ضبط صفحه نمایش یا همان اسکرین ریکورد، یکی از چیزهایی است که در خیلی موارد به کمک کاربران می‌آید. از این فرایند می‌توان برای مسائل آموزشی، ضبط کلاس‌های آنلاین و خیلی چیزهای دیگر استفاده کرد. خوشبختانه در ویندوز 11، برای انجام این کار نیازی به نصب نرم‌افزار ندارید و در خود ویندوز، ابزاری برای ضبط صفحه نمایش وجود دارد.

گزینه‌های مختلف برای اسکرین ریکورد در ویندوز 11

ویندوز 11 گزینه‌های زیادی برای ضبط صفحه نمایش در مقابل شما می‌گذارد. در حال حاضر هم از ابزار Snipping Tool هم از نوار ابزار Xbox Game Bar و هم از Clipchamp می‌توانید برای این کار استفاده کنید. همچنین، برنامه‌های زیادی بر روی فروشگاه مایکروسافت وجود دارند که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هر کدام از این روش‌ها، خوبی‌ها و بدی‌های خودشان را دارند. برای مثال، کار کردن با Snipping Tool بسیار ساده‌ است و خیلی سریع می‌توان از آن استفاده کرد اما این گزینه، قابلیت ضبط صدا از روی ویندوز را ندارد. Clipchamp یک ابزار ویرایش ویدیو نیز به حساب می‌آید و می‌تواند صدا و حتی تصویر دوربین را نیز ضبط کند، اما بخشی از ابزارهای این برنامه پولی هستند.

Xbox Game Bar هم عملا برای این کار تهیه دیده نشده و کاربردهای دیگری دارد و نمی‌توان از آن، همیشه استفاده کرد و بیشتر به درد ضبط بازی‌های مختلف می‌خورد. اما در هر حال، تمامی این برنامه‌ها در دسترس شما قرار دارند و بدون نصب هیچ گونه برنامه‌ی اضافی، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه،نحوه استفاده از هر کدام این روش‌ها را توضیح خواهیم داد.

استفاده از Snipping Tool برای اسکرین ریکورد

ابتدا منو استارت را باز کرده و Snipping Tool را جستجو و اجرا کنید. آن چه در ویندوز 10 از این برنامه دیده‌اید را کنار بگذارید، در نسخه ویندوز 11، یک گزینه ضبط ویدیو وجود دارد که در عکس زیر مشخص شده است. بعد از انتخاب آن، روی New بزنید.

حالا باید فضایی که می خواهید در آن ضبط ویدیو را انجام دهید انتخاب نمایید. بعد از این کار، روی گزینه Start بالای تصویر بزنید. ضبط ویدیو آغاز می‌شود.

هر موقع که کارتان تمام شد، کافی است روی Stop بزنید. ویدیو به صورت خودکار ذخیره نخواهد شد، پس اگر ویدیو ضبط شده را نمی‌خواهید، روی آیکون سطل آشغال بزنید. اگر هم از نتیجه راضی هستید، روی Save زده، مسیر ذخیره سازی را وارد کنید و دوباره روی Save کلیک نمایید.

همچنین در همان صفحه، با زدن روی آیکون پلی، امکان پخش ویدیو را نیز دارید.

استفاده از Clipchamp برای اسکرین ریکورد

کار کردن با Clipchamp هم ساده است، اما نه به سادگی گزنیه قبلی … . برای شروع، Clipchamp را در منو استارت جستجو کرده و اجرا نمایید. Create a new video را در صفحه اول انتخاب کنید.

اگر اولین بار است که از Clipchamp استفاده می‌کنید، برنامه برای یک سری دسترسی‌ها از شما سوالاتی می‌پرسد که باید همه‌ی آن‌ها را تایید نمایید. اگر هم برنامه را در ویندوز خود پیدا نمی‌کنید، می‌توانید آن را به صورت رایگان از فروشگاه مایکروسافت دانلود کنید.

در صفحه‌ی اول برنامه روی Record & create زده و زیر گزینه Record گزینه‌های مد نظر خود را انتخاب کنید. این گزینه‌ها شامل صفحه نمایش، دوربین و یا هر دو می‌شود.

در نهایت روی گزینه Record در پایین صفحه سمت چپ بزنید.

بعد از زدن روی Record، صفحه‌ای باز می‌شود که شما در آن، باید انتخاب کنید که کجای صفحه ضبط انجام شود. بک برگه از مرورگر، تمام صفحه یا تنها یکی از پنجره‌هایی که باز است. همچنین با انتخاب گزینه‌ی Share system audio امکان ذخیره صدای دستگاه را نیز دارید و در نهایت باید روی Share بزنید.

البته خیلی از کلمه Share تعجب نکنید، شما در حال استریم هیچ چیزی نخواهید بود و در واقع همان کار ضبط تصویر است که انجام می‌شود و با زدن روی Stop sharing این پروسه متوقف خواهد شد.

در نهایت روی Save and edit بزنید تا به بخش ویرایش فیلم بروید.

در این بخش، امکان حذف، تغییر و انجام کارهای دیگر روی ویدیو را دارید.  Clipchamp ابزارهای متنوعی برای ویرایش ویدیو دارد که به خوبی امکان تغییرات مورد نیاز را به شما می‌‌دهد.

در نهایت روی Export بزنید تا خروجی بگیرید. در نظر داشته باشید که در نسخه رایگان، شما تنها امکان گرفتن خروجی با کیفیت 720p را دارید.

استفاده از Xbox Game Bar برای اسکرین ریکورد

با Xbox Game Bar نمی‌توانید از محیط فایل اکسپلورر فیلم برداری کنید و حتما باید یک برنامه‌ی در حال اجرا باشد که از آن فیلم بگیرید. بعد از اجرای برنامه مورد نظر، کلیدهای Windows key + Alt + R را با هم بزنید تا Xbox Game Bar اجرا شود.

بعد از اجرای Xbox Game Bar همان جا کلید ضبط ،نمایش داده می‌شود و می‌توانید شروع به ضبط کنید. در تنظیمات Xbox Game Bar گزینه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید تمامی آن‌ها را به سلیقه خود تغییر دهید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *