اگر از طرفداران مقالات پرشین‌تولز هستید، حتما مقالات مربوط به آنالیز بازاریابی اینستاگرام را خوانده‌اید؛ در مقالات قبلی به بررسی برخی بخش‌های آن پرداختیم و در این مقاله قصد داریم به ادامه این بحث بپردازیم.

شناسایی پست‌های محبوب کاربران

در صفحه اینستاگرام شما پست‌های مختلفی وجود دارند که برخی از آن‌ها برای کاربران محبوب‌تر هستند. تولید محتوای ارزشمند برای کاربران کار سختی نیست تنها کافی است پست‌های صفحه خود را که برای کاربران ارزشمند و محبوب‌تر هستند را شناسایی کنید. به عبارت ساده‌تر باید ببینید کاربران به چه پست‌هایی نیاز دارند تا همان پست‌ها را برایشان تولید کنید!

برای شناسایی پست‌های محبوب در بازاریابی اینستاگرام روش‌های مختلفی وجود دارد:

استفاده از insights اینستاگرام

برای شناسایی پست‌های محبوب صفحه خود کافی است وارد صفحه پروفایل خود شوید و بر روی ۳ خط در بالا و سمت راست صفحه کلیک کنید و بر روی insights کلیک کنید:

در این بخش وارد بخش Content شوید و بر روی See All کلیک کنید:

در این بخش اینستاگرام تمام پست‌های یک سال اخیر را بر اساس نرخ تعامل لیست می‌کند و به شما نشان می‌دهد. بنابراین می‌توانید پست‌های محبوب خود را به همین راحتی شناسایی کنید و برای بازاریابی اینستاگرام خود چنین پست‌هایی تولید کنید.

اینستاگرام بر اساس الگوریتم‌های خود تنها پست‌های باکیفیت را در بالای صفحه اول خود نمایش می‌دهد و معیار کیفیت همان نرخ تعامل است. بنابراین شما با تولید محتواهایی مانند محتوایی که کاربران بیشتر آن را دوست داشته‌اند، می‌توانید شانس بیشتری برای افزایش مخاطبان و همچنین نمایش پست در بالای پست‌های کاربران در صفحه فید داشته باشید.

اتصال گوگل آنالیتیکس به سایت

اگر شما برای کسب‌وکارتان یک سایت دارید، می‌توانید با اتصال گوگل آنالیتیکس به سایت خود اطلاعات مفید و ارزشمندی داشته باشید. اگرچه نمی‌توانید این ابزار را به اینستاگرام متصل کنید، اما هنوز هم می‌توانید اطلاعات مفیدی کسب کنید! با استفاده از بخش Behaviour Flow به راحتی می‌توانید رفتار کاربرانی که از اینستاگرام وارد سایت شما می‌شوند را آنالیز کنید و بدانید در سایت شما بر روی چه لینک‌هایی کلیک کرده‌اند.

در سمت چپ این صفحه بر روی Campaign کلیک کنید و آن را به Source تغییر دهید. سپس لینک l.instagram.com را وارد کنید تا بدانید کاربرانی که از طریق اینستاگرام وارد سایت شما شده‌اند، چه رفتاری در سایت داشته‌اند. این اطلاعات بسیار ارزشمند است؛ به عنوان مثال اگر متوجه شوید که کاربران به یک محصول در سایت شما علاقه زیادی دارند، می‌توانید آن محصول را بیشتر از محصولات دیگر تبلیغ کنید تا فروش کسب‌وکارتان هم افزایش پیدا کند.

عملکرد استوری اینستاگرام را آنالیز کنید!

در حال حاضر استوری اینستاگرام مهم‌ترین بخش این پلتفرم به شمار می‌رود و جالب است بدانید روزانه بیش از ۵۰۰ میلیون نفر از استوری اینستاگرام استفاده می‌کنند؛ البته منظور ما از استفاده به معنای اشتراک‌گذاری استوری نیست، بلکه بخشی از آن‌ها فقط استوری‌ها را می‌بینند. اگر تاکنون عملکرد استوری اینستاگرام خود را آنالیز نکرده‌اید، اکنون وقت آن است که استفاده از استوری اینستاگرام را در استراتژی خود قرار دهید.

خوش‌بختانه به کمک ابزار insights اینستاگرام می‌توانید استوری‌های خود را هم آنالیز کنید! در حقیقت داده‌هایی که این ابزار برای بخش استوری در اختیار شما قرار می‌دهد، برای آنالیز عملکرد استوری‌ها کافی است. در این بخش می‌توانید استوری‌های محبوب خود را شناسایی کرده و از اطلاعاتی که insights اینستاگرام برای هر استوری در اختیار شما قرار می‌دهد، برای افزایش تعامل استفاده کنید.

برای دسترسی به این اطلاعات کافی است وارد صفحه پروفایل خود شوید و بر روی ۳ نقطه در بالا و سمت راست کلیک کنید. در این بخش گزینه insights را انتخاب کنید و سپس وارد بخش Stories شوید. در این بخش می‌توانید اطلاعات مربوط به استوری‌های اخیر خود را ببینید. توجه داشته باشید که استوری‌های این بخش تنها تا ۱۴ روز در دسترس هستند و پس از آن نمی‌توانید اطلاعات مربوط به هر استوری را ببینید! بنابراین شما باید به صورت منظم اطلاعات استوری‌های را آنالیز کرده تا بتوانید از اطلاعات هر استوری استفاده کنید.

در این بخش با ضربه‌زدن بر روی impressions می‌توانید معیار نمایش استوری‌ها را تغییر دهید. اطلاعات این بخش شامل موارد زیر می‌شود:

  • Follows: تعداد افرادی که شما را پس از دیدن استوری فالو کرده‌اند.
  • Reply: تعداد افرادی که به استوری شما پاسخ داده‌اند.
  • Shares: تعداد افرادی که استوری شما را برای دیگران فرستاده‌اند.
  • Backs: تعداد افرادی که دوباره استوری شما را دیده‌اند.
  • Exited: تعداد افرادی که از استوری شما خارج شده‌اند.
  • Next story: تعداد افرادی که به سراغ استوری کاربر بعدی رفته‌اند.
  • Forward: تعداد افرادی که به سراغ استوری بعدی خودتان رفته‌اند.

گزینه Exited به این معنی است که کاربر از استوری شما خارج شده است اما ممکن است هنوز در اینستاگرام مانده باشد! به عبارت دیگر کاربر پس از خروج از استوری به صفحه فید اینستاگرام رفته است. توجه داشته باشید که تمام فاکتورهای بالا مهم هستند اما مهم‌ترین آن‌ها، گزینه Shares است تا بدانید کدام استوری‌ها مهم‌ بوده‌اند و کاربران با بقیه به اشتراک گذاشته‌‌اند.

گزینه Forward هم در بازاریابی اینستاگرام اهمیت زیادی دارد؛ زیرا این گزینه به این معنی است که کاربر استوری شما را کامل مشاهده نکرده است و به سراغ استوری بعدی صفحه خودتان رفته است! یعنی کاربر به استوری شما علاقه نداشته اما از آن متنفر هم نبوده است! بنابراین می‌توانید با بررسی مشکل استوری خود را به گونه‌ای طراحی کنید که کاربر به آن علاقه داشته باشد.

در مقاله بعدی به ادامه این بحث می‌پردازیم!

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *