این روزها در دنیای ارزهای دیجیتال یکی از عباراتی که می‌شنوید و جزو مفاهیم رایج در این بازار به شمار می‌رود، کپی تریدینگ (Copy Trading) است. به همین علت در این مقاله به اینکه کپی تریدینگ چیست و چه مزایایی دارد، معایب کپی تریدینگ و بهترین پلتفرم‌ها برای کپی تریدینگ می‌پردازیم.

کپی تریدینگ چیست؟

کپی تریدینگ عبارتی است که مفهوم کپی کردن استراتژی و معاملات تحلیلگران و تریدرهای حرفه‌ای در بازارهای مالی را می‌دهد. از آنجایی که تریدینگ به معنی معامله کردن است، کپی کردن معامله هم از معامله‌گران حرفه‌ای و کاربلد نوعی مهارت است که می‌تواند به شما کمک کند تا معاملات پرسودی داشته باشید. علاوه بر این کپی تریدینگ را می‌توان به نوعی مدیریت پورتفولیو هم شناخت. استفاده تکنیک‌های مختلف برای افراد مبتدی و تازه کار می‌تواند نتایح مثبتی را به همراه داشته باشد. استراتژی این معاملات به تریدرهای کوتاه مدت، روزانه و نوسانی متمرکز گفته می‌شود و برای بیشتر بازارهای مالی مثل فارکس، بورس و ارزهای دیجیتال کاربردی است.

در کپی تریدینگ شما یک معامله‌گر و تریدر حرفه‌ای و کارکشته را پیدا کرده و از رفتار و استراتژی‌های او تقلید می‌کنید. به عنوان مثال، تریدر موردنظر شما تعدادی بیت‌کوین می‌خرد، شما هم به دلیل تحلیل‌ها و تخصص او در این زمینه همان تعداد بیت‌کوین می‌خرید. او ۵ درصد سرمایه خود را به چیزی اختصاص می‌دهد، شما هم همین کار را می‌کنید. این نوع تریدینگ که شما انجام می‌دهید شامل یکی از انواع سوشال تریدینگ (Social Trading) یا میرور تریدینگ (Mirror Trading) خواهد بود که ممکن است درباره هر کدام از آنها چیزی شنیده باشید. این دو نوع معامله و ترید هم با کپی تریدینگ (Copy Trading) هم خانواده و از یک ریشه هستند. به این دلیل که در همه این روش‌ها تنها باید استراتژی سرمایه‌گذاری شخص دیگری را دقیقا مثل او اجرا کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

مزایای کپی تریدینگ

در کپی تریدینگ مزیت‌هایی وجود دارد که می‌تواند برای شما مفید باشد. از آنجایی که ریسک از دست رفتن سرمایه برای تریدرهای مبتدی زیاد است، می‌توان با کپی تریدینگ تا حد زیادی این ریسک را به حداقل رساند. از دیگر مزایای کپی تریدینگ، می‌توان به آموزش و به دست آوردن تجربه اشاره کرد. همچنین در این راه امکان کپی کردن از روی چند تریدر مختلف وجود دارد که باعث می‌شود تا در سرمایه‌گذاری خود متنوع عمل کنید.

معایب کپی تریدینگ

هر کاری که بخواهیم انجام دهیم مزایا و معایب خود را خواهد داشت. قبل از شروع کپی تریدینگ هم باید معایب آن را بدانید تا درباره انجام آن تصمیم درستی بگیرید. در ابتدا لازم است که بدانید در این روش، از آنجایی که یک عمل انسانی است، احتمال خطا نیز وجود دارد. حتی یک تریدر حرفه‌ای نیز گاهی اشتباه می‌کند و نسبت به بالا و پایین‌های بازار، ممکن است ضرر کند. پس باید ضرر و زیان این کار را هم در نظر بگیرید. متکی بودن به معامله‌گران دیگر ممکن است باعث شود تا هرگز تجزیه و تحلیل شخصی خود را نسبت به چارت‌ها و نمودارها انجام ندهید و همیشه وابسته بمانید. همچنین کپی تریدینگ نیازمند سرمایه زیاد است و در صورتی که شما بخواهید طبق سرمایه‌گذاری تریدر مشخصی عمل کنید باید هزینه‌ای به او بپردازید.

عملکرد کپی تریدینگ

کپی تریدینگ بیش از اینکه به اطلاعات و استراتژی‌های ارائه شده توسط تریدرها مربوط باشد، به رفتار و عملکرد آنها وابسته است. در حالی که شما از اقدامات معامله‌گران دیگر کپی می‌کنید، آنها تصمیم می‌گیرند تا چه مقدار از دارایی‌های خود را در چه بازاری سرمایه‌گذاری کنند. به همین خاطر عملکرد شما در کپی کردن یک معامله‌گر یا تریدر خیلی مهم است و می‌بایست پلتفرم درستی را برای معاملات خود انتخاب کنید و سرمایه خود را در سبدهای مختلفی بگذارید تا با تغییر بازار ضرر جبران‌ناپذیری را تجربه نکنید.

بررسی چارت‌ها، تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال، در رابطه با ترید و معاملات ارزهای دیجیتال کار آسانی نیست. علاوه بر زمان بر بودن بررسی آنها، برای دستیابی به موفقیت می‌بایست بر این نوع مفاهیم تسلط داشته باشیم. حال می‌دانیم که روش‌های راحت‌تر و کم دردسرتری هم برای رسیدن به سود و کسب تجربه وجود دارد که نیازمند دانش درست و اطلاعات به روز است. در این مقاله آموختیم که کپی تریدینگ چیست، چه مزایا و معایبی دارد و همچنین عملکرد کپی تریدینگ را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه می‌توانیم با انواع کپی تریدینگ و پلتفرم‌های شناخته شده در این زمینه آشنا شویم.

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *