همه ما تا به حال شنیده ایم که به یک سیستم حمله امنیتی شده است؛ شاید هم در مورد هک شدن یک سایت یا نرم افزار مسائلی شنیده باشید. فرقی نمی کند که نفوذ را با چه نامی شنیده باشید، مهم این است که همیشه وجود داشته است. نفوذ به سیستم تنها به این معنی نیست که یک تیم هک سیستم ما را هک کرده اند، بلکه به این معنی است که به اطلاعات خصوصی ما دسترسی پیدا می کنند و این مسئله به ما آسیب می زند. حال فرض کنید شما یک نرم افزاری دارید و هزاران کاربر از آن استفاده می کنند! اطلاعات کاربران در آن ذخیره شده است و با نفوذ هکران به سیستم، کاملاً به خطر می افتد.

یکی از مسائلی که برای جلوگیری از این اتفاق باید انجام شود، تست نفوذ است. اما تست نفوذ چیست و چگونه به ما کمک می کند؟ در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل این مفهوم بپردازیم و ببینیم که هر چند وقت یک بار باید این کار را انجام دهیم. پس اگر شما هم سایت، سیستم، نرم افزار یا هر چیز دیگری دارید که به شبکه و اینترنت متصل است، در این مقاله ما را همراهی کنید.

تست نفوذ (Penetration Testing) چیست؟

تا به حال کلمه تست نفوذ به گوشتان خورده است؟ در واقع تست نفوذ به این معنی است که تلاش کنیم تا سطح امنیت فنی خود را بسنجیم. به عنوان مثال اگر شما یک اپلیکیشن دارید که کاربران زیادی از آن استفاده می کنند، این تست به شما کمک می کند تا ببینید که سیستم شما چقدر در مقابل تلاش هکران برای نفوذ به سیستم امن است. البته این حملات را خودتان انجام می دهید! در واقع حملات شبیه سازی شده انجام می دهید تا ببینید که هکران از چه راهی می توانند به سیستم شما نفوذ کنند. به این موضوع تست نفوذ یا penetration testing یا pen testing گفته می شود.

آسیب پذیری امنیتی به مسائل بسیار زیادی بستگی دارد که شما باید حواستان باشد که از هر نظر، ایمن باشید. آسیب پذیری ممکن است به سیستم عامل، سرویس، نرم افزار، برنامه های جانبی و حتی رفتار کاربران وابسته باشد. گاهی اوقات هم باید تنظیمات و پیکربندی های امنیتی را به درستی انجام داده باشید تا بتوانید جلوی نفوذ هکران به سیستم خود را بگیرید. در واقع تست نفوذ به شما کمک می کند تا میزان امنیت همه این موارد را بررسی کنید و ببینید که هر بخش چقدر امن است. اگر مشکلی وجود داشته باشد، با کمک این تست آن را متوجه می شوید و در نهایت، به رفع آن مشکل می پردازید.

تست نفوذ اصولاً با کمک فناوری های خودکار انجام می شود! در واقع سیستم هایی وجود دارند که در کمتر از چند دقیقه تمام راه های نفوذ به سیستم را امتحان می کنند تا ببینند که باگ امنیتی شما دقیقاً در چه بخشی است. هنگام که ابزارهای تست نفوذ سیستم شما را بررسی می کنند، آن قدر تلاش می کنند تا راهی برای آسیب زدن و نفوذ به سیستم پیدا کنند. معمولاً سیستم هایی که تازه توسعه پیدا کرده اند، باگ امنیتی دارند که باید رفع شود. در نهایت، این تست این کار را برای شما انجام می دهد تا یک سیستم امن برای کاربران ایجاد کنید.

انواع تست نفوذ کدام هستند؟

تست نفوذ انواع مختلفی دارد که هر یک از آن ها، در سطح های مختلفی نفوذ را بررسی می کند. دلیل آن که تست نفوذ انواع مختلفی دارد، این است که هکران از هر راهی برای نفوذ به سیستم استفاده می کنند. بنابراین شما باید از هر لحاظی نرم افزار و سیستم را امن کنید تا امکان نفوذ به سیستم شما را نداشته باشند. در این بخش از مقاله می خواهیم به انواع تست نفوذ آشنا شویم و ببینیم که هر یک از آن ها، دقیقاً چه کاری برای شما انجام می دهد:

  • تست نفوذ وب

اولین نوع تست نفوذ، تست نفوذ وب است. هر سایتی یا اپلیکیشنی که در دنیای وب راه اندازی می کنید، ممکن است باگ های امنیتی داشته باشد. در فضای وب ممکن است باگ های امنیتی مختلفی وجود داشته باشد! مثلاً ممکن است کدنویسی سایت شما به صورت ایمن انجام نشده باشد و همین مسئله، راهی برای نفوذ هکران باشد. از طریق دیگر، ممکن است خطاهای دیگری هم در بخش مجوزها وجود داشته باشد و باعث آسیب شود. بنابراین تست نفوذ وب به شما کمک می کند تا جلوی چنین مسائلی را بگیرید و امنیت آن را تامین کنید.

  • تست نفوذ شبکه

هر برنامه ای که به شبکه متصل باشد، امکان نفوذ در آن وجود دارد! اما چطور؟ شبکه یک فضای وسیعی است که هر فردی به آن دسترسی دارد. هر چقدر این شبکه بزرگ تر باشد، امکان نفوذ هم بیشتر است. در واقع شبکه ممکن است آسیب پذیری هایی نظیر روترها، سویچ ها و هاست داشته باشد که در صورتی که از آن مطلع نباشید، امنیت شما در خطر خواهد بود. به همین دلیل است که یکی از تست های نفوذی که انجام می شود، تست نفوذ شبکه است تا میزان امنیت آن را ببینید. با این تست نفوذ اگر شبکه شما مشکل امنیتی داشته باشد به راحتی می توانید آن را رفع کنید.

  • تست نفوذ کلاد

بسیاری از برنامه هایی که در سال های اخیر توسعه پیدا کرده اند، روی فضای ابری (Cloud) بوده اند. یکی از راه هایی که هکران از آن برای نفوذ به برنامه شما استفاده می کنند، نفوذ از طریق فضای ابری است. البته ارائه دهندگان فضای ابری و همچنین افرادی که به عنوان شخص سوم اقدام به فروش این فضا می کنند تا جای ممکن سعی کرده اند که این تست از این طریق را انجام دهند و آن را امن کنند. با این حال اگر برنامه مهمی دارید، باید حتماً خودتان هم تست نفوذ کلاد را انجام دهید تا اگر باگ امنیتی وجود دارد و خطر احتمالی برای شما به وجود می آورد، آن را رفع کنید.

  • تست نفوذ اینترنت اشیاء

بحث اینترنت بسیار مفصل است و در این مقاله جای بررسی آن نیست! فقط همین قدر بدانید که اینترنت به صورت لایه ای ارائه می شود و هر لایه، نیازمند تامین امنیت است. در واقع اگر در بخش اینترنت ضعف امنیتی وجود داشته باشد، برنامه شما هم به خطر می افتد. به همین دلیل باید حتماً تست نفوذ اینترنت اشیاء را انجام دهید. بنابراین یکی از تست های نفوذ بسیار مهمی که توسط تیم امنیتی مورد بررسی قرار می گیرد، تست نفوذ اشیاء اینترنت است. شما هم اگر برنامه مهمی دارید، باید این مورد را بررسی کنید تا مشکلی وجود نداشته باشد.

  • تست نفوذ جعبه سفید

یکی دیگر از تست های نفوذ بسیار مهمی که مورد استفاده قرار می گیرد، تست نفوذ جعبه سفید است! در واقع تست نفوذ جعبه سفید به بررسی اطلاعات کامل شبکه و سیستم آزمون وابسته است. با این تست نفوذ می توانید اطلاعات بسیار خوبی در اختیار داشته باشید و بتوانید در مورد نقشه های شبکه و همچنین مجوزها تحقیق کنید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا در بخش های امنیتی دیگر هم زمان شما صرفه جویی شود و نیازی به دریافت مجدد این اطلاعات نداشته باشید. همچنین می توانید برای این نوع تست نفوذ برنامه ریزی کنید و حملات احتمالی را پوشش دهید.

  • تست نفوذ جعبه سیاه

یکی دیگر از مواردی که در تست نفوذ انجام می شود، تست نفوذ جعبه سیاه است! در ایا تست نفوذ هیچ اطلاعاتی در اختیار آزمون گیرنده قرار نمی گیرد، به نحوی که انگار واقعاً سیستم در حال هک شدن است. در این تست نفوذ قرار است ببینیم که یک هکر از چه راه هایی قرار است وارد سیستم شود. در این صورت می توان جلوی این آسیب پذیری ها را گرفت و امنیت سیستم را تا حد زیادی افزایش داد. در واقع ما در حال تست این موضوع هستیم که یک نفوذگر چگونه بدون آن که هیچ اطلاعاتی از ما داشته باشد، قرار است به سیستم نفوذ کند و جلوی چنین تکنیکی را بگیریم.

  • تست نفوذ جعبه خاکستری

نوع دیگری از تست نفوذ، تست نفوذ خاکستری است. در واقع با این نوع تست نفوذ می خواهیم اطلاعات محدودی در اختیار نفوذگر قرار دهیم. این اطلاعات به نفوذگر کمک می کند تا بتواند وارد سیستم شود که البته توجه داشته باشید این اطلاعات بسیار محدود است. این تست برای ارزیابی سطح دسترسی واقعی کاربران مورد استفاده قرار خواهد گرفت. از طرف دیگر، این تست نوعی تعادل بین عمق و کارایی اطلاعات ایجاد می کند و می توان آن را یک شبیه سازی هک واقعی در نظر گرفت. زیرا ممکن است هکر، اطلاعات محدودی از برنامه شما در اختیار داشته باشد.

تست نفوذ توسط چه کسی انجام می شود؟

تا اینجای مقاله اطلاعات نسبتاً خوبی در مورد تست نفوذ به دست آوردید. اما اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که تست نفوذ را چه کسی انجام می دهد؟ اولین قدم برای پیدا کردن کسی که این تست را به خوبی انجام دهد، این است که ببینید چه کسی تجربه و شرایط مناسب برای این زمینه را دارد. در واقع پیدا کردن شکاف امنیتی نیازمند دانش و تجربه است تا به درستی صورت بگیرد. متخصصان تست نفوذ قرار است حیاتی ترین بخش از توسعه برنامه شما را انجام دهند تا در آینده نزدیک یا دور، مشکل امنیتی برای شما پیش نیاید.

البته متخصصان تست نفوذ هم فقط به صورت دستی این کار را انجام نمی دهند و با کمک ابزارهای مختلفی برنامه شما را تست می کنند. با این حال باید ببینید که متخصص موردنظر شما، تجربه کافی برای استفاده از ابزارهای تست نفوذ را دارد یا خیر. درست است که ابزارها نقش مهمی دارند، اما باید تجربه کافی داشته باشید تا به بهترین شکل ممکن بتوانید از این ابزارها اتفاده کنید. گاهی اوقات کاربران فکر می کنند که با در دست داشتن ابزارها و بدون نیاز به تجربه یا تخصص می توانند آن را چک کنند! در حالی که این نوع تفکر می تواند به شکست برنامه شما منجر شود.

البته گاهی اوقات ابزارهایی در دسترس شما هستند که بدون نیاز به منابع انسانی می توانید این تست را در سطح اولیه انجام دهید! چطور؟ برخی از این برنامه ها همه این کار را به صورت خودکار انجام می دهند. در واقع به صورت هوشمندانه طراحی شده اند و اگر مشکلی وجود داشته باشد به شما اعلام می کنند. حتی گاهی اوقات راه کار رفع شکاف امنیتی را هم در اختیار شما قرار می دهند. در هر صورت، در کنار ابزارهای تست نفوذ باید از متخصص امنیت هم کمک بگیرید تا خیالتان از بابت نبود هیچ شکاف امنیتی در برنامه شما راحت باشد.

ابزار تست نفوذ چیست؟

در بخش قبلی گفتیم که با کمک ابزارها می توان تا حدی تست نفوذ را انجام داد! حتی متخصصان حوزه امنیت هم از ابزارها برای نفوذ و تست نفوذ استفاده می کنند تا گزارش های نهایی تا حد زیادی دقیق باشند. علاوه بر متخصصان، افرادی که عملیات هک انجام می دهند هم از ابزارهای مختلفی برای هک برنامه شما استفاده می کنند. بنابراین لازم است تا با کمک ابزارهای تست نفوذ بتوانید شکاف های امنیتی برنامه خود را رفع کنید. اما ابزار تست نفوذ چیست و چگونه می توان از آن برای پیدا کردن مشکلات امنیتی برنامه خود استفاده کرد؟ در این بخش به بررسی آن می پردازیم.

ابزارهای تست نفوذ، ابزارهایی هستند که به دست متخصصان حوزه امنیتی توسعه پیدا کرده اند. در واقع متخصصان حوزه امنیت تمام راه های نفوذ به برنامه را می دانند و برنامه ای طراحی کرده اند که تمام این راه ها را برای نفوذ به برنامه شما تست می کند. در واقع این ابزارها به صورتی طراحی شده اند که نیاز شما به متخصص امنیت و نیروی انسانی کمتر شود. در نهایت باعث می شود تا هیچ راهی از قلم گذاشته نشود و همه راه ها برای نفوذ به برنامه شما امتحان شود. در این صورت اگر شکاف امنیتی وجود داشته باشد، به شما گزارش داده می شود.

ابزارهای مختلفی در زمینه تست نفوذ وجود دارند که عملکرد آن ها متفاوت است. برخی از آن ها به صورت منبع باز هستند که می توانید آن را هم شخصی سازی کنید و راه های نفوذ دیگری به آن اضافه کنید. برخی دیگر اهداف تجاری دارند و برای بررسی امنیتی در سطح اولیه مناسب هستند. برخی دیگر از ابزارها فقط در دسترس هکران قرار دارند و در واقع، خودشان بدون اهداف تجاری توسعه داده اند. برخی از این ابزارها امکان حملات مکرر و هم زمان به چندین برنامه را دارند که نیاز هکران را به خوبی فراهم می کند. بنابراین هر چقدر ابزار شما دقیق تر باشد، راحت تر می توانید روی آن برای پیدا کردن مشکلات امنیتی برنامه خود استفاده کنید.

تفاوت تست نفوذ با اسکن آسیب پذیری چیست؟

یکی از مسائلی که در حوزه امنیتی وجود دارد، اشتباه گرفتن اسکن آسیب پذیری و تست نفوذ است! این دو، در واقع متفاوت هستند و شما باید فرق آن را به خوبی بدانید. اسکن آسیب پذیری به این معنا است که شما تنها یک راه نفوذ را بررسی کنید و در نهایت گزارش آن را دریافت کنید. ابزارهایی هم برای اسکن آسیب پذیری وجود دارد که در این راستا به شما کمک زیادی می کنند. در واقع اسکنرهای آسیب پذیری یک یا چند هدف مشخص را دارند و راه های دیگری که هکران استفاده می کنند را در خود جا نداده اند و همین مسئله باعث می شود تا خطای آن ها برای تست امنیت کلی برنامه زیاد باشد.

در حالی که تست نفوذ به این معنی است که تمام راه هایی که احتمال دارد هکران از طریق آن ها به سایت شما حمله کنند را در بر می گیرد. پس نباید فراموش کنید که این تست بسیار جامع و کامل تر از اسکن آسیب پذیری است. همچنین ابزارهایی که برای تست نفوذ وجود دارند هم بسیار حرفه ای و کامل تر از ابزارهای اسکن آسیب پذیری است.

تست نفوذ چرا و چقدر اهمیت دارد؟

تقریباً همه چیز را در مورد تست نفوذ پذیری می دانید اما این سوال وجود دارد که تست نفوذ چقدر اهمیت دارد و اصلاً چرا اهمیت دارد. در این بخش از مقاله می خواهیم ببینیم که چرا تست نفوذ مهم است تا ببینیم که آیا واقعاً به آن نیاز داریم یا خیر. 5 مورد از مواردی که باعث می شود تا تست نفوذ پذیری مهم باشد، عبارتند از:

  • امکان شناسایی خطرات امنیتی و اولیت بندی آن ها

تست نفوذ چیزی است که به شما کمک می کند تا بدانید در مقابل حمله هکرها چقدر توانایی دارید! به عبارت ساده تر، به شما کمک می کند تا متوجه شوید که اگر هکران به شما حمله کنند، چقدر امکان دارد تا بتوانید از خود دفاع کنید. مزیت تست نفوذ این است که به شما کمک می کند تا میزان توانایی در مقابله با حملاتی که به شبکه، برنامه، نقاط پایانی و کاربران می شود را بسنجید. هکران به دنبال دور زدن کنترل های امنیتی هستند تا بتوانند دسترسی هایی که نباید بدست بگیرند را بدست آورند. بنابراین اولین دلیل اهمیت تست نفوذ، امکان شناسایی توانایی شما در مقابل خطرات امنیتی است.

  • امکان مدیریت آسیب پذیری به صورت هوشمندانه

یکی دیگر از مواردی که باعث می شود تا تست نفوذ اهمیت زیادی داشته باشد، امکان مدیریت آسیب پذیری به صورت هوشمندانه است. در واقع شما متوجه می شوید که کدام آسیب پذیری برنامه شما مهم تر است و روی آن بیشتر کار کنید. در واقع آسیب پذیری ها اولویت بندی می شود و شما می توانید برای مسائلی که خطر بیشتری برای شما دارد، برنامه ریزی کنید. گاهی اوقات اولویت بندی اشتباه آسیب پذیری ها باعث می شود تا با مشکل مواجه شوید! این مشکل می تواند منجر به شکست برنامه شما و همچنین افتادن اطلاعات مهم شما در دست کاربران شود.

  • امکان استفاده از رویکردی برای پیشگیری امنیتی

مسئله ای که واقعیت دارید این است که شما نمی توانید تمام راه های نفوذ هکران را ببندید! اما می توانید آن ها را در این راستا تضعیف کنید. استفاده از ابزارهای دفاعی نظیر رمزنگاری و آنتی ویروس ها در این زمینه به شما کمک می کند تا برنامه امن تری داشته باشید. همچنین یافتن آسیب پذیری ها مشکل است و امری نیست که به سادگی انجام شود. با کمک تست نفوذ شما می توانید ببینید که کدام راه ها برای نفوذ کاربران راحت تر است و با کمک آن، به راحتی جلوی تهاجم هکران را بگیرید. حتی ممکن است بخواهید لایه های امنیتی برای نفوذ هکران را بیشتر کنید.

  • امکان ارزیابی برنامه های امنیتی و عملکرد آن ها

یکی دیگر از مهم ترین مواردی که باعث می شود تا تست نفوذ اهمیت زیادی پیدا کند، این است که شما می توانید دیدگاه مناسبی نسبت به برنامه و عملکرد امنیت آن پیدا کنید. گاهی اوقات برنامه های امنیتی به درستی کار نمی کنند و شما متوجه نیستید! با کمک تست نفوذ به راحتی می توانید این کار را انجام دهید و امنیت برنامه خود را بالا ببرید. حتی گاهی اوقات از ابزاری استفاده می کنید که واقعاً موثر نیست! با این تست می توانید این عملکرد ابزارها را هم ببینید و اگر نیاز است، آن را تغییر دهید. این کار باید در زمان مناسبی انجام شود تا آسیب ها و هزینه های شما را کاهش دهد.

  • افزایش اعتماد به نفس و اطلاعات در مورد استراتژی های امنیتی

تا زمانی که سیستم خود را تست نفوذ پذیری نکنید، متوجه نمی شوید که امنیت آن چقدر است. در این صورت اعتماد به نفس کافی ندارید و هر لحظه منتظر حمله نفوذگران هستید. با کمک تست نفوذ پذیری از این مورد مطمئن می شوید و به راحتی می توانید جلوی حملات غافل گیرانه را بگیرید. در واقع این تست نفوذ به صورت آزمایشی نوعی حمله روی برنامه شما انجام می دهد که کار خودتان است نه هکران. این شرایط به شما کمک می کند ا بتوانید به راحتی امنیت سیستم خود را افزایش دهید و از استراتژی های امنیتی درستی استفاده کنید.

این موارد از مهم ترین مواردی است که باعث می شود تست نفوذ اهمیت زیادی پیدا کند! به تمام آن ها پرداختیم و اکنون می توانید به راحتی از آن استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

مراحل تست نفوذ کدام هستند؟

با تست نفوذ آشنا شدید اما آیا مراحل آن را هم می دانید؟ تست نفوذ از مراحل مختلفی تشکیل شده است که در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی مراحل آن بپردازیم. تست نفوذ شامل 6 مرحله است که به صورت مختصر توضیحات آن را ارائه می کنیم:

  • برنامه ریزی و آماده سازی برای نفوذ

اولین قدم برای تست نفوذ برنامه ریزی و آماده سازی آن است! در واقع شما می خواهید آزمایش های صورت گرفته بر اساس اهداف آزمون شما باشد. پس در قدم اول باید ببینید که هدف شما از تست نفوذ پذیری چیست تا ببینید که سیستم شما برای آن مناسب است یا خیر. با کمک آزمون هایی که با کمک ابزارها صورت می گیرد، به راحتی می توانید میزان امنیت آن را بسنجید و بهترین نتیجه را بگیرید. این مسئله که چه مقدار اطلاعات در اختیار سیستم خود قرار دهید هم مهم است که در قدم برنامه ریزی، باید همه آن ها را مشخص کنید تا نتیجه درستی بگیرید.

  • کشف راه نفوذ

همان طور که می دانید، هک شدن سیستم از طرف هکران با روش های مختلفی صورت می گیرد! در واقع هکران تنها از یک روش استفاده نمی کنند تا میزان امنیت سیستم را بسنجند. پس باید راه های مختلفی را امتحان کنید و ببینید که سیستم شما در مقابله با کدام روش ها امنیت دارد و در مقابل کدام روش ها ضعف. شما باید جنبه های مختلفی نظیر آدرس آی پی، فایروال ها و… را چک کنید تا مشکلی نداشته باشد. همچنین جنبه های مختلفی نظیر آدرس ایمیل، نام، عنوان شغلی و هر اطلاعات دیگری که مربوط به کاربران است و برای هکران مهم است را هم در نظر بگیرید.

  • تلاش برای نفوذ

این مرحله مربوط به تلاش برای نفوذ است! در واقع شما برنامه ریزی کرده اید و راه های نفوذ را هم کشف کرده اید. اکنون زمان اجرای آن است تا ببینید که کدام روش نقطه ضعف شما است. البته هدف شما هم مهم است و در قدم اول و بخش برنامه ریزی باید حتماً آن را به خوبی مشخص کنید. در این مرحله هم باید روند نفوذ به سامانه را پیدا کنید و ببینید که هکران از کدام نقاط ضعف امنیتی شما می توانند نفوذ کنند. این مرحله را چند بار هم که شده اجرا کنید تا گزارش نهایی شما دقیق باشد! گاهی اوقات ابزار شما بار اول دقت کافی ندارد و ضعف شما مشخص نمی شود.

  • تحلیل و ارائه گزارش های مربوط به نفوذ

قدم بعدی ارائه گزارش مربوط به تست نفوذ پذیری است! در این گزارش باید جزییات مهم آورده شود و هر چقدر گزارش جزیی تر باشد، اهمیت و ارزش بیشتری دارد. قدم به قدم کارهای صورت گرفته را در این گزارش بنویسید تا یک گزارش کامل و جامع داشته باشید. همچنین بخش موفقیت های خود را هم بنویسید تا بدانید که سیستم شما در مقابل کدام روش ضعف یا قوت داشته است. اطلاعات بدست آمده را به دو بخش تقسیم بندی کنید! بخش مهم را برجسته کنید تا بتوانید از آن برای جلوگیری از راه های نفوذ هکران و نفوذگران استفاده کنید و سیستم امنی داشته باشید.

  • پاکسازی و اصلاح نفوذ

در تست های اولیه سیستم شما ضعف هایی دارد که باید رفع شود! در واقع هر سیستمی در تست های اول باگ امنیتی دارد که باید آن را اصلاح کنید. این باگ می تواند مربوط به ضعف های امنیتی یا کدنویسی غیراستاندارد باشد. روش های مختلفی هم برای رفع و پاکسازی آن وجود دارد. در واقع تست نفوذ پذیری برای آن انجام می شود که بتوانید نقاط ضعف خود را برطرف کنید! پس فراموش نکنید که هدف ما تنها آزمایش نیست، بلکه آزمایش های صورت گرفته برای آن است که حفره های کشف شده را ببندید و اجازه نفوذ هکران به سیستم خود را ندهید.

  • تست دوباره

اکنون که حفره های امنیتی را بسته اید، زمان آن است که ببینید واقعاً بسته شده است یا نه. برای این کار، باید دوباره تست بگیرید و هیچ رد پایی امنیتی از خود بجای نگذارید. گاهی اوقات ممکن است حفره امنیتی را بسته باشید اما به خوبی این کار را نکرده باشید. در این صورت باید دوباره تست کنید تا آن راه نفوذ بسته شده باشد. زیرا اگر حفره ای باقی بماند، هکران از آن سوء استفاده می کنند و از همین طریق به سیستم شما راه پیدا می کنند. بنابراین تست دوباره بخشی مهمی از مراحل تست نفوذ پذیری است و باید حتماً برای آن اهمیت زیادی قائل شوید.

تیم سازی در تست نفوذ چیست؟

تعداد حملات سایبری روزانه بسیار زیاد است و جالب است بدانید که این تعداد هر روز در حال افزایش است! همین مسئله باعث می شود تا منابع بیشتری برای تست نفوذ پذیری نیاز باشد. بنابراین یکی از مسائلی که در بخش این تست اهمیت بسیار زیادی دارد، تیم سازی در آن است. در واقع شما باید تیمی تشکیل دهید و در این تیم، بخش های مختلفی وجود دارد. میزان بزرگی تیم شما بستگی به این موضوع دارد که شرکت یا برنامه شما چقدر بزرگ است. به صورت کلی تیم شما می تواند متشکل از 3 بخش باشد که در این بخش از مقاله به بررسی آن ها می پردازیم:

  • رد تیم

یکی از مسائلی که در بحث تست نفوذ اهمیت بسیار زیادی دارد، مسئله تهاجم است. در واقع هکران برای آن که به برنامه شما نفوذ کنند، به صورت تهاجمی عمل می کنند. اگر بخواهیم خیلی ساده بیان کنیم، می توانیم بگوییم که همان حملاتی که هکران به سایت شما انجام می دهند، تهاجم است. یکی از بخش های بسیار مهم تیم امنیت، رد تیم است. در واقع رد تیم هدفش شناسایی و ارزیابی آسیب پذیری ها است و تلاش می کند تا با شناسایی حملات جلوی آسیب دیدن را بگیرد. رد تیم نقش بسیار مهم و حیاتی در تیم امنیت را دارد و باید اهمیت زیادی برای آن قائل باشید.

  • بلو تیم

یکی دیگر از مسائلی که در امنیت مهم است، دفاع از سازمان است! در واقع وظیفه اصلی هر سازمانی در کنار شناسایی تهاجم این است که جلوی آن را بگیرد و در واقع، از برنامه دفاع کند. اگر حملاتی که به برنامه انجام می شود دفاع نشود، ممکن است آسیب جبران ناپذیری به شما بزند. یکی از بخش های مهم تیم امنیتی که اهمیت زیادی دارد، بلو تیم است. در واقع بلو تیم نقش حسابی در دفاع از سازمان شما دارد اما دلیل آن چیست؟ دلیل آن این است که اقدامات حفاظتی توسط این تیم انجام می شود و اقدامات لازم برای حفاظت صورت می گیرد.

  • پرپل تیم

بخش مهمی از امنیت برنامه و سازمان شما مربوط به تفکر آن است! در واقع اگر تیمی برای انجام تفکرات امنیتی لازم در تیم امنیت وجود نداشته باشد، شما در حال دست و پنجه نرم کردن با شکست هستید. چرا که همه چیز از قلب تفکرات تیم بلند می شود و اگر تفکر درستی نداشته باشید، در نهایت ممکن است با شکست مواجه شوید. یکی از تیم هایی که در تیم امنیت وجود دارد، پرپل تیم است. این تیم از محبوبیت بالایی در تیم های امنیتی برخوردار است و نوعی پل ارتباطی بین رد تیم و بلو تیم است.

در نهایت همه این تیم ها تلاش می کنند تا روی یک هدف مشترک که حفظ امنیت برنامه و سازمان است، تمرکز کنند. هر کدام از آن ها هم اهمیت و ارزش خاص خود را دارند و نباید آن را فراموش کرد.

تست نفوذ هر چند وقت یک بار باید انجام شود؟

یکی دیگر از سوالات بسیار مهمی که برای کاربران پیش می آید، این است که تست نفوذ هر چند وقت یک بار باید انجام شود! پیش از آن که بخواهیم به جواب این سوال بپردازیم، باید بگوییم که هکران تنها در زمان مشخصی اقدام به نفوذ نمی کنند و در هر لحظه ممکن است این کار را انجام دهند. بنابراین عملیات این تست باید به صورت منظم انجام شود تا شما از امن بودن برنامه، زیرساخت ها، شبکه و فناوری اطلاعات خود مطمئن باشید. در واقع این تست به شما نشان می دهد امنیت شما در حال تهدید است یا خیر. پس همیشه باید انجام شود. به خصوص که اگر کارهای زیر را در بخش فنی انجام داده اید:

  • اضافه کردن زیرساخت شبکه
  • اضافه کردن زیرساخت فناوری اطلاعات
  • ارتقاء یا تغییر بخش هایی از برنامه
  • اضافه کردن بخش های امنیتی و فعالیت های نظیر آن
  • اصلاح و بروزرسانی سیاست های کاربران
  • انتقال سیستم به مکان جدید

در واقع هر تغییر، بروزرسانی، اصلاح و هر چیز دیگری که روی برنامه و زیرساخت ها انجام می دهید باید تست نفوذ را حتماً انجام دهید. این کار باعث می شود تا اگر شکاف امنیتی وجود دارد، آن را رفع کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *