یکی از قابلیت‌های بسیار مهم که این روزها در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، تایید دو مرحله‌ای است که یک قابلیت مهم برای حفظ حریم شخصی و امنیت بوده و حتما باید از آن‌ها استفاده کنید. اینستاگرام نیز چنین قابلیتی را برای سرویس خود در نظر گرفته که فعال سازی آن بسیار ساده است.

برای این کار دو روش وجود دارد که یکی از طریق دریافت پیغام متنی بعد از وارد کردن رمز اول بوده و روش دوم استفاده از یک برنامه‌ی مخصوص تایید دو مرحله‌ای است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

فعال سازی تایید دو مرحله‌ای در اینستاگرام

نسخه اندروید و iOS اینستاگرام این کار را برای شما بسیار راحت کرده‌اند تا بتوانید خیلی زود و آسان از تایید دو مرحله‌ای استفاده کنید. مراحل کار نیز تقریبا یکی هستند و شما می‌توانید مراحل را در هر دو برنامه به یک شکل طی کنید.

برای شروع کار برنامه را اجرا کرده و در صفحه‌ی اصلی، روی آیکون پروفایل لمس کنید.

حالا روی آیکون سه خط که در عکس زیر مشخص کرده‌ایم، لمس نمایید.

و سپس Settings را انتخاب کنید.

حالا به Security‌ رفته …

… و برای رفتن به بخش تنظیمات تایید دو مرحله‌ای، روی Two-Factor Authentication لمس کنید.

اگر تا به حال این قابلیت را فعال نکرده باشید، چیزی شبیه به صفحه‌ی زیر را مشاهده خواهید کرد که باید روی Get Started بزنید.

از این جا شما می‌توانید مشخص کنید که از کدام روش می‌خواهید برای دریافت رمز یک بار مصرف اقدام کنید. به این ترتیب که یکی از طریق اپلیکشین و دیگری از طریق پیغام متنی امکان پذیر است.

استفاده از اپلیکیشن تایید دو مرحله‌ای

بهترین راه برای استفاده از این روش، بهره بردن از برنامه‌ی Google Authenticato است، البته برنامه‌های دیگری همچون Authy نیز برای این کار وجود دارد، اما در نهایت پیشنهاد ما همان برنامه‌ی رسمی گوگل است. برای شروع از همان مسیری که رفتید، سوییچ Authentication app را روشن کنید.

وقتی شما این گزینه را روشن کردید، اینستاگرام به شما پیشنهاد دانلود و نصب برنامه‌ای را می‌دهد، قبل از این کار، ابتدا کلیدی که برای شما آماده شده را کپی کنید. پس روی Set Up Another Way را بزنید و بعد برنامه‌ای که خودتان مد نظر دارید را نصب نمایید.

با زدن دکمه مورد نظر، کد شما به نمایش در می‌آید که باید روی Copy Key تا این کلید در کلیپ پورد ذخیره شود و بعدا در برنامه‌ای که مد نظر دارید، از آن استفاده کنید.

حالا برنامه‌ای که می‌خواهید را دانلود کنید. برای دانلود Google Authenticator نسخه اندروید از این لینک و نسخه iOS از این لینک استفاده کنید. همانطور که گفتیم از برنامه‌های دیگر همچون Authy، Duo Mobile و … نیز می‌توانید بهره ببرید.

برنامه را باز کنید و روی Get Started بزنید.

بعد از نصب و پیکربندی برنامه، روی + لمس کنید.

حالا Enter a Setup Key را انتخاب کنید.

و در نهایت در بخش بالا Instagram (یا هر اسمی که می‌خواهید) را وارد نمایید و در بخش Key لمس طولانی کرده و با زدن روی Paste کدی که ذخیره کردید را در این محل بریزید و در نهایت روی Add بزنید.

حالا وقت ورود به برنامه‌ی اینستاگرام، کد تایید آن به Google Authenticator ارسال می‌شود.

حالا برای ورود، باید کدی که در Google Authenticator بوده را ببرید و در اینستاگرام وارد کنید.

از این به بعد ورود دو مرحله‌ای شما با این برنامه ممکن خواهد شد.

ارسال پیغام متنی برای تایید دو مرحله‌ای

این روش بسیار ساده است، اما متاسفانه به خاطر این که ارسال SMS اینستاگرام به شماره‌های داخلی ایران با مشکل مواجه می‌شود، عموما کاربرد چندانی ندارد. در هر حال، برای فعال سازی آن، از همان مسیری که ابتدای امر گفتیم باید اقدام کنید و این بار سوییچ گزینه‌ی Text Message را فعال نمایید.

از این به بعد هر بار که بخواهید به اینستاگرام ورود کنید، برای تایید دو مرحله‌ای، یک پیغام متنی حاوی رمز 6 رقمی یک بار مصرف برای شما ارسال می‌شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *