استفاده از ابزارهای آنلاین در کسب‌وکارهای آنلاین به رشد و پیشرفت سریع‌تر کمک می‌کنند و با استفاده از آنها به راحتی می‌توانید تمامی فعالیت‌های خود را آنالیز کنید. در این مقاله به بررسی برخی از ابزارهای کاربردی در زمینه مدیریت کسب‌وکار آنلاین پرداختیم

بررسی بک‌لینک سایت رقیب با استفاده از ابزار Open Site Explorer

سئو یکی از مهم‌ترین مسائلی است که کسب‌وکارهای اینترنتی به آن اهمیت می‌دهند؛ برای رسیدن به رتبه‌های اول گوگل باید به دنبال کارهایی که رقبا برای رسیدن به صفحات اول گوگل انجام دادن را بررسی کنید. لینک‌هایی که رقیبان شما از سایت‌های دیگر دریافت کرده‌اند اهمیت بسیار زیادی دارد! این لینک‌ها هنگامی ارزش زیادی دارند که به صورت Dofollow انجام شده باشند. در واقع لینک‌های Dofollow یا همان Follow به لینک‌هایی گفته می‌شود که به صورت مستقیم به سایت شما لینک داده باشند؛ لینک دادن مستقیم اگر از سایت‌های با ارزش زیاد (سایت‌هایی با دامین اتوریتی بالا) و صفحات با ارزش آن سایت‌ها(سایت‌هایی با پیج اتوریتی بالا) لینک صورت گرفته باشد، تاثیر مستقیم و بسیار زیادی بر روی رتبه سایت شما خواهد داشت.

ابزار Open Site Explorer یک ابزار بسیار قدرتمند و حرفه‌ای است که با استفاده از آن قادر به بررسی و شناسایی بک‌لینک رقبای خود خواهید بود. این ابزار رایگان یکی از ابزارهای سایت MOZ (یکی از برترین سایت‌های فعال در زمینه بررسی سئو و لینک‌های سایت) است که برای افزایش رتبه سایت بسیار مفید است. همچنین در کنار شناسایی بک‌لینک رقبا می‌توانید DA (دامین اتوریتی، قدرت دامین) و PA (پیج‌ اتوریتی، قدرت صفحات سایت) را شناسایی کنید. اگر دامین اتوریتی سایت شما بالا باشد، صفحات شما نیز قدرت بالایی دارند و رتبه خوبی می‌گیرند و از طرف دیگر صفحاتی که قدرت بالایی داشته باشند، به مرور زمان قدرت دامین را نیز افزایش می‌دهند. این ابزار مهم‌ترین ابزار برای هر سئوکاری است که با استفاده از آن می‌تواند اطلاعات پایه و بسیار مهمی از سایت خود و رقیبان استخراج کند.

شناسایی بک‌لینک رقبا چه مزیتی برای شما خواهد داشت؟

شناسایی بک‌لینک رقبا به شما کمک می‌کند تا بتوانید از آن سایت‌ها بک‌لینک دریافت کنید و رتبه سایت خود را مانند سایت رقیبان خود افزایش دهید. دریافت این بک‌لینک‌ها ممکن است با پرداخت هزینه به آنها سایت‌ها امکان‌پذیر باشد اما گاهی سایت‌هایی نظیر فروم‌ها وجود دارند که به صورت رایگان امکان دریافت لینک Follow را به شما می‌دهد. با دریافت بک‌لینک از سایت‌های معتبر به گوگل این نکته را گوشزد می‌کنید که سایت و صفحات سایت شما از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند و رتبه صفحات سایت شما افزایش پیدا می‌کند.

بسیاری از سئوکاران تنها با استفاده از بک‌لینک (روش سئوی کلاه سیاه) تمامی صفحات خود را به رتبه‌های اول گوگل می‌رسانند اما روش صحیح سئو که به آن سئوی کلاه‌ خاکستری (تلفیق سئوی کلاه سیاه و کلاه سفید) این است که در کنار لینک‌ بیلدینگ اقدام به تولید محتوای مفید و باکیفیت کنید. در این روش به جای لینک دادن به صفحه اصلی سایت با استفاده از یک کلمه کلیدی، به یک صفحه که کلمه کلیدی موردنظر شما در آن به عنوان کلیدواژه اصلی آن محتوا است، لینک می‌شود. با این‌ کار نه تنها آن صفحه و محتوا رتبه خوبی در گوگل می‌گیرد، بلکه با همان کلمه کلیدی سایت شما نیز افزایش رتبه خوبی خواهد داشت.

آنالیز صفحات و محتوای سایت با استفاده از ابزار Screaming Frog

محتوای سایت مهم‌ترین دارایی هر سایتی است و موتورهای جستجو نظیر گوگل به محتوای سایت بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت می‌دهند. اگر به الگوریتم‌های اخیر گوگل نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که گوگل به محتوای سایت در سال‌های اخیر اهمیت زیادی می‌دهد که این موضوع به طول محتوا (جامع‌ بودن محتوای سایت) و رعایت مواردی مانند تگ‌های H، کلمات کلیدی و… بستگی دارد.

ابزار Screaming Frog یک ابزار بسیا مفید و عالی برای آنالیز صفحات سایت شما که همان محتوای سایت شما را شامل می‌شود، است. با استفاده از این ابزار می‌توانید صفحات تکراری سایت، صفحات خراب سایت و… را بررسی کنید. داشتن محتوای تکراری در دو صفحه از سایت و از آن مهم‌تر تکراری بودن محتوای یک صفحه از سایت شما با سایت‌های دیگر تاثیر منفی در سئو و رتبه سایت شما خواهد داشت. بنابراین استفاده از چنین ابزاری به شما کمک می‌کند تا بتوانید صفحات سایت خود را بررسی کنید و مشکلات مربوط به صفحات سایت خود را شناسایی کنید.

برخی از ویژگی‌های این ابزار کاربردی:

  • قابلیت یافتن لینک‌های خراب یا شکسته در سایت
  • قابلیت یافتن مطالب و محتوای تکراری موجود در سایت
  • قابلیت نمایش صفحات مختلف و مشکلات آن
  • قابلیت یافتن آدرس‌های منتقل‌ شده (Redirect) موقتی یا ثابت
  • امکان یافتن صفحاتی که در آن تگ‌های متا نظیر تگ عنوان، توضیحات و… وجود ندارد.
  • قابلیت یافتن آدرس URL های مشابه

در این مقاله به بررسی برخی از ابزارهای کاربردی در زمینه مدیریت کسب‌وکار آنلاین پرداختیم و در مقاله بعدی به بررسی برخی دیگر از ابزارهای موجود در این زمینه خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *