مدیریت یک کسب‌ وکار آنلاین کار ساده‌ای نیست! به خصوص زمانی که یک کسب‌وکار نوپا راه‌اندازی کرده باشید، با محدودیت بودجه روبرو هستید و باید از راه‌هایی برای توسعه کسب‌وکارتان استفاده کنید که هزینه کمتر و پایداری بیشتر دارد. موتورهای جستجو یکی از راه‌های کم هزینه است که با تمرکز اصولی روی آن می‌توانید به رشد کسب‌وکارتان کمک زیادی کنید. اگر در مورد سئو چیزی بدانید، بعید است که نام سئوی کلاه سفید به گوش شما نخورده باشد! سئو کلاه سفید به معنای رشد در بزرگ‌ترین موتور جستجوی دنیا به روش کاملاً قانونی و بدون دور زدن قوانین آن است. اگر بخواهید سایت خود را به گونه ای سئو کنید که برای مدت طولانی در رتبه های اول نتایج گوگل حضور داشته باشید، سئو کلاه سفید بهترین راه کار است. اگر یک کسب و کار آنلاین دارید و می‌خواهید به رشد کسب‌وکار خود کمک کنید، در این مقاله همراه ما باشید تا با هم سئو کلاه سفید را بررسی کنیم.

سئو کلاه سفید و انواع دیگر سئو چیست؟

قبل از بررسی سئو کلاه سفید ابتدا بهتر است تمام روش‌های سئو را بررسی کنیم تا تفاوت آن‌ها را به خوبی درک کنید! در واقع سئو روش های مختلفی دارد که هر یک از آن ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که بهترین نوع آن سئوی کلاه سفید است. در این بخش به بررسی انواع سئو می‌پردازیم:

  • سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید بهترین و قانونی ترین روش برای سئو شناخته می‌شود که مورد تایید گوگل است! با استفاده از سئو کلاه سفیدقادر هستید سایت خود را با روش هایی که کاملاً بر اساس قوانین موتور جستجوی گوگل است، به رتبه های اول گوگل برسانید. احتمال جریمه یا پنالتی شدن سایت‌های بالا آمده با سئو کلاه سفید، بسیار کم و حتی صفر است. نکته مهم دیگر سئو کلاه سفید است که چنین سایت‌هایی همیشه رو به رشد هستند و سئوکاران همیشه استفاده از این روش سئو را پیشنهاد می کنند.

  • سئو کلاه سیاه

یکی دیگر از انواع سئو که در میان برخی سئوکاران محبوب است، سئو کلاه سیاه است! در این روش سئو، سئو کاران تلاش می کنند تا با دور زدن قوانین گوگل به رشد سئو سایت خود کمک کنند. البته اگر از سئو کلاه سیاه استفاده کنید، در صورتی که گوگل متوجه این موضوع شود سایت شما با جریمه سنگین روبرو می شود! تا جایی که پس از چند سال هم نمی توانید به رتبه سابق برگردید و ممکن است نیاز به تغییر سایت خود داشته باشید. استفاده از این روش تنها برای سایت هایی که می خواهند برای مدت موقت بالا باشند پیشنهاد می شود! مثلاً اگر یک سایت برای یک جشنواره خاص است که تنها یک بار برگزار می شود، سئو کلاه سیاه بهترین راه حل است. البته باز هم باید توسط متخصصان بسیار حرفه ای انجام شود تا طبیعی جلوه کند و سایت شما در همان روزهای اول پنالتی نشود.

  • سئو کلاه خاکستری

اگر مایل هستید، کمی در مورد بهترین راه سئو صحبت کنیم! سئو کلاه خاکستری یکی دیگر از انواع سئو است که در آن، راه کارهای سئو کلاه سفید و کلاه سیاه با هم استفاده می شوند و اگر به صورت دقیق و حرفه ای انجام شود، احتمال پنالتی شدن بسیار کاهش پیدا می کند. در واقع در این روش، همه راه کار های سئو کلاه سفید انجام می شود و در کنار آن، راه های سئو کلاه سیاه باید کاملاً با دقت انجام شود تا مشکل خاصی پیش نیاید.

در نهایت، سئو کلاه سفید به معنای افزایش رتبه یک سایت با استفاده از قوانین گوگل است؛ تا جایی که هدف شدن دور زدن گوگل نباشد! در ادامه این مقاله به بررسی اهمیت سئو کلاه سفید و بخش های مختلف آن می پردازیم تا برای استراتژی سئو کسب و کارتان راحت تر تصمیم بگیرید.

چرا استفاده از سئو کلاه سفید اهمیت زیادی دارد؟

در هر سال میلیون ها سایت جدید به وجود می‌آید و با راه اندازی هر سایت جدید، تعداد رقیبان شما بیشتر می‌شوند! مهم‌تر آن که تعداد رقیبان بزرگ هم افزایش پیدا می کنند و بسیاری از افراد با استراتژی عالی وارد حوزه رقابت می‌شوند. استفاده از سئو کلاه سفید با توجه به حوزه رقابتی ممکن است نیازمند چندین سال زمان باشد تا بتوانید نتیجه مناسب را بگیرید. اما مسئله مهمی که وجود دارد، این است که نتایج حاصل از سئو کلاه سفید برای مدت زمان طولانی ماندگار است و اگر پس از رسیدن به رتبه های بالا به سئوی سایت خود اهمیت بدهید، برای همیشه بالا خواهید ماند و این مسئله اهمیت بسیار زیادی دارد. پس اگر یک کسب و کار بزرگ می‌خواهید و نمی‌خواهید که پس از مدتی از بین بروید، از همین الان روی سئو کلاه سفید یا کلاه خاکستری کار کنید تا بهترین نتایج را بگیرید.

تاثیر تحقیق کلمات کلیدی در سئو

تا کنون از خودتان پرسیده اید که هدف گوگل از رتبه بندی سایت‌ها چیست؟ هدف اصلی گوگل، نمایش سایت های بهینه و ارزشمند به کاربران است. قوانین کلاه سفید گوگل برای این هستند که بتوان یک سایت بهینه و ارزشمند برای کاربر ایجاد کرد. یکی از بخش های مهم سئو کلاه سفید، محتوای مفید و کاربردی است. با ارائه محتوای ارزشمند و مفید به کاربران، به راحتی می توانید گوگل را متوجه این موضوع کنید که محتوای شما به درد کاربران می خورد! در واقع گوگل رفتار کاربران در سایت را بررسی می کند و اگر محتوای سایت شما ارزشمند و کاربردی باشد، کاربر مدت زیادی در آن می ماند و از صفحات دیگر سایت شما هم بازدید می کند! در چنین شرایطی گوگل متوجه با ارزش بودن محتوای شما می شود و اقدام به نمایش سایت شما در صدر نتایج جستجوی گوگل می کند.

سئوی محتوا، دوست خوب سئو کلاه سفید!

تا کنون نام سئوی محتوا به گوشتان خورده است؟ رعایت اصول سئو در بخش محتوای سایت سئوی محتوا خوانده می‌شود. بر اساس ادعای گوگل،اگر یک محتوا برای کاربران ارزشمند باشد، آن را در صدر نتایج نشان می دهد و به همین دلیل وبمسترها برای ساختای محتوا ارزش زیادی قائل هستند. گاهی اوقات کاربران این موضوع را فراموش می‌کنند؛ در حال حاضر گوگل به قدر کافی از هوش مصنوعی استفاده کرده است اما باز هم ربات ها هستند که سایت شما را آنالیز می کنند. به همین دلیل است که برای آن که بتوانید محتوای خود را در صدر نتایج گوگل نمایش دهید، باید حتماً برخی اصول سئو محتوا و ساختار بهینه را رعایت کنید. سئوی محتوا از موارد زیر تشکیل شده است که باید حتماً رعایت کنید:

  • تحقیق کلمات کلیدی: اولین قدم برای داشتن محتوای بهینه، تحقیق کلمات کلیدی است تا بدانید کاربران چه کلماتی را در گوگل جستجو می کنند! سپس همان کلمات را در محتوای خود به طور صحیح استفاده کنید.
  • استفاده از کلمات کلیدی طولانی: کلمات کلیدی طولانی (long tail keyword) از مهم ترین فاکتور های سئو محتوا هستند! در برخی کلمات کلیدی کوتاه رقابت بسیار زیاد است و رسیدن به آن نیازمند زمان زیادی است! رقابت در کلمات کلیدی طولانی کمتر است و به راحتی می توانید رتبه خوبی کسب کنید.
  • استفاده از انواع دیگر محتوا: محتوای متنی اهمیت زیادی دارد اما کاربران با انواع دیگر محتوا ارتباط بیشتری برقرار می کنند؛ بنابراین بهتر است از انواع دیگر محتوا نظیر محتوای تصویری، ویدیویی و صوتی در محتوای خود استفاده کنید. این کار مدت زمان ماندن کاربران در سایت را افزایش می دهد و به افزایش رتبه سایت شما در گوگل کمک می کند.
  • لینک سازی داخلی: لینک سازی داخلی، یکی از مسائل مهمی است که باید در محتوای خود رعایت کنید. شما باید بین صفحات مختلف سایت خود لینک سازی منطقی و صحیح انجام دهید.
  • محتوای ارزشمند و کاربردی: مهم ترین مسئله ای که باید در نظر داشته باشید، این است که محتوای سایت شما باید بتواند نیاز کاربران را رفع کند. در واقع باید محتوایی بنویسید که پس از خواندن کاربر، سوال یا نیاز او پاسخ داده شود.

در سئو کلاه سفید ده ها فاکتور مهم وجود دارند که باید رعایت کنید اما مهم‌ترین آن‌ها، همین مواردی هستند که در این بخش بررسی کردیم. با رعایت این موارد و تولید محتوای ارزشمند، به راحتی می‌توانید رتبه سایت خود را در گوگل بهبود ببخشید.

بخش های سئو کلاه سفید کدام هستند؟

سئو کلاه سفید از بخش های مختلفی تشکیل شده است که برای بهبود رتبه سایت خود حتماً باید آن ها را رعایت کنید! در این بخش می خواهیم به بخش های مختلف سئو کلاه سفید بپردازیم تا با رعایت آن ها بتوانید رتبه سایت خود را افزایش دهید:

  1. استراتژی سئو

استراتژی سئو نقشه راهی است که قرار است در ادامه مسیر طی کنید! داشتن استراتژی سئو، یکی از مهم ترین بخش های سئو کلاه سفید است. در واقع شما برای آن که بدانید در چند ماه آینده باید چه کاری انجام دهید و چگونه بخش‌های مختلف سایت را برای سئو مدیریت کنید، نیازمند داشتن استراتژی سئو هستید. تدوین استراتژی سئو حرفه ای، نیازمند دانش و تجربه کاری در تمامی بخش های سئو آشنا است. اگر خودتان می خواهید سایت را سئو کنید و تخصص کافی در این زمینه ندارید، استفاده از یک مشاور و متخصص سئو بهترین راه است! استراتژی سئو شامل استراتژی محتوا، لینک سازی و سئو فنی می شود که داشتن همه آن ها در کنار یکدیگر باعث رشد سریع تر کسب و کارتان می شود. همچنین ممکن است نیاز به تغییر استراتژی داشته باشید؛ در این مواقع یا باید تجربه کافی داشته باشید یا از متخصص سئو کمک بگیرید.

  1. تحقیق کلمات کلیدی هدف

با مفهوم تحقیق کلمات کلیدی آشنا هستید؟ یکی از بخش های بسیار مهم سئو کلاه سفید تحقیق کلمات کلیدی است. شما باید بدانید که قرار است با چه کلمات کلیدی در گوگل رتبه خوبی کسب کنید. همچنین باید کلمات کلیدی شما به گونه ای انتخاب شوند که منجر به فروش محصولات یا خدمات شما شود! مثلاً اگر در زمینه فروشگاه لوازم یدکی خودرو فعالیت می کنید، کلمات کلیدی باید کاملاً مرتبط با حوزی کاری شما باشند. اگر بخواهید با کلمات کلیدی در حوزه ارز بالا باشید، شاید بتوانید ترافیک جذب کنید اما در نهایت نمی توانید محصولات یا خدمات خود را بفروشید. تحقیقات کلمات کلیدی در بخش محتوا و لینک سازی اهمیت بسیار زیادی دارد. پس قدم اول برای سئو کلاه سفید، تحقیق کلمات کلیدی است! تحقیقات کلمات کلیدی پایه و اساس تمام بخش های مدیریت سئو است و باید به درستی انجام شود. در این مرحله هم اگر تخصص کافی ندارید، می توانید از یک متخصص کمک بگیرید تا بهترین نتیجه را از این بخش و بخش های بعدی سئو داشته باشید.

  1. تولید محتوای ارزشمند و همیشه سبز

اگر بخواهیم مهم ترین بخش هر کسب و کاری را نام ببریم، باید بگوییم تولید محتوا مهم ترین بخش آن است! نه تنها در سئو، بلکه در تمامی پلتفرم هایی که می خواهید مخاطب داشته باشید باید تولید محتوا کنید. شاید این جمله را که می گویند محتوا پادشاه است را شنیده باشید! محتوا می‌تواند برای شما مشتریان زیادی جذب کند و این مسئله نشان دهنده اهمیت بسیار زیاد تولید محتوا است. البته نه هر محتوایی! بلکه محتوای ارزشمند و همیشه سبز ارزشمند است. در واقع شما باید بتوانید محتوایی ایجاد کنید که مخاطبان به آن نیاز دارند. یکی از بهترین انواع تولید محتوا، تولید محتوا حول سوالات و نیازهای کاربران است. به عبارت ساده تر، محتوای شما باید بتواند پاسخگوی سوال یا نیاز مخاطبان باشد! محتوای همیشه سبز هم به محتوایی گفته می شود که همیشه در گوگل جستجو می شود! به عنوان مثل عبارت بازاریابی محتوا همیشه در گوگل جستجو می شود اما عنوان ترندهای بازاریابی محتوا در سال 2020 عبارتی است که تنها در سال 2020 جستجو می شود! در نهایت، فراموش نکنید که محتوای تولید شده توسط شما باید همیشه کاربردی و سبز باشد تا توسط کاربران جستجو شود.

  1. سئو فنی یا تکنیکال

بهینه سازی بخش های فنی سایت تحت عنوان سئو فنی شناخته می‌شود! این بخش هم به قسمت های مختلفی تقسیم بندی می شود که مهم ترین آن بهینه بودن کد های سایت، بهینه بودن سرعت سایت، تجربه کاربری و در نهایت، واکنش گرا بودن سایت جهت نمایش در موبایل و تبلت است. در بهینه سازی سئو فنی ممکن است نیازمند یک کدنویس باشد؛ بنابراین اگرتخصصی در کدنویسی استاندارد ندارید، بهتر است از یک متخصص سایت استفاده کنید تا به بهینه سازی سایت از نظر فنی کمک کنید.

نحوه ارائه محتوا برای سئو

  1. لینک سازی داخلی

یکی دیگر از مواردی که در سئو کلاه سفید اهمیت بسیار زیادی دارد، لینک سازی داخلی است! با استفاده از لینک سازی داخلی می توانید بین صفحات مرتبط سایت خود لینک سازی کنید و آن ها را به هم متصل کنید. به عنوان مثال اگر در مورد “سئو محتوا” در سایت خود محتوایی منتشر کرده اید، بهتر است یک محتوای دیگر با عنوان “محتوا چیست” داشته باشید؛ زیرا ممکن است یک کاربر با مفهوم دقیق تولید محتوا آشنا نباشد و بخواهد در مورد آن اطلاعات کسب کند. نباید فراموش کنید که لینک سازی باید اصولی، دقیق و منطقی انجام شده باشد و نباید صفحات نامربوط به هم را لینک کنید! این مسئله می تواند رفتار منفی کاربران را در پی داشته باشد و در نهایت باعث تاثیر منفی در سئو سایت شود.

  1. لینک سازی خارجی

زمانی که شما از سایت های دیگر برای سایت خود لینک می گیرید، به این کار لینک سازی خارجی گفته می شود و البته بخش مهمی از سئو کلاه سفید است. البته در انواع دیگر سئو هم کاربرد زیادی دارد و به همین دلیل، حتماً باید با دقت زیادی انجام شود. گاهی اوقات کاربران اقدام به خرید غیر اصولی لینک انبوه می کنند که گول متوجه می شود و ممکن است سایت را جریمه کند. یکی از راه های لینک سازی خارجی، خرید ریپورتاژ آگهی است که ریسک کمتری نسبت به سایر روش ها نظیر خرید بک لینک خواهد داشت.

این 6 بخش مهم ترین بخش های سئو کلاه سفید محسوب می شوند که اهمیت زیادی دارند. با رعایت آن ها به راحتی می توانید اصول سئو کلاه سفید را رعایت کنید و بهترین نتیجه را از آن بگیرید.

نتیجه گیری

سئو انواع مختلفی دارد که سئو کلاه سفید، مهم ترین و قانونی ترین آن است. در این روش احتمال آن که سایت شما پنالتی شود بسیار کم است و پیشنهاد می کنیم از این روش برای سئو سایت خود استفاده کنید. در این مقاله به بررسی کامل مفهوم سئو کلاه سفید و مواردی که باید رعایت کنید پرداختیم. اگر سوالی دارید،  از طریق بخش نظرات بپرسید تا شما را راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *