ظرف ماه‌های اخیر بار‌ها و بار‌ها صحبت‌هایی شده از وبسایت‌هایی که با استخراج ارز‌های رمزپایه (Cryptocurrency) از طریق مرورگر کاربران خود، اقدام به کسب درآمد می‌کنند. ظاهراً این موضوع تا جایی فراگیر شده که برخی شرکت‌های امنیتی امکانات محافظتی ویژه‌ای به نرم‌افزار‌های خود اضافه کرده‌اند که تلاش برای استفاده از توان محاسباتی رایانه‌ی کاربر توسط وبسایت‌ها را به وی اعلام می‌کنند و از او می‌خواهند نسبت به ادامه‌ی این روند یا توقف آن تصمیم‌گیری کند.

به گزارش adguard، محققین امنیتی به تازگی فهرستی از ۱۰۰ هزار وبسایت برتر دنیا را به دنبال کد‌های مربوط به CoinHive و JSEcoin یعنی شناخته‌شده‌ترین ابزار‌های استخراح ارز‌های رمزپایه از طریق مرورگر، مورد بررسی قرار داده‌اند. نتایج این بررسی‌ها شگفت‌انگیز است.

از بین این ۱۰۰ هزار وبسایت، نشانه‌های استفاده از این دو ابزار در میان کد‌های ۲۲۰ وبسایت قابل مشاهده است؛ وبسایت‌هایی که مجموع تعداد مخاطبانشان به ۵۰۰ میلیون نفر می‌رسد. گفتنی است مخاطبان این وبسایت‌ها نیز به نقاط مختلف دنیا تعلق دارند؛ از آمریکا، چین، امریکای جنوبی و کشور‌های اروپایی گرفته تا روسیه، هند و البته ایران.

۲۲۰ وبسایت ممکن است در نگاه اول تعداد چشمگیری به نظر نرسد، اما نکته اینجاست که CoinHive تنها یک ماه است که کار خود را شروع کرده.

حال سوال اینجاست که این وبسایت‌ها از این طریق چقدر پول به جیب زده‌اند؟ محققان تخمین می‌زنند مجموع سود آنها بیش از ۴۳ هزار دلار آمریکاست. شاید این میزان هم در نگاه اول رقم قابل توجهی به نظر نرسد، اما این پول تنها ظرف سه هفته و با هزینه‌ای نزدیک به صفر به دست آمده است.

با بررسی دقیق‌تر این وبسایت‌ها مشخص شده است بخش بزرگی از آنها به فعالیت‌های نیمه قانونی یا حتی غیر قانونی مشغول‌اند؛ از جمله وبسایت‌های پخش و دانلود غیرقانونی و هرزه‌نگاری. همین موضوع باعث به وجود آمدن این سردرگمی می‌شود که آیا استخراج ارز‌های رمزپایه از طریق مرورگر کاربران وبسایت‌ها کار نادرستی است و باید روی اینترنت ممنوع شود؟

یکی از دلایل این موضوع می‌تواند این باشد که این دسته وبسایت‌ها معمولاً برای ایجاد راه‌های درآمدی جدید دست به نوآوری‌ها و تدبیر‌های ساختارشکنانه‌تری می‌زنند که بعد‌ها ممکن است از سوی دیگران نیز کپی‌برداری شوند.

این بزرگ‌ترین وبسایت سرچ torrent یعنی Pirate Bay بود که وقتی استفاده‌اش از CoinHive مشخص شد، CoinHive را معروف کرد. اما برخی وبسایت‌های وابسته به شبکه‌ی CBS نیز پس از مدتی استفاده از این ابزار، با رسانه‌ای شدن موضوع، آن را از کد‌های وبسایت خود حذف کردند.

به طور کلی می‌توان گفت وبسایت‌های پخش آنلاین فیلم و ویدیو بهترین گزینه برای این کار هستند چرا که کاربران پر تعدادشان برای مدتی طولاتی صفحات آنها را باز نگه می‌دارند و در نتیجه پردازنده‌ی رایانه‌هایشان فرصت بیشتری برای حل معادلات پیچیده‌ی برداشت بیت‌کوین خواهند داشت.

اما موضوع مهم در این میان استفاده از رایانه‌های کاربران برای استخراج بیت‌کوین نیست، بلکه استفاده‌ی بدون اجازه از آنهاست. در واقع این امکان در صورتی که با اجازه و آگاهی کاربران صورت گیرد از لحاظ اخلاقی حتی می‌تواند از تبلیغات نیز بهتر عمل کند. به بیان دیگر استخراج ارز‌های رمزپایه سی پی یوی کاربران را درگیر می‌کند، اما تبلیغات توجه، احساسات، پهنای باند، و در اغلب موارد باتری دستگاه موبایلشان را. جای تردید نیست که مورد اول برای خیلی ها به مورد دوم ارجحیت داشته باشد.

در ایران نیز گزارش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی مبنی بر استفاده‌ی برخی سایت‌ها از پردازنده‌ی رایانه‌های کاربران برای استخراج بیت‌کوین منتشر شد. این امر نشان می‌دهد روندی که در حال شکل‌گیری است به کشور ما نیز رسیده. با این حال سابقه‌ای از آگاهی‌رسانی به کاربران در این خصوص دیده نمی‌شود که به نوبه‌ی خود امری غیراخلاقی و نیازمند توجه بیشتر است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *