فتوشاپ و لایتروم دو برنامه‌ی کاملا متمایز از هم برای ویرایش عکس است. با این حال قرار گیری آن‌ها در بسته ادوبی، باعث می‌شود با استفاده از روش های خاص از آن‌ها به صورت توامان بهره ببرید و در نهایت، از ابزارهای هر دو برنامه‌ استفاده بهینه کنید و تصاویر جذاب و بسیار بهتری خلق نمایید. انجام این کار آن چنان سخت نیست و تنها باید هر دو برنامه‌ را روی دستگاه خود، نصب داشته باشید.

چطور از فتوشاپ و لایتروم به صورت همزمان استفاده کنیم؟

قبل از این که به مرور روش‌های مختلف این کار بپردازیم، باید بگوییم که در صورت نصب نسخه‌های کرک شده، شما امکان نصب هر دو برنامه را دارید، اما آن‌هایی که از نسخه قانونی استفاده می‌کنند، برای استفاده هر دو نرم افزار باید اکانت Creative Cloud را خریداری کنند. تنها اشتراک فتوشاپ به صورت تکی قابل خریداری است.

البته شما نیازی به خرید بسته کامل ندارید و می‌توانید از بسته عکاسی با 20 گیگ فضای ابری استفاده کنید که قیمت آن بسیار کم‌تر از نسخه کاملا کریتیو کلاد است که تمامی برنامه‌ها را شامل می‌شود.

اما چطور می‌توان از هر دو برنامه‌ها به صورت همزمان استفاده کرد، خب بعضی از این روش‌ها را در زیر ذکر می‌کنیم:

پیش نمایش عکس‌

قبل از این که برنامه را به محیط ویرایش وارد کنید، می‌توانید از لایتروم کلاسیک برای پیش نمایش عکس‌ها استفاده کنید. کافی است برنامه را باز کرده و به پوشه مورد نظر بروید تا پیش نمایشی از عکس‌های آن پوشه را مشاهده کرده و حتی روی هر عکس که می‌خواهید، زوم کنید. سپس می‌توانید با تیک زدن عکس‌های مختلف آن‌ها را انتخاب کرده و سپس با زدن روی گزینه Import عکس را وارد محیط برنامه‌ی لایتروم نمایید. البته همین گزینه Import برای فتوشاپ نیز وجود دارد و بعد از نمایش پیش نمایش و انتخاب عکس‌ها، می‌توانید آن‌ها را به محیط فتوشاپ ببرید.

ریتاچ عکس‌ها

یکی از موارد بسیار محبوب استفاده توامان از فتوشاپ و لایتروم، قضیه ریتاچ است. شما می‌توانید رنگ و نور عکس‌ها را در لایتروم تغییر داده و سپس عکس را به محیط فتوشاپ ببرید و در آن‌جا از ابزارهایی مثل Patching یا حتی افزونه‌های مختلف ریتاچ استفاده کنید. فتوشاپ همچنین ابزاری به نام Spot Healing دارد که دقیقا شبیه به همین ابزار در لایتروم کار می‌کند. در نهایت بعد از ریتاچ، دوباره عکس‌ها را به محیط لایتروم بازگردانده و تنظیمات نهایی را انجام دهید. این ترکیب، یک فعالیت روتین برای عکاسان، مخصوصا عکاسان پرتره به حساب می‌آید.

تنظیم رنگ

وقتی قرار باشد به اصلاح رنگ روی عکس‌های خود فکر کنید، بهترین برنامه برای شما، لایتروم خواهد بود. حتی در خود فتوشاپ نیز وقتی به سراغ فیلتر Camera Raw می‌روید، در واقع از یک سری ابزارهای موجود در لایتروم استفاده می‌کنید. لایتروم یکی از بهترین ابزارهای موجود برای اصلاح رنگ در عکس است و شما بعد از انجام تغییرات مورد نیاز خود، می‌توانید برای دیگر تغییرات عکس، آن را به فتوشاپ ببرید. فتوشاپ برای تغییرات در بخش‌هایی از عکس به جای کلیات آن مناسب‌تر خواهد بود. البته بسیاری افراد عقیده دارند، بهتر است ابتدا عکس خود را در فتوشاپ آماده کنید و سپس برای اصلاح رنگ آن را به لایتروم ببرید تا نتیجه‌ای یک دست‌تر داشته باشید.

تنظیم رنگ پیش رفته در فتوشاپ

اما اگر قرار است بعد از این که در لایتروم عکس‌های خود را تغییر دادید، برای اصلاحات رنگی پیشرفته‌تر آن را به فتوشاپ ببرید، از ابزارهای خاصی که در این برنامه گنجانده شده، استفاده نمایید. تغییرات در نقاط خاص، استفاده از Auto Color یا فیلترهای رنگی از جمله این ابزارها به شمار می‌روند.

اضافه کردن المان‌ها و عکس‌های بیشتر به پروژه

در بسیاری از پروژه‌هایی که روی فتوشاپ کار می‌کنید، نیاز خواهید داشت که المان‌ها و عکس‌های بیشتری به پروژه اضافه کنید و این کار در لایتروم قابل انجام نخواهد بود. به همین خاطر بعد از انتخاب دسته‌ای عکس‌ها و تغییر رنگ و نور، می‌توانید آن‌ها را به فتوشاپ ببرید و در آن‌جا، یک تصویر واحد درست کنید. در نهایت امکان خروجی گرفتن و تصحیح رنگ دوباره در لایتروم را خواهید داشت.

انتقال مستقیم از لایتروم

اما اگر دارای نسخه قانونی فتوشاپ و لایتروم باشید، می‌توانید مستقیما با استفاده از سرویس ابری کریتیو کلاد، عکس‌های خود را از لایتروم به فتوشاپ منتقل کنید و پروسه ویرایش را ادامه دهید. برای این کار کافی است که از منو File، روی گزینه‌ی Edit in Photoshop را بزنید. سپس کامپیوتر به صورت خودکار، فتوشاپ را اجرا کرده و پروژه شما را در آن‌جا باز خواهد کرد.

فراموش نکنید که فتوشاپ و لایتروم تکمیل کننده هم هستند و در کنار هم ابزاری قدرتمند را شکل می‌دهند. مخصوصا اگر عکاس هستید سعی کنید از هر دو نرم افزار برای خلق آثار بهتر بهره ببرید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *