سئو و بهینه‌سازی پس از طراحی سایت مهم‌ترین مسئله در موفقیت یک کسب‌وکار به شمار می‌رود! به طوری‌ که اگر روی سئوی سایت خود کار نکنید، در آینده نه چندان دور از میدان رقابت خارج می‌شوید. در این مسیر اشتباهاتی وجود دارد که توسط سئوکاران و وبمستران انجام می‌شود؛ در مجموعه مقالات اشتباهات رایج سئو قصد داریم به بررسی این اشتباهات بپردازیم! همراه ما باشید.

عدم استفاده از استراتژی و استفاده از تکنیک‌ها اشتباه است!

مشکل اساسی اینجاست که بسیاری از افراد به‌درستی تفاوت میان تاکتیک و استراتژی را نمی‌دانند و همین مسئله باعث می‌شود بی‌هدف به مسیر خود ادامه دهند. درک تفاوت دقیق تاکتیک و استراتژی و عملکرد و تأثیر آن‌ها کمک می‌کند تا بهترین نقش را در محیط وب ایفا کنید. استراتژی تصویری بزرگ از هدف و مقصود است که شمارا میان رقبا برتر و بهتر نشان می‌دهد و تاکتیک کاری که برای رسیدن به استراتژی باید انجام داد.

به‌عنوان‌مثال یک ساختمان‌ساز، از استراتژی و سئو وب‌سایت خود در زمینه گسترش خریدوفروش و به دست آوردن سود بیشتر استفاده می‌کند. این فرد می‌تواند از استراتژی سئو برای خریداران خانه‌هایی خاص که قصد دارند مبلغی میان ۵۰۰۰۰۰ تا ۱ میلیون دلار هزینه کنند، استفاده کند.این استراتژی، یک استراتژی مناسب است که با در نظر گرفتن تاکتیک‌های درست به موفقیت می‌رسد ولی تاکتیک درست برای این استراتژی چیست؟ این فرد می‌تواند محتوایی در زمینه تجهیزات و وسایل خانگی پیشرفته تهیه کند و خانه‌های پیشرفته را به مردم معرفی کند. ازجمله مسائلی که فروشنده می‌تواند به آن اشاره کند تهویه هوای پیشرفته و سیستم‌های امنیتی است.

عدم‌تشخیص عملکردهای کلیدی و مهم

اولین باری که تبلیغات جای خود را در محیط وب باز کرد و در اوایل فعالیت تبلیغاتی وب‌سایت‌ها در محیط اینترنتی، معیاری که بسیاری از افراد به آن اطمینان می‌کردند، میزان بازدید بود، معیاری که بسیاری از کاربران در رابطه با آن تصور اشتباهی داشتند.

زمانی که شما به یک وب‌سایت دسترسی دارید، تمام فاکتورها و عناصر استفاده‌شده در وب‌سایت دانلود می‌شود تا شما به آن وب‌سایت دسترسی داشته باشید. منظور از تمام عناصر کدهای جاوا اسکریپت، فونت‌ها، عکس‌ها و فایل‌ها و تمام عناصر استفاده‌شده در وب‌سایت است. تمام عناصر ذکرشده حجم ترافیک کاربر را استفاده می‌کنند و کاربر باید حجم زیادی از ترافیک را به بازدید از یک وب‌سایت با تمام این عناصر اختصاص دهد.

بسیاری از توسعه‌دهندگان بر این باور غلط اصرار دارند که انبوهی از عکس‌ها و تصاویر و فایل‌ها را در وب‌سایت خود قرار دهند تا برای کاربر و بازدیدکننده جذاب باشد تا از این طریق بتوانند تبلیغات بیشتری به دست بیاورند و درنهایت درآمد بیشتری داشته باشند.

بسیار واضح است که این مسئله، قاعده بسیار اشتباهی است که بسیاری از وب‌سایت‌ها از آن پیروی می‌کنند.

امروزه بازاریابان میزان بازدیدها را معیار خود قرار نمی‌دهند و مسائلی نظیر لینک‌های ورودی، میزان دنبال کنندگان یا فالوور ها و میزان پسندیده شدن وب‌سایت از طرف دنبال کنندگان اهمیت بیشتری پیداکرده است .در میان فاکتورها و عوامل مؤثر در بازدید وب‌سایت، لینک‌های ورودی مقوله‌ای پیچیده‌تر است. استفاده و دنبال کردن لینک‌های ورودی در بسیاری از موارد پیشنهاد نمی‌شود و در صورت استفاده کردن از این لینک‌ها باید شرایط خاصی رعایت شود.لینک‌های ورودی هم مانند سایر عوامل تأثیرگذار، ممکن است تأثیر زیادی در عملکرد سئو وب‌سایت داشته باشد، میزان عملکرد آن به محتوا و متن بستگی دارد.

تصور کنید وارد وب‌سایتی شده‌اید و یک مقاله را انتخاب کرده تا آن را مطالعه کنید. در مقاله با حدود ۱۰۰ لینک مواجه می‌شوید و کلیدواژه تخصصی هر موضوعی لینک خاص خود دارد. چه حسی به شما دست می‌دهد؟ بدون شک احساس برد و پیدا کردن یک وب‌سایت بسیار خوب را خواهید داشت.یا اینکه شما بر روی یکی از لینک‌های مطلب موردنظر کلیک می‌کنید و متوجه می‌شوید که کلیدواژه به یک صفحه اسپم لینک شده است و یا تمام کلیدواژه‌ها به یک وب‌سایت تقریباً بی‌ارتباط با موضوع اصلی مطلب لینک شده‌اند، آنگاه چه احساسی خواهید داشت؟ بدون شک احساس خوبی به شما دست نمی‌دهد. عملکرد یک فاکتور یا ابزار، عاملی بسیار مهم در میزان تأثیرگذاری آن است، متن باید باهدفتان در ارتباط باشد و هر دو در راستای یک هدف عمل کنند. فرض کنید که در وب‌سایتی با زمینه بازاریابی دیجیتال فعالیت دارید و هدف اصلی رشد و پیشرفت هر چه بیشتر در این زمینه است. برای داشتن عملکردی بهتر باید لینک‌های ورودی به وب‌سایت و مطالبتان را کنترل کنید و از محتوای باکیفیت بهره ببرید. یک لینک مرتبط با زمینه کاری تأثیر به سزایی در سئو وب‌سایت دارد، اما نکته مهم‌تر، محتوایی است که در وب‌سایت خود انتشار می‌دهید. اگر در زمینه بازاریابی فعالیت دارید، بدون شک ۹۰ درصد از مخاطبان شما، فعالان این زمینه هستند و درواقع بازار هدف شما این دسته از مخاطبان‌اند، پس مطلب باید به‌اندازه‌ای گیرا باشد که مخاطب به‌سرعت جذب شود.

پیگیری و سنجش نادرست عملکردهای سئو

اگر در ابتدای راه نمی‌دانید که هدف اصلی‎تان چیست و قرار است به چه سمتی حرکت کنید، چگونه می‌توانید در مسیر کاری پیشرفت مناسبی داشته باشید و یا زمان مناسب و مشخصی را برای رسیدن به هدفتان تنظیم کنید؟  متأسفانه بسیاری از بازاریابان با این مشکل مواجه می‌شوند و در طول مسیر به‌جای اینکه از عقل و برخورد منطقی استفاده کنند، با غریزه و احساس تصمیم می‌گیرند. تصمیم‌های احساسی، در آخر به ضرر شما و وب‌سایتتان تمام می‌شود، پس بهتر است قبل از هر تصمیمی عقل را به‌عنوان یک لازمه در نظر بگیریم. امروز هیچ دلیل و عذری برای زیر نظر نداشتن عملکرد وب‌سایت وجود ندارد چون ابزارهای بی‌نظیری برای پیگیری دقت عملکرد وب‌سایت وجود دارد.  ابزارهای کاربردی نظیر گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجوی گوگل در نظر داشتن عملکرد وب‌سایت را به‌صورت رایگان برای ما فراهم می‌کنند. اگر قصد دارید تا از امکانات بیشتر استفاده کنید می‌توانید از ابزارهای پولی مثل Raven ، SEMrush و Moz استفاده کنید. با استفاده از این ابزارها می‌توان عملکرد وب‌سایت را با دقت زیاد زیر نظر داشت. زیر نظر داشتن سئو وب‌سایت و در نظر داشتن عملکرد آن، باعث می‌شود تا میزان بازدید وب‌سایت افزایش پیدا کند و کارها با سرعت هر چه بیشتر انجام شوند. اگر در کمپین‌های سئو سایت شما مشکلی وجود دارد کافی است تا از ابزارهای یادشده استفاده کنید تا مشکل در کمترین زمان ممکن برطرف شود.

دنبال کردن منابع غیر معتبر

یکی از مسائلی که بسیاری از فعالان زمینه سئو با آن روبه‌رو هستند اطلاعات و منابع اینترنتی است. نظریه‌ها و مسائل مربوط به سئو هر ۲۰ سال یک‌بار عوض می‌شوند و مسائل جدیدی جایگزین آن‌ها می‌شود ولی منابع اینترنتی قاعده‌ای برای تعیین تاریخ انقضا مطالب ندارد و یک مطلب که ۲۰ سال پیش نوشته‌شده است هنوز هم در موتورهای جستجو وجود دارد.  وب‌سایت‌های معتبری مثل searchenginejournal ، مقالات خود را باقاعده مشخصی عرضه می‌کند و مقالات و مطالب تاریخ گذشته و منسوخ‌شده در این وب‌سایت و وب‌سایت‌های معتبر جایی ندارند ولی بسیاری از وب‌سایت‌ها چنین قانونی ندارند و بسیاری از مطالب غیرمفید و حتی تاریخ گذشته در اختیار کاربران قرار دارند. درگذشته وب‌سایت‌ها را به‌گونه‌ای طراحی می‌کردند که منوی اصلی آن‌ها با چندین شاخه مختلف دیگر در قسمت بالای صفحه قرار می‌گرفت. بسیاری از این منوهای اصلی به زیرشاخه‌های متعدد دیگر ختم می‌شد و گاهی برای رسیدن به یک لینک باید سه زیر دسته مختلف را دنبال می‌کردید. متأسفانه این شیوه طراحی اصلاً برای مرور روی موبایل مناسب نیست.  هرچه تعداد لینک‌ها در منوی بالای صفحه بیشتر باشد، فضای بیشتر از صفحه‌نمایش کوچک موبایل و تبلت اشغال می‌شود. این موضوع باعث پرت شدن حواس بازدیدکننده می‌شود و تجربه کاربری را هم مستقیماً تحت تأثیر می‌گذارد. همچنین ممکن است کاربران با لمس صفحه و اسکرول کردن هم با مشکل مواجه شوند.  البته ایجاد لینک‌های متعدد در منو به SEO وب‌سایت کمک می‌کند اما این منو باید ابتدا بهینه‌سازی شود.

تم‌های موبایلی باعث می‌شوند منوی شلوغ وب‌سایت شما ساماندهی شود و به شکل یک دکمه کوچک به نام منو در قسمت بالای صفحه روی موبایل به نمایش درآید. حالا کاربر می‌تواند منو را تنها با یک کلیک باز کند و به محتوای موردنظرش دست یابد. یکی از بدترین اشتباه‌ها در SEO وب‌سایت، نمایش تعداد بیش‌ازاندازه تبلیغات اینترنتی روی صفحات وب‌سایت است. البته این موضوع کاملاً حقیقت دارد که برخی کاربران صرفاً به خاطر کسب درآمد به ایجاد صفحات وبلاگ اقدام می‌کنند اما وب‌سایت حرفه‌ای را باید از این امر متمایز کنیم. اگر تعداد زیادی بنرهای تبلیغاتی روی صفحه‌های وب‌سایتتان وجود داشته باشد، مرور آن روی موبایل با مشکل مواجه می‌شود. با این کار سرعت وب‌سایتتان کاهش می‌یابد و تجربه مرور محتوا توسط کاربر هم خوشایند نخواهد بود.  پیش‌تر گفتیم که داده‌های جانبی بر سرعت بارگذاری وب‌سایت شما تأثیر می‌گذارند. درواقع این نوع اطلاعات باید از سرورهای خارجی استخراج شوند تا روی وب‌سایت شما به نمایش درآیند. اگر این سرورها دور باشند، رتبه وب‌سایتتان هم از این موضوع تأثیر می‌گیرد. البته منظور استفاده نکردن از تبلیغات اینترنتی نیست؛ بلکه باید تحقیق کنید چگونه از این خدمات بهره ببرید و از تبلیغات به‌اندازه کافی استفاده کنید.  هیچ‌چیز برای بازدیدکنندگان ناراحت‌کننده‌تر از این نیست که هنگام مرور محتوا اشتباهی تبلیغات را کلیک کنند.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *