این روزها به نظر می‌رسد، هر کسی به دنبال ساخت یک ارز دیجیتال جدید است. از توسعه دهندگان بازی‌های کامپیوتری تا کمپانی‌های بزرگ، نام‌های جدید زیادی را به این بازار اضافه کرده‌اند و تلگرام نیز بعد از مدت‌ها از این موضوع، چند وقتی است که Toncoin را معرف کرده است.

Toncoin زمان زیادی نیست کار خود را آغاز کرده اما دقیقا چطور کار می‌کند و آیا برای سرمایه گذاری امن است؟

Toncoin و TON چه هستند؟

Toncoin با اسم اختصاری TON ارز دیجیتال شبکه محلی TON به شمار می‌آید. این واژه از عبارت شبکه آزاد (The Open Network) که به بلاکچین غیر متمرکز لایه اول اشاره دارد گرفته شده است. TON از سیستم خرد کردن در بلاکچین استفاده می‌کند که اجازه‌ی قرار گیری چند بلاکچین در یک سیستم را دارد و این سیستم‌های موازی می‌تواند در اختیار افراد مختلف باشد. در حال حاضر شبکه TON به عنوان شبکه اصلی در نظر گرفته می‌شود.

با مسائل فنی سر شما را درد نمی‌آوریم اما گفتن این نکته ضروری است که شبکه TON از سیستم اثبات سهام یا PoS (proof of stake) استفاده می‌کند و این نوع شبکه‌های بلاکچین با توجه به حذف مسئله استخراج، از نظر زیست محیطی، وضعیتی به مراتب بهتر دارد.

مشکلات اولیه TON

شبکه آزاد تلگرام ابتدا در سال 2018 رونمایی شد و برای پرداخت درون برنامه‌ای تلگرام مورد استفاده قرار می‌گیرد اما از همان ابتدا دچار مشکلاتی بود. تلگرام در شروع این شبکه، واحد ارز خود را Gram نامید که مهم‌ترین آن‌ها، گزارش نکردن پیش فروش این ارز به ارزش 1.7 میلیارد دلار بوده که در نهایت موجب جلوگیری از فروش و در نهایت باخت این کمپانی در دادگاه بود.

در کنار این موضوع، بعد از ارائه این شبکه، مشکلات امنیتی زیادی پیش آمد، اکانت‌های جعلی زیادی ساخته شده و تعداد کلاه برداری‌هایی که در تلگرام به این منظور انجام می‌گرفت بسیار زیادی بود. یکی از روش‌های رایج نیز، وعده Gram رایگان بود در صورتی که بارها تلگرام ارائه کرده بود که چنین وعده‌هایی صحت ندارند. با توجه به گزارش‌های ارائه شده، در نهایت تلگرام مجبور به برگرداندن بیش از 70 درصد از مبالغ گرفته شده از کاربران را شد.

با کمی تغییرات این شبکه در سال 2020 دوباره مورد استفاده قرار گرفت و حالا تراکنش‌های بسیار سریع، تراکنش‌های خورد، راحتی استفاده و فضای دوستانه‌ و امنی که تلگرام برای کاربرانش به وجود آورده، باعث شده تا داستانی کاملا متفاوت از ارز قبلی رقم بخورد و به نظر Toncoin سرنوشت بسیار متفاوتی را پیش رو داشته باشد.

Toncoin چطور کار می‌کند؟

شما می‌توانید از طریق ربات @wallet این ارز را در خود تلگرام خریداری کنید. با توجه به این که Toncoin محدود به یک شبکه داخلی است، شما از این ارز دیجیتال، برای پرداخت یک سری سرویس‌ها در تلگرام و همچنین فضای شبکه TON می‌توانید استفاده کنید و شرایط استفاده از آن با ارز‌هایی مثل Ethereum متفاوت است.

همچنین شما می‌توانید از برنامه مدیریت TON استفاده کرده و نظر خود را درباره تصمیماتی که درباره آینده این ارز دیجیتال گرفته می‌شود اعلام نمایید. با توجه به ساختار سهام محور TON، به این ترتیب همه می‌توانند در آینده آن نقش داشته باشند. این نکته نیز حائز اهمیت است که Toncoin به شدت ارزان بوده و به راحتی می‌توان آن را خریداری کرد. در حال حاضر ارزش هر واقع کم‌تر از 0.01 دلار بوده و شما برای مبادله آن نیز، 0.05 دلار هزینه خواهید کرد که در مقابل رمز ارز‌های دیگر، قابل مقایسه نیست.

آیا سرمایه گذاری در Toncoin امن است؟

این را باید قبول کرد که هر سرمایه گذاری بر روی ارز‌های دیجیتال، ریسک بالایی دارد و Toncoin نیز از این قائده مستثنی نیست. البته Toncoin یک ارز با ساختار درست و برای یک هدف درست است که یک پیام رسان محبوب با افزایش سریع آمار کاربران در پشت خود دارد و به نظر می‌آید، آینده‌ای مناسب نیز برای این ارز دیجیتال قائل بود اما بعید است که با توجه به قیمت Toncoin، خیلی بتوان به شکل یک سرمایه گذاری به آن نگاه کرد. خرید چند واحد از آن و نگه داشتن در گوشه‌ای از کیف پول دیجیتال، به نظر خیلی ایده‌ی بدی نباشد.

در نهایت اگر به دنبال سرمایه گذاری سنگین هستید و می‌خواهید وارد بازار ارز‌های دیجیتال شوید، مسلما سرمایه گذاری در Toncoin ریسک بسیار بالایی داشته و به هیچ وجه آینده‌ی آن کاملا مشخص نیست.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *