اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد آموزش گوگل سرچ کنسول را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با استفاده از این ابزار و بهینه‌سازی سایت با استفاده از آن، سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و ترافیک ورودی سایت خود را افزایش دهید.

صفحات canonical وب سایت چیست؟

صفحات canonical یکی از موضوعات مهمی است که باید در زمینه مدیریت وب سایت به آن توجه ویژه داشت. چرا که گوگل حساسیت بسیار زیادی نسبت به محتوای تکراری داشته و تلاش می کند تا آنجا که امکان دارد از نمایش محتوای تکرای جلوگیری به عمل آورد. به همین دلیل نیز اقدام به ارائه راه حلی مناسب برای حل مشکلات مربوط به محتوای تکراری نموده. اما تگ canonocal چیست؟ چه ارتباطی میان صفحات canonical و تگ کنونیکال وجود دارد؟

ایجاد صفحات canonical در وب سایت

صفحه کنونیکال را می توان در واقع نسخه اصلی صفحات مشابه دانست. با قرار دادن یک تگ کوچک در یک صفحه می توان برای موتورهای جستجو گوگل مشخص کرد که کدام صفحه را به عنوان صفحه اصلی در نظر گرفته و آن را crawl و ایندکس کنند. گاهی ممکن است در وب سایت یک صفحه مشخص توسط چندین آدرس اینترنتی در دسترس بوده یا شاید هم صفحات مختلفی با محتوای مشابه وجود داشته باشد. به عنوان مثال می توان به نمایش یک صفحه در نسخه موبایل و نخسه دسکتاپ آن اشاره کرد. گوگل تمامی این نسخه ها را محتوای تکراری در نظر می گیرد. در این حالت باید به صورت دستی و با افزودن یک تگ کنونیکال در لینک صفحه ای که تصور می کنید نسخه اصلی است این موضوع را مشخص کنید.

بدین ترتیب صفحه مورد نظر توسط گوگل crawling شده و در نهایت ایندکس شود و سایر صفحات به عنوان نسخه های canonical در نظر گرفته می شوند. اما اگر هم خودتان این کار را انجام ندهید، گوگل به صورت پیش فرض یک صفحه را به عنوان صفحه کانونیکال در نظر می گیرد و آن را ایندکس می کند. اما موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که ممکن است صفحه انتخابی گوگل صفحه canonical اصلی نباشد. حتی این امکان نیز وجود دارد که گوگل آنها را صفحات یکسانی بداند و نتواند صفحه کنونیکال را انتخاب کند. در این حالت ممکن است وب سایت شما از نظر سئو دچار مشکل شود. به همین دلیل باید روی این صفحات و مدیریت درست آنها دقت کافی داشت.

چرا باید صفحات canonical خود را مشخص کنیم؟

همانطور که پیش تر گفته شد، صفحه canonical در واقع صفحه ای است که گوگل فکر می کند بیش از سایر صفحات تکراری موجود محتوای مورد نظر وب سایت شما را نشان می دهد. توجه داشته باشید که نیازی نیست صفحات کاملا یکسان باشند. چرا که اعمال تغییرات جزیی در صفحات نمی تواند باعث شود که گوگل آنها را صفحه ای منحصر به فرد تلقی کند.

به عنوان مثال خیلی از صفحات بر اساس قیمت ایجاد شده یا اینکه بر اساس رنگ بندی یا هر ویژگی دیگری ساخته می شوند. همین امر سبب می شود تا وب سایت دارای صفحات تکراری شود که اگر به شکل درستی مدیریت نشوند، می تواند برایتان نتایج منفی به دنبال داشته باشد. به همین دلیل روی مدیریت این صفحات و تعیین صفحه کانونیکال بسیار تاکید می شود. پیش تر به تگی به نام کانونیکال اشاره شد!بیایید کمی در مورد آن بحث کنیم.

تگ کانونیکال (canonical) چیست؟

تگ canonical که با نام «rel canonical» نیز شناخته می شود در اصل روشی است که به موتورهای جستجو گفته  می گوید یک URL مشخص، نسخه اصلی از مجموعه صفحات تکراری می باشد. با استفاده از این تگ، دیگر با مشکلات مربوط به محتوای تکراری یا کپی رو به رو نخواهید شد. با یک تگ کنونیکال می توانید به راحتی به موتورهای جستجو بگویید که می خواهید کدام نسخه از محتواهای مشابه وب سایت شما را CRAWL کرده و ایندکس نماید تا در نتایج جستجو نمایش داده شود.

اجازه دهید برای روشن تر شدن موضوع برایتان مثالی بزنیم. ممکن است صفحه اصلی وب سایت شما به شکل های زیر قابل دسترسی باشد:

  • http://www.yourdomain.com
  • https://www. yourdomain.com
  • http://yourdomain.com

صفحه ای که یک کاربر اینترنتی در نهایت آن را مشاهده می کند، یک صفحه مشترک یعنی همان صفحه اصلی می باشد. اما موتورهای جستجو ر یکی از این URL ها را، یک صفحه منحصر به فرد می داند. چون تغییراتی که در آنها اعمال شده بسیار جزئی و کوچک هستند. حال اگر شما با استفاده از تگ کانونیکال به گوگل نشان ندهید که کدام یک از این صفحات را باید به عنوان صفحه اصلی ایندکس کند، به نوعی محتوای تکراری ایجاد کرده اید و گوگل نیز مخالف جدی چنین اتفاقی است. به جز مثال فوق، سایر صفحات مشابه نیز باید تعیین تکلیف شوند.

نقش تگ‌های کنونیکال در سئو چیست؟

گوگل به هیچ عنوان محتوای تکراری را دوست ندارد. این موضوع نیز زمانی پیچیده تر می شود که قرار باشد یکی از این محتواهای تکراری را به عنوان صفحه canonical انتخاب کند. زیرا:

  • آنها باید یکی از این صفحات را انتخاب کرده و ایندکس نمایند. اما اینکه این محتوا دقیقا متعلق به صفحه اصلی وب سایت شما می باشد موضوعی است که اهمیت دارد.
  • موتورهای جستجو در کنار انتخاب صفحه کنونیکال باید صفحات دیگر را نیز رتبه بندی کنند.
  • همچنین باید تشخیص دهند که در یک صفحه «link equity» داشته باشند یا آن را به چندین نسخه تقسیم کنند.

«link equity» با نام «link juice» نیز شناخته می شود، اصطلاحا توصیف می کند که یک لینک می تواند از یک صفحه به صفحه ای دیگر منتقل شود. در واقع link equity تمامی لینک سازی های داخلی و خارجی را شامل می شود.

  • علاوه بر این داشتن محتوای تکراری می‌تواند روی «بودجه crawling» نیز تاثیر بگذارد. منظور از این اصطلاح این است که گوگل به هیچ عنوان زمان خود را با crawl کردن چندین نسخه یک صفحه مشخص تلف نمی کند. ترجیح موتورهای جستجو این است که به جای بررسی یکسری محتوای تکراری زمان خود را به بررسی محتواهای مهم دیگر موجود در وب سایت شما اختصاص دهد.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *