امروزه اغلب افراد زمان زیادی را در سایت‌های اینترنتی می‌گذرانند از خرید پوشاک گرفته تا انتخاب ملک یا خواندن یک مقاله علمی را از طریق یک صفحه نمایش انجام می‌دهند. از آنجایی که برخی از این کارها از اهمیت بیشتری برخوردارند، اصلا دلمان نمی‌خواهد که در حین کار با خطا در صفحه مورد نظر روبه‌رو شویم. به همین دلیل شاید بهتر باشد معنی ارورها و خطاهایی که در صفحات وب ممکن است روی دهد را بدانیم تا کارمان با مشکل مواجه نشود.

انواع خطاها در دنیای وب

همان طور که می‌دانید، مرورگرها برای هر نوع مشکلی که ممکن است در دنیای وب پیش بیاید، یک کد خاص تعریف کرده‌اند. برخی از آن‌ها مربوط به کاربران هستند و برخی دیگر در سمت سرور رخ می‌دهند. خطاهایی که از سمت سرور ایجاد می‌شوند، ارورهای سمت سرور نام دارند که معمولا موقتی هستند و با چند تکنیک ساده حل می‌شوند. ارورهای سرور، همچنین خطاهایی هستند که در زمان دسترسی کاربران، وب سرور به آن دچار می‌شود. زمانی که بخواهید به یک سرور دسترسی پیدا کنید، و به خاطر تنظیمات اشتباه سرور نتواند به ‌درستی به شما پاسخ دهد، یعنی دچار خطای سروری شده است. در واقع بروز خطاهای سرور، باعث می‌شود که درخواست شما به سرویس‌دهنده، کامل نشود و پاسخ درستی دریافت نکنید. در این مواقع تنها کاری که از دست شما برمی‌آید این است که این وضعیت را از طریق ایمیل یا تلفن به مسئول سایت اطلاع دهید تا مشکل آن را رفع کند.

توجه داشته باشید که وقتی می‌خواهید صفحه‌ای از یک سایت را باز کنید به این معنی است که در حال ارتباط با سرور هستید، یک درخواست از سمت شما برای سرور ارسال می‌شود و سرور هم این درخواست را با یک کد وضعیت پاسخ می‌دهد. این کد وضعیت، یک کد سه رقمی است که به پنج کلاس مختلف تقسیم می‌شود و مفاهیمی به صورت زیر دارد:

  • وضعیت 1xx: اطلاعات
  • وضعیت 2xx: موفقیت
  • وضعیت 3xx: ریدایرکت
  • وضعیت 4xx: خطاهای سمت کلاینت
  • وضعیت 5xx: خطاهای سمت سرور

خطاهای سمت سرور

با توجه به دسته‌بندی بالا در اعلام کد وضعیت، کدهای مربوط به خطای سرور از ۵۰۰ تا ۵۹۹ شناخته می‌شوند که هر کدام معنی خاص خودش را دارد. معمول‌ترین نوع این خطاها، ارور ۵۰۰ تا ۵۰۵ است که در ادامه درباره هر کدام بیشتر توضیح می‌دهیم.

  • خطای ۵۰۰: ارور ۵۰۰ به ارور داخلی سرور شناخته می‌شود. این خطا را زمانی می‌بینید که سرور به دلایل نامشخصی، با یک وضعیت غیرمنتظره مواجه شده و قادر به پاسخگویی به کاربر نباشد. به عنوان مثال فایل .htaccess ناقص باشد و یا اینکه بسته‌ها در طول مسیر گم شده باشند. ممکن است. یک فایل  php بدون اینکه به درستی نصب شده باشد، اجرا شود. به همین خاطر ممکن است که در شرایط نادری با چنین مشکلی مواجه شوید که در این صورت که با زدن دکمه  F5 ، رفرش کردن دوباره صفحه و پاک کردن کش مرورگر، این مسئله برطرف می‌شود. برخی اوقات با پاک کردن کوکی‌های مرورگر هم مشکل را رفع می‌کند.

  • خطای ۵۰۱:  ارور ۵۰۱ در شرایطی پیش می‌آید که سرور نتواند درخواست انجام شده را تشخیص دهد یا توانایی انجام دادن آن را نداشته باشد. راحت‌ترین روش برای حل این مشکل ، لود کردن مجدد صفحه است که می‌توانید با زدن دکمه‌ F5 آن را سریع‌تر انجام دهید. کوکی‌های مرورگر را پاک کرده و حتی گاهی لازم است پراکسی فعال را غیرفعال کنید.
  • خطای ۵۰۲: این خطا نشان‌دهند سروری است که به ‌عنوان درگاه gateway یا پراکسی در شبکه فعالیت می‌کند. در این صورت از سرور قبلی خود، پاسخ درستی دریافت نکرده و نمی‌تواند آن درخواست را انجام دهد. این مدل از ارورهای سرور، یک خطای عمومی را به شما نشان می‌دهند. در این صورت بهتر است که صفحه را رفرش کنید. اگر درست نشد  DNS و حتی تنظیمات فایروال را بررسی کنید. اگر درست نشد با پشتیبانی هاست تماس بگیرید. جالب است بدانید که خطای ۵۰۴ هم خطای مشابهی است که در سه موقعیت ممکن است رخ دهد. زمانی که ارتباط شبکه بین سرورها ضعیف باشد. سرور پشتی عملکرد ضعیف و کندی داشته باشد. زمان تایم اوت در سرور یا پراکسی، بسیار کوتاه باشد. راه حل نیز همانند خطای ۵۰۲ است و می‌توانید با رفرش کردن یا چک کردن DNS مشکل را رفع کنید.

در اینجا به انواع خطاها در دنیای وب اشاره و سه خطای مهم ۵۰۰، ۵۰۱ و ۵۰۲ را بررسی کردیم. در ادامه، مقاله‌ای درباره خطاهای سری ۵، اول و دوم خواهیم خواند که به طور جزء به مشکل به وجود آمده و راه حل می‌پردازد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *