در مطلب قبلی گفتیم برای موفقیت در شبکه اجتماعی اینستاگرام  باید برخی از اصول را رعایت کنید تا بتوانید کاربران صفحه اینستاگرام خود را به مشتری تبدیل کنید. برخی از این اصول را در این مقاله بررسی می‌کنیم.

۱- هدف‌گذاری کنید!

پیش از آن‌که بخواهید به هرچیزی (مثلاً تولید محتوا) فکر کنید، به دنبال شناسایی هدف خود باشید! با ورود به اینستاگرام چه می‌خواهید و توقع شما از تاثیر اینستاگرام در کسب‌وکارتان چیست؟ در ابتدا اصلاً نباید به آماتور یا حرفه‌ای بودن خود فکر کنید! بسیاری از افراد حرفه‌ای هستند اما بدون هدف قدم به میدان رقابت اینستاگرام می‌گذرانند اما نمی‌توانند موفق شوند، چرا؟ دلیل آن واضح است! چنین افرادی هدفی ندارند که میزان موفقیت خود را با آن مقایسه کنند! در واقع این‌گونه افراد اصلاً به موفقیت نخواهند رسید، زیرا نمی‌دانند نقطه موفقیت آن‌ها کجاست. اما اگر با هدف پیش‌روی کنید، قطعاً با داشتن یک استراتژی منظم و اجرای دقیق آن می‌توانید به موفقیت برسید. مثلاً فرض کنید بخواهید کاربران کسب‌وکار خود را از طریق اینستاگرام به ۱۰,۰۰۰ عدد برسانید! هرچقدر بیشتر به این عدد نزدیک شوید، موفقیت بیشتری کسب کرده‌اید و اگر به این تعداد از کاربر برسید، می‌گویید موفق شده‌ام! اما اگر تنها بگویید هدف من افزایش تعداد کاربران کسب‌وکار است، هرچقدر هم این عدد بزرگ‌تر شود بازهم نمی‌دانید یک بازاریابی اینستاگرام موفق داشته‌اید یا خیر! بنابراین اهداف شما باید کوچک و بزرگ باشند تا بتوانید میزان موفقیت خود را بسنجید. برای هدف‌گذاری بازاریابی اینستاگرام سوالات زیر را از خود بپرسید:

مزیت اینستاگرام نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی چیست؟

در ابتدا باید با امکانات، قابلیت‌ها و مزیت‌های اینستاگرام نسبت به سایر کسب‌وکارها اطلاع پیدا کنید! با کمی تحقیق به دنبال این باشید که اینستاگرام چه مزایایی در اختیار شما قرار می‌دهد که سایر شبکه‌های اجتماعی آن را ندارند؟ اینستاگرام پتانسیل بسیار بالایی در جذب کاربران دارد اما در ابتدا باید با آن‌ها آشنا شوید تا بتوانید یک استراتژی صحیح داشته باشید.اگر با اینستاگرام آشنا باشید،حتما با قابلیت‌های آن نظیر استوری، لایو، پست و… آشنا هستید و می‌دانید که هر یک از آن‌ها اهمیت خاص خود را دارد. به دنبال یک دلیل باشید که چرا اینستاگرام را نسبت به تمامی شبکه‌های اجتماعی ترجیح می‌دهید؟ مثلاً شاید تعداد کاربران ایرانی در آن و عدم تاثیر محدودیت‌ها در این شبکه یک دلیل قانع‌کننده باشد.

مخاطب هدف شما چه کسی است؟

در مقاله قبل با پرسونای مشتری آشنا شدیم! شما باید بدانید که مخاطبان شما را چه افرادی تشکیل می‌دهند و چه افرادی باید شما را دنبال کنند؟ شاید مهم‌ترین بخش مدیریت یک کسب‌وکار را بتوان شناخت مخاطبان هدف دانست! تا زمانی که شما ندانید چه افرادی باید فالوور شما در اینستاگرام باشند، نمی‌توانید پست‌های مناسبی برای آن‌ها تولید کنید. حتماً شما هم صفحات رقیبان خود را در اینستاگرام شناسایی کرده‌اید و می‌دانید کدام صفحات رقیب شما محسوب می‌شوند. به صفحه رقیبان بروید و فالوورهای آن‌ها را ببینید!

ویژگی‌های مشترک بین آن‌ها را پیدا کنید؛ مثلاً اگر یک صفحه برای خرید لباس مردانه دارید، حتماً اکثر مخاطبان رقیبان شما را مردها و پسرهای جوان تشکیل می‌دهند! بازاریابان و بیزینس‌های حرفه‌ای برای شناخت مخاطبان و جلب کردن توجه آن‌ها از طراحی پرسونا شروع می‌کنند. پرسونا کمک می‌کند تا بدانید مشتری‌تان چه رفتارهایی دارد، واکنش‌های او به مسائل مختلف چگونه است، موانع ذهنی که او را در برابر شما دلسر می‌کنند کدامند، چه اهدافی دارند، چه چیزهایی نیاز دارند و در نهایت شما در قبال آن‌ها چه کاری می‌توانید انجام دهید. بعد از شناخت مخاطب است که می‌توانید برنامه بازاریابی موثری ترتیب دهید، نیازهای مخاطب را برطرف و او را به یکی از مشتریان وفادار برندتان تبدیل کنید. یک شخصیت خیالی با ویژگی‌های ایده‌آل کسب‌وکار خود پیدا کنید و سپس به دنبال راه‌های افزایش تعداد این مخاطبان با ویژگی‌های تعیین‌شده بپردازید. این مسئله به شما کمک می‌کند تا موفقیت شما تا حد زیادی افزایش پیدا کند. شما هم باید به دنبال راه‌هایی برای افزایش چنین کاربران در صفحه خود باشید؛ با یافتن پاسخ برای این سوال به راحتی می‌توانید به افزایش تعداد کاربران خود کمک کنید و بازاریابی درستی در اینستاگرام داشته باشید.

چه تعداد از مخاطبین هدف شما در این شبکه به طور مستمر فعالیت می کنند؟

بهتر است آمار صفحه خود را با استفاده از ابزار آنالیز اینستاگرام داشته باشید تا بدانید فالورهایتان در چه ساعاتی بیشتر فعالیت می‌کنند؟ در همین زمان پست منتشر کنید تا بیشتری تعامل را با کاربران داشته باشید.

چگونه اینستاگرام را با دیگر شبکه های اجتماعی هماهنگ می کنید؟

اینستاگرام قابلیت اتصال به سایر شبکه‌های اجتماعی را دارد! یکی از مهم‌ترین این شبکه‌ها، فیسبوک است که با اتصال و ادغام آن با اینستاگرام می‌توانید تعداد کاربران خود را افزایش دهید. توجه داشته باشید که استفاده از دو شبکه اجتماعی به صورت جداگانه نمی‌تواند به اندازه ادغام دو شبکه اجتماعی تاثیرگذار باشد و به شما کمک کند!

بازاریابی اینستاگرام در حال حاضر مهم‌ترین بازاریابی در میان شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌رود که دلیل آن قابلیت‌ها و تعداد کاربران فعال ایرانی است؛ اما بازاریابی در این شبکه اجتماعی اصول خاص خود را دارد و بدون دانستن این اصول نمی‌توان بازاریابی موفق داشت. در این بخش قصد داریم به بررسی مهم‌ترین فاکتورهای بازاریابی اینستاگرام بپردازیم که با استفاده از آن قادر به افزایش فروش کسب‌وکار اینترنتی خود خواهید بود:

امروزه دیجیتال مارکتینگ حرف اول و آخر کسب‌وکارهای آنلاین است! آن‌ها می‌خواهند به کمک دیجیتال مارکتینگ مخاطبان و در نهایت فروش خود را افزایش دهند.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *