این روزها که خیلی از کاربران به شدت درباره مسائل امنیتی نگران هستند، موتورهای جستجویی همچون DuckDuckGo که عمده تمرکز خود را روی حریم شخصی گذاشته‌اند، طرفداران خیلی بیشتری پیدا کرده‌اند. البته DuckDuckGo تنها یک موتور جستجوی امن نیست و در واقع یک موتور جستجوی عالی است که به خوبی از حریم شخصی شما حفاظت می‌کند.

این موتور جتسجو قابلیت‌های بی‌شماری دارد، اما ما امروز می‌خواهیم یک عملکرد جالب آن را به شما معرفی کنیم که Bang نام دارد.

!Bang چیست؟

!Bang در واقع اصطلاحی است که کاربران برای محدود کردن جستجو در DuckDuckGo به یک سایت مشخص می‌گویند و در نهایت باعث می‌شود که نتایج جستجوی شما درباره عبارت مورد نظرتان، تنها برای سایتی که اعلام کرده‌اید نمایش داده شود. این اسم از یک اصطلاح قدیمی UNIX می‌آید و برای خیلی‌ها کاربرد بالایی دارد.

بگذارید با یک مثال برایتان توضیح دهیم. فرض کنید که شما می‌خواهید در سایتی مشخص، عبارتی را جستجو کنید، برای این کار شما یک علامت تعجب قبل از اسم سایت می‌آورید و سپس عبارت مورد نظر که در مثال زیر windows 10 هست را وارد کرده اینتر می‌زنید. به این ترتیب نتایج جسجو تنها برای همان سایت نمایش داده خواهد شد.

البته عملکرد !Bang تنها برای سایت‌های معروف قابل انجام است و برای همه‌ی سایت‌ها کاربرد ندارد. بعضی اوقات هم از عبارت‌هایی همچون !appstore می‌توانید برای پیدا کردن برنامه‌های آیفون بهره ببرید یا با استفاده از !w در ویکیپدیا جستجو کنید.

پیدا کردن Bangهای مفید

در حال حاضر بیش از 13500 bang وجود دارد که می‌توانید جستجوهای خود را به آن‌ها محدود کنید. البته قبلا این تعداد بیشتر بود اما DuckDuckGo  مجبور شد تا بسیاری از آن‌ها را از لیست خود به خاطر مسائل حقوقی پاک کند. خیلی از آن‌ها سایت‌های تورنت بودند یا مشکل محتوای کپی رایتی داشتند.

بهترین راه برای پیدا کردن Bang هم در خود DuckDuckGo است، به این ترتیب که شما یک ! در ابتدای جستجوی خود وارد می‌کنید و می‌بینید که لیستی از نتایج برای شما نمایش داده می‌شود. اگر دنبال یک سایت خاص می‌گردید، می‌توایند ! را وارد کرده و سپس اول اسم سایت را تایپ کنید، عموما به راحتی به نتیجه‌ی دلخواه خود، می‌رسید.

ممکن است !Bang حریم شخصی شما را دچار مشکل کند

پیش‌تر هم گفتیم که DuckDuckGo حریم شخصی شما را در اولویت قرار می‌دهد. در صورتی که سایت‌هایی همچون گوگل به خاطر سیستم‌های تبلیغاتی، جستجوی شما را رصد می‌کنند، در DuckDuckGo خبری از این داستان‌ها نیست و شما می‌توانید موارد مختلف را در این موتور جستجو، تنظیم کنید.

اما DuckDuckGo مسئولیتی در قبال رفتار سایت‌های دیگر ندارد و وقتی شما از Bang برای جستجو استفاده می‌کنید، آن سایت را نیز دخیل کرده‌اید و به این ترتیب باید مد نظر بگیرید که ممکن است سایت مذکور، اطلاعات جستجوی شما را رصد و یا ذخیره کند. البته این مهم آن‌قدرها مسئله خاصی نیست، اما برای کسانی که بیش از اندازه به این موضوعات حساسند، مسئله‌ای است که باید عنوان می‌شد.

اگر قبلا از DuckDuckGo استفاده نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک بار به این موتور جستجو که مرورگری هم از خود دارد فرصت دهید. یک موتور بسیار عالی با عملکردی خیلی خوب که پیش‌تر گفتیم، مسائل امنیتی و حفظ حریم شخصی برایش اولویت دارد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *