برای بعضی از افرادی که از لینوکس استفاده می‌کنند، استفاده از برنامه‌های ریموت کنترل یا همان کنترل از راه دور، یک احتیاج به حساب می‌آید. برنامه‌های این چنینی برای ویندوز زیاد وجود دارد، اما کاربران لینوکس باید خوشحال باشند که برای ریموت کنترل روی اندروید نیز اپلیکیشن‌های خوبی عرضه شده است که ما چند نمونه‌ از آن‌ها را در نوشته‌ی زیر به شما معرفی خواهیم کرد.

چرا باید از اپلیکیشن‌های ریموت استفاده کرد؟

هدف از اینکار، کنترل کردن دستگاه لینوکسی با استفاده از موبایل است. در واقع چیزی که شما از این برنامه‌ها می‌خواهید، دیدن محیط سیستم عامل لینوکس رو موبایل و کنترل آن است. این کار در بسیاری مواقع می‌تواند کمک حال شما باشد. از جمله مواقعی که کاری ضروری دارید و به لینوکس دسترسی ندارید، برای گرفتن بک آپ، مانیتور کردن دانلودهایتان، کپی کردن فایل وقتی پشت دستگاه نیستید، به دلایل امنیتی و خیلی چیزهای دیگر.

البته برنامه‌های ریموت کنترل سطح‌های مختلفی دارند، بعضی همچون یک موس عمل می‌کنند و بعضی به صورت کامل کنترل دستگاه را برایتان به ارمغان خواهند آورد.

  1. AndroMouse

AndroMouse
AndroMouse

این برنامه به شما کمک می‌کند که از موبایل خود به عنوان یک تاچ پد از راه دور روی لینوکس استفاده کنید. البته محدودیت این برنامه این است که تنها از طریق WiFi و بلوتوث عمل می‌کند و در واقع کنترل خاصی روی دستگاه برایتان به همراه نخواهد آورد. شما نیاز دارید که این برنامه را هم روی لینوکس نصب کنید و هم روی موبایل. بعد از آن، این برنامه کاملا به صورت یک تاچ پد چند لمسی می‌تواند به شما کمک کند. اگر چه اسم این برنامه AndroMouse است اما شما از کیبورد و حتی فرمان‌های صوتی نیز می‌توانید بهره ببرید. نکته آخر این که نسخه پولی و رایگان برنامه هیچ تفاوتی با هم ندارند و فقط در نسخه پولی، از شر تبلیغات مزاحم خلاص می‌شوید.

  1. Remote Ripple

Remote Ripple
Remote Ripple

این برنامه به شما این امکان را می‌دهد تا از طریق اندروید، کنترل کامل روی دستگاه لینوکسی خود داشته باشید. تنها باید در نظر بگیرید که Remote Ripple از VNC استفاده می‌کند. TightVNC یکی از بهترین ابزارها در لینوکس است که با اجرای فرمان زیر، می‌توانید آن را روی لینوکس نصب کنید:

sudo apt install tightvncserver -y
بعد از آن شما می‌توانید برنامه را نصب کرده و از امکانات آن بهره ببرید و همانطور که گفتیم، کنترل کامل روی لینوکس داشته باشید.

  1. Unified Remote

Unified Remote
Unified Remote

Unified Remote سعی کرده تا یک برنامه‌ی جامع برای کنترل از راه دور دستگاه لینوکسی باشد. این برنامه که از طریق بلوتوث و WiFi کار می‌کند، هم می‌تواند به عنوان موس، کیبورد یا حتی گیم پد عمل کرده یا این که برای کپی کردن فایل و اجرای برنامه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. حتی یک سری تنظیمات پیش فرض برای برنامه‌های محبوب مثل VLC در آن در نظر گرفته شده که تجربه‌ی جالبی برای استفاده از لینوکس برایتان به همراه خواهد داشت.

اگر این برنامه به هر دلیلی برایتان کار نکرد، می‌توانید از جایگزین‌های آن مثل  Home Remote Control یا  Remote iT استفاده کنید.

  1. VLC Remote

آخرین پیشنهاد ما برای کسانی است که از برنامه‌ی ریموت تنها برای کنترل برنامه‌های پخش فیلم و موسیقی می‌خواهند استفاده کنند. در چنین مواقعی ما برنامه‌ی VLC Remote را به شما معرفی می‌کنیم که نسخه‌ی رایگان نیز داشته و به راحتی قابل نصب و استفاده است. از طریق این برنامه شما می‌توانید VLC را در زمان پخش فیلم یا موسیقی کنترل کنید. این چنین برنامه‌هایی برای Clementine یا حتی Kodi نیز ارائه شده تا کار شما برای کنترل روی برنامه‌های مالتی مدیا بر روی لینوکس را راحت کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *