بعد از سر و صدای زیادی که معرفی اپل ویژن پرو (Apple Vision Pro) به پا کرده، حالا پیش فروش و عرضه این محصول آغاز شده و نظرهای مثبت و منفی زیادی در این زمینه ارائه شده است. با این حال، به نظر نمی‌رسد همه چیز آن طوری که اپل پیش بینی کرده بود پیش رفته باشد و بر خلاف محصولات دیگر این شرکت همچون گوشی‌هایش، برای دریافت این محصول صف نکشید!

پیش فروش اپل ویژن پرو کامل نشد

یکی از اولین اتفاق‌هایی که در مورد اپل ویژن پرو به چشم می‌خورد، فروش نرفتن تمامی محصولات در نظر گرفته برای پیش فروش است که اتفاقا خیلی هم محدود انجام شده بود. البته با توجه به قیمت پایه 3500 دلاری، مسلما این محصول به اندازه گوشی‌های تولید شده اپل فروش نخواهد داشت، اما انتظار هم نمی‌رفت که اولین عینک واقعیت مجازی اپل، نتواند پیش فروشی موفق را پشت سر بگذارد.

جدا از این که تقریبا تمامی سایت‌های پیش فروش، هنوز هم امکان فروش تعداد زیادی از اپل ویژن پرو‌ را دارند، تحویل این عینک واقعیت مجازی در محل فروشگاه‌ها فعلا لغو شده و ارسال محصولات نیز بعضا 5 تا 6 هفته به تعویق افتاده است. گفته می‌شود، اپل به طور کلی بین 60 تا 80 هزار محصول برای روز انتشار اپل ویژن پرو در نظر گرفته که با توجه به توضیحاتی که دادیم، به نظر می‌رسد، خیلی از این محصولات در عرضه پیش فروش، خریداری نداشته‌اند.

دلایل محبوبیت پایین اپل ویژن پرو

اپل ویژن پرو بدون شک یکی از نوآوری‌های جذاب و مهم اپل به حساب می‌آید و دارای امکانات گسترده‌ای است اما جدا از قیمت بسیار بالای آن که در مواجهه با عینک‌های واقعیت مجازی شرکت‌های دیگر همچون فیسبوک، چند برابر گران‌تر است، وزن بالای آن نیز برای خیلی‌ها مورد پسند نیست. به قول یکی از نقد کنندگان اپل ویژن پرو این محصول “از هر لحاظ خوب است تا زمانی که آن را روی سرتان می‌گذارید”.

وزن بالا، قیمت بالا و برخی دیگر از مشکلات به کنار، هنوز اپل با بعضی از سرویس‌های بزرگ همچون نتفلیکس، یوتیوب و اسپاتیفای نیز به توافق نرسیده و خبری از برنامه‌های اختصاصی این سرویس‌ها برای اپل ویژن پرو نیست و با توجه به این که بخش زیادی از محتوای مورد علاقه کاربران روی این سرویس‌هاست، خیلی‌ها که حتی پول خرید اپل ویژن پرو را دارند، صبر می‌کنند تا ببینند، اوضاع برنامه‌های ارائه شده برای این عینک واقعیت مجازی چطور پیش می‌رود.

نکات مثبت اپل ویژن پرو

باز هم گفتن این نکته مهم است که اپل ویژن پرو محصول بسیار جذابی‌ست و از بسیاری جهات با عینک‌های واقعیت مجازی موجود در بازار که قیمت پایین‌تری دارند، تفاوت دارد. برای مثال، استفاده از این محصول بسیار ساده است و خیلی سریع بعد از گذاشتن روی صورت، راه اندازی آن انجام شده و به راحتی می‌توانید کار کردن با آن را یاد بگیرید و البته رفتن به منوها و کار با بخش‌های مختلف آن نیز خیلی راحت انجام می‌شود و کاربرانی که فرصت استفاده از آن را داشته‌اند، از این نظر، همگی نظرات مثبتی داشته‌اند.

از نظر سخت افزاری نیز همه چیز درباره اپل ویژن پرو جذاب است و عملا باعث شده تا قیمت آن تا این حد بالا باشد.

برنامه‌های جذابی که برای اپل ویژن پرو ارائه شده‌اند

چند برنامه مهم نیز در همان زمان عرضه برای اپل ویژن پرو ارائه می‌شوند. برای مثال، Disney+ اپلیکیشن مخصوص به خود را داشته و شما می‌توانید، فیلم‌های مارول و سریال‌های استاروارز را با عینک‌های واقعیت مجازی به شکلی متفاوت تجربه نمایید. همچنین، آن‌هایی که این محصول را خریداری می‌کنند، برای مدتی محدود به سرویس تلویزیون اینترنتی اپل نیز دسترسی خواهند داشت.

یک سری ابزارهای اختصاصی نیز خود اپل برای اپل ویژن پرو در نظر گرفته که از جمله آن‌ها می‌توان به برنامه مخصوص برای تایپ و تماشای فیلم و عکس اشاره کرد. البته یک سری برنامه‌ی ورزشی و مدیتیشن نیز در اپل ویژن پرو وجود دارد که در همان نسخه دمو نیز، خیلی‌ها به خاطر سنگینی خود عینک مجازی، استفاده از برنامه‌های این چنینی را تجربه‌ای نه چندان خوشایند توصیف کرده‌اند. همچنین نباید فراموش کرد که دعوای حقوقی اپل با تولید کنندگان محتوا و بازی هایی همچون اپیک، باعث می‌شود، خیلی‌ها قید ارائه محصولات خود روی چنین محصولی با این تیراژ بزنند.

سالی جذاب برای عینک‌های واقعیت مجازی

بازار برای اپل در حوضه عینک‌های واقعیت مجازی بسیار سخت خواهد بود. همین حالا چندین محصول ارزان‌تر و خوب در بازار وجود دارد که کاربران واقعیت مجازی به استفاده از آن‌ها عادت دارند و همچنین چند محصول جذاب نیز در ادامه امسال به بازار می‌آید.

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *