شبکه‌های اجتماعی یکی از کانال‌های بسیار خوب برای افزایش فروش است. اگر کسب‌وکاری دارید یا به عنوان مسئول شبکه‌های اجتماعی در یک مجموعه فعالیت می‌کنید، باید بدانید که کپشن‌ها بسیار مهم هستند و می‌توانند فروش شما را دگرگون کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی اهمیت کپشن و نحوه نوشتن آن برای افزایش فروش بپردازیم. پس اگر به دنبال افزایش فروش محصولات یا خدمات خود از طریق شبکه‌‌های اجتماعی هستید، در این مقاله ما را همراهی کنید.

کپشن چیست و چه کاربردی دارد؟

این روزها که استفاده از شبکه‌های اجتماعی حسابی فراگیر شده است، یکی از بزرگترین دغدغه‌های تمام افرادی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، نوشتن یک کپشن جذاب و حرفه‌ای است. اما واقعا کپشن چیست و شیوه صحیح نوشتن کپشن در اینستاگرام و تلگرام به چه صورت است؟ طی چند سال اخیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی پر‌رنگ‌تر از گذشته شده است و کاربران عادی از این بستر برای به‌اشتراک‌گذاری محتوای شخصی خود استفاده می‌کنند و شرکت‌های کوچک و بزرگ نیز با استفاده از این ابزار به عنوان راهکارهای تبلیغاتی و ارتباط نزدیک با مخاطبان بهره می‌برند. از افراد عادی گرفته تا مدیران محتوای شبکه‌های اجتماعی برندهای بزرگ، برای فعالیت در بسترهایی چون اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، توییتر و… یک دغدغه مشترک دارند. این دغدغه مشترک به تولید محتوای جذاب و درگیرکننده بر می‌گردد که طبیعتا نیاز به متخصصان و کارشناسان حرفه‌ای دارد. بخشی از محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی را یک کپشن خوب تشکیل می‌دهد که به عنوان مکمل تصویر یا ویدیوی موردنظر شما بتواند به خوبی حق مطلب را ادا کند.

اما واقعا کپشن چیست و چطور می‌توان در پلتفرم‌هایی چون اینستاگرام و تلگرام بهترین کپشن را نوشت؟ شاید این اصطلاح را تا الان تنها برای اینستاگرام به کار برده باشید، اما بهتر است بدانید در تمام شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام، کپشن به کار می‌رود. عکس و ویدیوهای منتشر شده گاهی به طور کامل منظور ما را نمی‌رساند. در این زمان، یک توضیح به صورت متن همراه با عکس یا ویدیو نوشته و منتشر می‌شود که به آن کپشن می‌گویند. در واقع همان متنی است که همراه با عکس یا ویدیو پست می‌شود. نوشتن کپشن به آن سادگی‌ها نیست که به نظر می‌رسد. چرا که نوشتن یک متن جذاب و گیرا که بتواند منظورتان را در قالب کلمات به خواننده منتقل کند، گاهی ساعت‌ها از شما وقت می‎گیرد.

شاید این سوال ساده به نظر برسد و خیلی‌ها جواب آن را بدانند. در واقع بیشترین تعریف کپشن در اینستاگرام مصداق پیدا می‌کند و کاربران از این اصطلاح در پست‌های اینستاگرامی استفاده می‌کنند. اما در شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز از کپشن استفاده می‌شود. گاهی عکس‌ها و ویدیوها نمی‌توانند به تنهایی در شبکه‌های اجتماعی حرف مورد نظر ما را بزنند و کپشن در واقع همان متنی است که زیر آنها منتشر می‌کنیم تا بتوانیم توضیحات و جزییات بیشتری را در اختیار مخاطبان بگذاریم. اما همین متن به ظاهر ساده و چند خطی گاهی چنان ما را دچار چالش می‌کند که شاید ساعت‌ها برای نوشتن آن زمان بگذاریم تا بتوانیم مخاطب‌مان را درگیر کنیم. در ترجمه فارسی به کپشن، نگاره هم گفته می‌شود اما استفاده از عبارت «کپشن» مرسوم‌تر است.

چگونه یک کپشن مناسب برای افزایش فروش بنویسیم؟

حالا که فهمیدیم دقیقا کپشن چیست، با این سوال مواجه می‌شویم که چگونه کپشن بنویسیم، چه کار کنیم که مخاطب کپشن ما را بخواند، مجذوب آن شود و واکنش دلخواه ما را نشان دهد. کپشن‌نویسی را باید دقیقا مشابه یک محتوای متنی یا مقاله متنی بدانیم که در بیشتر مواقع با لحنی خودمانی نوشته می‌شود، اما به این معنی نیست که نمی‌توانیم به صورت رسمی بنویسیم. ساختار اصلی یک مقاله به شکل زیر تعیین می‌شود:

  • تیتر
  • لید
  • مقدمه
  • بدنه متن
  • نتیجه‌گیری و فراخوانی

در کپشن‌هایی که می‌بینید شاید مانند یک مقاله به طور مشخص شاهد این بخش‌ها نباشید، اما اگر کمی دقت کنید به صورت یکپارچه و پیوسته می‌توان این موارد را در کپشن‌های مختلف مشاهده کرد. گاهی تیتر همان نوشته مهمی است که روی عکس یا ویدیو می‌زنید تا مخاطب بیشتر ترغیب شود محتوای شما را دنبال کند. لید همان یکی دو خط اول کپشن است و بعد از آن شاهد مقدمه و بدنه اصلی هستیم. در انتها هم در کپشن خود نتیجه‌گیری کرده و از مخاطبان می‌خواهیم بازخورد (CTA) خود را ابراز کنند.

عموما وقتی به پست‌هایی که قبلا در اینستاگرام منتشر کرده‌ایم نگاه می‌کنیم کپشن‌های بهتری به ذهنمان می‌رسد. بنابراین هنگام نوشتن کپشن برای عکس خود عجله نکنید،بهتر است چند نمونه از کپشن‌هایی را که در ذهن دارید بنویسید و در مورد آن‌ها فکر کنید و حتی در صورت نیاز مشورت کنید. سپس بهترین گزینه را از بین آن‌ها انتخاب کنید. بهتر است بدانید که موضوع پست‌هایی که منتشر می‌کنید و کپشن آن‌ها نیز در موفقیت شما تاثیر دارند. اما با توجه به الگوریتم‌های موجود در اینستاگرام محبوبیت یک پست بیشتر بر اساس تعداد لایک و کامنت‌های موجود در آن تعیین می‌شود و اکنون اهمیت انتشار با ترتیب زمانی مشخص اندکی رنگ باخته است. بنابراین تولید محتوای نابی که به عنوان کپشن اینستاگرام قرار داده می‌شود برای تعامل بیشتر با فالورها بسیار حائز اهمیت است.

حداکثر تعداد کاراکتر برای  کپشن عکس اینستاگرام ۲۲۰۰ کاراکتر است.اما نکته مهم اینجاست که تنها چند خط اول از کپشن های اینستاگرام زیر پست دیده می‌شود و بقیه در قسمت “بیشتر بخوانید” قرار می‌گیرند. این بدان معنی است که کپشنی که می‌نویسید باید کوتاه باشد ولی تمام اطلاعات لازم را منتقل کند.نکته‌ی مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد اینجاست که کمتر کسی به قسمت بیشتر بخوانید کپشن مراجعه می‌کند. پس سعی کنید اطلاعات مهم را در ابتدا بنویسید و اطلاعات فرعی مثل منشن افراد و هشتگ را در بخش پایانی قرار دهید. در مقاله بعدی به بررسی کامل این موضوع می‌پردازیم.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *