احتمالا برای شما هم پیش آمده است که در گوگل چیزی را جستجو کنید و متوجه تفاوت برخی از سایت ها با یکدیگر شوید. در واقع این سایت ها علاوه بر عنوان صفحه و نام سایت و اطلاعات اولیه، اطلاعات دیگری هم دارند که نظر هر کسی را به خودش جلب می کند. احتمالاً هم توجه شما به چنین سایت هایی جلب شده است و بر روی آن کلیک کرده اید. در واقع صفحه ای که همه سایت ها شبیه به هم هستند، اگر سایتی متفاوت باشد نرخ تبدیل بیشتری دارد. چرا که کاربران بیشتری نظرشان جلب می شود و روی آن کلیک می کنند.

یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید، ساخت اسکیما پرسش و پاسخ است. این نوع اسکیما به صورت باکس سوالی در گوگل دیده می شود و ارزش زیادی دارد. در این مقاله به بررسی اسکیما پرسش و پاسخ، اهمیت و نحوه ساخت آن می پردازیم.

اسکیما پرسش و پاسخ (FAQ schema) چیست؟

یکی از ویژگی هایی که کاربران مختلف می توانند در سایت خود آن را اجرا کنند، اسکیما پرسش و پاسخ است. اسکیما پرسش و پاسخ در واقع یک ویژگی بسیار مهم در سایت است که می توانید صفحه خود را در نتایج جستجوی گوگل خاص تر کنید. این ویژگی که در صفحات سایت اضافه می شود، در واقع پس از نام و اطلاعات سایت شما در صفحه جستجوی گوگل نمایش داده می شود. همان طور که از نامش پیداست، این ویژگی برای پرسش و پاسخ استفاده می شود! البته نه پرسش و پاسخ های طولانی. بلکه پرسش و پاسخ هایی که کوتاه هستند و می تواند برای کاربر مفید واقع شود.

برای آن که سایت شما در گوگل خاص تر باشد، می توانید از این ویژگی در صفحه سایت استفاده کنید. فراموش نکنید که در این بخش باید از سوالات متداولی که کاربران به دنبال آن هستند، استفاده کنید. دلیل آن هم این است که گوگل خودش تصمیم می گیرد که اسکیما را نمایش بدهد یا نه. به همین دلیل اگر از سوالات متداول استفاده کنید، به راحتی می توانید به گوگل نشان دهید که این سوالات به درد کاربران می خورد. در این صورت این سوالات و پاسخ آن ها را نمایش می دهد و در نهایت کاربر می تواند با کلیک بر روی آن، آن را ببیند و پاسخ سوالش را هم بگیرد.

شاید در نگاه اول فکر کنید که اسکیما در صفحات پرسش و پاسخ سایت شما کاربرد دارد اما این طور نیست. اسکیما پرسش و پاسخ بیشتر در صفحات دیگر سایت مورد استفاده قرار می گیرد؛ مانند صفحه مقالاتی که توسط کاربران زیادی جستجو می شود. پس اگر شما هم جزء آن دسته از کاربرانی هستید که در سایت خود محتوا ارزشمند منتشر می کنید و می خواهید کمی خاص تر باشد، به راحتی می توانید از اسکیما پرسش و پاسخ استفاده کنید و نتیجه بسیار عالی آن را ببینید. همچنین در صفحات محصول یا خدمات سایت هم از این مورد زیاد استفاده می شود. نتیجه بسیار خوبی هم برای سایت شما ایجاد می کند.

چرا باید از اسکیما پرسش و پاسخ استفاده کرد؟

یکی از مهم ترین مسائلی که در مورد اسکیما پرسش و پاسخ وجود دارد، این است که چرا باید از آن استفاده کرد. سایت های زیادی وجود دارند که از اسکیما پرسش و پاسخ استفاده می کنند و البته از مزایای آن هم بهره مند می شود. اگر شانس این را داشته باشید که اسکیما پرسش و پاسخ سایت شما توسط گوگل نمایش داده شود، مزایای زیادی برای شما وجود خواهد داشت. در این بخش از مقاله به بررسی چند مورد از مهم ترین مزایای اسکیما پرسش و پاسخ می پردازیم:

  • از دیگر سایت ها متمایز می شوید!

یکی از مهم ترین مزایایی که می توانید خودتان شاهد آن باشید، این است که از سایر سایت ها متمایز می شوید. واقعیت این است که هر سایتی شانس نمایش اسکیما پرسش و پاسخ را ندارد و از میان سایت های صفحه اول تنها برخی از آن ها این قابلیت را دارند. رسیدن به صفحه اول گوگل کمی مشکل است اما هنگامی که به آن برسید، می توانید شانس نمایش اسکیما پرسش و پاسخ را داشته باشید. این یعنی این که از میان سایت های دیگر هم متمایز می شوید و توجه کاربران به سمت سایت شما بیشتر جلب می شود. البته لازم است بدانید که این نوع اسکیما زودتر از انواع دیگر آن به نمایش در می آید.

هر چقدر سایت شما متمایزتر باشد، شانس آن که کلیک بیشتری دریافت کنید هم بیشتر می شود! چرا که توجه کاربران به سایت شما بیشتر جلب شده و در نهایت کلیک بیشتری به شما می رسد.

  • فضای بیشتری در صفحه جستجو گوگل خواهید داشت!

یکی دیگر از مهم ترین مزایای اسکیما پرسش و پاسخ این است که فضای بیشتری به شما می دهد! در واقع اگر با یک جستجوی ساده به بررسی این موضوع بپردازید، متوجه می شوید که فضای گرفته شده توسط سایت هایی که از اسکیما پرسش و پاسخ استفاده می کنند حداقل دو برابر سایت های دیگر است. هر چقدر هم تعداد سوالات اسکیما پرسش و پاسخ بیشتر باشد، فضای بیشتری می گیرد. این کار هم باعث می شود تا سایت شما توجه کاربران بیشتری به سمت شما جلب شود.

درست مانند مسئله قبلی، هر چقدر توجه کاربران بیشتر جلب شود نرخ کلیک هم افزایش پیدا می کند. در نهایت بیشتر دیده شدن سایت شما باعث می شود تا نتیجه بهتری بگیرید! حتی گاهی نسبت به لینک اول گوگل هم می توانید بازخورد بیشتری بگیرید؛ البته این موضوع حتمی نیست اما امکانش وجود دارد.

  • سرنخ های بیشتری برای جذب مشتری خواهید داشت!

یکی از مهم ترین مسائلی که برای هر سایتی وجود دارد، سرنخ هایی است که برای سایت دریافت می کند. هر چقدر سرنخ های شما بیشتر باشد، کاربران بیشتری جلب می کنید. با کمک اسکیما پرسش و پاسخ شما به راحتی می توانید سوالاتی را که واقعاً کاربران با آن نیاز دارند را مطرح کنید. در این صورت کاربران توجهشان جلب می شود که وارد سایت شما شوند و اطلاعات بیشتری دریافت کنند. پس این موضوع روی سرنخ سایت شما تاثیر بسیار زیادی دارد و شما به راحتی می توانید بهترین نتیجه را بگیرید.

البته باز هم می گوییم که سعی کنید سوالاتی را پاسخ دهید که کاربران به آن نیاز دارند و البته برای کاربران جذاب است. دانش مارکتینگ در این بخش کمک زیادی به شما می کند تا بتوانید بهترین نتایج را بگیرید و بازخورد بیشتری از سمت کاربران دریافت کنید. با ورود کاربران بیشتر به سایت، می توانید تعداد بیشتری تبدیل داشته باشید و در نهایت فروش بیشتری را تجربه کنید.

  • نرخ کلیک سایت شما بالا می رود!

هر چقدر شما فضای بیشتری بگیرید و توجه کاربران بیشتری را جلب کنید، نرخ کلیک سایت بالا می رود. نرخ کلیک یکی از مهم ترین مسائلی است که تازه شروع بازاریابی شما است و می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. هر چقدر هم نرخ کلیک بیشتر باشد، شانس شما برای بیشتر دیده شدن و همچنین فروش بیشتر محصولات و خدمات افزایش پیدا می کند. پس فراموش نکنید که این موضوع روی نرخ کلیک سایت شما تاثیر زیادی دارد و می تواند به رشد کسب و کارتان کمک زیادی کند.

اسکیما پرسش و پاسخ نقش بسیار زیادی در نرخ کلیک شما خواهد داشت! چرا که علاوه بر موضوع موردنیاز کاربران، برخی سوالات مهم را هم پاسخ می دهد و این موضوع باعث می شود تا نظر کاربران بیشتری جلب شود. این موضوع در هوش مصنوعی گوگل هم تاثیر دارد و به بهبود رتبه شما کمک بیشتری خواهد کرد. البته که حواستان باشد که همه چیز از ورود کاربر به سایت تازه شروع می شود! بنابراین پس از آن باید حتماً محتوای ارزشمندی در اختیار کاربر قرار بگیرد تا بهترین نتیجه را بگیرید. بر اساس گزارش ها استفاده از اسکیما پرسش و پاسخ می تواند تا 50 درصد نرخ کلیک سایت ها را افزایش دهد.

  • وارد جستجوی صوتی گوگل می شوید!

جستجوی صوتی گوگل یکی از سرویس هایی است که روز به روز در حال رشد و پیشرفت است. جستجوی صوتی امروزه یکی از ترندهای دیجیتال است و کاربران زیادی از آن استفاده می کنند. تعداد کاربرانی که از آن استفاده می کنند هم روز به روز بیشتر می شود. یکی از مهم ترین مزایای استفاده از اسکیما پرسش و پاسخ این است که باعث می شود تا رتبه خوبی در جستجوی صوتی کاربران بگیرید. چرا که معمولاً کاربران جستجوی خود را با یک سوال از طریق جستجوی صوتی شروع می کنند. هنگامی که شما از اسکیما پرسش و پاسخ استفاده کنید و در گوگل نمایش داده شود، روی این موضوع هم تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

البته باید حواستان باشد که اسکیما پرسش و پاسخ با سوالاتی که کاربران مطرح می کنند هماهنگ باشد. در این صورت می توانید روی رتبه عالی در بخش جستجوی صوتی به واسطه اسکیما پرسش و پاسخ حساب ویژه باز کنید.

چگونه برای سایت خود اسکیما FAQ ایجاد کنیم؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که برای کاربران مختلف پیش می آید، این است که چطور می توانیم برای سایت وردپرسی خود اسکیما پرسش و پاسخ ایجاد کنیم؟ راه های مختلفی برای استفاده در وردپرس وجود دارد. پیش از آن که بخواهید هر کار دیگری انجام دهید، ابتدا باید صفحاتی که قصد استفاده از این نوع اسکیما را دارید، مشخص کنید. پس از مشخص کردن، باید سوالات و پاسخ آن ها را هم تهیه کنید تا با روش هایی که در این بخش از مقاله بررسی می کنیم، بتوانید پرسش و پاسخ مورد نظر را در صفحه سایت خود قرار دهید. شما می توانید با کمک میکرو دیتا این کار را انجام دهید و البته روش دیگری با نام JSON-LD هم وجود دارد که پیشنهاد خود گوگل است. نمونه کد آن به صورت زیر است:

<"script type="application/ld+json>

}

,"context": "https://schema.org@"

,"type": "FAQPage@"

}]:"mainEntity"

,"type": "Question@"

,"سوال خود را در این قسمت وارد کنید" :"name"

} :"acceptedAnswer"

,"type": "Answer@"

" پاسخ سوال را در این قسمت وارد کنید" :"text"

{

},{

شما می توانید کد بالا را با سوال و جواب خود شخصی سازی کنید و به راحتی آن را در سایت خود قرار دهید. در تمام صفحات سایت خود هم می توانید این کد را استفاده کنید اما پیشنهاد ما این است که از آن تنها در صفحات مهم سایت خود استفاده کنید که فکر می کنید کاربران با آن نیاز دارند. همچنین در این کد تنها یک سوال و پاسخ درج شده است که شما می توانید متناسب با نیاز خود تعداد سوالات آن را بیشتر کنید. توجه داشته باشید که این کد به شما کمک می کند تا دقیقاً سوال و جوابی که درج کرده اید را در گوگل نمایش دهید. پس در نوشتن آن دقت کنید و آن را در بخش مناسبی از صفحات سایت خود قرار دهید. از این کد می توانید در انواع سایت ها نظیر سایت اختصاصی یا وردپرس استفاده کنید.

چگونه در وردپرس اسکیما پرسش و پاسخ ایجاد کنیم؟

اگر از کاربرانی هستید از سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای مدیریت سایت خود استفاده می کنید و نمی خواهید از کدنویسی برای نمایش اسکیما پرسش و پاسخ استفاده کنید، جای نگرانی نیست. راه های دیگری هم برای نمایش اسکیما پرسش و پاسخ وجود دارد که شما به راحتی می توانید از آن استفاده کنید. البته فراموش نکنید که بهترین راه این است که از افزونه های معتبر استفاده کنید. چرا که ساختار استاندارد را در اختیار شما قرار داده است و همه چیز بصری است! در واقع دیگر با کدها سر و کار ندارید. با این حال، تمام راه هایی که می توانید در وردپرس اسکیما پرسش و پاسخ نمایش دهید را با هم بررسی می کنیم:

  • استفاده از کد در هدر صفحه

اگر از جمله کسانی هستید که توانایی کار کردن با کدهای سایت نظیر html را دارید، می توانید به صورت مستقیم از آن در سایت وردپرسی خود استفاده کنید. اما چطور؟ شما می توانید کدهای اچ تی ام ال مربوط به اسکیما پرسش و پاسخ را بنویسید و آن را در صفحات سایت خود قرار دهید. بهترین جا برای قرار دادن آن، هدر سایت شما است. برای این کار می توانید در فایل هدر هر صفحه سوالات مربوط به آن را نمایش دهید و به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید. پس از ذخیره صفحات، اطلاعات در کدهای سایت شما نشان داده می شود.

  • استفاده از افزونه کدهای html

اگر از جمله کاربرانی هستید که کدنویسی بلد نیستید، به راحتی می توانید از افزونه های کد اچ تی ام ال استفاده کنید. برای این کار کافی است چنین افزونه هایی را روی سایت خود نصب کنید و سپس کدها را در آن وارد کنید. در چنین شرایطی دیگر نیازی به ادیت زدن کدهای اصلی سایت نیست و افزونه هایی که این کار را انجام می دهند، خودشان کد مورد نظر را به صفحات سایت شما اضافه می کنند. افزونه های مختلفی در این زمینه وجود دارد که یکی از بهترین آن ها Insert Headers and Footers است. کار با این افزونه هم بسیار ساده است و جای نگرانی نیست.

  • استفاده از افزونه وردپرس

یکی دیگر از بهترین کارهایی که می توانید برای استفاده از اسکیما پرسش و پاسخ در سایت خود انجام دهید، استفاده از افزونه وردپرس است. در وردپرس افزونه های مختلفی وجود دارد که معمولاً افزونه های سئو به شما کمک می کند تا بتوانید اسکیما پرسش و پاسخ را در سایت خود قرار دهید. فراموش نکنید که افزونه های مختلفی در این زمینه وجود دارد و باید ببینید که کدام افزونه امکانات لازم را در اختیار شما قرار می دهد. گاهی اوقات ممکن است به امکاناتی نیاز داشته باشید که یک افزونه خاص در اختیار شما قرار ندهد و نیاز باشد که به سراغ افزونه های دیگر بروید. افزونه های نظیر Yoast در این زمینه به شما کمک زیادی خواهند کرد. در این افزونه ها کافی است سوال و جواب را وارد کنید تا خودش برای شما اسکیما بسازد.

چگونه خطای اسکیما FAQ را در سرچ کنسول بررسی کنیم؟

یکی از مهم ترین ابزارهایی که در سئو سایت تاثیر زیادی دارد و باید همیشه آن را بررسی کنید، گوگل سرچ کنسول است. با استفاده از گوگل سرچ کنسول شما به راحتی می توانید خطاهای مربوط به سئو سایت خود را چک کنید. یکی از خطاهایی که می توانید از طریق گوگل سرچ کنسول آن را چک کنید، خطای اسکیما پرسش و پاسخ است. با کمک خطای اسکیما پرسش و پاسخ شما می توانید اگر ایرادی در سایت وجود دارد را بررسی و پیدا کنید. در نهایت هم به رفع آن خطا بپردازید. اما برای دسترسی به لیست این خطاها باید چه کار کنید؟ کافی است ابتدا درخواست ایندکس صفحه را بدهید. این کار از طریق url inspection سرچ کنسول به راحتی امکان پذیر است. لینک صفحه را وارد کنید و سپس درخواست ایندکس بدهید تا صفحه ثبت شود.

پس از آن که صفحه در فرآیند ایندکس قرار گرفت، لیست خطاهایی که در آن صفحه وجود دارد در اختیار شما قرار می گیرد. با این کار به راحتی می توانید خطاها را ببینید! البته معمولاً روش های رفع خطا هم به شما گفته می شود و گاهی اوقات هم نیاز است جستجو کنید تا ببینید که آن خطا چگونه رفع می شود. در نهایت می توانید روی گزینه FAQ کلیک کنید تا لیست خطاها را ببینید و در نهایت آن را رفع کنید. با این کار صفحات سایت شما در گوگل با اسکیما پرسش و پاسخ نمایش داده می شود و می توانید نرخ تبدیل بهتری را تجربه کنید.

نمایش اسکیما پرسش و پاسخ در نتایج گوگل چطور است؟

یکی از مهم ترین مسائلی که بسیاری از کاربران آن را در نظر نمی گیرند، این است که ساخت اسکیما پرسش و پاسخ به معنای نمایش آن در گوگل نیست. در واقع بسیاری از سایت ها اسکیما پرسش و پاسخ را ساخته اند اما نتایج آن ها در گوگل با همراه اسکیما مورد نظر نیست. بنابراین شما باید همه این موارد را انجام دهید اما در نهایت تصمیم این موضوع که در گوگل نمایش داده شود یا نه، کاملاً در اختیار گوگل است. هیچ تضمینی وجود ندارد که اسکیما پرسش و پاسخ در گوگل نمایش داده شود اما شانس این را دارید که اگر نمایش داده شد، بهترین نتیجه را بگیرید. یکی از موضوعاتی که در این زمینه باید بدانید، این است که گوگل اسکیما پرسش و پاسخ را معمولاً برای سایت هایی که در صفحه اول قرار دارند نمایش می دهد، آن هم تنها تعداد محدودی را.

حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چه کار کنیم که گوگل نتایج را نشان دهد؟ راه های مختلفی برای این موضوع وجود دارد. اولین راه کار این است که خودتان را به صفحه یک گوگل برسانید! چرا که گوگل معمولاً اسکیما پرسش و پاسخ را برای سایت های صفحه اول نشان می دهد. در چنین حالتی، گوگل ممکن است سایت شما را به همراه این اسکیما نشان دهد. البته که نباید از این موضوع شاکی باشید که چرا با وجود صفحه اول بودن، شما را نشان نمی دهد. اگر گوگل بخواهد برای همه سایت ها این ویژگی را نشان دهد، صفحه اول گوگل پر اطلاعات می شود و در نهایت تجربه کاربری گوگل ضعیف می شود. پس حق دارد و نباید شاکی باشید!

نتیجه گیری

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که می توانید به صفحات سایت خود اضافه کنید، اسکیما پرسش و پاسخ است. شاید شما هم در گوگل چیزی را جستجو کرده باشید که در نهایت ببینید سایتی به همراه پرسش و پاسخ در همان صفحه نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شده است. در چنین شرایطی احتمالاً توجهتان جلب شده است و شاید بر روی آن کلیک کنید. چنین سایت هایی با وجود آن که ممکن است لینک اول نباشند، اما گاهی بالاترین نرخ تبدیل را در میان رقیبان دارند. اگر شما هم می خواهید به چنین ویژگی ای در سایت خود دسترسی داشته باشید، این کار شدنی است.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *