از بیت‌کوین و اتریوم گرفته تا دوج کوین و تتر، هزاران ارز دیجیتال مختلف وجود دارد که احتمالا در دنیای ارزهای دیجیتال با آنها آشنا شده‌اید. در اینجا ده ارز دیجیتال برتر در ماه جاری را بر اساس ارزش بازار به شما معرفی می‌کنیم.

رمزارزها چیست؟

ارز دیجیتال یک دارایی دیجیتالی است که می‌تواند بدون اختیار متمرکز بانک یا دولت در گردش باشد. تا به امروز، بیش از بیست هزار پروژه ارزهای دیجیتال وجود دارد که کل بازار ۸۷۰ میلیارد دلاری ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهد.

۱. بیت کوین BTC

ارزش بازار: ۳۷۰ میلیارد دلار

بیت کوین که در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد، ارز دیجیتال اصلی است. مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال، بر روی یک بلاکچین یا یک دفتر کل تراکنش‌های ثبت شده در شبکه‌ای متشکل از هزاران کامپیوتر اجرا می‌شود. از آنجا که اضافات به دفتر کل توزیع شده باید با حل یک معمای رمزنگاری تأیید شود. فرآیندی که اثبات کار نامیده می‌شود، بیت کوین را ایمن و از او در برابر کلاهبرداران محافظت می‌کند. در سال‌های اخیر قیمت بیت کوین با تبدیل شدن به یک نام شناخته شده به شدت افزایش یافته است. به طوری که در می ۲۰۱۶، شما می‌توانستید یک بیت کوین را با قیمت حدود ۵۰۰ دلار خریداری کنید. از اول جولای ۲۰۲۲، قیمت هر بیت کوین حدود ۱۹۴۰۰ دلار بود. این رشد بیش از ۳۷۸۰ درصد است.

۲. اتریوم ETH

ارزش بازار: ۱۲۸ میلیارد دلار

اتریوم هم یک ارز دیجیتال و هم یک پلتفرم بلاک چین است و مانند قراردادهای به اصطلاح هوشمند که به طور خودکار در صورت برآورده شدن شرایط اجرا می‌شوند، از توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) مورد علاقه توسعه‌دهندگان برنامه است. اتریوم هم در چند سال گذشته رشد فوق العاده‌ای را تجربه کرده است. از آوریل ۲۰۱۶ تا اوایل جولای ۲۰۲۲، قیمت آن از حدود ۱۱ دلار به ۱۰۵۷ دلار رسید و تقریباً ۹۵۰۹ درصد افزایش یافت.

۳. تتر USDT

ارزش بازار: ۶۶ میلیارد دلار

برخلاف برخی دیگر از انواع ارزهای دیجیتال، تتر (USDT) یک استیبل کوین است، به این معنی که توسط ارزهای فیات مانند دلار آمریکا و یورو پشتیبانی می‌شود و به طور فرضی ارزشی برابر با یکی از این موارد حفظ می‌کند. در تئوری، این بدان معنی است که ارزش تتر قرار است نسبت به سایر ارزهای رمزپایه ثابت‌تر باشد و سرمایه‌گذارانی که نسبت به نوسانات شدید سایر سکه‌ها محتاط هستند، از آن حمایت می‌کنند.

۴. سکه دلار آمریکا USDC

ارزش بازار: ۵۵ میلیارد دلار

همانند تتر، USD Coin  هم یک استیبل کوین است و توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. USDC توسط اتریوم تامین می‌شود و شما می‌توانید از USD Coin برای تکمیل تراکنش‌های جهانی استفاده کنید.

۵. بایننس کوین BNB

ارزش بازار: ۳۵ میلیارد دلار

بایننس کوین (BNB) شکلی از ارز دیجیتال است که می‌توانید از آن برای تجارت و پرداخت هزینه در بایننس، یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان استفاده کنید. بایننس کوین از زمان عرضه در سال ۲۰۱۷، صرفاً معاملات را در پلتفرم صرافی بایننس تسهیل کرده است. اکنون می‌توان از آن برای تجارت، پردازش پرداخت و یا حتی رزرو کارهای سفری استفاده کرد. همچنین می‌توان آن را با سایر اشکال ارز دیجیتال مانند اتریوم یا بیت‌کوین معامله یا مبادله کرد. قیمت BNB در سال ۲۰۱۷ فقط ۰.۱۰ دلار بود. تا اوایل ژوئیه ۲۰۲۲، قیمت آن به حدود ۲۱۵ دلار افزایش یافته بود که افزایشی در حدود ۲۱۴۹۰۰٪ بود.

۶. بایننس Binance USD

ارزش بازار: ۱۷ میلیارد دلار

ارزBinance USD (BUSD)  یک استیبل کوین دیگر است که Paxos و Binance برای ایجاد یک ارز دیجیتال با پشتیبانی دلار آمریکا آن را تأسیس کردند. برای حفظ این ارزش، Paxos  مقداری دلار آمریکا برابر با عرضه کل BUSD در اختیار دارد. همانند سایر استیبل کوین‌ها، BUSD  به معامله‌گران و کاربران رمزارز این امکان را می‌دهد تا در معاملات با سایر دارایی‌های رمزنگاری شده شرکت کنند و در عین حال خطر نوسانات را به حداقل می‌رسانند.

۷. ریپل XRP

ارزش بازار: ۱۵ میلیارد دلار

ریپلXRP که توسط برخی از بنیانگذاران مشابه به عنوان یک شرکت پردازش پرداخت و فناوری دیجیتال ایجاد شده است، می‌تواند در آن شبکه برای تسهیل مبادلات انواع ارزهای مختلف، از جمله ارزهای فیات و سایر ارزهای دیجیتال اصلی استفاده شود. در ابتدای سال ۲۰۱۷، قیمت ریپل ۰.۰۰۶ دلار بود. از اول جولای ۲۰۲۲، قیمت آن به ۰.۳۱ دلار رسید که معادل افزایش بیش از ۵۰۶۶٪ بود.

۸. کاردانو ADA

ارزش بازار: ۱۵ میلیارد دلار

کاردانو (ADA) تا حدودی بعد از صحنه ارزهای دیجیتال، به دلیل استقبال اولیه از اعتبار سنجی اثبات سهام قابل توجه است. این روش با حذف جنبه رقابتی و حل مشکل تأیید تراکنش در پلتفرم‌هایی مانند بیت کوین، زمان تراکنش را تسریع می‌کند و مصرف انرژی و اثرات زیست محیطی را کاهش می‌دهد. کاردانو همچنین مانند اتریوم برای فعال کردن قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز کار می‌کند. توکن کاردانو ADA در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال بزرگ رشد نسبتاً کمی داشته است. در سال ۲۰۱۷، قیمت ۰.۰۲ دلار بود. از اول جولای ۲۰۲۲، قیمت آن ۰.۴۴ دلار بود. این افزایش ۲۱۰۰ درصدی است.

۹. سولانا SOL

ارزش بازار: ۱۱ میلیارد دلار

سولانا که برای کمک به استفاده از امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) و قراردادهای هوشمند توسعه یافته است، از مکانیزم‌های ترکیبی منحصر به ‌فرد اثبات سهام و اثبات تاریخ برای پردازش سریع و ایمن تراکنش‌ها استفاده می‌کند. هنگامی که سولانا در سال ۲۰۲۰  راه‌اندازی شد، قیمت SOL از ۰.۷۷ دلار شروع شد. تا اوایل ژوئیه ۲۰۲۲، قیمت آن حدود ۴۰.۵۸ دلار بود که بیش از ۵۱۰۰ درصد افزایش داشت.

۱۰. دوج کوین DOGE

ارزش بازار: ۸ میلیارد دلار

دوج Dogecoin‌ در سال ۲۰۱۳ به عنوان یک شوخی شروع شد اما به لطف یک جامعه اختصاصی و الگوهای خلاقانه به سرعت به یک ارز دیجیتال برجسته تبدیل شد. برخلاف بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال، هیچ محدودیتی در تعداد دوج کوین‌هایی که می‌توان ایجاد کرد وجود ندارد. قیمت Dogecoin در سال ۲۰۱۷، ۰.۰۰۰۲ دلار بود. تا اول جولای ۲۰۲۲، قیمت آن ۰.۰۶۵ دلار بود که تقریباً ۳۲۴۰۰٪ افزایش داشت.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *