وردپرس در حال حاضر بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS به حساب می‌آید. همین حالا میلیون‌ها وبسایت بر روی اینترنت در حال فعالیت هستند که همگی از وردپرس بهره می‌برند. با توجه به این که بخشی از جامعه توسعه‌ دهندگان از لینوکس به عنوان سیستم عامل استفاده می‌کنند، بهتر دیدیم روش نصب این CMS را روی اوبونتو که محبوب‌ترین نسخه لینوکس به شمار می‌رود، به شما آموزش دهیم:

چرا از وردپرس استفاده کنیم؟

طبق گفته وردپرس، 40 درصد از وب سایت های دنیا با استفاده از وردپرس ساخته شده اند. اینها آمار قابل توجهی هستند و ممکن است از خود بپرسید: “چرا وردپرس اینقدر محبوب است؟” در اینجا چند دلیل کلیدی وجود دارد که چرا بسیاری از مردم وردپرس را برای تقویت وب سایت خود انتخاب می کنند:

  • کاربر پسند: وردپرس دارای یک داشبورد بصری و آسان برای استفاده است که ایجاد و مدیریت وب سایت ها را آسان می کند. این همچنین یادگیری چارچوب را آسان تر می کند.
  • همه کاره: می توانید از وردپرس برای ایجاد طیف گسترده ای از وب سایت ها مانند وبلاگ ها، فروشگاه های آنلاین، صفحات فرود شرکت و غیره استفاده کنید.
  • سفارشی سازی: دو عنصر اصلی سایت های وردپرسی تم ها و افزونه ها هستند. اینها به شما این امکان را می دهند که ظاهر وب سایت خود را به دلخواه شخصی سازی و تغییر دهید.
  • مقرون به صرفه: وردپرس منبع باز و رایگان برای استفاده است و هنگام توسعه وب سایت ها منطقی به نظر می رسد. به علاوه، پیدا کردن توسعه دهندگان وردپرس نسبتا آسان است که آن را ارزان تر می کند.
  • حذف و اضافه کردن کاربران در اوبونتو

LAMP راه اندازی کنید

LAMP مجموعه ای از چهار بسته نرم افزاری اصلی است که برای اجرای موثر وردپرس لازم است. LAMP مخفف Linux، Apache، MySQL و PHP است.

  • لینوکس سیستم عاملی است که شما وب سایت های وردپرس خود را بر روی آن مستقر خواهید کرد.
  • آپاچی یک برنامه وب سرور منبع باز است که برای ارائه صفحات وب و سایر محتواها در اینترنت استفاده می شود. این ارتباط بین سرور و مرورگر وب شما را تسهیل می کند. این یکی از پرکاربردترین سرورهای وب است که به دلیل پایداری، انعطاف پذیری و توسعه پذیری شناخته شده است.
  • MySQL یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای قدرتمند، منبع باز و چند پلتفرمی (RDBMS) است که به طور گسترده برای مدیریت و ذخیره داده های ساخت یافته استفاده می شود. برای نگهداری و تداوم اطلاعات وب سایت شما استفاده می شود.
  • PHP یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است که برای توسعه وب سایت ها استفاده می شود. شما می توانید نرم افزار اصلی وردپرس و تم ها و قالب های آن را با استفاده از PHP توسعه دهید. علاوه بر این، تمام منطق تجاری در وب سایت وردپرس شما را مدیریت می کند.

هنگامی که دانلود کامل شد، به دایرکتوری Downloads بروید، سپس به فایل XAMPP که تازه دانلود شده مجوز اجرای فایل را با استفاده از:

cd ~/Downloads && sudo chmod 777 xampp-linux-x64-*-installer.run

نصب کننده XAMPP را با استفاده از:

sudo ./xampp-linux-x64-*-installer.run

یک نصب کننده گرافیکی به شما نمایش داده می شود، بنابراین برای اتمام نصب، کافیست همراه باشید.

پس از نصب، می توانید XAMPP را با:

sudo /opt/lampp/lampp start

پس از راه اندازی XAMPP، می توانید با استفاده از مرورگر وب خود به URL زیر بروید: localhost. اگر همه چیز را به درستی پیکربندی کرده باشید، با صفحه‌ای مشابه تصویر زیر مواجه خواهید شد:

به یاد داشته باشید که وردپرس چند پلتفرمی است، بنابراین می توانید آن را به صورت محلی روی ویندوز یا macOS نیز نصب کنید.

دانلود وردپرس در لینوکس

به طور پیش فرض، وردپرس در فهرست دانلودهای شما دانلود می شود. سپس با استفاده از دستور cd به دایرکتوری Downloads بروید:

cd ~/Downloads

آرشیو وردپرس را که به تازگی دانلود شده است با استفاده از ابزار unzip به صورت زیر از حالت فشرده خارج کنید:

unzip wordpress-*.zip

پیکربندی وردپرس در لینوکس

پوشه ای در مسیر /opt/lampp/htdocs ایجاد کنید که با نام وب سایت شما مطابقت داشته باشد. نام پوشه همان چیزی است که در URL برای پیمایش به سایت وردپرس خود به صورت محلی استفاده می کنید.

به پوشه opt بروید و یک پوشه به نام muo ایجاد کنید. با خیال راحت از هر نامی که دوست دارید استفاده کنید.

cd /opt/lampp/htdocs && sudo mkdir muo

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *