا سیستم جوملا با استفاده از این روش جوملا را بروزرسانی کنید.
  • کپی فایل‌ها به صورت مستقیم: با استفاده از این روش جوملا به صورت کاملا مستقیم می‌تواند فایل‌های شما را از سیستم شما به هاست و بخش‌های اصلی جوملا منتقل کند و عمل بروزرسانی را انجام دهد.
  • Hybrid: این روش برای استفاده از اکانت ftp است که می‌توانید فایل‌های خود را با استفاده از اکانت ftp که به جوملا متصل شده است، عملیات بروزرسانی و انتقال فایل‌ها را انجام دهید.
  • برتریت کلاینتهای FTP کدامها هستند؟
  • کپی فایل‌ها توسط ftp: این گزینه نیز به شما کمک می‌کند تا با اتصال مستقیم و بدون نیاز به ابزارهای جوملا فایل‌های بروزرسانی را منتقل کنید! با انتخاب این گزینه باید اطلاعات اکانت ftp وارد کنید.

با استفاده از ۳ روش بالا می‌توانید جوملای خود را بروزرسانی کنید و از قابلیت‌های نسخه‌های جدیدتر بهره‌مند شوید.

جوملا یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا است که با استفاده از آن قادر به ایجاد یک سایت بسیار حرفه‌ای، قدرتمند و بهینه برای موتورهای جستجو راه‌اندازی کنید.با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا قادر به راه‌اندازی انواع وبسایت با قابلیت‌های مختلف خواهید بود که از این نظر یکی از برترین سیستم‌های سایت‌ساز در سراسر دنیا به شمار می‌آید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *